Projecte “Contes per aprendre”. Eines multimèdia per treballar la llengua oral

CONTES  PER  APRENDRE

El projecte final “Contes per aprendre”  és un projecte on es treballa l’expressió oral i la competència lingüística i literària, a través de la utilització d´eines i aplicacions digitals. Aquest treball està pensat per dur-lo a terme amb els alumnes de segon de primària. A través dels contes i de les seves ensenyances, els alumnes realitzen un treball de planificació i discurs oral, tot treballant d´una manera innovadora l´estructura de les frases.

Es començara llegint un conte “El monstre de colors”, tot analitzant la seva estructura bàsica: introducció, nus i desenllaç. Es llegirà el conte i es farà una gravació del mateix. També es treballarà les ensenyances i el discurs oral del conte, tot utilitzant la tecnologia i el treball digital.

A continuació, els alumnes, en petits grups, treballaran sobre un dels següents contes: “El monstre de colors”, “Elmer”, “El peix Irisat”, “De què fa gust la lluna?”, “L´elefant encadenat”.  Cada grup treballarà un conte, el llegirà en veu alta, l´explicarà a la resta de grups i a través d´una aplicació o programa digital es realitzarà la presentació del conte i la seva ensenyança. És un projecte on els alumnes aprenen, es diverteixen i són partícips d´una manera molt activa en el seu procés d´aprenentatge a través del treball del món dels contes.

.  Al llarg del projecte es treballa tant les competències lingüístiques, especialment  l´expressió oral com la competència digital. Es treballen un ventall molt  ampli d´activitats  (gravacions, videos, narrativa digital, programes i aplicacions diverses) que afavoreixen un treball i aprenentatge significatiu, competencial  i  cooperatiu.

Per acabar, cada grup presentarà el seu treball narratiu digital a l´aula a través de les aplicacions utilitzades : Stopmotion, Powtoon, PicPac.  Després de les exposicions realitzades,  entre tots i totes es realitzarà una coavaluació i una autoavaluació (reflexió de com aprenem, identificació de les dificultats del procés d´aprenentatge, resolució dels dubtes, regulació dels aprenentatges, comprovació del que s´ha après,…).

Aqui, us deixo l´enllaç per poder veure el projecte

final:https://docs.google.com/presentation/d/1_t5WF1pcZISt85WH2DqVykocMHVdra1ZtRrQsUk826g/edit?usp=sharing

Espero que us agradi.

Fins aviat, i cuideu-vos molt,

Mònica Tarifa Llorens

 

 

 

 

Contes per aprendre

Contes per aprendre és el treball que s´ha programat amb els alumes de segon de Primària de l´escola Els Àngels de Tarragona en l´àrea de llengua catalana, d´educació en valors i digital. Aquesta és una proposta per treballar la narrativa digital, en concret per treballar i aprendre dels contes a través de l´app d´animació POWTOON. Aquesta eina de creació de vídeos animats permet que l´alumnat pugui editar personatges, imatges, animacions, text, imatges i també cargar la seva pròpia veu en off, vídeos i música. Els alumnes realitzen un treball de planificació,  disseny del discurs oral i de presentació visual dels contes treballats a classe.

L´objectiu de l´activitat és que els alumnes coneguin diferents formes de narrar i treballar la lectoescriptura a través dels contes i de la narrativa digital.

Els alumnes, per grups, treballen un dels contes presentats a classe i després a través de l´aplicació POWTOON han d´explicar i narrar el conte a la resta de la classe, incorporant imatges, diàlegs, animacions, àudios, i diverses eines multimèdia, tot mostrant les ensenyances, valors i aprenentatges que els contes ens aporten.

Es realitzen 5 grups formats per 3 ó 4 alumnes i cada grup treballa un conte. Els contes escollits han estat:

. Elmer : els alumnes treballen el respecte a la diversitat.

El monstre de colors : on es treballa les emocions.

. El peix Irisat;  on es treballa l´empatia i les emocions 

De què fa gust la lluna? On es treballa la col·laboració i la suma d´esforços.

L´elefant encadenat: Creure en les possibilitats d´un mateix, no donar-se per vençut. Intentar superar les dificultats.

– Primer es llegeixen els contes a tota la classe. Després, per grups es fa una gravació dels contes (activitat realitzada en el mòdul 2, arxiu d´àudio, proposta d´aula), es treballen els contes, es llegeixen, s’expliquen i es descobreixen les seves ensenyances.

Tot seguit, els alumnes amb l´acompanyament de la mestra descobreixen l’aplicació Powtoon, fan proves, veuen les seves possibilitats, s´ho expliquen entre ells i pensen com poden explicar el conte  i la seva ensenyança a la resta dels companys/es de classe. En el treball en grup, l’alumnat s´ajuda entre ells, a fer i a millorar les produccions, tot fomentant la participació entre iguals. Aquest és un treball molt competencial en el que es treballa l´expressió oral, l’ expressió i la comprensió escrita, la competència digital i la creativitat i la imaginació. Al final cada grup crea un vídeo del conte treballat incorporant diàlegs, àudios, imatges  i altres elements. Cada grup treballa un conte i amb les noves tecnologies, en especial amb les tablets, es fa un treball de la llengua oral molt globalitzat , funcional, productiu i significatiu.

La creació de la narració del conte es fa des de dues vessants: visual i oral. Crear la història des de la vessant visual permet als alumnes ajudar-se en  les seves possibles dificultats en el llenguatge i narrar la història amb objectes, dibuixos, imatges. En la construcció del relat oral l’alumne es pot ajudar de la part visual per elaborar el discurs i/o diàleg.

