| Sessió 1Av. inicial | Visualitzarem a la pissarra digital un mapa d’Europa i un mapa físic de la Península.Anirem observant el que veiem: situació de la península Ibèrica, muntanyes, rius, llacs, serralades…Explicació de la situació de la Península Ibèrica i amb quins països limita.Explicació dels territoris que formen Espanya fora de la Península Ibèrica. |
| Sessió 2Av. formativa | Explicació del relleu a Espanya.Explicació de la Meseta i els sistemes muntanyosos(els de dins de la Meseta, els del voltant i els exteriors a la Meseta).Utilitzant el mapa del relleu d’Espanya situaran els principals sistemes muntanyosos. |
| Sessió 3Av. formativa | Utilitzar l’aplicació de mapes interactius d’internet per als sistemesmuntanyosos http://mapasinteractivos.didactalia.net/Explicació de les principals depressions d’Espanya (Ebre i Guadalquivir).Explicació del relleu de les illes Balears i Canàries.
Explicació de les costes espanyoles i les seves característiques (Costa mediterrània, atlàntica i cantàbrica). A través de la pàgina web: http://mapasinteractivos.didactalia.net/ fer l’activitat de situar les costes. |
| Sessió 4Av. formativa | Explicació dels rius d’Espanya segons la xarxa hidrogràfica a la qual pertanyen.Repartirem un mapa de rius i un altre de relleu i hauran de situar els rius treballats i tambéalgunes unitats de relleu (caps, golfs, deltes, illes…) |
| Sessió 5Av. formativa | Repàs dels continguts treballats.Explicació dels llacs i embassaments. |
| Sessió 6Av. formativa | Repàs sobre el relleu interior i costaner d’Espanya fent servir el recurs de projecte auka digital:https://dl.dropboxusercontent.com/u/15109271/aukadigital/projectes_fla/relleu/relleu_html/default.htmlEls alumnes localitzen i llegeixen informació resumida sobre el relleu interior i costaner d’Espanya(treballaran per parelles fent servir un ordinador).
Finalment faran una activitat d’avaluació sobre els aspectes treballats (en grup projectant el recurs a la pissarra digital). |
| Sessió 7Av. formativa | Durant aquesta sessió es faran unes activitats amb la pissarra digital per treballarels aspectes del clima a Espanya (veure article publicat el 24 d’abril):
Activitat 1 Visualització d’un vídeo dels climes a Espanya: https://www.youtube.com/watch?v=xOkVC5K1KBs Activitat 2 Observar un mapa d’Espanya on estan distribuïts els climes per zones (cada clima està diferenciat amb un color diferent). Entre tots hauran d’indicar a quin clima correspon cada zona assenyalada. Activitat 3 Realització d’un qüestionari tipus test (cada pregunta té tres opcions disponibles, només una resposta és la correcta). Activitat 4 Tasca interactiva. Visualitzarem una pantalla amb la pdi. Al costat esquerre podem llegir les definicions d’un tipus de clima i al costat dret podem veure a quin clima correspon. Es tractaria de comentar amb els alumnes a quin clima correspon cada definició i després comprovar la resposta correcta. També ho podem utilitzar a l’inrevés. Podem dir un tipus de clima i entre tots intentar definir les característiques més importants; després podem comprovar la resposta. Activitat 5 Visualització d’un vídeo sobre com elaborar un climograma. http://educacion.practicopedia.lainformacion.com/ciencias-naturales/como-elaborar-un-climograma-2617
Activitat 6 Veurem un document (imatge) on hi ha un climograma; entre tots o per parelles el llegiran i interpretaran les dades. Hi ha un conjunt de preguntes que ajuden a la lectura del climograma i a fixar-nos en les dades que s’hi presenten. Activitat 7 En aquesta activitat es presenten uns climogrames de diferents zones d’Espanya. Haurem de relacionar cada climograma amb el tipus de clima que representa i també a quina zona pot pertànyer. Activitat 8 En aquesta pàgina es visualitza una imatge on hi ha una activitat. Aquesta consisteix a crear un climograma amb les dades que es faciliten i respondre unes preguntes que ajuden a la seva interpretació. Finalment es comentarà a quina zona correspon el climograma. Altres recursos que podem utilitzar per reforçar el tema dels climogrames són: http://conteni2.educarex.es/mats/14469/contenido/ https://dl.dropboxusercontent.com/u/27359172/PROJECTE.AUKA/PROJECTES/climograma/default.html |
| Sessió 8Av. formativa | Repàs dels continguts treballats a través de recursos TIC, jclic, mapes interactius. Anirem a l’aula d’informàtica o bé portarem els portàtils a la classe. Les activitats es faran per parelles per tal de facilitar la interacció de l’alumnat. A través de diferents activitats repassaran els temes tractats durant la unitat didàctica. 1. Relleu d’Espanya: Rius i muntanyes (mapa interactiu on s’han de situar els rius, muntanyes, caps i golfs més importants).
http://www.juntadeandalucia.es/averroes/~23003429/educativa/relieveespana.html 2. Aplicació didàctica amb exercicis sobre les muntanyes i els rius. http://cplosangeles.juntaextremadura.net/web/cmedio6/el_relieve_de_espana/index.htm 3. Joc per situar els climes sobre el mapa d’Espanya. http://www.educaplay.com/es/recursoseducativos/609086/html5/los_climas_de_espana.htm#! 4. Activitat sobre els climes: primer apareixen unes pantalles per repassar i després unes preguntes.
|
| Sessió 9Av formativa | Repàs intensiu de la unitat. |
| Sessió 10Av. final | Prova escrita de la unitat. |