S1

Scratch

L’Scratch és un entorn de programació que ens permet crear múltiples activitats diferents, com jocs, històries interactives, animacions, música, art, el limit està en la nostra imaginació.

El protagonista principal és el gat Scratch, tot i que podem fer servir d’altres animacions existents o crear-ne de noves per fer-les servir en el nostre projecte.

Disposem d’uns blocs de construcció distribuïts per tipus i colors per fer més fàcil el seguiment d’un programa, que haurem d’anar encaixant a l’espai corresponent per tal de que el gat faci el que li demanem en el rectangle d’execució.

  • Moviment de color blau fosc, aquí està tot el relacionat amb el moviments dels objectes.
  • Aspecte de color lila, aquí ens trobem amb blocs que modifiquen l’aspecte dels objectes.
  • Sons de color blau, també podem fer parlar als objectes o tocar sons pregravats.
  • Llapis de color verd, podem escollir mida, color i fer que l’objecte pinti qualsevol cosa.
  • Control de color groc, aquests blocs gestionen el que han de fer els objectes i quan.
  • Sensors de color blau clar, podem saber si l’usuari fa servir el ratolí o si un objecte xoca amb alguna cosa.
  • Operadors de color verd, per fer comparacions o generar nombres a l’atzar.
  • Dades de color taronja, aquí podem emmagatzemar informació dins variables o llistes de valors.

Quan anem al web de l’Scratch ens trobem amb una pantalla com aquesta:

scratch-web (Small)Ara hem de començar a treballar amb l’Scratch. Entrem-hi i veiem com és per dins:

entorn-scratch

Un cop finalitzat el nostre projecte el podem penjar al lloc web del MIT per a que tothom el pugui veure i gaudir de la nostra creació, us sorprendrà la quantitat de gent que s’interessarà pel vostre projecte. Hi ha moltíssims projectes dels quals podem aprendre ja que tots són públics i els podem descarregar al nostre ordinador per veure com estan fets.

20130514110054-1_0_0

Informació extreta de http://scratchcatala.com


Reptes Scratch

Repte 1

Hem d’aconseguir que el nostre personatge, el gat de l’Scratch, digui Hola, bon dia! quan es cliqui la bandera verda i Adéu! quan es cliqui la lletra “z”.

Icona pista Pista: Necessitarem dos blocs d’esdeveniments i un bloc d’aspecte que haurem d’utilitzar dos cops.
Bon dia Repte 1

Hem de fer aparèixer dos personatges més en el nostre projecte: hem d’establir una conversa entre els tres personatges. També hem de modificar l’escenari.

Repte 2

El que hem d’aconseguir ara és construir un programa en el qual el personatge comenci a moure’s sempre des del centre de l’escenari, avanci cap a la dreta, en tocar la vora reboti i canviï de direcció.

Icona pista Pista: Quan el personatge arriba a la vora no pot anar més enllà, podem fer-lo “rebotar” i que canviï la seva direcció. En canviar la direcció pot passar-nos que el personatge no quedi com esperàvem. Podem utilitzar aquests blocs:
Rebota Rotació

Icona pista Pista: Podem fer referència a qualsevol punt de l’escenari de l’Scratch amb coordenades cartesianes. Les coordenades cartesianes ens permeten descriure un punt a l’escenari mitjançant dos números:

número x: ens indica la posició horitzontal. Els seus valors a l’escenari de l’Scratch van des de -240 (el punt més a l’esquerra possible) fins a 240 (el punt més a la dreta possible)

número y: ens indica la posició vertical. Els seus valors a l’escenari de l’Scratch van des de -180 (el punt més a baix possible) fins a 180 (el punt més amunt possible)
Coordenades cartesianes
En concret el centre de l’escenari és el (0, 0):

Ves a

Repte 3

Triem un personatge de la galeria que tingui diferents vestits i fem-ne una petita animació de manera que es mogui per l’escenari i vagi canviant de vestit.

