Un cop es té clara la idea de negoci, cal recollir informació per saber si la normativa administrativa comporta uns requeriments que faci impossible o molt difícil endegar l’activitat projectada.
De vegades, la normativa administrativa prohibeix realitzar l’activitat en el lloc previst (local, barri, ciutat); d’altres, exigeix uns requeriments tècnics que impliquen inversions massa elevades, o bé, obliga a aportar un capital mínim o avals que també comporten desemborsaments molt superiors als que havíeu previst.
Demaneu també la relació de tràmits que hauríeu de fer per legalitzar l’empresa. Cal que pregunteu el cost aproximat en temps i diners dels corresponents permisos i llicències, ja que podria ser prou rellevant com per tenir-ho en compte abans de decidir continuar o no i, en cas de continuar, per tenir-ho en compte al fer el pla d’empresa.
Els tràmits com a formalitat jurídica
La informació sobre la documentació que cal presentar i els llocs on haureu d’anar és preferible demanar-la just en el moment d’iniciar el procés de legalització de la nova empresa, ja que es tracta d’una informació que pot variar i per tant no interessa sol•licitar-la abans d’hora.
són aquells que totes les empreses han de fer. Podem diferenciar tres grans grups:
Tràmits administratius per donar forma jurídica a l’empresa:
la seva complexitat i cost depèn de la forma jurídica que es vol donar a l’empresa. Són tràmits que en alguns casos tenen cost, però no són rellevants a l’hora de decidir posar o no en marxa l’empresa.
Tràmits administratius per legalitzar l’activitat i el local de l’empresa:
són els més importants a l’hora de planificar la nova empresa, ja que inclouen el Permís d’Obertura de l’Ajuntament. Aconseguir aquest permís pot ser senzill i econòmic, o per contra, molt difícil i car. Fins i tot pot passar que l’Ajuntament denegui el permís. Així doncs, són els tràmits més rellevants a l’hora de decidir posar o no en marxa l’empresa. S’aconsella fer una consulta a l’Ajuntament quan ja s’està planificant l’empresa.
Tràmits administratius per legalitzar la situació laboral de qui treballa a l’empresa:
la seva complexitat i cost depèn del número de persones que treballaran a l’empresa i de la seva relació amb la mateixa (socis o no, control efectiu o no, etc). Són tràmits que tenen conseqüències immediates en la tresoreria de l’empresa (o dels socis), perquè un cop les persones es donen d’alta a la Seguretat Social, cal pagar les quotes corresponents cada mes. Ara bé, no són tràmits rellevants a l’hora de decidir posar o no en marxa l’empresa.
Tràmits administratius específics:
són aquells que només s’han de fer en alguns casos. Normalment estan relacionats amb l’activitat de l’empresa i consisteixen, per exemple, en donar d’alta l’empresa a un determinat registre administratiu, o precisar algun autorització administrativa, etc.. La seva dificultat i implicacions posteriors varien. S’aconsella demanar informació. quan ja s’està planificant l’empresa, a l’Ajuntament (encara que no sigui l’administració que gestiona el tràmit específic, pot donar informació) o a altres organismes com la Generalitat de Catalunya (utilitzant el cercador del www.gencat.net) o la Cambra de Comerç de Barcelona.
Informació obtinguda a través de la pàgina web de la Cambra de Comerç de Barcelona clicar aquí.
G.Rigol i A. Codina






Hi, just wanted to say i liked this article. it was practical. keep on posting.
Thank you for your opinion. I’m so happy about your comments. Thankyou.