Que cal saber sobre l’aparell respiratori?

Primer cal distinguir respiració pulmonar de respiració cel·lular.

La respiració pulmonar és el procès pel qual l’organisme capta oxigen de l’exterior i allibera diòxid de carboni.

La respiració cel·lular és el conjunt de reaccions químiques que es produexien a les cèl·lules.

Aparell respiratori

Funció: permet obtenir oxigen de l’atmosfera i expulsar el diòxid de carboni. el formen les vies respiratories i els pulmons.

VIES RESPIRATÒRIES: fosses nasals, faringe, laringe, tràquea, bronquis i bronquíols.

Els pulmons són dos òrgans de forma cònica allotjats a la cavitat toràcica. Estàn formats pels bronquis i bronquíols.

Ventilació pulmonar

És el procés pel qual es renova l’aire que contenen els pulmons. consta de dues etapes:

inspiració – l’aire entra per les vies respiratòries.

expiració – l’aire és expulsat a l’exterior.

En aquests processos participen els músculs intercostals i el diafragma.

Durant l’inspiració, la caixa toràcia es fa més gran i entra l’aire cap als pulmons. Aquest moviment és forcat. L’expiració es dóna a continuació i es un moviment natural, sense forçar i en que els músculs es relaxen. Recorda la pràctica que hem fet a laboratori amb els pulmons del xai.

Malalties respiratóries

Bronquitis – inflamació de la mucosa dels bronquis

Emfisema – destrucció progressiva dels alvèols. Està relacionada amb el tabaquisme.

asma – consisteix en una respiració dificultosa, produïda per un estrnyiment dels bronquis. Pot terni relació amb alèrgies.

refredat – infecció produïda per virus, que afecta el nas, gola o laringe.

Pneumònia – infecció aguda del texit pulmonar, generalemnt a causa de bateris.

Ara agafa les fotocòpies 30 a 34 i repassa els exercicis. Prova de solucionar-los altre vegada. Ho sabràs?

Que cal saber sobre l’aparell circulatori?

LA SANG

 

FUNCIÓ.

 

La sang circula pels vasos sanguinis i transporta a les cèl·lules els nutrients i l’oxigen que necessiten per viure. Recull el diòxid de carboni i altres residus, que han de ser expulsats del cos.

 

COMPOSICIÓ:

 

Està formada pel plasma (líquid que conté els nutrients i substàncies de rebuig) i cèl·lules sanguínies. Les cèl·lules sanguínies es formen a la medul·la òssia i són:

 

glòbuls vermells o hematies (transport de gasos)

 

glòbuls blancs o leucòcits (defensa contra microorganismes)

 

plaquetes (participa en la coagulació de la sang)

 

VASOS SANGUINIS

 

Formen una xarxa de canals que distribueixen la sang per tot el cos. Hi ha tres tipus:

 

artèries (envien la sang del cor cap a tots els òrgans)

 

venes (porten la sang de tots els òrgans cap al cor)

 

capil·lars (els vaos mès estrets i porten i recullen la sang a les cèl·lules)

 

COR

 

fotocòpia 21: recorda la estructura (anatomia) interna el cor: reocrda els noms de les quatres cavitats, les vàlvules i vasos sanguinis principals.

 

FUNCIÓ:

 

El cor impulsa la sang a tot el cos, és el motor que posa en moviment la corrent sanguinea.

COMPOSICIÓ:

Les parets del cos estan formades per múscul cardiàc, o miocardi.

El cor està dividit en dues meitats. Cada meitat té duescavitats: una aurícula i un ventricle.

COM FUNCIONA EL COR?

Un cicle cardíac comprèn les següents fases:

sístole auricular – envia sang als ventricles pr contracció de les auricules (bom)

sístole ventricular – obertura de les válvules aòrtica i pulmonar i impuls de la sang cap a les artèries . Hi ha una contracció als ventricles (bom).

diàstole ventricular – la sang venosa va omplint les aurícules i els ventricles de manera passiva. (moment de descans del cor)

CIRCULACIÓ DE LA SANG

La circulació de la sang és doble, ja que la sang es desplaça per tot el cos en dos circuits- pulmonar i sistèmic.

circulació menor o pulmonar – entre el cor i els pulmons. La sang surt del ventricle dret cap als pulmons on rebrà oxigen i deixarà diòxid de carbon. desprès tornarà al cor per l’auricular esquerre.

circulació major o sistèmica – s’efectua entre el cor i la resta del cos. Transport de la sang oxigenada i amb nutrients des del ventricle esquerre per l’aorta a tot el cos. Desprès va passant per tot l’organisme recullint substàncies de rebuis i diòxid de carboni i tornarà a l’auricula dreta.

MALALTIES DE L’APARELL CIRCULATORI

Hipertensió arterial – augment de la pressió que exerceix la sang sobre la paret de les artèries.