A continuació, us deixo l´enllaç del treball realitzat per un dels grups del conte “L´elefant encadenat” realitzat amb l´aplicació Powtoon.  Comentar que aquesta activitat encara es troba en procés i en tornar de les vacances de Nadal 2020, continuarem treballant i aprenent dels contes a través de la narrativa digital.

https://www.powtoon.com/s/fs9w0gPjVXj/1/m

https://www.powtoon.com/online-presentation/fs9w0gPjVXj/l-elefant-encadenat/

En general, comentar que aquest ha estat un treball i experiència molt innovadora i motivadora que facilita un aprenentatge molt competencial i significatiu de l´expressió oral  i que uneix la tecnologia amb l´aprenentatge de l´expressió i l´estructura de la llengua oral i escrita.

Fem vídeo per celebrar el Nadal a l´escola

Dites de Nadal per treballar l´expressió oral

La proposta gira sobre les festes de Nadal i les seves celebracions. Degut a la pandèmia que estem vivint i a les seves restriccions, els alumnes i les famílies no podrem celebrar el festival de Nadal típic de cada curs. Per la qual cosa, la nostra classe de 2n A de Primària de l´escola Els Àngels de Tarragona recitarà uns poemes i dites de Nadal, buscarem informació sobre les diferents  celebracions de Nadal  (Santa Llúcia, Nit de Nadal, Nadal, Sant Esteve, Els Sants Innocents, Cap d´Any, nit de Reis) i gravarem un video de del treball realitzat per tal de felicitar les festes de Nadal a les famílies de l´escola.

A continuació us deixo l´enllaç de la felicitació de les festes de Nadal i l´enllaç d´una part del treball realitzat sobre les celebracions de Nadal realitzada pels alumnes de segon  per a les famílies a través de la gravació d´un vídeo.

Aquest treball ha estat un projecte molt motivador i engrescador per als alumnes i per treballar la llengua oral.

https://drive.google.com/file/d/1Zm86toPT2dOcduCaHZGAXatjIc4tM5eV/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/1ZSM9xxFXkH-QMGVyFWLioxcTxPZIQnyT/view?usp=sharing

L´´us del vídeo ha estat un recurs molt potent, on els alumnes s´han tingut que coordinar, preparar, buscar informació, fer un guió, pactar el que havíen de fer i dir cadascun/a.  Ha estat un aprenentatge molt significatiu, on els alumnes han après, treballat i s´han divertit. Els alumnes han treballat de forma cooperativa, entre ells mateixos s´han ajudat i han avançat en els seus propis aprenentatges.

El monstre de colors . Pràctica “Fem ràdio”

EL   MONSTRE    DE   COLORS                                                                                       

A classe de segon, hem treball el conte “El monstre de colors” d´Anna Llenas. Els nens i nenes han llegit i gravat el conte. L’activitat de gravar “Fem ràdio a classe” ha estat una pràctica molt engrescadora i molt bonica que ha entusiasmat molt els alumnes a llegir en veu alta. L’alumnat ha estat  molt motivat durant la realització de la pràctica, clau de l’èxit d’una activitat! La lectura en veu alta d´aquest conte i el seu posterior treball ha agradat molt als nens i nenes. Tots els alumnes de la classe han estat gravats.

“El monstre de colors” és un conte molt interessant per treballar l’educació emocional des de ben petits. Amb aquest conte s´ identifiquem cinc emocions claus per treballar les emocions les quals es relacionen amb cinc colors.  Aquest conte tracta sobre un monstre que no sap el que li passa perquè s’ha esbullat amb les diferents emocions i ara li toca ordenar-les. Una nena de manera  molt poètica l’ajuda a posar ordre i a mostrar-li de què van les diferents emocions (representades cada una per un color). Un conte senzill i polit que introdueix als infants amb un llenguatge planer en el món de les emocions. Les emocions que es treballen són l´alegria, la tristesa, la calma, la por i la ràbia. Aquesta història permet treballar la llengua oral en tots els seus vessants.

Grocs- contents: perquè es senten contents de tenir la seva família; perquè tenen amics amb qui jugar; perquè van a l´escola,…

Blaus- tristesa: perquè s´han barallat amb un amic o amiga; perquè algú li havia llançat una pedra,…

Verd- tranquil: quan escolten música, quan fan bé la feina

Negre – por: perquè tenien por del coronavirus, de quedar-se sols,…

Vermell- enfadat o enrabiat: quan no saben fer alguna activitat bé,…A més, aquesta activitat també l´hem  treballat en llengua anglesa, s´ha treballat el vocabulari de les emocions en anglès. Una activitat que ha donat molt de sí i que ha agradat molt als nens i nenes de la classe.

A més, aquesta activitat també l´hem  treballat en llengua anglesa, s´ha treballat el vocabulari de les emocions en anglès. Una activitat que ha donat molt de sí i que ha agradat molt als nens i nenes de la classe.

A continuació us deixo un bocí de la gravació realitzada del conte! Espero que us agradi !

Els contes i les emocions

Els nens i nenes tenen multitud de sentiments i emocions que necessiten expressar. En moltes ocasions no són capaços d´entendre el que senten. Diferents històries i contes ens ajudaran a treballar els sentiments. Per aquesta raó, en aquest blog treballarem diferents contes com el Monstre de colors, Elmer, d´altres, per treballar les emocions, els sentiments i l´autoestima. Tot creant activitats i recursos digitals per treballar aquests continguts
Children have a multitude of feelings and emotions that they need to express. In many occasions, children are not able to understand what they feel.

https://youtu.be/L0coPOPYbp4