Observacions 15 i 22 d’abril de 2021

Al final entre els núvols i el toc de queda vam haver de marxar a casa.

Doncs si, sembla que poc a poc podem reiniciar les activitats astronòmiques. Les dues darreres han estat amb alumnat de 1r d’ESO i l’ajuda de Genís de 3r. Això si, sempre al pati i mantenint distàncies.

El dia 15 va estar núvol i vam estudiar les fonts d’informació (llibres, revistes, xarxes,….) i els tipus de telescopi. El segon dia vam tenir núvols, però la lluna va ser molt generosa amb nosaltres. Vam dedicar temps als cràters Copèrnic, Plató, Arquímedes i Tycho, i al mar de les Crisis.

Ares aprenent a utilitzar el buscador (telescopi refractor). Què hi devia pensar Galileu quan va fer aquest gest per primer cop?

Imatges d’Ares Jové i Ares Lòpez amb el seu mòbil a foco directe (telescopi Newton 8″ f5 i ocular 18mm).

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Comencem les activitats presencials

Doncs si! I esperem que tot evolucioni positivament i puguem continuar.

Aquests dies ens trobem els grups bombolla. Això implica que cada grup només podrà fer una sessió mensual. Així que haurem de buscar activitats per continuar treballant la resta del mes a casa.

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Astronomia des de casa II

Doncs ja veieu, curs 2020-21 continuem treballant des de casa. Fins al moment no ens podem trobar, doncs cadascú és d’una bombolla sanitària diferent i no ens podem barrejar.

Així que, encara que ha costat, ja fem coses des de casa. I l’alumnat de 1r d’ESO va molt fort!

Iona Reverté ens ha fet aquesta imatge observant la lluna des del seu terrat.

Paula Ribes ens ha fet un dibuix de les constel·lacions que pot observar tambè des de casa seva.

I Judith Espinosa ha fotografiat Orió i està treballant què s’observa a la imatge i als voltants.

Laia Sanjuan de 4t ens va fer aquest dibuix de la lluna:

I Laia Vila de 2n ens va fotografiar la Lluna:

I un altre dibuix, ara de Genís Costafreda de 3r d’ESO:

 

 

 

Publicat dins de General | Etiquetat com a , , , , , | Deixa un comentari

6 de novembre de 2020, un data trista.

Ens ha deixat el senyor Manel Cortés, un gran home i amic que sempre ens va donar ànims per iniciar i continuar el projecte astronòmic al nostre institut.

Els que et vam conèixer no t’oblidarem mai. Quan mirem al cel ens recordarem de tu.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Astronomia des de casa

L’observatori continua tancat, i com diu la cançó trist i sol.

Fa dies que Deissy (3r ESO) ens va enviar un escrit de la tasca astronòmica que ha fet des de casa. Disculpes per no penjar-ho abans.

Com treballem?

El nostre professor d’astronomia és en Jose Manuel i tenim un grup de WhatsApp on ens informa de tot el que està passant que tingui a veure amb l’astronomia i que des de casa ho puguem gaudir. Aiximateix ens envia missatges per observar des del balcó. 

De que hem pogut gaudir aquets dies ?

Un dels esdeveniments dels quals hem pogut gaudir va ser el passat dissabte 30 de maig, el llançament del Dragon SpaceX cap a l’estació espacial internacional.  La Dragon SpaceX  és una nau que va ser llançada  des de la punta d’un coet Falcon de SpaceX des de el centre espacial “Kennedy de Cabo Cañaveral “.

El llançament el vam poder viure en viu gracies a que la NASA va fer un directe per la aplicació YouTube i va ser molt emotiu i molts ho van poder gaudir des del balcó de casa seva i d’altres no degut a la contaminació lumínica.

A continuació hi ha unes fotos del directe:

Un altre vídeo interesant és la construcció d’un model a escala del Sistema Solar fet per uns joves: 

https://youtu.be/zR3Igc3Rhfg

Publicat dins de General | Etiquetat com a | Deixa un comentari

Observació 4 de març de 2020.

