INFORMACIÓ DESVELADA AL PANEL DE SONIC THE HEDGEHOG A LA SXSW 2018

A l’event de la SXSW 2018 SEGA va informar del futur de la seva mascota.

Sonic the Hedgehog es va convertir en la mascota de SEGA, una companyia de videojocs famosa pels seus jocs d’arcade, al vendre 51 milions de còpies arreu del món amb el seu primer videojoc.

L’eriçó blau va passar a la fama molt ràpidament, fins al punt de ser el primer personatge de video-jocs en aparèixer en les desfilades d’Acció de Gràcies als Estats Units al 1993. Sonic, però, va perdre la confiança de molts fans al publicar un videojoc sense acabar, ple d’errors, per celebrar el seu 15è aniversari. Últimament els seus jocs no són ben rebuts, i per retornar la confiança dels seus fans ha publicat un joc fet per fans per a fans, anomenat Sonic Mania. Uns mesos després van publicar un altre joc 3D, Sonic Forces, que no va satisfer a la gent. Després d’això, el futur de Sonic era incert, els fans no sabien si el següent joc seria 2D o 3D. Per això, aquest panel va ser tan important, perquè havien d’explicar què farien amb la seva mascota.

Continua llegint

Com triar les optatives de 4t

En aquest article parlarem de les optatives de 4t, perquè al principi de l’últim curs d’ESO et fan triar entre nou assignatures i n’has d’escollir tres. Les tres assignatures triades es faran durant deu hores a la setmana (pot variar depenent de l’any), i son anuals.

Optatives de l’any 2017-2018

Optatives 2018-2019

 

Biologia i Geologia

(Yolonda de Torres)

Biologia i Geologia

(Yolonda de Torres)

Tecnologia

(Joan Segòvia)

Tecnologia

(Joan Segòvia)

Economia i Emprenedoria

(Olívia Sancho)

Economia i Emprenedoria

(Olívia Sancho)

Física i Química

(Neus Porta)

Física i Química

(Neus Porta)

Educació visual i Plàstica

(Ascensión Delgado)

Educació visual i Plàstica

(Ascensión Delgado)

Llatí

(Xavier Blázquez)

Llatí

(?)

Informàtica

(Jaume Carbonell)

Informàtica

(Jaume Carbonell)

Música

(Sergi Edo)

Música

(Sergi Edo)

Francès

(Blanca Ferraz)

Francès

(Blanca Ferraz)

Continua llegint

LA VIOLÈNCIA DE GÈNERE

Amb aquest article el nostre objectiu és demostrar que la violència de gènere i el masclisme són dos conceptes diferents. També us parlarem en quin punt es troba la violència de gènere a l’actualitat.

QUÈ ÉS LA VIOLÈNCIA DE GÈNERE?

La violència de gènere és un tipus de violència física, psicològica o sexual exercida a qualsevol persona sobre la base del seu gènere i que afecta, de manera negativa, a la seva identitat, el seu benestar social, físic o psicològic.

TIPUS DE VIOLÈNCIES DE GÈNERE:

  • FÍSICA: és qualsevol acte de força contra la dona amb el resultat d’una lesió física.
  • PSICOLÒGICA: és qualsevol conducta verbal o no verbal que provoca patiment cap a la dona.
  • SEXUAL: és un acte l’objectiu del qual és sotmetre el cos i la voluntat de la víctima.

Continua llegint

LA CURSA PI

La Cursa Pi és una cursa de 314 metres que va ser proposada pel departament de matemàtiques. Segons la Carme Rebollo (cap del departament de matemàtiques), l’objectiu d’aquesta cursa és celebrar la importància del número Pi.  La cursa és ben rebuda pels alumnes perquè a la majoria de nois i noies els agrada córrer.

En aquesta cursa no només poden participar alumnes, sinó que si algun professor vol participar-hi, ho pot fer. El guanyador lògicament té un premi, però normalment cada any és diferent, com per exemple una copa.

Les curses es fan per categories: primer d’ESO va amb segon, tercer amb quart i després batxillerat. La cursa és el dia 14 de març, ja que aquest dia és el dia mundial del número Pi.

El curs passat l’arribada estava flanquejada per un arc inflable, propi de les curses en ruta, cedit per la Diputació. La cursa va ser mesurada pel jutge àrbitre de la FCA Ramon Ciureneta. Aquí en teniu un fragment.

El rècord masculí el va fer l’estudiant de 4rt d’ESO Sergi C., amb 46″9, mentre que en la categoria femenina la millor marca la va aconseguir l’Ainhoa R. de 2n d’ESO amb 53″5.

Arnau Matlló i Ivan Rodriguez, 3rB

Fortnite, el nou videojoc d’EpicGames

Fa escassos mesos, EpicGames, desarrolladora del videojoc conegut com a Fortnite, ha creat un fenomen de massa a Twitch i Youtube degut a la seva jugabilitat, però aquest videojoc feia anys que era al mercat. Quina ha sigut la clau perquè ara es jugui tant?

