En aquesta unitat treballarem els principis bàsics de la fotografia i el cinema començant per la seva història, les parts de la càmera, com es realitza una fotografia, les angulacions de la càmera i els plans del cinema.
Història
Heu de tenir molt clars els següents conceptes i fets històrics transcendentals per al naixement i evolució de la fotografia:
- Què vol dir la paraula fotografia.
- Com es propaga la llum.
- Què és i com funciona una càmera estenopeica.
- Imatge latent.
- Antiguitat clàssica: La Cambra fosca.
- Renaixement: ús i primeres lents de la càmera estenopeica.
- Segle XVII: materials fotosensibles.
- Segle XIX: Niepce, Primeres fotografies, La fotografia més antiga que es conserva, Rodet fotogràfic.
- Segle XX: Diapositives en color, Fotografia en color, Càmera reflex, Càmera digital.
La càmera fotogràfica
En aquest apartat coneixerem el funcionament d’una càmera reflex i la seva relació amb les parts i funcionament del nostre ull.
Haurem de tenir clars els següents elements i conceptes:
- Objectiu.
- Mirall.
- Pentaprisma.
- Cos de la càmera.
- Ocular.
- Sensor digital o pel·lícula.
- Diafragma.
- Obturador.
- Processador.
- Disparador.
- Obertura de diafragma.
- Temps d’exposició o velocitat d’exposició.
- Zoom.
- Profunditat de camp.
Activitat 1:
Localitza en la imatge facilitada les diferents parts de la càmera fotogràfica que es demanen.
Després explica quina és la funció de cadascuna d’elles i quina és la part del nostre ull que desenvolupa la mateixa funció.
El punt de vista
L’alçada de la càmera és un valor afegit quan es realitza una fotografia. Hem de tenir clar les característiques dels tres punts de vista explicats:
- Alt.
- Normal.
- Baix.
Les angulacions
Des d’un punt de vista expressiu és molt important l’elecció de l’altura en la qual s’emplaça la càmera i la seva inclinació. Ambdós determinaràn la manera de veure aquesta realitat i també la relació que establim amb ella.
Hem de conèixer com són i ser capaços d’identificar les imatges realitzades amb les següents angulacions:
- Frontal o normal.
- Perfil.
- Holandès o aberrant.
- Picat.
- Contrapicat.
- Vista d’ocell, zenital o picat màxim.
- Nadir.
Activitat 2:
Realitza una fotografia en cadascuna de les posicions de càmera que acabem d’esmentar. Col·loca-les totes (degudament etiquetades) en un sol arxiu i envia’l a la següent adreça electrònica (també ho pots imprimir i entregar-ho al professor en mà).
L’arxiu pot ser en format Word, PowerPoint, Pdf, pages o del programari lliure que tenim a l’escola.
Has d’anomenar l’arxiu de la següent manera:
| Grup al qual pertanys + Número de l’activitat + 1er cognom de l’alumne |
| Exemple: 1A2Abanco |
Adreça on enviar l’activitat:
| vipgorgs@gmail.com |
Els plans del cinema
Segons si l’enquadrament és més obert o més tancat, diferenciem diversos tipus de pla, sobretot en referència a la figura humana.
Un pla obert és quan conté gran part o la totalitat de l’escena, mentre que un pla tancat es redueix només a una petita parcel·la o fragment d’ella.
La tria d’un tipus de pla no és només una qüestió estètica; depèn molt de la càrrega de significat que volem afegir a la imatge. En els plans curts, per exemple, hi ha molta més càrrega expressiva que en els oberts, ja que en aquests darrers les expressions del rostre passen més desapercebudes; però en canvi, en els plans oberts podem situar molt més el personatge en el seu context o en relació amb els altres personatges.
Has de conèixer i saber identificar els següents plans:
- Gran pla general o pla panoràmic.
- Pla general.
- Pla americà o 3/4.
- Pla mig.
- Primer pla.
- Primeríssim primer pla.
- Pla de detall.
Activitat 3:
Realitza una fotografia en cadascun dels plans que acabem d’esmentar. Col·loca-les totes (degudament etiquetades) en un sol arxiu i envia’l a la següent adreça electrònica (també ho pots imprimir i entregar-ho al professor).
L’arxiu pot ser en format Word, PowerPoint, Pdf, de vídeo o del programari lliure que tenim a l’escola.
Has d’anomenar l’arxiu de la següent manera:
| Grup al qual pertanys + Número de l’activitat + 1er cognom de l’alumne |
| Exemple: 1A3Abanco |
Adreça on enviar l’activitat:
| vipgorgs@gmail.com |
Activitat OPCIONAL per millorar nota:Tria la lletra d’una cançó, una poesia o un fragment d’un llibre i il·lustra’l mitjançant fotografies.Les imatges han de ser vostres, no poden ser de tercers. Com a mínim cinc imatges que expressin el que aquell text us transmet. No cal que sigui de manera literal, millor si són representacions metafòriques. La seva data d’entrega màxima serà el dia del control de suficiència de juny. |