Doncs la visita a Santa Maria de Montmagastrell ha estat molt motivadora i avui comencem a treballar amb els portàtils personals. Tenis el programa astrometrica ben instalat i configurat no és difícil, però requereix unes horetes.

Paral·lelament volem fer un dels tres cometes que José Manuel s’ha estudiat, o un asteroide, però la muntura ha perdut l’estació. Elsa i Thais, amb la companyia d’Antolí ajudaran a arreglar-ho. No podrem fer els objectes proposats, però Thais fa les seves primeres captures.

M93m, 7 imatges obtingudes per Thais (2n ESO).

M42. Thais Gòdia (2n ESO).

Publicat dins de Astrofotografia | Deixa un comentari

Formació 27 de febrer de 2020. Observatori astronòmic de Josep Maria Bosch a Santa Maria de Montmagastrell.

Gràcies Josep Maria i Toni!

El passat dia 27 Genís i Marc de 2n d’ESO i Laia i Roger de 3r, amb la companyia de José  Manuel i alguns pares, van visitar l’observatori de Josep Maria Bosch a Santa Maria de Montmagastrell (Urgell), on ens va explicar com treballa a l’hora de capturar i processar imatges i dades d’asteroides i cometes. També vam comptar amb la presència de Toni Jové, el tècnic del nostre observatori, que ens va ensenyar com funciona al remotització de l’observatori (aviat ho tindrem de forma semblant) i un enfocador que s’autoregula en funció de la temperatura.

Van ser tres hores increibles.

Josep Maria va obtenir les següents imatges amb el seu telescopi LX200 de 16″ i la seva ccd.

Barnard 33 (Cap de cavall)

M42 (Nebulosa d’Orió)

Cometa 114P

 

Publicat dins de Astrofotografia, General, visites observatoris | Deixa un comentari

Observació intercanvi Erasmus+ Letònia

Aquest dijous, 20 de febrer, vam compartir una observació astronòmica amb alumnes i professores de Letònia.

Com vam escriure a l’article anterior tota la sessió la vam fer en anglès. Al pati el telescopi alumnes portat per Laia i Roger (3r d’ESO), que ja no té cap secret per ells. A l’observatori Marc, Genís, Ares i Helena (1r i 2n d’ESO). Laia i Artur de 1r d’ESO van fer de guies per l’edifici i Thais i Lucia (2n d’ESO) de fotògrafes.

L’hexagon d’hivern (Sirius, Procyon, Castor-Pollux, Capella, Aldebaran, Rigel) amb les constel·lacions corresponents (gos gran, gos petit, bessons, cotxer, taure, Orió). Les constel·lacions circumpolars: carro gran, carro petit i Cassiopea. Venus, Urà amb els satèl·lits Titània i Oberon, les nebuloses M42 i M43, el cúmul obert de les Pleiades o M45.

Nebulosa M43, a la constel·lació d’Orió. Els artefactes que apareixen a les estrelles més brillants són deguts al blooming de la ccd ST9. Imatges obtingudes per Ares Serra, Laia Sanjuan i Roger Ricart.

La llista no està pas malament i alguns alumnes han mostrat molt interés.

Dimarts i dimecres havíem quedat per estudiar allò que hem ensenyat.

Ha estat una gran feina!

Publicat dins de Divulgació, General | Deixa un comentari

Darreres observacions: 23 i 28 de gener, 5 de febrer.

Portem uns dies preparant la que potser és la visita més difícil per nosaltres, però que també ens fa molta il·lusió poder fer: la col·laboració amb l’intercanvi internacional que fa el nostre institut, aquest cop amb Letònia. Per aquest motiu fa dues setmanes que el nostre idioma per comunicar-nos per whatsapp és l’anglès i a les observacions intentem parlar molt anglès i poc català.

Però és clar, l’astronomia és el que ens agrada i hem fet uns quants exercicis.

Primer de tot estudiar el cel d’hivern, amb Orió, Taure, Gossos gran i petit, Auriga, Bessons, les constel·lacions circumpolars, com els carros gran i petit, Cassiopea, Perseu, … Estrelles com Betelgeuse, Rigel, Càstor, Pollux, Capella, Sirius, Procyon, …

Venus. Molt xulo a l’oest.

