14. Inici de la fase 3 i acabar de polir parts de la fase 2

Estic recollint ara el que he sembrat, després de fer moltísima propaganda amb els pares i amb l’equip docent sobre els avantatges de realitzar l’enquesta on-line per tal de millorar la qualitat del centre. He aconseguit fet una llista de distribució “que abans no existia” amb més de 110 mails de pares.
Ara espero que els pares participin de l’enquesta i puguin dedicar uns 15 minuts que és el que calculo que es pot trigar. He fet servir 2 amics com a conillets d’índies, per fer una prova pilot i els he cronometrat.
Vaig endarrerit en quant a la recollida de resultats però puc dir que per que el procés d’elaboració de les dues enquestes en si ha estat molt instructiu ja que m’ha permès  extreure diferents conclusions molt abans de que comencin a contestar els enquestats.
–           L’equip directiu degut a l’acumulació de feina, unes colònies pel mig i diferents imprevistos,  ha trigat 2 setmanes en donar-me el vist-i-plau amb correccions incloses sobre vocabulari, aclariments i resolució d’aspectes que no s’entenien gairebé al seu entendre. Aquesta realitat parla per si sola sobre les comunicacions i presses de decisions.
– Calia informar a tots els mestres, ja que no informar  a tothom de la primera enquesta i de les seves intencions va provocar una queixa a l’Equip Directiu per part d’un dels docents.
– El procés de pressa de decisions segueix uns camins que doblen el temps de resolució i de vegades solapen responsabilitats, parlant de l’enquesta i dels objectius generals del practicum, alguns coordinadors de cicle creuen que moltes vegades no queda clar el rol i les funcions dels coordinadors i que també el que se suposa que ja ha estat decidit per exemple en una comissió de festes o de decoració, torna a passar per l’equip de coordinació de cicle i després per l’equip directiu que més d’una vegada canvia o anul•la  la feina feta per la comissió. (provoca als membres de la comissió de festes o de plàstica una sensació real de pèrdua de temps).
– Parlant amb la psicopedagoga – la meva tutora externa- hem vist que podria ser molt interessant proposar en el meu document d’assessorament a l’equip directiu en la última fase del Pràcticum la creació d’una plantilla d’organigrama amb definició clara de funcions i de rols per tal que pugui ser omplert i delimitat al detall pels diferents membres de les comissions, membres d’equip de coordinació de cicle, equip directiu… així com marcar la línia que han de seguir la pressa de decisions, per evitar repeticions, solapaments i pèrdues de temps.
– En aquesta tessitura d’anàlisi del que passa a nivell de comunicacions també estic en la fase on he de llegir la bibliografia sobre reunions i accions tutories, en aquest sentit he de destacar que a part de la bibliografia sobre pedagogia sistèmica de Mercè Travesser ha estat providencial l’arribada d’un mail sobre un bloc de psicopedagogia en el que he trobat 4 articles que semblen adreçats al meu Pràcticum :- )))) per a fer un buidat i una reflexió sobre diferents temes que preocupaven en la demanda original de l’equip directiu i que ha justificat el meu treball.
– Entre lectura i lectura estic aprofitant el material de l’entrevista per tal de fer el protocol amb caselles de verificació, el guió i el dossier de recursos que m’havia proposat de fer en la 3ra Fase.
A continuació annexo una breu referència als articles que incorporaré a la bibliografia del pràcticum presents a la revista educat de psicopedagogia.  http://www.educat.cat
EQUIPS DOCENTS,
ORGANITZACIONS COMPETENTS

“Els processos docents o d’ensenyament els podem assumir com una pràctica
educativa que va molt més enllà del que tot educador gestiona en una aula determinada. Existeix al seu voltant un ampli ventall de contextos, factors i elements
que hi influeixen significativament. Es tracta d’una realitat social que no podem
obviar, i es requeriran les competències docents essencials per poder conèixer-la, reconèixer-la i comprendre-la. Quines interaccions hi tenen lloc i quines possibilitats hi ha de poder intervenir-hi des d’una perspectiva sistèmica?”
Cristina Peinado Riquel
Pedagoga i Coordinadora de Formació de PrisMa
Consideracions al voltant dels informes a les famílies

“Quan parlem d’informes sovint acabem parlant d’avaluació, o a la inversa, quan reflexionem al voltant de l’avaluació acabem parlant d’informes. És inevitable. Ara bé, hauríem de ser prou hàbils per diferenciar el que són els processos avaluatius del que és la informació que facilitem a les famílies respecte a qüestions relatives als seus fills”.
Jordi Canelles Torres
Mestre de l’Escola La Llacuna del Poblenou
La gestió del temps: la seva consideració a l’escola

27 març 2012 • dins laboratori
“La dificultat del concepte de temps ve exemplificada amb la resposta que dóna sant Agustí a la pregunta “què és el temps?”: “si ningú m’ho pregunta, ho sé; si vull explicar-ho a qui m’ho pregunta, no ho sé.
La gestió del temps es pot aprendre i, per tant, s’hauria d’ensenyar a l’escola, sobretot als adolescents, que són els que d’una forma més imminent pateixen les conseqüències d’una mala gestió o planificació del temps. Per arribar a aquest punt és necessari, però,  que tots els estaments implicats en el tema (organismes, pares i educadors) en prenguin consciència”.
Ramon Cladellas Pros
Doctor, Professor i Investigador del Departament de
Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l’Educació de la UAB
Toni

Quant a Toni

Mestre, psicopedagog, especialista en informàtica educativa i coaching.
Aquest article s'ha publicat dins de Fase 3. Proposta de millora de les entrevistes amb les famílies. PROTOCOL D'ACTUACIÓ. i etiquetat amb . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

3 respostes a 14. Inici de la fase 3 i acabar de polir parts de la fase 2

  1. Santiago diu:

    El treball que estàs fent és un autèntic treball d’orientació. Per una banda el treball de documentació i recerca bibliogràfica desplegat, per altra el consens i la difusió als destinataris de la comunitat educativa i el més important l’assessorament i l’acord amb la tutora i l’equip directiu. Aquestes són les grans línies del nostre treball d’orientació, sigui en aquesta temàtica o en qualsevol de les altres que ens afecten.

    La intervenció psicopedagògica no és mai aillada i solitària, sempre ha de cercar un treball en xarxa i el màxim de complicitats perquè així és la formasegura i directa d’assolir els objectius que es proposem.

    El disseny delblog està molt bé i reflecteix perfectament el treball de les pràctiques.

    Ànim i bon treball!

    • Toni Toni Lázaro diu:

      Gràcies Santiago per les seves paraules d’ànim. Realment m’enperonen i motiven per continuar aprofundint en un treball i en una sèrie de continguts i experiències que cada vegada trobo més apassionants i importants en relació al fet educatiu com a fenòmen emmarcat en un àmbit social

  2. Vicky Alqueza diu:

    Hola Toni:
    Realment molt interessant el tema que desenvolupes. El teu blog el trobo molt complet. Es nota que estàs gaudint de debó malgrat les dificultats que has trobat. I és que el tema no és fàcil. Diria jo que és molt atrevit i encara com t’ho han deixat fer. Em refereixo a les enquestes als pares i als docents. No sempre és fàcil això. L’equip directiu encara és el que mana a molts centres i de gestió democràtica res de res. Això que expliques de la comissió a la meva escola també passa. Ara per Sant Jordi la comissió havia preparat un seguit d’activitats i moltes l’equip directiu ens les ha retallades i no sabem ben bé perquè.
    Ànims i bon treball.

Respon a Toni Lázaro Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *