EL REPORTATGE FOTOGRÀFIC

EL BOTELLÓN”

És una proposta per a l’alumnat de 4t d’ ESO que ha triat l’optativa de visual i plàstica. Seria una tasca en petit grup, màxim 3 persones. El procediment seria el següent:

• Primer pas: Explicar a l’alumnat en que consisteix el reportatge fotogràfic:

El reportatge fotogràfic

S’entén per reportatge fotogràfic un seguit d’imatges que intenten explicar alguna realitat, normalment fets i circumstàncies actuals. En ell les diferents imatges aporten informació i elaboren un discurs sobre el tema tractat. Tot i que les imatges poden tenir valor per elles mateixes tenen sentit en el seu conjunt i per això podem dir que conformen una seqüència que ens va explicant aspectes sobre una qüestió, talment una narració escrita. Els reportatges solen combinar, en els mitjans de comunicació escrita, les imatges i el text, tot i que en algunes publicacions o en d’altres àmbits com l’expositiu, les fotografies són tan sols introduïdes per un petit text orientatiu, essent la seqüència d’imatges la que ens aporta tota la informació.

El reportatge fotogràfic neix amb el desenvolupament del fotoperiodisme, gestat a Alemanya a finals del anys vint inicis dels trenta del segle XX. En aquest moment els mètodes de reproducció d’imatges es poden adaptar amb bons resultats a les rotatives dels diaris. Així apareix una nova premsa il.lustrada destinada a un públic ampli: diaris il·lustrats, revistes de moda, revistes d’actualitat, etc. La possibilitat de combinar imatges i text, de jugar amb la informació que aquestes aporten, i la creixent competència editorial, provocà una recerca de fórmules informatives eficaces i atractives. És així com apareix el reportatge fotogràfic, l’explicació de fets mitjançant una seqüència d’imatges, lluny del concepte de la imatge com a mera il.lustració o decoració del text. Avui dia aquest recurs és àmpliament utilitzat en suplements de diaris i revistes especialitzades, ja siguin culturals, esportives, científiques, de temàtica social, del cor o de música, entre d’altres. En aquests reportatges, que normalment combinen text i fotografies, les imatges solen ocupar gran part de l’espai del reportatge, essent doncs, la seqüència de fotografies la que proporciona gran part de la informació i de la visió sobre la qüestió tractada.

• Segon pas: Visionar diversos exemples com ara:

• Tercer pas: Proposar el tema:

Donar a l’alumnat el següent document amb la definició de Botellón i la polèmica que aquestes reunions de joves sol comportar i proposar-los la realització d’un reportatge fotogràfic d’un mínim de 5 fotografies sobre aquest tema.

Botellón, o reunión con bebidas, es un término que describe una reunión de gente, generalmente jóvenes, para el consumo de bebidas en la vía pública.

El fenómeno ha sido estudiado por los sociólogos, que lo definen como:

Reunión masiva de jóvenes de entre 16 y 24 años fundamentalmente, para consumir la bebida que han adquirido previamente en comercios, escuchar música, y hablar.

Esta actividad se realiza, entre otros, en lugares públicos como parques o zonas abiertas de la vía pública. En algunas ciudades, donde el botellón se ha centralizado en algún punto en concreto, se llegan a reunir miles de personas cada fin de semana, pasando estos lugares a ser comúnmente llamados botellódromos por los medios de comunicación.

Para abaratar el coste de la bebida se consume el alcohol en botellas y tetra brik de aproximadamente un litro de capacidad, con hielo y vasos de plástico antes de dirigirse a pubs, discotecas, o conciertos, donde el precio de las bebidas suele ser considerablemente más caro. Muchos jóvenes optan por la práctica del botellón para evitar el consumo del llamado garrafón, o alcohol adulterado. Se practica principalmente en España, sin apenas distinción alguna por regiones, aunque, dado que es una actividad realizada al aire libre, las condiciones meteorológicas son cruciales para la misma. También existe la tendencia entre los abstemios a acudir a estos lugares por la concentración de gente y con el fin de consumir refrescos, zumos y otras bebidas no alcohólicas en lo que ellos mismos han venido a denominar botellón light o botellón sin.

La polémica

Su masificación dio lugar a cientos de críticas hacia el fenómeno del botellón por parte de las autoridades y, principalmente de los padres y madres de los implicados más jóvenes y los vecinos, por el ruido producido hasta altas horas de la madrugada y la suciedad generada. Así mismo, la pérdida de control inducida por la intoxicación etílica y el contexto masivo llevaban asociados con frecuencia actos de vandalismo, rotura de mobiliario urbano y peleas, además de frecuentes restos de micciones en la vía pública. Por otra parte, este acto contribuye a adelantar la edad de inicio de consumo de alcohol y de las primeras borracheras entre los jóvenes.

A partir d’aquí deixaria total llibertat per a que els/les alumnes triessin l’enfoc que volguessin donar d’aquest fenomen. Tant es podrien col·locar a favor i mostrar només la part positiva del mateix; o es podrien col·locar en contra i mostrar tots els inconvenients que aquests tipus de reunions provoquen al veïnat; o bé podrien adoptat un punt de vista totalment objectiu i deixar que el lector de les seves imatges arribés a les seves pròpies conclusions.

• El reportatge hauria de donar una resposta visual a les següents qüestions:

• Quina és la idea principal (el significat) del meu reportatge?

• Quin enfoc li he volgut donar? Estic a favor o en contra?

• Qui o què és el protagonista de la història que he volgut explicar?

• Quart pas: Visionar i comentar tots els reportatges en gran grup.