La majoria de vagades sóm els mestres els que fem les preguntes i els alumnes els que responen. Però, i si fossin els alumnes els que creen els qüestionaris pels seus companys? D’aquesta manera els convertim en protagonistes del procés d’avaluació i els obliguem a pensar en què és el més important dels continguts i a posar-ho en forma de pregunta. Així els alumnes no solament són consumidors d’aplicacions sinó que també són creadors del seu propi aprenentatge. Si tot això a més ho fem amb una eina fàcil, intuïtiva i que és atractiva per l’alumnat com Kahoot, s’afegeix un plus de motivació a l’activitat. A més a més aquesta eina permet diverses opcions de personalització (nombre de respostes, temps d’espera) i tambè incorporar diversos formats, facilitant l’accés a la informació per part de tots. A més a més és motl fàcil compartir els qüestionaris amb els companys.

A l’Escola Agnès Armengol de Sabadell el mestre d’educació especial, Pedro Antonio Fábrega i la tutora de cinquè Anna Fernández han realitzat tot un treball de cerca d’informació en petits grups de 4-5 alumnes centrant-se primordialment en la classificació dels animals (peixos, aus, mamífers i rèptils). Aquesta activitat de cerca s’ha complementat amb l’ús de l’app Kahoot per crear qüestionaris per part dels alumnes. Aquesta iniciativa ha sorgit del treball inicial i motivació per part dels alumnes i la mestra tutora cap a la cerca d’informació sobre temes relacionats amb els animals (curiositats, classificacions, velocitats, creixement, alimentació…). Els alumnes que han participat son tots els alumnes de cinquè d’educació primària i han necessitat el suport de dos mestres per tal dinamitzar el treball realitzat i poder gestionar les 4 tablets que s’han fet servir de manera grupal.

Aquesta experiència ha permès un treball en el que els alumnes s’han pogut ajudar i veure les creacions dels companys. Això permet trencar moltes barreres d’aprenentatge i fer que tots els alumnes puguin ser importants en les seves produccions. A més a més, l’alumnat de l’escola moltes vegades no té les possibilitats de disposar d’una tauleta i connexió a internet i el fet de treballar amb aquests dispositius els resulta molt motivador.

Descripció del procés seguit

Aquesta experiència  s’ha desenvolupat  en 8 sessions,  des de mitjans de gener  fins a finals de febrer. Es va fer una primera sessió introductòria per mostrar el funcionament de l’aplicació i experimentar les seves possibilitats. Com que aquesta sessió va engrescar els alumnes es va plantejar que aprofitessin la informació que ja tenien sobre els animals per que fossin ells els que elaboressin els qüestionaris.

A partir d’aquí es va fer una sessió explicativa de com funcionava la pantalla d’edició per crear qüestionaris, es van crear usuaris per poder començar i es va procedir a elaborar una bateria de com a mínim de 10 preguntes amb imatges i respostes múltiples.

Una vegada finalitzats els qüestionaris es van anar revisant a nivell morfològic, ortogràfic, comprensiu.., fent simulacres per veure com funcionava. En les últimes sessions van ser els mateixos alumnes que van posar el seu qüestionari a prova als seus company d’aula.kahoot agnès armengol

Valoració de l’experiència

Des de la visió dels mestres  es considera molt important experimentar amb aplicacions d’aquest tipus ja que permet elaborar materials molt motivadors amb eines properes i conegudes pels nens com poden ser tauletes, portàtils, mòbils… La utilització de les eines TAC vol motivar la implicació de l’alumnat en el seu aprenentatge, i el treball amb aquesta aplicació ha aconseguitque molt dels alumnes aprofundeixin en el coneixement d’una manera més lúdica, visual, atractiva.

El fet de disposar d’aquesta aplicació tant en format android, ipad o web li dona una versatilitat i potencial molt bo per aplicar a l’aula.

Mostra de l’experiència

Per poder veure les feines realitzades pels alumnes solament s’ha de donar d’alta com usuari a la pàgina https://getkahoot.com/  i buscar l’usuari agnescam22  on es trobaran els 4 qüestionaris.

 

App utilitzada

kahootit