Participació a la Mostra 007. Fotografia

Codi de centre: 08022902
Nom del centre: CEIP del Parc
Nom del treball: La fotografia a la publicitat (Cicle Inicial)

L’activitat que s’ha realitzat han estat cartells publicitaris de temàtica lliure. Per a la seva realització, els nostres alumnes s’han fotografiat a ells mateixos com a base fonamental per a l’anunci que volien realitzar. Les fotografíes han estat realitzades en blanc i negre per aprofitar la capacitat expressiva del mateix.
Produccions que participen:

Els alumnes fan les fotografíes:

Mostra de produccions finals:

Publicat dins de General | Deixa un comentari

La publicitat

Missatges audiovisuals: la publicitat

Els nostres alumnes es troben immersos en un món de sensacions, de missatges i d’idees que els arriben per mitjà dels sentits. Gran part d’aquest impacte mediàtic el formen el conjunt de missatges publicitaris destinats al públic infantil, ja sigui a la televisió, al carrer, a revistes i diaris, per internet,…

El fet de rebre aquesta informació, aquest missatges audiovisuals, crea implícitament una necessitat als nostres alumnes: la necessitat de comprendre aquest missatges, de ser crítics amb els continguts, de veure i analitzar els elements que els formen, d’entendre el seu procès de creació, en definitiva, la necessitat d’entendre la nova i constant informació que reben.

A la nostra escola hem volgut que els nostres alumnes s’acostin al món de la publicitat. Les activitats proposades pel centre intenten aproximar els nens i nenes al procès de creació de diferents formats publicitaris i , a diferents nivells, analitzar i ser crítics a l’hora d’entendre el missatges audiovisuals que es troben al seu entorn.

La publicitat estàtica: cartells publicitaris

Un dels grans formats publicitaris, degut a la seva gran presència a l’entorn dels infants, són els cartells publicitaris. D’aquests en troben al carrer, a l’escola, a casa a revistes i diaris, a internet, a les carreteres, als autobusos… de fet, miri on miri l’infant, troba missatges audiovisuals amb aquest format: els cartells publicitaris.

L’elevat volum de publicitat en aquest format crea implícitament una necessitat d’analitzar i compendre, de forma ràpida i visual, els continguts d’aquest missatges. Així, els nostres infants poden copsar aquella informació i fer-la seva, de manera que ells mateixos decideixen si és del seu interès o no.

De la mateixa manera, a partir del coneixement i comprensió d’aquest missatges audiovisuals, els nostres alumnes comencen a desenvolupar una certa capacitat crítica, la qual els porta a ser més crítics amb els continguts d’aquests missatges publicitaris que omplen el seu entorn.

A la nostra escola hem volgut treballar aquests conceptes i capacitats a partir de la creació de cartells publicitaris per part dels nostres alumnes. Com a eina principals s’ha emprat la fotografia i la seva capacitat expressiva, ja sigui en blanc i negre (C. Inicial) com en color (C. Mitjà).

Tot seguit trobareu un recull de les activitats i produccions que han realitzat els nostres alumnes:

Activitat dels alumnes de 1r de Cicle Inicial:

Produccions dels alumnes de 1r de Cicle Inicial:

Activitat dels alumnes de 2n de Cicle Inicial:

Produccions dels alumnes de 2n de Cicle Inicial:

Activitat dels alumnes de 1r de Cicle Mitjà:

Produccions dels alumnes de 1r de Cicle Mitjà:

Activitat dels alumnes de 2n de Cicle Mitjà:

Produccions dels alumnes de 2n de Cicle Mitjà:

La publicitat en moviment: fotografia en acció

Un altre gran format publicitari que troben els nostres alumnes en la seva vida diària son els anuncis a partir d’un grup d’imatges, les quals intenten fer arribar al consumidor una idea a partir d’una seqüenciació de fotografies. Aquest nova forma de fer publicitat és molt emergent avui en dia degut a la incorporació de les noves tecnologies a l’entorn de l’infant: publicitat a pàgines web, publicitat rotativa, publicitat als telèfons, determinats espots publicitaris a televisió…

El grup d’alumnes de 1r de Cicle Superior han treballat la publicitat en aquest format. La eina fonamental per a aquesta activitat ha estat la fotografia, però buscant una certa seqüenciació entre les imatges, de manera que es crea una certa sensació de moviment i acció. Tot i així, els nostres alumnes també han fet servir l’ordinador, i el retòc fotogràfic a un nivell molt bàsic, per complementar aquesta sensació de moviment.