La clau està en la nova manera de jugar, BattleRoyale, que consisteix en lluitar contra els altres jugadors fins que només en quedi un. El dinamisme i la senzillesa amb què es juga han sigut claus perquè pugui fer front al seu competidor: PlayerUnknownBattlegrounds, a més a més del sistema de construcció que ja tenia el joc de base, donant-li mes frescor.

AJUDA UN ANIMAL, AJUDA EL MÓN SENCER

Encara que a la gent li agradin molt els animals, hi ha molts abandonaments cada mes, i a nosaltres ens sap molt de greu ja que són uns éssers vius com nosaltres, i uns excel·lents companys de vida. Per això fem aquest article, per si no sabeu què heu de fer si us trobeu un animal al carrer.

Si ens trobéssim un animal al carrer, malferit o sol, sense ningú, el que hauríem de fer és portar-lo a una protectora d’animals perquè s’encarreguin d’ell.

El podríem portar a diferents protectores a prop d’aquí:

1. Lliga protectora d’animals de Sabadell. Adreça: Carretera de Caldes, 08202 Sabadell, Barcelona. Tel. 639772480

2. Caldes animal. Adreça: C-59, 08140, Caldes de Montbui, Barcelona. Tel. 666525181

3. Societat Protectora d’Animals de Mataró. Adreça: Calle Sant Cugat 102-104, Mataró 08302 (Barcelona). Tel. 937566066-647972293

4. Associació protectora d’animals de Granollers. Adreça: Polígon Industrial Font del Radium, Carrer de Severo Ochoa, 103-105, 08401 Granollers, Barcelona. Tel. 938402777

5. Protectora Caniland Montcada. Tel. 686760412

Hem posat aquestes protectores però n’hi ha moltes més al Vallès.

No abandonis els animals, ells també tenen sentiments. Tenir un animal implica una gran responsabilitat i si no vols tenir aquesta feina no te’n quedis un.

Paula Zamora i Iván Pérez, 3r C

Per viure millor, fes mediació!

 

A l’optativa de mediació de 1r d’ESO s’estudien i es practiquen les tècniques del diàleg i de la noviolència.

La mediació és una tècnica alternativa de resolució de conflictes que treballa la capacitat d’escolta amb l’objectiu de millorar la comunicació que permetrà arribar a un acord i al manteniment de relacions cordials.

Les relacions entre les persones s’han de basar en la consciència, l’honestedat i la responsabilitat, l’institut és un bon lloc per aprendre a comunicar-se amb efectivitat.

Un mediador ha de ser pacient: les persones quan estan enfadades no pensen i de manera intuïtiva adopten la violència i l’agressivitat per tal d’aconseguir el que necessiten. També ha de ser neutral, és a dir no ha de tenir unes preferències massa marcades perquè només pot està a favor del possible pacte a què es pugui arribar. La discreció també és important. A la sala de mediació es parlen de coses molt importants per als interessos de cadascú i és imprescindible un respecte cap als sentiments de tothom que hi participa.

Es treballa de manera cooperativa i s’ha d’arribar a una entesa.

Aquí tenim les opinions d’alguns participants:

Mireia: Si algun cop tens un problema amb tu, o amb algú, vine a Mediació, t’ho passaràs millor!

Yang: A mediació tindrem paciència, però no parlarem de ciència, sinó de solucionar problemes.

Eloi: A mediació pots arreglar problemes tots som bona gent.

Izan: A mediació s’arreglen problemes que et poden afectar a la vida.

Albert: Estar relaxat és molt important.

Sergi: A mi m’agrada fer mediació perquè et sents bastant lliure. Una mediadora dolenta no valdria.

By alumnes de 1r de Mediació de l’Institut de Sentmenat

Cultiu microbiològic

Els alumnes de biologia de primer de batxillerat hem realitzat una pràctica en la qual hem pogut observar fongs i bacteris. Els bacteris són microorganismes, per tant, organismes molt petits, procariotes i unicel·lulars. Consten de paret bacteriana, membrana plasmàtica i ADN bacterià. Els fongs, en canvi, són microorganismes eucariotes.

El més fascinant d’aquesta pràctica ha estat que els bacteris i fongs que hem vist provenen de materials i coses que ens envolten. Per tant, els bacteris que vam observar provenien d’una sola de la sabata, del mànec de la porta, de la mateixa pell, tos i inclús de l’ambient durant una classe.

Alguns dels objectius de la pràctica eren: efectuar correctament una preparació temporal, saber diferenciar virus de bacteris i les seves característiques, saber perquè serveixen les plaques de cultiu i aprendre a sembrar-ne una, saber esterilitzar la zona de treball i els materials necessaris amb el cremador bec Bunsen, saber com i per a què s’utilitza la iogurtera, entre d’altres coses.

El procediment correcte a seguir és:

o Esterilitzar la zona de treball obrint el bec Bunsen.

o Esterilitzar la nansa de sembra passant-la per la flama fins que la punta es torna roja.

o Fregar la nansa a la sola de la sabata i després a la placa de Petri per transferir els bacteris.

o Tapar la placa i posar-la a la iogurtera per fer el cultiu i veure les colònies de bacteris.

o Deixar endollada la iogurtera durant 48 h.

