Som Escola Verda, un projecte sostenible

L’Institut de Sentmenat fa sis anys que va començar el projecte de l’Escola Verda. El programa d’Escola Verda sorgeix com un compromís per donar suport a tots els centres educatius de Catalunya que volen innovar, incloure, avançar, sistematitzar i organitzar accions educatives que tinguin la finalitat d’afrontar, des de l’educació, els nous reptes i valors de la sostenibilitat.

I, per tant, es plantegen tres grans objectius:

  • Ajudar els centres a incorporar els valors de l’educació per a la sostenibilitat en tots els àmbits de la vida del centre (currículum, gestió, relacions amb l’entorn, etc.).

  • Promoure la participació i la implicació activa de la comunitat educativa en la millora del seu entorn.

  • Afavorir l’intercanvi entre els centres que comparteixen uns mateixos objectius.

El nombre de centres educatius adherits al programa Escoles verdes el curs 2015/2016 va ser de 640 (566 amb distintiu i 74 en formació). Al nostre institut tenim una optativa basada en l’escola verda; l’hort. Hi van els alumnes de 2n d’ESO dues hores a la set-mana. Allà cuiden l’hort, planten hortalisses, reguen les plantes… Anar a l’hort aporta als alumnes valors de natura i de biologia, i també els ajuda a entendre el procés de creixement de les plantes. Hi van dos avis del poble a ajudar ja que tenen més coneixe-ments sobre l’hort. Van començar l’hort com a projecte curricular ja que els semblava una iniciativa molt interessant.

ENTREVISTA A LA CARME MACAU (professora que porta a terme el projecte) SOBRE L’ESCOLA VERDA

1. Des de quan som una escola verda? Fa 6 anys.

2. Quins són els objectius principals d’una escola verda? És aconseguir un institut més sostenible, que funcioni millor i a partir d’aquí inculcar valors als alumnes.

3. Quina és la prioritat d’una escola verda? La prioritat és que el funcionament de l’institut sigui més ecològic i que els alumnes tinguin més valors.

4. Quina és la teva feina com a responsable d’aquest projecte? Fer que l’hort funcioni i tenir iniciatives respecte al projecte.

5. Quins beneficis té ser una escola verda? Que totes les escoles verdes poden intercanviar experiències i valoracions.

6. Es mostra interès per part dels alumnes? Sí, perquè per a ells és un entorn diferent ja que no es fa tots els dies, i els agrada.

7. Quines activitats es fan en una escola verda? L’hort com a projecte curricular, des de visualitzar pel·lícules, conferències…

8.Per què es fa l’optativa de l’hort? Perquè era un projecte molt interessant.

9. Què ens aporta l’optativa de l’hort? Aporta nivell de valors, de natura, i de biologia, d’entendre el procés de creixement de les plantes.

10. Hi ha alguna persona de fora de l’institut que vagi a l’hort? Per què? Els avis, hi van per ajudar ja que tenen coneixements sobre com funciona un hort.

11. Et sents realitzada participant en aquest tipus de projecte? M’agrada molt aquest projecte, m’agrada molt veure als alumnes en un altre entorn que no siguin taules, bolis…

12. Des de quan es fa l’optativa de l’hort? Fa uns 6 anys que som Escola Verda.

 

Tatiana de la Cruz i Paula Zamora, 3r C

A veces

 A veces a uno no le gusta como es él mismo…

A veces las cosas no salen como queremos…

A veces cometemos errores…

A veces uno se siente solo…

A veces.

Ese es el hecho de ser personas, acaba lo que empezaste, no te rindas, que te haya salido mal una vez no significa que no puedas lograrlo, lucha por lo que quieres y que nada te lo impida,  si quieres puedes.

Para todos aquellos que me lean.

Clara García García,  3r B

Muay thai, un esport mortal

Us volem parlar d’un esport que no és molt conegut i que ens sembla que us interessarà.

El Muay thai és un esport de contacte personal, que consisteix en fer cops de puny, patades, cops de colze, cops de genoll i d’algunes “barridas”. Les “barridas” és treure-li els dos peus d’una patada i fer que caigui al terra l’altre. Per guanyar has de fer un KO, noquejar el contrincant, o guanyar per punts. Al voltant del ring hi ha uns jurats que compten els punts de cada lluitador.