Activitat dels alumnes de 1r de Cicle Superior:

Produccions dels alumnes de 1r de Cicle Superior:

La publicitat en moviment: anuncis de televisió

El format publicitari més consumit pels alumnes de la nostra escola són els espots televisius. Aquest gran grup de missatges audiovisuals són presents en la vida normal i diària dels infants degut a l’elevat consum televisiu que en fan. Molts dels productes que conèixen els alumnes de la nostra escola els arriben mitjançant la televisió.

A la nostra escola, hem plantejat el repte de crear espots publicitaris als alumnes de 2n de Cicle Superior. Per fer-ho, primer han analitzat aquest format universal de publicitat a partir de la visualització de diversos espots publicitaris i, per grups, han intentat crear anuncis per a televisió. Per a la realització d’aquest projecte, les eines principals han estat la videocàmera i l’ordinador, per a la posterior edició de les seqüències dels diversos espots.

La metodologia de treball i la concepció d’activitats de producció de publicitat televisiva posa molt més l’accent en el procés que en el resultat final. És a dir, es tracta d’introduir els alumnes en una activitat dinàmica, on ells i les seves formes d’expressió esdevenen els autèntics protagonistes. La idea és que utilitzin la televisió com un mitjà de comunicació real entre ells mateixos, i també amb el professorat, els familiars dels alumnes i l’entorn. En definitiva, la intenció és convèncer-los de la seva capacitat com a productors de missatges audiovisuals independents i originals. Al mateix temps, també es busca comprometre’ls de manera activa i responsable en projectes i empreses que es duguin a terme en grup.

Activitat dels alumnes de 2n de Cicle Superior:

Produccions dels alumnes de 2n de Cicle Superior:

Anunci colonia Eternity

Anunci PSP del Futur

Anunci goma Stanlay

Anunci Super Rellotge

Publicat dins de La Publicitat | Deixa un comentari

Fotografia

La Fotografia com a mitjà d’expressió

Durant el curs, els alumnes de tots els cicles d’educació primària s’apropen al món de la fotografia, ja sigui a través d’activitats o a partir de pràctiques pròpies amb la càmera fotogràfica.

A Cicle Inicial, els alumnes reben una primera aproximació a les nocions bàsiques de la fotografia i les funcions bàsiques de la càmera fotogràfica. Realitzen pràctiques lliures tot fent fotografies als seus companys de classe i a l’entorn. Aquesta nova informació els serveix en la realització d’alguna activitat on s’utilitza la capacitat expressiva de la fotografia en blanc i negre.

A Cicle Mitjà, la fotografia comença a ser una eina bàsica per a la realització de determinades activitats. Els alumnes coneixen i practiquen amb la càmera fotogràfica, i utilitzen la fotografia com a recurs per a la realització de determinades activitats.

A Cicle Superior, els alumnes utilitzen la fotografia com una eina més a l’hora d’expressar-se. El fet de produir missatges mitjançant la fotografia els permet realitzar activitats més complexes, les quals requereixen algun tipus de seqüenciació o d’algun tipus de retoc amb l’ordinador.

