El Reino al Revés (Rosa León)

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/Xy_6qQjHNxY" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Si no veus el video clica AQUÍ.

Música i natura

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/C_CDLBTJD4M" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Si no veus el video clica AQUÍ.

Lip Dub a l’escola

L’Alzina ja feia unes setmanes que era a l’escola fent les pràctiques i ens va dir que havia rebut una carta d’en Joan de la Creu, el seu professor de la Universitat. La vam llegir i vam veure que ens demanava que l’ajudéssim a la seva investigació del cançoner popular. També ens va explicar que les cançons que hem après oralment poden tenir petits canvis a la lletra o a la melodia, perquè es van passant de persona a persona.

hpim6352-smallPer fer-nos-ho veure l’Alzina va amagar un conte i vam fer 8 grups, el primer grup va buscar el conte de “ La geganta Marcelina” i el va explicar al segon grup i així ho vam anar fent fins a l’últim grup. Al final ens vam adonar que hi havia hagut molts canvis.
Al cap d’uns dies vam buscar a Internet qui era en Joan Amades i que havia fet, això ho havíem de saber per poder fer la recerca.

imgp0017-smallLlavors vam demanar als nostres avis i avies que vinguessin a l’escola i ens cantessin cançons de quan eren petits. Vam trigar uns quants dies a preparar l’entrevista, però quan vam gravar als avis i àvies teníem moltes cançons. Vam descobrir moltes cançons que no sabíem i que els nostres avis cantaven de petits.

img_0416-small Vam buscar a cançoners les cançons que ens havien cantat i vam mirar les diferències. Després amb un programa de l’ordinador que es deia “Music Time” vam escriure les cançons i a sobre hi vam posar les notes. Quan ho teníem tot vam fer un cançoner.

En Joan de la Creu ens va donar les gràcies pel treball que havíem fet. Ens van proposar si volíem fer un Lip Dub i que triéssim alguna cançó que haguéssim après dels avis. Ens vam decidir per la cançó “ Baixant de la Font del Gat” i ens vam inventar més estrofes. Ho vam ajuntar tot i vam gravar a sobre una música que havien fet.

Després ho vam preparar tot i vam demanar a les classe que ens ajudessin. El dilluns 2 de Maig vam fer un assaig general i després vam gravar el Lip Dub. Ens ho vam passar molt bé!

Moltes gràcies a tothom!

ALUMNES DE 4T.

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/tAmRsNmMgy0" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Si no veus el video clica AQUÍ.

Ben preparats

Ben preparats

LOriol de 6è porta la càmera, lAlzina el dirigeix i la Yola els segueix amb la música.

L'Oriol de 6è porta la càmera, l'Alzina el dirigeix i la Yola els segueix amb la música.

Tothom ho ha fet molt bé!

Tothom ho ha fet molt bé!

Repassem la Cantata

Aquí teniu les cançons de la Cantata Beceroles, per anar estudiant-les a casa i escoltar-les sobretot.

L’Alfred i l’Elisabet són dos joves primitius que viuen en un bosc. No tenen un llenguatge i es comuniquen amb uns sacs gegants plens d’objectes. L’Alfred no sap com comunicar-li a l’Elisabet que sent per ella.

CANÇÓ DE BLÉSQUERE

Binxaps esprec gunyipeges argués
Kenxops gramar mo cosforta capsura
Feixa’m carlanc, fi llulleja mencés
Peixebre us capisca bafort gerdura

A la segona cançó l’Alfred i l’Elisabet viatgen al mar grec. Coneixeran les lletres de l’alfabet grec.

Cançó grega

Jo sóc l’ala,
l’ala Delta.
No sóc celta,alfabet-grec3
n’estic certa.
Ni de l’Ebre
no vull rebre.
Sóc de Creta
prou discreta
i alço el pol per
veure món
M’acompanyen
les que es banyen
ordenades
entre onades
fent el mort.

Au, a bord!
Au, a bord!
compatriotes

Goool gol gol gol gooooool!
Googoooooooool del cargoooooool!!!
Cargoooool treu banya
Puja a l’Arca i guanya!!!

