L’experiència de treballar amb dispositius mòbils ha estat molt enriquidora, a més, tenint en compte que el nostre centre no disposa de pissarra digital ni d’ordinadors va fer que els nois encara estiguessin molt més motivats amb el projecte. A banda, aquest projecte ha potenciat molt la creativitat, ja que ells sols han estat els protagonistes i creadors del seu treball. Com a resultat hem pogut percebre una millora de l’actitud dels alumnes en vers la feina encomanada, el fet de veure de forma immediata el que ells estaven creant els ha motivat a seguir aprenent i descobrint coses noves.
L’experiència amb l’ús dels dispositius mòbils s’emmarca dins del projecte del CREI El Guaret de Valls. L’experiència l’ha dut a terme l’Eva Acosta, professora del CREI. El projecte parteix de la necessitat de descobrir i conèixer el món on vivim. Es va detectar que, sovint, quan es parlava d’alguna tema on s’incloïa una ubicació, no sabien situar-ho en un mapa, ni tan sols de quin país o continent estàvem parlant. Calia treballar el mapa mundial, però no de forma repetitiva , ja que fins aquest moment no havia donat bon resultat, sinó donant-li un sentit molt més enllà d’una repetició memorística.
Tintín és un viatger infatigable que recorre els cinc continents, prop d’un milió de kilòmetres són els que l’intrèpid reporter acumula a les seves esquenes, per a molts lectors, aquests viatges han estat una de les primeres portes de coneixement del món que ens envolta. Aquest projecte s’inicia a partir d’aquesta idea on cada un dels nois tria de forma individual un còmic del Tintín per treballar-lo i aprendre més coses del país on ha viatjat. Els títols dels còmics treballats són: Tintín al Tibet, Tintín al país de l’or negre, Vol 714 a Sidney, El Lotus Blau, Tintín i els “Pícaros”, Tintín al Congo, Tintín al país dels soviets, El temple del sol, Els cigars del Faraó i L’illa negra.
A partir d’aquí l’alumne va realitzar un treball individual per tal d’esbrinar més coses sobre el país tractat. Amb l’app Tellagami l’alumnat va elaborar una presentació del seu treball explicant quin país havia descobert a través del còmic del Tintín que havia llegit. Després van començar una recerca a la xarxa sobre les característiques més importants de cada país: continent on està situat, capital, moneda, llengua, gastronomia i un personatge important. Un cop ja tenien la informació necessària, cada alumne va organitzar-la amb les aplicacions Pic Collage, Video Collage i Thinglink per al treball final.
Per acabar d’interioritzar la informació apresa, de forma col·lectiva i amb l’app Kahoot vam fer un joc amb preguntes i respostes senzilles i bàsiques del país estudiat per cada alumne. Cada noi havia de formular tres preguntes amb la seva resposta per introduir-la al joc, d’aquesta manera ampliàvem la informació dels diferents països a tota la classe, i així els alumnes van aprendre les característiques dels altres països a través del joc.
El dia 22 d’abril van fer una presentació oral davant dels altres nois del CREI i dels educadors del centre, aprofitant la Diada de Sant Jordi, sobre el còmic i tot el que van aprendre sobre el país el qual havien viatjat amb el personatge del Tintín.
A mode de tancament, un cop ja van acabar el seu treball personal vam proposar que els nois, de forma col·lectiva i amb l’ajut d’un mapa del món identifiquessin i localitzessin els continents, països i ciutats que havien après en aquest projecte.
Valoració de l’experiència
- Treballar amb dispositius mòbils ens va afegir un extra de motivació als alumnes.
- Ha millorat la percepció de les seves habilitats cap a les tasques encomanades ja que és un projecte que se l’han fet seu i es veuen capaços de fer-lo i de defensar-lo.
- El treball ha pogut ser al ritme de cada alumne, hi havia nois molt més destres amb la tauleta i d’altres que no l’havien manipulat mai.
- Ha fomentat la col·laboració entre els diferents alumnes de l’aula.
- Millora del clima de l’aula (més concentració i motivació que va donar lloc a un millor ambient de treball)
- Per treballar amb aquest sistema hi ha molta dependència de l’estat de la xarxa que no sempre és l’òptim.
- Treballar amb tauletes requereix molta supervisió per part del docent.
Apps utilitzades
Deixa un comentari