El Muay Thai prové de l’antic art marcial tailandès Muay Boran. Aquest esport es va crear entre el 1238 i el 1408 i prové de Tailàndia.

La manera amb què van vestits als combats és amb un pantaló curt i uns guants de Muay thai que són més grossos que els de boxa o kick boxing, i sense samarreta.
Abans de començar el combat fan un ball o una dansa que s’anomena Wai Kru, que és un ritual realitzat pels Nak muay, que és com una salutació tailandesa com a mostra de respecte.

Alan Fuerte i Elvis Rossinyol, 3r C

1 ORIGAMI 1 EURO

AVUI, DIMECRES 29 DE NOVEMBRE FEM GRUES A L’INSTITUT

Segons una llegenda japonesa, si fas 1.000 grues de paper el teu desig més profund es farà realitat. El fet de començar a crear grues de paper per lluitar per la pau es remonta a la història de Sadako Sasaki, una nena víctima de la bomba d’Hiroshima durant la Segona Guerra Mundial.

sadako

Sadako Sasaki tenia dos anys quan va caure la bomba d’Hiroshima, que era la ciutat on vivia. Deu anys més tard (quan en tenia 12), com a conseqüència de les radiacions que va produir la bomba els metges li van diagnosticar leucèmia. Quan Sadako estava a l’hospital la seva amiga Chizucho li va explicar la llegenda de les 1.000 grues de paper.

 

 

Entrevista a la Verónica Zingale, professora de Visual i plàstica:

Qui organitza la Marató de TV3?

La televisió pública de Catalunya, TV3.

Per què heu decidit fer grues?

Perquè vam conèixer una empresa d’assegurances, Mútua General de Catalunya, que promou una campanya en què donaran diners a La Marató a canvi de grues de paper.

Quant de temps hi dedicarem?

Unes 2h.

Quins alumnes hi participen?

Tota l’ESO i batxillerat.

Des de quan es fa?

Des de fa uns 5 anys.

Amb quin objectiu?

Col·laborar amb la Marató de TV3 per a la investigació de malalties.

Per què es recapten diners aquest any?

Per a les malalties infeccioses.

A quines hores es fan les grues?

Hores de plàstica i tutoria.

Sara Fernández i Gisela Pujolà, 3r C

Estan construint el nou casal de joves al Tèxtil Besòs

Actualment el casal de joves està situat al carrer principal (al Passeig Anselm Clavé, 24) al costat  del banc BBVA, en un edifici vell on abans hi havia l’antic CAP.  El nou casal de joves estarà situat en una nau de l’antiga fàbrica Tèxtil Besòs, al costat del centre de secundària, IES Sentmenat.

QUÈ ÉS?

El casal de joves és un espai de trobada per als joves de Sentmenat. L’equipa-ment disposa d’ordinadors connectats a internet, taula de ping- pong, jocs de taula i jocs malabars a disposició dels joves de 14 -30 anys. També hi ha un buc d’assaig. S’hi programen moltes activitats dirigides als joves del poble.

QUÈ TINDRÀ EL NOU CASAL DE JOVES?

Aquest casal nou que faran i que estarà situat en una nau de l’antiga fàbrica Tèxtil Besòs, disposarà d’un espai lliure amb activitats tots els divendres, una play station, un buc per poder-hi fer música, una sala per a fer xerrades, tallers i concerts…, entre altres coses.

ACTIVITATS QUE ES PODRAN FER?

A la sala d’estudi es podran fer tallers de cuina i de dansa amb més activitats esportives, taules de ping-pong i 6 ordinadors. Els joves podrem proposar activitats.

MÉS INFORMACIÓ?

Al nou casal hi continuarà l’Anna (l’actual dinamitzadora juvenil). Les obres estaran acabades a principis de desembre i s’obrirà al públic el primer trimestre del 2018. Es farà una jornada de participació per a escollir el nom del nou casal.

Tota aquesta informació l’hem extret de l’entrevista que vam fer a l’Anna (l’actual coordinadora del casal) al Casal de Joves, el divendres 24 de novembre.

