- Qui sóc?
Sóc Carla Fumadó Balagué, actualment mestra tutora del grup d’I4-B (educació infantil) a l’Institut Escola El Temple. Sóc graduada en educació infantil i primària i tinc l’especialitat d’anglès. En finalitzar els meus estudis a la URV vaig decidir cursar un màster en dificultats d’aprenentatge i trastorns del llenguatge per la UOC. Porto tres anys exercint, i tot i que no és gaire temps he pogut estar a diferents cursos d’educació infantil i primària i aprendre de molts infants i companys/es docents. Em considero una ferma defensora de les metodologies globalitzadores de l’aprenentatge tals com els racons, els ambients i les caixes d’aprenentatge, ja que fruit de la meva experiència puc concloure que l’alumnat aprèn molt més i amb molta més motivació, a més d’esdevenir una manera d’aprendre molt més respectuosa cap a la diversitat de l’alumnat. Tanmateix, també penso que les tecnologies digitals esdevenen un suport i alhora un mitjà per aprendre i oferir a l’alumnat l’oportunitat de ser un subjecte actiu en l’aprenentatge, crític, creador i competent en la societat actual.
Si em voleu conèixer una mica més, podeu visitar el meu compte d’Instagram on comparteixo experiències educatives, recursos i reflexions. Així doncs, aquesta app digital d’una banda em fa la funció de diari, ja que vaig desant tot allò que no vull que es perdi i que penso que pot inspirar altres docents del món; i d’altra banda, em permet fer xarxa amb altres docents per tal de crear dossiers de recursos compartits de diverses temàtiques, així com aprendre i nodrir-me de les experiències que ells i elles comparteixen.
- Com van ser els meus inicis?
Vaig començar a fer de mestra fent una substitució curta de l’especialitat d’anglès mitja jornada en un centre de tres línies. Allí vaig aprendre molt d’una companya que era formadora de la metodologia de les caixes d’aprenentatge. Després vaig estar mitja jornada de tutora d’I3 en una escola rural i vaig poder copsar les avantatges que té un centre petit i d’ambient més familiar. Finalment vaig fer cap a l’IE El Temple, un centre també molt gran però que per a mi és CASA, ja que des dels 3 fins als 12 anys vaig assistir com alumna. Com que ja porto dos cursos i m’agrada estar molt implicada en els diferents projectes que el centre està immers conec bastant bé el claustre i em sento molt a gust.
Tot i que inicialment no tenia clar cap a quina etapa decantar-me i creia que m’agradava més estar a la d’educació primària, l’etapa dels 3 als 6 anys m’ha captivat i ara em sento molt més segura treballant amb els més petits/es que amb els més grans de l’escola. De fet, gaudeixo igual o més que els infants en veure les seves cares d’il·lusió, curiositat i motivació cada cop que encetem una nova situació d’aprenentatge o un nou repte.
- Què faig i per què m’agrada el que faig?
Em dedico al món de l’educació perquè realment m’apassiona crear situacions d’aprenentatge que puguin sorprendre els infants i on puguin descobrir el món a poc a poc i a través dels sentits, tot implicant-los en petits projectes per conèixer i valorar l’entorn en què vivim, i alhora puguin ajudar-los a prendre consciència de què caldria millorar.
Estic molt implicada en el centre educatiu en el qual treballo perquè penso que tenir temps per compartir i reflexionar amb altres docents és la clau de l’èxit. Per poder millorar dia rere dia la formació i la reflexió resulten imprescindibles, així com la xarxa i el treball en equip. És per això que formo part de l’equip impulsor STEAM, de la comissió digital, de l’equip motor FAIG i de l’equip impulsor del centre. A més, sóc mestra col·laboradora del programa SENSEI, ja que la meva cotutora forma part d’aquest (enguany és el seu primer any com a mestra en un centre educatiu públic). Juntes estem aprenent molt sobre la importància de la documentació pedagògica, la coordinació, i sobretot descobrint totes les avantatges que aporta la codocència en l’organització i gestió de l’aula, i sobretot per atendre els infants.
- Quines són les meves metes?
A nivell professional la meva meta és oferir una educació de qualitat mitjançant situacions d’aprenentatge amb sentit, que promoguin aprenentatges reals que consonin amb els ODS 2030, i que afavoreixin la creació de vincles amb persones i entitats del propi entorn. D’aquesta manera els infants podran viure i entendre la importància de col·laborar activament en la societat per poder canviar el futur del món en què vivim perquè sigui més just, solidari, igualitari i sostenible.
De fet, vaig decidir inscriure’m en aquest curs perquè per poder ser una bona professional necessito descobrir nous aprenentatges, i encara més si aquests poden ajudar-me a garantir que el meu alumnat pugui esdevenir competent en la societat digital i tecnològica actual. Penso que el potencial que les noves tecnologies ens ofereixen per aprendre i créixer com a persones s’ha d’aprofitar des dels primers nivells educatius, ja que aquestes, tal com he pogut corroborar realitzant aquest curs, maximitzen els aprenentatges, ens garanteixen la inclusió i per suposat motiven els nens i les nenes a participar.