La cruïlla

L'aula del futur

Imatge extreta de: http://blog.bellostes.com/?cat=22&paged=3  el dia 29 de maig de 2009

Fa molt de temps que no escric en aquest bloc. Ha anat afegint pàgines però no articles.

M’animo a fer-ho ara pensant en el moment en que ens trobem els educadors i educadores.

El món ens mira i ens diu: senyores i senyors, ha arribat el moment que segueixin els vents socials i les escoles siguin d’una vegada digitals.

A l’escola hem viscut un camí lent, d’anar fent, uns, els més inquiets des de fa temps, d’altres que ja ho veuen però sempre ho posposen, i d’altres que no saben de que els parlen. Programes com el PIE o com el PMAV són dels anys 80. La Formació TIC, ECA, MAV,  va començar en la mateixa decada. Hem avançat gaire?

Avui ens ho han imposat a l’agenda. Nosaltres els mestres, no. Ho han fet els governs. Empesos per qui o perquè ?  Probablement per les agendes polítiques, s’han d’afanyar a donar resultats, ja que el calendari de legislatura ens apreta: Llibres de text gratuits, resultats d’accions polítiques, i a més som molt aprop d’unes eleccions, etc.

No podem perdre de vista tampoc, que de tots els entorns professionals som el menys tecnificat, els que utilitzem menys els continguts digitals, fins i tot els llenguatges associats a aquestes tecnologies.

Sempre he sentit dir que les presses no són gens bones, però clar, és que nosaltres portem molts anys parlant de tecnologies i llenguatges a les escoles, però no s’acaba de implantar.

Falten recursos, falta formació, falta tenir interès, l’administració ens ha de donar o ha de fer, són arguments que sempre es donen, quan alguna cosa no funciona. Jo no hi crec. Els que volen fer coses sempre troben camins per poder-ho fer. Amb l’administració pública o sense.

Però ara s’exigeix començar un camí de continguts digitals, o més ben dit, fem que els llibres de text siguin digitals. Aquesta afirmació ens situa, però, en una cruïlla de camins, i hem de decidir quin agafem.

Llibres de text digital pot ser, fins i tot, un arxiu en format pdf, això ja és un llibre de text digital. Però nosaltres no estem parlant d’això. Hem estat parlant molt de temps de canvis metodològics, de canvis organitzatius que ens permetin pensar en una escola diferent, de futur, això si, ajudats per una tecnología que ens pot afavorir en moltes coses.

Fer-ho amb presses, no ens donarà temps a reflexionar, sobre aquests aspectes, ens trobarem amb un sistema pensat per les empreses de continguts digitals, i de tecnología, i nosaltres els mestres haurem pogut dir ben poca cosa.

Però malgrat aquesta premura que el sistema ens demana, som a la cruïlla, a la cruïlla de decidir. A “rio revuelto, ganacia de pescadores”, diu el refrany, siguem possibilistes i treiem profit del debat que ens genera aquesta cruïlla. Debatem entre nosaltres, esgrimim arguments, utilitzem tot el nostre saber i apliquem-ho al que hem de fer, quin model d’escola volem? Com hem d’encarar el futur de la nostra professió?

Aprofitem aquesta cruïlla per reflexionar i prendre decissions que condicionin la manera de fer classe dels propers anys. Siguem bons professionals, creatius, inventem-nos una altra manera de treballar, de compartir aprenentatges amb els i les alumnes. Situem-nos en el lloc del que sap, però que també que aprén. Traslladem responsabilitats i participem amb ells a entendre el devenir que ens espera. Descobrim junts el mon que tenim al davant. Disfrutem rient amb ells i elles, no siguem simples espectadors, inestiguem, equivoquem-nos, encertem, meravellem-nos del que podem fer.

Crec sincerament que ha arribat el moment, el nostre moment, mirem les coses bones que tenim i el capital humà del que disposem, som molts  I molt bons, som un, fem-ho!!!