Moltes vegades en les pràctiques de laboratori el vocabulari, el contingut i el procediment són una mica difícils d’entendre per part d’alguns alumnes,  i més encara quan no tenen un domini bàsic de l’idioma perquè provenen d’altres països.

Per superar aquest repte el professor Jordi Busquets es va plantejar la possibilitat d’utilitzar la “realitat augmentada”. Volia introduir amb aquesta eina diferents formats com àudio, vídeo o imatges per incrementar la comprensió i potenciar la informació. Per tant les activitats plantejades ofereixen múltiples mitjans de representació i fomenten la utilització de diversos mitjans per la comunicació.

Aquesta experiència es va portar a terme a l’Institut Ventura Gassol de Badalona amb un grup de 15 d’alumnes de l’optativa específica de 4t d’ESO Biologia i Geologia. Una parella d’alumnes amb dificultat amb l’idioma són els que més van participar en el desenvolupament de les activitats. El contingut a treballar era “la cèl·lula” i la pràctica, l’observació de cèl·lules de l’epiteli vegetal.

La primera sessió va consistir en presentar els objectius de la pràctica, la identificació del material necessari i els diferents passos per poder fer l’observació de les cèl·lules.

Posteriorment un grup d’alumnes van fer un mural col·laboratiu digital amb l’aplicació web anomenada Padlet. Aquest mural contenia el nom i les imatges de tot el material per tal de poder fer la pràctica.

Seguidament en dues sessions es va procedir a gravar en el laboratori amb un dispositiu mòbil  l’exposició dels alumnes, tant la identificació de tot el material necessari com el desenvolupament de la pràctica.

Aquests vídeos es van editar amb  l’aplicació Wevideo.

El alumnes també  van confeccionar un segon mural col·laboratiu amb la captura de les imatges del procediment pràctic seguit.

Finalment amb l’aplicació Aurasma es creen dues escenes de realitat augmentada (aura):

epiteli1

 

Una de les escenes de RA apareixerà quan el dispositiu reconegui la imatge (trigger) del mural col·laboratiu que correspon al material de la pràctica, ja sigui projectat al laboratori, aula  o imprès en un paper.

epiteli2

 

Una segona escena apareixerà  el vídeo de RA del desenvolupament de la pràctica a partir de la  imatge del mural corresponent al procediment.

Hem de tenir en compte que al contingut de l’aplicació Aurasma, normalment, s’accedeix cercant directament en l’app i seguir a una persona o canal, que en el nostre cas és venturagassol.

L’experiència amb el grup d’alumnes es valora com a molt positiva, ja que aquests es van involucrar en el seu procés d’aprenentatge. Els alumnes amb dificultats per l’idioma han tingut un paper més actiu, afavorint amb aquesta experiència la seva motivació i les ganes de conèixer coses noves. El poder donar difusió i orientació de les seves activitats pràctiques als altres companys ha donat sentit al seu aprenentatge, millorant també l’autonomia i la comunicació del grup.

Apps utilitzades

aurasma wevideo2