Passades les 48 h anem al laboratori:

o A la placa de Petri podem veure molts puntets. Cada puntet és una colònia de bacteris que consta de milers d’aquests. També s’han format floridures (fongs) causades per la contaminació de la placa de cultiu, en el moment que vam sembrar els bacteris, amb espores.

o Esterilitzar una altra vegada la nansa de sembra i fregar-la als bacteris o fongs de la placa per recollir-ne una mostra.

o En un portaobjectes net posar un parell de gotes d’aigua amb el comptagotes i fregar la nansa de sembra per transferir els bacteris o fongs recollits anteriorment.

o Agafant el portaobjectes amb les pinces de fusta, es passa per la flama (baixa) per fixar la pràctica.

o Col·locar el portaobjectes sobre el vidre de rellotge i tenyir la pràctica amb el tint blau de metilè, només si el que s’ha recollit ha sigut bacteris, amb els fongs no cal.

o Esperar uns minuts i netejar la pràctica amb aigua destil·lada.

o Retirar l’excés d’aigua i col·locar la mostra a la platina del microscopi per poder observar-la.

Fent servir el material correcte i seguint el procediment, vam arribar als resultats i conclusions següents: vam observar puntets de bacteris, que són colònies formades per milers de bacteris. Tots els bacteris que veiem provenen d’un que s’ha reproduït per bipartició. La pràctica observada al microscopi va ser amb una lent ocular de 15x, un objectiu de 10x i un total de 150x.

A partir de les pràctiques realitzades ara sabem que per observar bacteris hem de fer una tinció, que per fer una bona pràctica hem de mantenir la zona esterilitzada i que per fer el cultiu correcte s’ha de deixar la iogurtera endollada 48h aproximadament, mai més temps, ja que si no es començarien a eliminar els bacteris.

1r Batxillerat A

EL MÓN AL NADAL

Mai heu pensat com es celebra el nadal en altres llocs? O si tenen les mateixes costums? Fins i tot si reben tants regals com nosaltres… A la resta del món el nadal es celebra d’una forma diferent de la nostra tradició. Per això, nosaltres hem decidit buscar tradicions d’altres països. Voleu descobrir-ho? Continueu llegint:

1- El dia de Sant Nicolau, Alemanya.

A Sant Nicolau no l’hem de confondre amb el Pare Noel. Nicolau viatja en ruc la nit del 6 de desembre i deixa petits regals com monedes, xocolatines, taronges i joguines a  les sabates dels nens alemanys que s’han portat bé.

 

2- Irlanda, un Nadal passat per cervesa.

Pràcticament en tots els països els més petits de la casa deixen llet, galetes o polvorons ja sigui al Pare Noel o als Reis Mags. A Irlanda han fet un pas més enllà a aquesta tradició nadalenca i l’han fet una mica més seva. En comptes d’aquests típics dolços, els irlandesos prefereixen deixar-li a Santa Claus una mica de pudding fet amb Guinness o whiskey irlandès. Curiosa tradició, oi?

 

3- Has vist alguna cosa tan estranya com el que fan a la República Txeca?

La Nit de Nadal, les dones solteres es col·loquen d’esquena a la porta de casa i tiren una sabata per sobre de la seva espatlla; si la sabata cau amb la punta mirant cap a la porta vol dir que trobarà parella, però si, per contra, cau amb el taló en direcció a la casa seguirà soltera un any més.

Aquestes són les tradicions més interessants que hem trobat.

Tatiana de la Cruz i Anna Mondria, 3r C

VOLS CANTAR?

A l’institut de Sentmenat es fa una extraescolar de Coral. Pot ser que et preguntis què vol dir la Coral, doncs és un grup de nois i noies que els agrada can-tar i s’ajunten amb el professor Sergi Edo a l’aula de música.

Quan vam entrevistar al Sergi ens va dir que li agradaven molt aquestes classes i que les cançons sempre li costaven d’escollir: sempre mira que no siguin gaire difícils, que siguin boniques i, sobretot, que els agradin als integrants de la coral.

Fa 10 anys que la coral està a l’Institut de Sentmenat. El Sergi va tenir l’oportunitat de començar aquesta extraescolar gràcies a la Susanna Sigiran, que és la directora de l’Institut. Actualment, la Coral ha evo-lucionat i hi van entre 32/33 nois i noies.

En l’entrevista que li vam fel al Sergi ens va explicar una mica sobre la seva vida personal. Ens va dir que li agrada la música des dels 7 anys perquè els seus pares eren músics. Sap tocar el violí, el piano, la flauta i la guitarra. A part de ser professor de música, també té la carrera de quí-mica i musicologia.

Estem molt contentes d’haver pogut conèixer una mica més del profes-sor de música del nostre institut i de la Coral de l’Ies.

Andrea Cimpean i Mireia Amador 3C