LES RETALLADES A L’INSTITUT

L’ensenyament públic de Catalunya està patint els efectes d’una política de retallades socials molt agressiva, és la comunitat autònoma que més ha retallat en educació, aquesta disminució del pressupost en els últims dos anys ha disminuït el 13,75% i en el nostre institut també estem notant aquestes retallades.
Les retallades afectaran en molts aspectes als centres, els de secundària estan perdent un professor i mig per cada deu grups. El nostre centre té actualment 15 grups, i ja s’han perdut 9 professors, abans hi havia una plantilla de 45 i ara de 36. En total s’han acomiadat a 2.000 mestres aproximadament a Catalunya. A més del conserge i altres serveis de neteja als que també se’ls hi ha retallat el sou i les hores de treball. Concretament al conserge del nostre centre li han retallat el sou un 15%, per tant les hores de treball també han canviat. Actualment treballa 32 hores setmanals 5 hores i mitja menys que l’any passat. I en els professors totalment s’han acomiadat a 2.000 mestres.
A part de tot això hem de sumar l’augment d’alumnes per aula, que implica la massificació, i que el professorat no pugui atendre tan detalladament a cada un dels alumnes. Per exemple els alumnes amb alguna dificultat i que necessiten una atenció especial, no poden tenir aquest servei. La mitjana d’alumnes de classe en el nostre centre es de 27-28 alumnes per classe, i un professor a cada classe.
També afecta molt, el fet de que fins que un professor no està deu dies lectius de baixa no es cobrirà el seu lloc amb un substitut, i s’haurà de posar un professor de reforç. En l’ institut actualment hi ha 3 substituts per tres professores que tenen baixa per maternitat, i no hi ha cap professor que estigui de baixa sense substitut.
Les retallades també afectaran a les beques, a les ajudes i a la formació dels docents…

Opinions
Parlant amb la direcció del centre, hem pogut trobar les dades relacionades amb el nostre institut concretament i hem aprofitat per preguntar sobre que és en el que ells noten més l’efecte de les retallades.
Han fet reduccions de despeses, tot el pressupost va destinat amb el que és més necessari com gas, aigua, llum….
A més s’han reduït moltes llums d’ emergència que haurien d’estar enceses per seguretat durant les nits, però n’han d’obrir menys. En el tema de les calefaccions posen unes programacions per no malgastar-les, i a més a més han d’estar alerta per els dies que no fa tan fred tancar-la abans de lo previst. En neteja han hagut de refer el contracte i per exemple freguen menys cop per setmana, però a la vegada el preu és inferior.
Un altre exemple són les herbes del pati que principalment no son prioritàries, però al final ja és necessari. I al principi no es pot fer ja que amb els diners que dóna la generalitat no arriba i se n’han de demanar més per fer coses com aquesta.
Per contrastar aquesta informació, hem volgut preguntar als alumnes que en pensen sobre el mateix, i sobre que és en el que ells noten més les retallades.
Notem les retallades en el menjar de la cantina, que en un curs han pujat els preus, les portes que estan trencades, i que han trigat molt a reparar-les, això ha comportat fins i tot robatoris a les aules, ja que no es poden tancar amb clau. En algunes classes els radiadors estan trencats i no poden arreglar-los, i els alumnes passen fred, a l’aula d’informàtica els ordinadors estan trencats, i porten ja bastant temps i no els poden arreglar, a més dels lavabos que tampoc estan en bon estat. Finalment en el que notem també el canvi, és en que hi ha menys professorat.
Curiositats
El sistema educatiu ha rebut aquest curs 21.000 alumnes nous que haurien necessitat més de 1.900 professors i professores dels que hi havia, en canvi, als centres educatius hi ha 340 places de professorat menys.

Redactors: Ènia Mangas, Héctor García i Laia Navarro

Aquest article ha estat publicat en General. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *