LECTURA DE FOTOGRAFIES

Aquesta seria una activitat de grup (màxim 3 alumnes) plantejada a l’alumnat de 4t d’ESO que fan l’optativa de visual i plàstica, i la duríem a terme durant el tercer trimestre.

Proposaria un parell d’imatges que presentessin una situació similar i demanaria l’alumnat que les comparessin per tal de trobar els punts en comú (si en tinguessin) i les diferències. Haurien de comparar el significat de ambdues imatges, el context sota les quals van ser creades, els elements que les formen i parar especial atenció a l’aspecte formal, el tipus d’enquadrament, la il·luminació, el color i la composició.

Haurien de poder respondre a aquestes qüestions (per a cadascuna de les imatges):

• què o qui?

Quins són els diferents elements que formen aquesta imatge?

Quina és la idea principal o argument d’aquesta imatge?

Qui la va crear?

Què mostra la imatge? (Objectivament)

Què significa? (Subjectivament)

• Per què?

Va ser un encàrrec? (si és així, per qui? I amb quin propòsit?)

Què intentava comunicar el creador d’aquesta imatge? (p.e., narrar, explicar, descriure, persuadir, o alguna combinació)

Per què el creador de la imatge va escollir aquest materials, mitjans i perspectiva?

• Com?

Per què estan els elements de la imatge disposats de la manera que ho estan?

A quin lloc o part de la imatge es dirigida la teva atenció des d’un primer moment?

Quin és el petit detall que “diu” més?

La imatge mostra un fet real com a tal o és una interpretació?

Com canviaria el significat de la imatge si s’haguessin fet servir altres materials, mitjans o perspectives?

Com ha utilitzat l’artista els següents elements per a comunicar-se amb l’espectador: la llum, la línia, l’espai, el temps, el color?

• Quan?

En quin context o sota quines condicions va ser originalment creada aquesta imatge?

De quin gran context forma part aquesta imatge?

Després posaríem en comú les conclusions de cada grup de treball per poder comentar-les en gran grup.

pianist-irak

imagescajmn8xy