Javier Hermoso i Pol Merchante, 3r C

Es venen 50 smartphones Xiamoi a un euro!!!

Xiaomi va decidir donar-se a conèixer llançant una oferta de 50 smartphones valorats en fins a 500 euros per tan sols 1 euro.

Aquestes rebaixes amb motiu del Black Friday tenen un clar caràcter promocional. Segons informa la companyia a la seva pàgina web a Espanya, la promoció es va activar el divendres 24 a les 13 hores i, teòricament, hauria d’haver durat fins el diumenge 26 de novembre, a les 23:59 hores, no obstant això, es van esgotar en segons.

Aquesta empresa xinesa de telèfons mòbils intenta fer-se amb un lloc en el mercat es-panyol, en el qual acaba d’aterrar, competint amb marques com Huawei, oferint mòbils de gamma alta, però a preus de gamma mitjana.

Com a curiositat, la paraula xinesa Xiaomi pot traduir-se per “arròs” o per “mill”. De fet, a més de mòbils, tauletes i ordinadors portàtils, la marca asiàtica també fabrica aparells elèctrics per cuinar l’arròs.

Iker Albacete i Paula Zamora, 3r C

Falten alumnes a l’extraescolar d’atletisme!

L’atletisme és un esport que té diferents proves. Les proves a l’atletisme s’acostumen a classificar en tres grans blocs: curses (velocitat, mig fons, fons, obstacles, marxa atlètica i relleus), concursos (salts i llançaments) i proves combinades (decatló i heptatló).

A l’institut de Sentmenat hi ha una extraescolar d’atletisme, l’entrenador és el Benjamí Benedicto (professor de l’institut), però aquest curs no es pot fer per falta d’alum-nes inscrits. L’extraescolar es fa dos dies a la setmana, el dimecres una hora i el dissabte tot el matí, i es preparen per les proves de velocitat, fons, salt i llança-ments. Segons l’entrenador, l’objectiu de d’aquesta activitat és veure que hi ha altres esports a part del futbol.

Alguna informació rellevant de l’entrenador d’atletisme, Benjamí Benedicto, és que va ser campió d’Espanya de fons l’any 1979, i a la marató de Nova York va quedar segon per equips amb Espanya l’any 1989.

 

Pol Ruiz, Elvis Rossinyol i Iker Albacete. 3r C

Entrevistes a professors del centre

Diàriament parlem amb els professors però no sabem res de la seva vida, per això els hem volgut fer una entrevista. Hem entrevistat tres professors, una d’anglès, una de català i una de matemàtiques. Vam escollir aquestes professores perquè són de diferents matèries i volíem saber la seva opinió sobre el centre on treballen.

Primera entrevista: Íngrid Alberola, professora d’anglès.

1-Digues els pros i els contres del centre.

El que més m’agrada del centre? El funcionament i el que menys, la programació.

2-Per què vas decidir ser professora d’anglès i no d’una altra matèria?

Perquè des de petita m’ha encantat l’anglès i els idiomes en general.

3-Què et semblen els tercers d’ESO d’aquest any?

Em semblen una bomba de rellotgeria.

4-On t’agradaria treballar, aquí o en un altre centre?

A l’estranger, concretament a França, ja que és molt diferent la manera d’ensenyar d’allà que la d’aquí.

5-Tens alguna carrera més que no sigui la d’anglès?

Sí, sóc traductora internacional d’anglès, francès i xinès.

 

Segona entrevista: Xènia Gaspar, professora de llengua catalana.

1-Digues els pros i els contres del centre.

Els pros que hi ha al centre són la llum i el bon ambient entre els professors i els contres la sonorització de les aules.

2- Què milloraries del centre?

Milloraria la sonorització.

3-Quin curs t’agradaria fer?

Ja faig els cursos que m’agraden, especialment batxillerat.

4-Si poguessis escollir una altra feina quina seria?

Sempre he volgut ser professora, però sinó seria metge per ajudar a les persones.

5- Què t’agradaria haver estudiat que no sigui la matèria que fas?

Matemàtiques i idiomes com l’àrab, el francès o l’italià.

Tercera entrevista: Jahel Royo, professora de matemàtiques

1-Digues els pros i els contres del centre.

Que els alumnes tenen tutor individual i els poden ajudar en tot i també la il·luminació del centre, que és molt bona. Els contres, la sonorització a les aules.

2-Què milloraries del centre?

Evitaria que es pogués treure el mòbil a l’hora del pati per a què els alumnes es relacionessin més amb els altres alumnes.

3-Quin seria el curs que voldries fer?

M’agradaria molt fer primer o segon d’ESO.

4-Si poguessis escollir una altra feina quina seria?

M’agradaria ser psicòloga per entendre els problemes dels alumnes i de la gent per poder-los ajudar.

5-Què t’agradaria haver estudiat que no sigui la feina que fas ara?

M’agradaria haver estudiat psicologia o per ser professora d’educació física.

Javi Hermoso, Iván Pérez i Iñaki González, 3r C

L’activitat de pàdel no es durà a terme per falta d’inscrits

El pàdel és un esport que es practica des de l’any 1980. El pàdel es juga en parelles i es desenvolupa en una pista rectangular de 10m d’amplada per 20m de llargada, dividida per una xarxa. L’objectiu del joc és colpejar la pilota amb una pala per fer-la passar per damunt de la xarxa.

                                         Pista de pàdel del CEM Sentmenat

A l’institut de Sentmenat es fan diferents extraescolars, una de les quals és pàdel. Per saber més sobre aquesta extraescolar hem fet una entrevista a la Jessica García, la intermediària d’extraescolars a l’IES. Per als alumnes que hi estiguin interessats, el cost de l’activitat és de 84 euros per trimestre. El grup mínim ha de ser de 6 persones i l’activitat es du a terme al CEM Sentmenat.

ENTREVISTA A LA JESSICA GARCÍA

Qui dirigeix l’entrenament? Un monitor qualificat del CEM.

On es fan els entrenaments? Al CEM Sentmenat.

Quins dies? A quines hores? Dimarts i dijous, de 16:15 a 17.

Amb quin objectiu? Donar l’oportunitat als alumnes de fer esport de qualitat.

Quanta gent hi està apuntada? Aquest any no gaire, per això no es poden fer les activitats.

Feu algun torneig o competicions? Sí, al tercer trimestre es fa un campionat.

On es fan els campionats? Al CEM.

És el primer any que s’oferta aquesta activitat o ja s’havia fet? L’any passat ja s’havia fet.

Quants inscrits hi va haver l’any passat? Uns 6 inscrits.

Per què es practica pàdel i no una altra activitat? Perquè les activitats ens les donen des del CEM.                                

                                                CEM Sentmenat

Gisela Pujolà i Sara Fernández, 3r C

Evolució de les pilotes de futbol

L’evolució de les pilotes de futbol és un tema que ens ha semblat molt interessant i hem fet un treball d’investigació perquè pensem que a vosaltres també us pot interessar.

El primer tipus de pilota es deia la pilota de “tiento”, que es deia així per la corda que s’utilitzava per tancar les costures del cuir. Els seus defectes eren que tenien deformacions i quan es mullaven pesaven molt.

 

Van anar evolucionant fins a millorar les imperfeccions, però eren del mateix material. En el 1970 comencen a fabricar la primera pilota amb hexàgons, anomenada  “telstar”. Era de color blanc i negre i van  millorar  la comoditat pels jugadors a l’hora de xutar, de fer passades, els controls amb el cap…

 

 

A partir d’aquesta evolució van anar millorant però sense canviar el disseny. Fins que al 2006 es va crear una pilota anomenada “Teamgeist”, que destaca principalment pel seu gran disseny que és esfèric i totalment llis. Amb aquesta pilota van millorar els controls i xuts dels jugadors.

Des del 2006 han anat millorant en tots els espectes i cambiant la seva estètica en general.

 

Ara, les pilotes tenen incorporada la màxima tecnologia possible: per exemple quan plou i la pilota es mulla no afecta el joc ja que és impermeable. Com la pilota Nike d’aquesta temporada.

Després de fer el projecte hem arribat a la conclusió que l’evolució de las pilotes de futbol ha estat positiva i ha millorat l’esport en el seu joc.

Iker Albacete i Iñaki González, 3r C