Varices – són venes inflamades, a causa de la fallada de les vàlvules venoses dels membres inferiors (cames)

apoplexia – es produeix per una interrupció de l’aportament de sang a una part del cervell.

embòlia pulmonar – és l’obturació de l’aportament de sang a una part del cervell.

Aneurisme – és una dilatació localitzada e ¡n una paret arterial

infart de miocardi – es dóna per l’obstrucció de les artèries coronàries

recorda que totes aquestes malalties tenen una component relacionada amb l’alimentació i diferetns hábits. Aixi les dietes riques en grasses animals i en sucres , el tabaquisme i el sedentarime (“massa estona asseguts”) són factors favorables al apareixement d’aquestes malalties.

 

Ara repassa les fotocópies d’exercicis fets a classe (fotocòpies 21 a 26) i verifica que saps les respostes.

Per completar l’estudi , repassa l’última activitat al laboratori on hem fet un diagnóstic d’una anlisi clínica.  Recorda:

 en una analisi de sang tenim dos tipus de valors – hemograma (cèl·lules sanguinies) i bioquímica (nutrients i substàncies de rebuig)

Hem après a interpretar: hematies, hemtocrocits, leucocits, plaquestes, V.S.G., glucosa, urea i colesterol. sempre haurem de buscar aquestes variables i observar si estan entre els valores normals ( un mínim i un màxim en funció del’edat i sexe).

DIAGNÒSTIC:

 . pocs hematies >>> possible anèmia

 . pocs hematòcrits >>>possible anèmia

 . massa leucocits <<<possible infecció

 . poques plaquetes >>> risc d’hemorragies internes. Pot ésser que es pateix una malaltia reumàtica o autoimmune

 . VSG alt >>>possible infecció

 . urea alta >>> dieta massa rica en proteïnes

 . urea alta i per sobre de 100 >>>possible disfunció renal

 . glucosa alta >>> possible diabetis

 . colesterol alt >>> risc de patir malalties cardiovasculars

 

Repassa les fotocòpies 27 a 29 i podràs recordar com hem fet a classe.

 

control de demà – 30 d’abril

Demà teniu control. aixi que haureu de recordar aquelles recomanacions necessàries per treure una bona nota. Recordeu: panxa contenta, tranquilitat i material a punt.

Necessiteu:

– apunts sobre l’aparell circulatori i fotocòpies 20 a 26;

– com fer una analise comparativa (fotocopies 27 a 29);

– apunts sobre l’aparell respiratori i fotocòpies 30 a 34.

– per saber mès, agafeu el llibre i estudieu les pàgines 46 a 57.

Ho teniu tot?

Ara feu un bon berenar i aneu cap al vostre lloc d’estudi (la secretaria a l’habitació, la mesa de la sala de casa si no hi ha ningú i la TV està desconnectada o la biblioteca). Penseu que necessiteu una bona hora. A punt?

Demà a les 10h, tindreu el control davant vostre i si feu els deures, a les 11h estarà acabat i ben acabat.

Sortida al COSMO CAIXA

Guai! Aquest dijous, dia 17 d’Abril, com tots sabeu anem al cosmocaixa.

Es tracta d’un museu dedicat al món de les ciències. Allà hi podeu trobar un món de materials fascinants per entendre la realitat que ens rodeja. Teniu zones dedicades a la física, a la química, a la biologia, a la teconologia i a la astronomia.

Si voleu saber més sobre el comoscaixa, podeu entrar en aquesta pàgina web:

http://obrasocial.lacaixa.es/centros/cosmocaixabcn_es.html

Nosaltres hem reservat una sessió al planetari i una altre sessió sobre “materials sorpreenents”.

Aquestes activitats es faràn entre les 9 i les 12h. Per això és molt important que sigueu puntuals al Institut. Aixi podrem sortir d’hora.

PLANETARI:

És l’únic planetari digital que hi ha a Catalunya. Es tracta d’una sala amb cùpula, o sigui, el sostre té la forma de mig cilindre i allà es projecta películes sobre l’univers. Com les butaques són molt reclinables, podem tenir la sensació que estem viatjant per l’espai. Però també podem viatjar pel temps, ja que ens expliquen com s’ha format l’univers (des del principi dels temps) o como succeix tot un any a la Terra, el nostre planeta.
MATERIALS SORPRENENTS:

aquest és un taller que ens explica com es fabriquen els nous materials com la fibra òptica i la seva importància pels avanços tecnològics que estem vivint. Tot el que diu respecte a les comunicacions (com internet, Tv digital, suports digitals,…) passa per la descobreta de nous materials.

de les 12 a les 14h:

Aquest temps serà lliure per vosaltres.

Tindreu el plaer d’explorar els que us vingui de gust en aquest fantàstic territori que és cosmocaixa. Podreu anar a la selva amazónica i sentir la seva humitat tropical, mirar les piranyes i escoltar els sons dels ocells.