Goool go go gol goooooool!!

Alba, beta, gamma, delta i goooool!!
èpsiloooonm
zeta eta thêta, iota,
kappa, lambda, mi, ni, ksiii i gooool!!
òmicrooooon,
pi, rho, sigma, tai i gooool!!!
ípsiloooon,
fi, khi, psi i ooooooooooh-mega

En aquesta cançó, l’Alfred i l’Elisabet han entrat al mar grec amb l’arca de Babel, i han pujat a bord les lletres gregues. A la cançó representa que les lletres estan jugant un partit de futbol a l’estadi del mar grec, i en acabar pujen a bord.

Cançó Groga:
Bufa el vent i l’ala Delta ho aprofita per fer sortir la nau de la mar Grega a tot drap. L’Arca de Babel enfila rumb a Orient i navega tranquil·lament fins que arriba a una mar d’aigues llampants: la Mar groga

A les cinc tinc set
a les set tinc son
i la resta d’hores
navego pel món. x2
A les nou tinc fred
a les set tinc son
i la resta d’hores
navego pel món.
A les deu tinc fat
A les set tinc son
I la resta d’hores navego pel món
A les cinc tinc set
a les set tinc son
a les vuit tinc fam
a les nou tinc fred
a les deu tinc fat
a les onze por…
Que volem sushi!!
alfabet-xines

CANÇÓ ÍNDICA

El 5è mar de la seva travessa el mar o l’oceà Índic. A l’Índia l’hindi i l’anglès són les llengües oficials, però és parlent moltíssimes llengües més amb diversos alfabets. Com el nepalès, karnataka, sànscrit, tàmil, bengalí, urdú, panjabi, …

indicjpeg
sancritjpeg1

Escolteu Cançó índica
L’india és una síndria, La llengua és un meló
Cada vegada que lòbris, el trovaràs el trovaràs més bo
En això l’india destaca la gent hi parla de tot
Hindi sànscrit karnataka. Són uns penjats del mot

No hi ha un país com l’hindú
La gent hi parla de tot: bergalí, tàmil, urdú…
Són uns penjats del mot
Del més menut al més avi la gent hi parla de tot: napalès, angles, panjabi.. Són uns penjats del mot

L’Arca de Babel és a punt d’estimbar-se en arribar al tecer mar del seu periple, un mar de nom canviant. Els uns en diuen mar Roig i els altres mar Roja. Però sigui Roig o sigui Roja, és l’únic mar del món al qual un dia se li van separar les aigües com si s’hagués trencat per mig.

Cliqueu el títol per escoltar la cançó roja i a continuació la lletra. Recordeu que nosaltres cantem de MEITAT ESQUERRA:

Cançó Roja

Que sobrin les aigües, bramen.
Que s’obrin ara mateix!!
I les aigues se separen.
Quina anúnia, peix.
L’arca de Babel s’encalla
entre dues parets blaves.
Quina pinta de muralla
que fan les aigües esclaves.
Meitat esquerra
Nosaltres som musulmans,
aljubs, assuts, llessamins
atzavares, atzucacs,
algaravia i muetzins.
Meitat dreta
I nosaltres som jueus,
hosannes, torà, rabins
al·leluia, serafins,
querubins i fariseus
Meitat esquerra
Àlif, Ba, Ta,
a la babalà
Àlif, Ba, Ta, Ta, Jim
gatzara i xaloc tenim.
Meitat dreta
Àlef, Bet, Guímel, Dàlet
mannà, mannà.
Celebrem el jubileu
com el bon samarità.
Tothom L’Àlif és com l’Àlef
ballen bet i ba i tota la resta,
mira va com va i tota la resta, mira va com va
Àlif, Ba, Àlef, Bet,
àl- ge-bra
Àlef, Bet, Alif, Ba,
cà-ba-la
Mannà amb Sucre
sucre amb Mannà
Mannà amb Sucre
sucre amb Mannà
Àlif, Bet, Àlif, Ba
a la babalà
Àlif, Ba, Àlif, Bet
a la babalà
Muetzí, rabí,
xalom, xalam,
rabí, muetzí,
algaravia, gatzara,
hosanna, jubileu
jueu i palestí
palestí i jueu,
jueu i palestí
– Jueu!
– Palestí!