Tot seguit hi ha un vídeo dels nostres alumnes fent ús de les càmeres fotogràfiques:

Publicat dins de Fotografia | Deixa un comentari

Joguines òptiques

Aproximació a la imatge fixa i en moviment mitjançant joguines òptiquesLa imatge és un recurs audiovisual present a l’entorn dels nostres alumnes, a l’escola, a casa, al carrer… La capacitat expressiva de la imatge, ja sigui fixa o en moviment, ajuda als infants a comprendre millor l’entorn que els envolta. D’aquesta manera, els nens i nenes reben l’impacte d’aquestes fonts d’expressió interioritzen el seu contingut.El fet d’entendre el procés de creació d’allò que veuen i escolten, els ajuda a comprendre la realitat multimèdia que els envolta. Els nostres alumnes estan exposats a un nombre creixent de fonts d’expressió, de manera que és necessària una comprensió de totes aquestes noves fonts audiovisuals (televisió, internet, premsa, ràdio, telèfon mòbil…).

Les joguines òptiques al Cicle MitjàAl llarg del segle XIX es van dissenyar diverses joguines òptiques que feien possible veure imatges en moviment. Aquests enginys -entre els quals trobem el taumàtrop– són els precursors immediats del cinema.
Al Cicle Mitjà ens hem proposat aproximar i fer entendre als nostres alumnes la realitat audiovisual i el seu procés de creació a partir de joguines òptiques. Creiem que és una bona manera de fer entendre els nostres alumnes cóm es fa la imatge i la seva capacitat expressiva.L’eix conductor d’aquestes activitats és el principi de la persistència retiniana, el qual permet el nostre ull recordar una imatge durant una petita part de temps, de manera que s’uneix a la següent imatge observada i ens permet crear una nova realitat a partir de diverses imatges fixes.
Les joguines òptiques que hem escollit per a treballar aquest contingut són el taumàtrop i la llibreta animada (3r i 4t respectivament). Aquestes mostren clarament el principi de la persistència retiniana i ajuden a entendre el concepte als infants.
La imatge fixa: el taumàtropEls alumnes de 1r curs de Cicle Mitjà han treballat el concepte de la persistència retiniana a partir de la creació d’un taumàtrop.El taumàtrop és una joguina òptica que permet veure una imatge complexa a partir de dues imatges senzilles. L’any 1825, John Ayrton va fabricar el primer taumàtrop i va esdevenir un objecte de diversió durant la seva època.

Aquí podeu veure l’activitat que van realitzar els alumnes:Introducció a la imatge en moviment: la llibreta animadaEls alumnes de 2n curs de Cicle Mitjà van treballar el principi de la persistència retiniana a partir d’una llibreta animada. Aquesta joguina òptica els ha fet entendre millor el procés d’animació d’imatges fixes per crear la sensació d’imatge en moviment.El funcionament de la llibreta animada és extremadament senzill: es tracta de presentar davant dels nostres ulls una sèrie d’imatges, cadascuna de les quals es correspon a una etapa d’un moviment. Si la successió d’aquestes imatges és suficientment ràpida, es crea una il·lusió de moviment.Aquí podeu veure l’activitat que van realitzar els nostres alumnes:Un cop els nostres alumnes van entendre el funcionament de la llibreta animada, van dissenyar algunes animacions pròpies:

Publicat dins de Fotografia | Deixa un comentari

Cal “ensenyar” llenguatge audiovisual?

La influència de les tecnologies de la comunicació i informació (TIC) és un fet incontestable.
La comunicació, l’oci i les formes de coneixement i aprenentatge han variat radicalment en els últims anys, amb l’extensió universal de continguts audiovisuals, amb noves formes de difusió, de consum individual i a l’abast de tothom (internet, fotografia digital, mp3, iPod…)
El concepte d’analfabetisme inclourà en el futur la manca de comprensió i/o dels continguts de les producció dels missatges TIC.
D’altra banda la capacitat de crear tendències i generar hàbits (socials i individuals) dels mitjans audiovisuals fan inexcusable que l’escola abordi el treball i la reflexió per a formar ciutadans consumidors i productors de continguts audiovisuals, lliures, crítics i respectuosos dels valors democràtics acceptats per la nostra societat.

Publicat dins de General | Deixa un comentari