I astrofotografia.

José Manuel ha obtingut aquesta imatge de l’asteoride (9)Metis, després d’un “track and stack” amb el programa “Astrometrica”. Aquest és el resultat de 144 captures de 10 segons cadascuna.

Al següent gràfic es veu que la magnitut d’aquest asteroide varia amb el temps. La informació obtinguda diu que té un període de rotació de 4 hores, sent un objecte força irregular.

El dia 28 vam fer una mica de solar, però el Sol està molt parat i no vam veure cap taca. Segon cop que tenim aquest valor, però consultant les dades de SOHO i a la web “Pârhelio” veiem que ho fem bé, el Sol està parat.

El dia 5 de febrer hem tornat a Metis. Bé, primer hem fet el segon joc de flats i ens hem adonat que el xip de la ccd està molt brut. Així que haurem de parlar amb Josep Maria que ens ajudi a la neteja.

De totes formes hem fet algun objecte més. La galàxia M33 o galàxia del triangle, perquè es troba en aquesta constel·lació. M33 (NGC 598) es troba a 2,7 milions d’anys llum! Això que veieu té un diàmetre de 60.000 anys llum! Multipliqueu per 9,5 bilions de kilòmetres que té cada any llum. I això sota un cel dolent!

Són 23 imatges d’un minut cadascuna.

Publicat dins de Astrofotografia, General | Etiquetat com a , , , | Deixa un comentari

2020 comença amb núvols. Observacions 9 i 16 de gener de 2020

Doncs si, núvols i núvols, boira i més boira. Què hi farem.

Mentres esperem el bon temps treballem els programes Stars4All i StreetSpectra.

El nostre fotòmetre TESS veu així les nits de boira:

 

 

 

 

 

 

 

Com es pot observar a les nits dels 3 primers dies, le valor del fotòmetre està entre 13,5 i 13,8, molt constant; igual que la temperatura IR, que puja prop dels 0ºC i tambè es mantè constant. En canvi, quan el cel s’obre una mica i apareixen estrelles el valor de fons de cel puja a 17 i la temperatura IR baixa a valors per sota de -20ºC. Per ara les millors nits només superen una mica el valor 18.

Amb tot i això, el passat dijous 16 de gener vam tenir un forat que ens va permetre comprobar l’estat de l’observatori. I està fantàstic.

Alguns alumnes de primer i Marc que fa segon, van fer els primers assajos amb la ST9. I Marc se’n surt i molt bé. M33, M42 i 43, M74 i una mica de Sistema Solar. Però quina mica!

Primer de tot us mostrem a (9)Metis, asteroide del cinturó principal de magnitud 6,3. Aquest objecte va ser descobert per A. Graham el 1848 i fa 235 x 195 x 140 km.

Però no es va quedar aquí la cosa. També vam capturar una imatge d’Urà, Neptú i l’asteroide (4) Vesta. És el primer cop que es veuen aqeusts objectes des del nostre observatori.

Urà i a sobre seu els seus satèl·lits Titània (magnitud 13,98) i Oberon (magnitud 14,19). Imatge de 10 segons, obtinguda per Marc Astals (2n ESO), Laia Vila, Artur Rodríguez i Antolí Olona (1r ESO).

Neptú i el seu satèl·lit Tritó (a sobre seu), de magnituds 7,94 i 13,57 respectivament, separats per només 14,7 segons d’arc. Imatge de 10 segons obtinguda per Marc Astals (2n ESO).

El vídeo de Vesta:

Per acabar la sessió amb Marc (i l’ajuda del company de la Societat Astronòmica de Lleida, Victor Caravantes), vam fer una comparativa de com afecten diferents temps d’exposició a les imatges de M42 i M43. Aquí teniu els resultats (imatges sense processar).

M42 i M43, 1 segon d’exposició.

M42 i M43, 5 segons d’exposició.

M42 i M43, 20 segons d’exposició.

Publicat dins de Asteroides, Astrofotografia, Neptú, Urà | Etiquetat com a , , , , , , , , | Deixa un comentari