Cançó del Mare Nostrum

I finalment arriben a la mar mediterrània i decideixen adoptar aquell alfabet com el seu.

mediterranean_rel82-300x1781
Cliqueu al títol per escoltar la cançó i a sota teniu la lletra:

Escolteu Cançó del Mare Nostrum

Mare nostrum oliveres, maremàgnum vull contar-te
Maremàgnum mil maneres, maremàgnum d’estimar-te

Cançó del Mare Monstrum

I apareix el llenguatge SMS, el llenguatge abreviat de l’era de les noves tecnologies i comencen a atacar l’arca!

Escolteu Cançó del Mare Monstrum

Mare monstrum calaveres, maremàgnum espantar-te
Mare monstrum mil maneres, maremàgnum d’estimar-te

Som els monstres del nou món, mengem lletres, bevem mots
Mengem mots i bevem lletres, les lletres al messenger tots els mots als fotologs sóm els mestres del nou món
Abreuguem tots els missatges: Tuenti, myspace, metroflog.
Som els mestres de la imatge

Cançó del setè cel

El final de la història

Cançó del setè cel

Ooooooooooooh! Aaaaaaaaaaaaah! Eeeeeeeeeeeeeh? Iiiiiiiiiiii uuuuuuuuuu
Bombons dolços o torrons, horòscops ortodoxos som
Coco, pops o molls molts bons, tothom ho vol tot, tothom!

Som dos cossos molt fogosos, com dos bons Molotov som
Jo no ploro, som jocosos. Tothom ho vol tot, tothom!

Tothom vol molts mots tothom, tothom ho vol tot, tothom
Tothom molts mots, tothom Tothom molts mots, tothom molts mots, tothom molts mots, tothom, botons, tothom, cotons, tothom, cordons, tothom, vol motos….

Construcció d’un pal de pluja

Seguint les instruccions del blog http://aprendreaensenyar.blogspot.com/0 construirem un pal de pluja.

1. Necessecitem tubs llargs de cartró d’1 m. més o menys de llargària.

2.- Aprofitarem l’espiral que hi ha als tubs de cartró i la repassarem amb rotulador.

3.- Després assenyalarem amb rotulador els punts on després farem els forats per posar els escuradents. La distància entre els punts ha de ser d’uns 2 cm.

4.- Amb una barrineta o un punxó farem els forats per posar els escuradents ( compte amb fer els forats massa grans, ja que després els escuradents quedaran solts).

5. Després posarem a cada forat un escuradent rodó. Veieu com queda per dins el circuit d’escuradents, que després produirà el soroll quan posem la pasta que anirà xocant contra ells: és impressionant, eh?!

6.- Amb un tallaungles o unes tisores tallarem el tros d’escuradents que ens sobri. Ves amb compte de no fer-te mal. No et preocupis si penses que els escuradents cauen, això ho solucionarem al següent pas.

7.- Farem una mescla de cola amb aigua i anirem repassant cada forat amb un pinzell. Quan se sequi quedaran ben aferrats al tub de cartró.

8.- Quan la cola ja s’hagi assecat, anirem pegant trossos de paper de cuina o paper del bany al voltant del pal amb la mateixa mescla de cola i aigua. Això ho farem per poder pintar millor el pal, i perque també li dona una textura més semblant als de veritat (normalment de cactus, bambú, etc.).

9.- Taparem un dels extrems dels tubs amb cartolina fent el contorn del forat del tub.

10.- Després ho envoltarem amb paper de cuina i ho enganxarem amb cola per tal que no s’ens escapi res.

11.- Per acabar, pintarem i decorarem el pal de pluja amb una decoració senzilla: amb cercles, quadrats, etc. de diferents colors, dividint els tub en dos o més parts de diferents colors. etc.