Icona pista Pista: Quan anem a veure la galeria de personatges de l’Scratch, en seleccionar-ne un podem veure quants vestits té:
Vestits ballarina
Moviment gat

Repte 4

Anem a dibuixar un nou personatge. Fem clic a l’opció corresponent:

Dibuixa un nou personatge

Icona pista Pista: Quan hem fet clic a la icona ens trobem a la zona de vestits d’un nou personatge, on podrem dibuixar amb les eines que apareixen a l’esquerra:

Personatge dibuixat

És important marcar quin és el centre del personatge. Amb aquest centre indiquem també quin és el centre de rotació del personatge. Si quan es mou un personatge fa “coses rares” és molt possible que no tingui el centre ben indicat. Per fer-ho hem d’utilitzar aquesta opció:
Centre vestit

Repte 5

Hem de cercar un personatge a internet i insertar-lo com un nou personatge a l’Scratch. Anem a importar aquesta imatge com un nou personatge. Fem clic a l’opció corresponent:
Importa un nou personatge

Si triem un personatge amb el fons transparent no caldrà que el retoquem. Fixem-nos com es veu el gat de l’Scratch darrera del nou personatge, veiem la diferència:
Personatge amb fons blanc
Personatge amb fons transparent

Icona pista Pista: Per retocar la imatge i eliminar el fons pots utilitzar aquestes opcions de la barra d’eines en mode mapa de bits:
Esborrar fons

Repte 6

Hem de fer un projecte on hi hagi un personatge que faci aproximadament aquest recorregut per l’escenari. Cada cop que hi hagi un canvi de direcció ha de fer una pausa d’un segon:

Repte moviment

Icona pista Pista: Hem de fer servir la categoria dels blocs de llapis.

Blocs de llapis

Repte 7

Hem de crear tres fons per l’escenari. Fem que l’escenari canviï de fons quan premem una tecla.

Icona pista Pista: Per dibuixar un fons:

Dibuixar un fons

Nou fons dibuixat

Repte 8

Hem d’afegir 5 personatges diferents al nostre projecte i aplicar a cada personatge un efecte diferent de la categoria Aspecte:

Icona pista Pista: Hem de fer servir aquests blocs:

Aspecte

Repte 9

Hem de crear dos personatges, per exemple un gat i un gos, i fem que mantinguin un diàleg en forma de sons, de manera que fins que un no acabi d’emetre un so no comenci l’altre.

Per solucionar-ho necessitem gestionar els temps d’espera durant el diàleg. Per fer-ho podem utilitzar aquests blocs:

Espera
En aquest bloc de la categoria Control el número de segons indica quant de temps espera el programa abans de continuar l’executi

Digues
En aquest bloc de la categoria Aspecte el número de segons indica durant quant de temps es mostra la bafarada

Cada personatge ha de tenir el seu programa i ha de tenir un temps d’espera sense fer res mentre l’altre personatge està parlant.

Icona pista Pista: Podem calcular quants segons han passat en total? De quina manera podem calcular quants segons ha d’esperar un personatge abans de parlar?

Tria de so

Repte 10

Fem que l’Scratch ens faci una pregunta i que hi hagi dues possibles accions en funció de la resposta. Hem de triar un personatge que farà una pregunta.

Anem a la categoria Sensors i triem aquest bloc:
Pregunta i espera

A l’espai que hi ha en aquest bloc escrivim: “La nostra pregunta i Digues només S si és que Sí o N si és que No”.

Quan l’execució del programa arriba a aquest bloc, el personatge ens fa la pregunta que hi ha escrita i espera la nostra resposta. Quan escrivim la resposta l’Scratch es guarda el que hem escrit en un lloc que es diu resposta:
Resposta

Per programar les dues possibles accions, primer construïm la comparació que serà l’expressió lògica que posarem dins del bloc condicional:
Comparació

Icona pista Pista: Dins de la categoria Control hi ha un bloc condicional. Aquest bloc ens permet definir què és el que hem de fer si s’acompleix la condició i també si no s’acompleix:
Si ... llavors ... si no ...

Després de col·locar la condició al seu lloc, programem les dues accions:
Programa condicional amb si ... si no