Fills i filles dels professors, 27 de juny de 2016

Aquest dilluns vam tenir la visita de 22 nois i noies de 5 a 14 anys. La sessió va consisitir en una visita a l’observatori pels més petits, que també van poder observar Júpiter, Saturn i Mart, i un taller complert de Stellarium, constel·lacions i observatori pels més grans.

Els van acompanyar els seus pares i mares, que per un moment només van fer d’acompanyants. Va ser divertit tenir els nostres professors i professores escoltar les explicacions.

Després vam quedar-nos fins la una per treballar una mica: M4, M8, M12, M20, M22, M27, …

Publicat dins de Divulgació | Deixa un comentari

Observació 20 de juny de 2016.

Encara que hi ha lluna plena hem de provar la ccd. Tenim problemes de condensació que  aviat resoldrem.

Comptem amb l’ajuda de l’amic Juli Vallory. Som l’Ian, l’Anna Tarragó, la Xènia i l’Aida, tots de 4t d’ESO.

Comencem a les 22.30 i acabarem a les … 02.30! Quatre hores de feina que ens han fet aprendre molt amb les explicacions de Juli.

Treballem l’alineació del telescopi Alumnes. Amb ell i els oculars de 26 i 18 mm observem la lluna, Júpiter i Saturn.

Amb el LX200 fem els mateixos objectes per anar ràpidament a cel profund:

  • Cúmuls globulars: M5, M10, M11, M12, M13, M14, M27, M71 i M92.
  • Cúmuls oberts: Cúmul de la Papallona (M29).
  • Nebuloses: Dumbbell (M27).
  • Galàxies: No vam poder observar M100 ni M101.
Publicat dins de Quadern d'observacions | Deixa un comentari

Observació 16 de juny 2016

Després de dedicar les nostres nits d’observació a ensenyar què en sabem als altres, tornem a treballar per aprendre una mica més.

La nit és molt dolenta, però molt dolenta, amb núvols que venen de l’oest.

Però al final hem pogut aprendre a alinear el telescopi Alumnes (els nous de 4t) i hem fet les primeres proves amb la càmera DMK21AU4. Això promet!

Vídeos adquirits amb Ian Ortega, Xènia Carrobé, Anna Tarragó i Judith Montoy.

[youtube]https://youtu.be/fmY0mNs30I0[/youtube]

[youtube]https://youtu.be/lE8Seqi8ck8[/youtube]

I el resultat del treball del profe amb Registax i Gimp:

jupiter 20160514

 

 

Publicat dins de Astrofotografia, Júpiter, Lluna, Quadern d'observacions | Deixa un comentari

Conferència sobre exoplanetes (Dr. Kike Herrero).

Aquest dijous, 9 de juny, alguns vam poder assistir a la conferència sobre exoplanetes de Kike Herrero.

Ens va explicar què són i com es poden detectar. Rusulta que el telescopi XO del Montsec junt amb l’Oró, ha descobert el primer planeta des de Lleida. A més, han estat treballant dades de Ramon Naves, astrònom amateur. Podrem algun dia fer coses semblants nosaltres  a l’OAiA? Qui sap!

Publicat dins de Formació | Deixa un comentari

L’Escola Carrassumada (Torres de Segre) visita l’observatori.

Aquest dilluns vam gaudir de la companyia dels nois i noies de sisè de l’escola Carrassumada.

Amb ells vam compartir una estona a l’aula d’informàtica i després observàrem l’Univers des de l’observatori: lluna, Júpiter, Saturn, constel·lacions, Àlcor i Mizar, Mart, …

Més informació a l’apartat de divulgació.

IMG_5420

Publicat dins de Divulgació | Deixa un comentari

Conferències astronòmiques dins “Ciència al carrer”

Dijous 2 de juny vam assistir a la conferència de Josep Maria Bosch sobre asteroides i cometes. L’amic Josep Maria ha descobert 378 asteroides fins a la data d’avui, entre d’ells alguns NEO (Near Earth Orbiter). Molts d’ells portaran noms catalans, de familiars seus o de personatges famosos.

Alumnes de GAIA esperant l’inici de la conferència. Més tard va arribar un altre grupet.

Publicat dins de Formació | Deixa un comentari

Arriba la ccd!

Doncs si,

davant d’una gran oportunitat hem adquirit la ccd QHY8 color.

Esperem poder fer aviat grans treballs amb ella.

De moment unes imatges de la càmera:

foto2 foto1 foto3

I la primer llum (amb l’ajuda de Francesc Moran i Juli Vallory, de la Societat Astronòmica de Lleida i Agrupació Astronòmica de Sabadell respectivament).

fit3 provaAmb les següents característiques al treballar amb el telescopi LX200 de Meade:

Size: 47.2 x 28.8 arcmin
Radius: 0.460 deg
Pixel scale: 0.85 arcsec/pixel

 

 

Publicat dins de Construcció observatori., General | Deixa un comentari

Alumnes de 1r ESO a l’observatori.

Amb motiu del desenvolupament de les tasques sobre l’Univers que fan els companys de primer curs d’ESO, els dies 30 i 31 de maig els vam rebre per fer una petita introducció a l’observació astronòmica.

Teniu més informació a la corresponent pàgina a l’apartat de divulgació.

20160531_230318

Publicat dins de Divulgació, General | Deixa un comentari

Ramon Baches (exdirector de l’institut) ens visita amb un grup d’amics.

Avui ens ha visitat l’anterior director de l’institut, Ramon Baches, junt amb la Consol i el Melcior, també antics professors del centre.

Larisa, Ariadna i Anna van ensenyar com funciona l’observatori i els hi van observar: la Lluna, Júpiter (amb els satèl·lits Ió, Calixto i  Europa, encara que amb l’ocular de 8 mm va aperèixer Ganimedes al costat del planeta, molt proper), Mart, el carro gran, l’estrella polar, el carro petit, Artur del cotxer.

IMG-20160523-WA0004

Lluna de 17 dies. Imatge d’Anna Tarragó. Telescopi LX200 amb ocular WO 40mm.

Publicat dins de Divulgació, General | Deixa un comentari

Properes activitats! Agafeu-vos fort!

Dilluns 23, visita de Ramon Baches (anterior director) i un grup de mestres. Anna Tarragó, Larisa Olaru, Bianca, Èric i Ariadna.

Dimarts 24, observació GAIA.

Dilluns 30, Tasques 1r ESO (primer grup). Informàtica, pati i observatori (20′).

Dimarts 31, Tasques 1r ESO (segon grup). Informàtica, pati i observatori (20′).

Dilluns 6 de juny, Escola de Torres de Segre.Informàtica, pati i observatori (20′).

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari