L’art visual i plàstica és una àrea que procura als alumnes a despertar interès per l’art i a treballar la creativitat, la imaginació, diferents formes d’expressió, a tenir una visió crítica, etc. Això ajuda als alumnes amb més dificultats per expressar-se o comunicar-se tenir més eines per poder fer-hi front.

El fet d’incorporar les tauletes  en aquesta assignatura facilita una manera de treballar diferent, en alguns casos mes àgil, que pot beneficiar als alumnes.  El treball en grup amb els dispositius ha reduït les dificultats dels alumnes enfront aquest recurs ja que ha fomentat l’ajuda entre iguals.

Aquesta experiència s’ha realitzat a l’Institut Vilatzara de Vilassar de Mar (Barcelona) amb el professor Jesús Arbués a l’Àrea Visual i Plàstica amb els alumnes dels dos cursos de 4rt d’ESO i, més concretament, en la matèria optativa de Plàstica. Al llarg dels mesos de novembre i desembre els continguts programats s’han desenvolupat utilitzant els dispositius.

Tots els alumnes tenen una tauleta assignada per seguir la tasca de l’anterior dia i evitar problemes. Se’ls demana responsabilitat en el seu ús, fet que  facilita i garanteix la tasca de seguretat i manteniment. Conversem per crear expectatives positives envers les  activitats i coneixements que aprendran al llarg de les 4 setmanes en què disposarem dels dispositius mòbils. Cal explorar les possibilitats d’ús, per tal d’aprofitar els beneficis i descobrir les limitacions d’aquests dispositius.

Els continguts es treballen a través de diferents aplicacions que cerquen la motivació dels alumnes i que siguin dinàmiques, flexibles, creatives, amb múltiples opcions d’edició per aconseguir que cada producció sigui personal, única i amb un estil propi.

Amb l’aplicació Edmodo disposen d’un espai que els ajuda a guardar tots els projectes dels alumnes i poder-los compartir amb els altres companys o mestres a través d’una contrasenya. Permet fer comentaris a les produccions que han penjat i d’aquesta manera rebre valoracions per part del professorat i de l’alumnat. En aquest cas, els alumnes ja estan acostumats a utilitzar aquesta app i permet agilitzar la feina d’entrega i retorn de tasques.

Amb PicsArt obtenen una fotografia de cada alumne i creen una capa transparent per sobre poder dibuixar-se a ells mateixos. Molts d’ells i elles ja la saben fer funcionar. Amb l’aplicació PicCollage creen collages i composicions amb les produccions realitzades, l’original i la que han dibuixat.

Una altra aplicació utlitzada és ComicHead, per crear còmics a través d’imatges preestablertes o fotografies creades pels propis alumnes. Afavoreix molt la creativitat i potencia el treball en grup.

Experimenten amb altres aplicacions com AnimationDesk, GifCamera, PixelArtBuilder i Thinglink per fer ampliació de continguts o treballar lliurement.

A part de les tasques que es fan a l’aula, també es treballa amb l’aplicació Aurasma conjuntament amb una altra escola fent un projecte d’intercanvi. Aquesta app permet relacionar fotografies i vídeos.

Per finalitzar tot el procés, utilitzen l’aplicació Book Creator on recullen totes les produccions realitzades al llarg d’aquestes setmanes. La producció final és una presentació amb imatges, vídeos, sons, text,…

 

 

 

 

Apps utilitzades:

pic collage  picsart  comics  thinglink  book-creator-icon-large