Podreu recorrer el mur geològic que recrea i ens ensenya com els paisatges i les seves formes són el resultat dels milers d’anys que té la terra, que revela els fenómens d’erosió, els volcans i els terratrèmols.

A mès podeu veure com són de diferents les formes de vida a la TERRA: des dels fons abissals (bé amagat als oceans) fins a les selves tropicals. Ho podeu observar amb mostres reals vinguts de col·leccions excepcionals i moltes amenaçcades d’extinció.
EXPOSICIÓ VISCA LA DIFERÈNCIA!

Pels amants de la música que solament la veieu com una forma de emocionar-se, hi ha uns exposició que us recordarà que l’harmónia i la melodia també amaga la bellesa de la física. EXPOSICIÓ FÍSICA I MÚSICA

Nois i noies, com ens ho passarem de bé!!!

Desprès, a la tarda, per refrecar el cap anirem al palau blaugrana, a patinar una mica. Si, sobre el gel!! Quines relliscades! Quins morats portarem a casa!

I si voleu saber més, já sabeu consulteu la pàgina web del Cosmocaixa. Desprès torneu amb les vostres families, per que hi ha activitats per grans i petits. Segurament que aquest dijous no tindrem temps per veure-ho tot!

Ficada de pota IMPORTANT:

PORTAR ESMORZAR, DINAR I BERENAR (en el museu hi ha un bar però segurament us costará un ull de la cara)

PELS QUE PATINEU, PORTEU GUANTS, JAQUETA I GENOLLERES

Una bona diada!

Disecció dels pulmons d’un mamífer

Sorprès            La setmana passada, el dia 10 vam dissecar uns pulmons i un cor de xai.

OBJECTIU

Respecte als pulmons, els objectius principals van ser:

– observar la diferença entre els dos pulmons

– observar el tipus de teixit i consistència dels pulmons

– observar el moviment i aspecte d’aquest orgàn quan s’infla i desinfla

– observar la consistència i esterustura de la tràquea

– observar com es dvidieix la tràquea en bronquis i la seva estructura

– observar l’arbre bronquial

– observar els alvèols pulmonars

Respecte al cor, els objectius principals van ser:

– observar els vasos sanguinis que surten del cor i el seu diàmetre

– observar el tamany de les auricules i ventricles

– observar el teixit i aspecte de les vàlvules (mitral, tricuspide i semilunars)

– observar l’espessor de les parets dels dos ventricles

Indec?s        Qui es recorda, del material necessari? com van actuar o procedir? Realments s’ha pogut observar tots aquests aspectes? Algú ha fet fotos i el pot enviar?

Seguent unitat:

La propera setmana començarem a estudiar els altres aparells del nostre organisme que participen de la nutrició.

Et recordes quins són?

I quins són els problemes de salut que van relacionats amb aquests aparells? Et veus amb ganes de fer un treball de grup sobre aquestes malalaties? Vols publicar el teu treball en el blog de natus? Começa a pensar en el tema i ja parlarem!

Recordatori

Atenció!

S’apropa un nou control escrit de natus! Estem preparats? Tots i totes? Vegem:

– a la carpeta tinc les fotocopies 17, 18, 19 fins a la 21?

– les fotocopies tenen les qüestions totes bé contestades? si no, demana a un company que te les ensenye per confirmar les respostes correctes.

– tinc el llibre de text? Recorda que són poques les pàgines que haureu de revisar (de la 30 ala 37).

– tinc tots els apunts de classe? aquells que parlen de la conservació dels aliments, de les malalties alimentàries, de l’aparell digestiu.

Bé! ara agafa el material (tot bé ordenat) i repassa-ho. Procura un lloc tranquil de la teva casa (a la teva habitació tens una taula per estudiar amb llum?, a la cuina o sala de dinar poderàs estar una estona tranquil?) o si no agafa el teu material i vas a la biblioteca pública.

Pensa que necessites estar una bona hora estudiant, asi que millor que hagis berenat abans de posar-te a estudiar. Millor que fer viatges a la nevera que l’unic que faràn es distreure’t i tentar-te a mirar la TV. No ho facis! Les tentacions són terribles, perque ni estudiaràs ni miraràs la TV. Ara tens una bona hora per estudiar, desprès amb la consciència tranquila, jà miraras el teu programa perferit (i qui diu la TV, també diu la play, el MP3/4,…)

Bé, amb tota la il.lusió del món pensa:

” JO TINC TOT PER APROVAR NATUS I PUC APROVAR”

COM ESTUDIAR?

– llegeix les pàgines del llibre

– llegeix els apunts de classe, segurament és el més important. Si cal, torna a escriure’ls, ja que ajuda a fixar les idees importants.

– torna a respondre a les qüestions de les fitxes i desprès mira les respostes que heu donat a classe.

– Si veus que tens dubtes, truca a un company de classe que et pugui ajudar. S’has decidit estudiar 2 o 3 dies abans del control, busca la professora que segurament t’ajudarà amb les teves dubtes.