No està tot perdut….

En aquests temps de sequera pedagògica ( a més d’altres que tothom sap), a vegades hom es troba una petita floreta en mig del desert intel·lectual que tant afecta als nostres joves.

Quan els debats es centren en la poca motivació dels nostres alumnes, en el poc aprofundiment que fan dels coneixements que els hi traspassem a l’aula, de la mandra endèmica que els afecta, a vegades ,repeteixo, trobes algú que fa que tornis a tenir fe.

Fe en què la societat encara pot salvar-se de si mateixa i de la desídia que l’està matant lentament.

Aquests dies hem desenvolupat dos projectes a l’aula de música, un a 3r i l’altre a 4rt d’Eso, molt interessants.

A 3r estem treballant el programa Audacity, i la tasca que han hagut de realitzar ha estat d’explicar un conte,en format radiofònic. Les premisses eren : una bona dicció, música adequada al context del conte i afegir efectes sonors.

Hi ha hagut resultats encoratgedors . Voleu escoltar-los?

Aquest és el conte de la Júlia Roura

I aquest, el conte de Clàudia,Marina i Desirée


El projecte a 4rt d’Eso ha estat la realització d’un e-portfoli, una mena de recull de tot el que aprenen a l’aula, però en un format digital com és un blog.

Semblant a passar els apunts en net, i ampliar algun tema.

Evidentment, els recursos que hi afegeixen són vídeos, imatges, etc obtinguts de la xarxa. Els textos són creats per ells mateixos.

És una bona eina, tant per l’alumne que repassa els continguts, com pel professor@ que té una retroacció de tot ha s’ha fet a l’aula, i pot detectar tant els avenços com les mancances del que s’ha explicat.

Els meus alumnes de l’optativa de música ,Història de la música ,han realitzat aquests blocs dins Blogger, ja que l’XtecBlocs no permet que els alumnes en creïn ( una altra tema que cal que el departament d’ensenyament es plantegi seriosament)

He triat el blog de la Sara Serrano.

http://arasara7.blogspot.com/

El disc d’or del Voyager

El 1977, la NASA va llençar a l’espai la seva sonda Voyager, amb l’objectiu de recórrer tot el sistema solar, i que anés més enllà, per intentar descobrir altres mons.

Va col.locar un missatge a bord de la nau : una espècie de càpsula del temps,amb  la intenció de comunicar la història del nostre món als extraterrestres, si és que n’hi ha…

El missatge de la Voyager ,el qual es pot escoltar amb un fonògraf, va en un disc de coure recobert d’or  i conté sons i imatges seleccionades per mostrar la diversitat de la vida i la cultura a la Terra.

El contingut del disc va ser seleccionat per la NASA per un comitè presidit per Carl Sagan ,de la Universitat de Cornell

El Dr Sagan i els seus associats van reunir 115 imatges i una varietat de sons naturals, com el de les onades, el vent i el tro, aus, balenes i altres animals. A això va afegir seleccions musicals de diferents cultures i èpoques, i salutacions des de la Terra en cinquanta-cinc idiomes diferents, i missatges impresos del president Carter i el secretari general de l’ ONU ,Waldheim.

Cada registre està recobert per una funda protectora d’alumini, juntament amb un cilindre i una agulla, per poder-ho reproduir amb el fonògraf.

Les instruccions, en llenguatge simbòlic, expliquen l’origen de la nau i indiquen com es va a reproduir el registre. La resta del disc és d’àudio, dissenyat per a ser reproduït a 16-2/3 revolucions per minut.

Després de la secció sobre els sons de la Terra, hi ha una selecció de 90 minuts de música , inclosos els clàssics orientals i occidentals i una varietat de música ètnica.

voyager 1

voyager 1

Música a la Voyager. Registre

  • Bach, Brandenburg Concerto No. 2 in F. First Movement, Munich Bach Orchestra, Karl Richter, conductor
  • Java, court gamelan, “Kinds of Flowers,”
  • Senegal, percussion
  • Zaire, Pygmy girls’ initiation song
  • Australia, Aborigine songs, “Morning Star” and “Devil Bird,” recorded by Sandra LeBrun Holmes
  • Mexico, “El Cascabel,” performed by Lorenzo Barcelata and the Mariachi México.
  • “Johnny B. Goode,” written and performed by Chuck Berry.
  • New Guinea, men’s house song
  • Japan, shakuhachi, “Tsuru No Sugomori” (“Crane’s Nest,”)
  • Bach, “Gavotte en rondeaux” from the Partita No. 3 in E major for Violin, performed by Arthur Grumiaux
  • Mozart, The Magic Flute, Queen of the Night aria, no. Mozart, La flauta màgica, Queen of the Night ària, no. 14. 14. Edda Moser, soprano
  • Georgian SSR, chorus, “Tchakrulo,”
  • Peru, panpipes and drum,
  • “Melancholy Blues,” performed by Louis Armstrong and his Hot Seven
  • Azerbaijan SSR, bagpipes
  • Stravinsky, Rite of Spring, Sacrificial Dance, Columbia Symphony Orchestra, Igor Stravinsky, conductor.
  • Bach, The Well-Tempered Clavier, Book 2, Prelude and Fugue in C, No.1. Glenn Gould, piano.
  • Beethoven, Fifth Symphony, First Movement, the Philharmonia Orchestra, Otto Klemperer, conductor
  • Bulgaria, “Izlel je Delyo Hagdutin,” sung by Valya Balkanska.
  • Navajo Indians, Night Chant, recorded by Willard Rhodes.
  • Holborne, Paueans, Galliards, Almains and Other Short Aeirs, “The Fairie Round,” performed by David Munrow and the Early Music Consort of London.
  • Solomon Islands, panpipes
  • Peru, wedding song
  • China, ch’in, “Flowing Streams,”
  • India, raga, “Jaat Kahan Ho,”
  • “Dark Was the Night,” written and performed by Blind Willie Johnson.
  • Beethoven, String Quartet No. 13 in B flat, Opus 130, Cavatina, performed by Budapest String Quartet.

Si vols llegir tota la informació entra a la web de la NASA (en anglès)

Sempre m’he imaginat ( imaginar és gratis..) la Voyager solcant l’espai, negre,fosc, en el més absolut silenci . El silenci al que es referia John Cage com a impossible on hi ha vida. Un silenci trencat pel so de la música.

I , amb tots els respectes per a la resta de compositors, quina música millor per estar en els estels, que la de J.S.Bach.