Utilitzant ajuts visuals

Presentar la informació i el contingut a treballar de maneres variades i fomentar que també ho puguin fer per expressar el que saben, afavoreix que els alumnes s’involucrin en l’aprenentatge, que sigui per ells significatiu i autèntic.

Els ajuts visuals milloren la capacitat de l’alumne d’entendre, d’anticipar i de participar en els diferents esdeveniments i activitats. Són una manera de transformar la informació verbal o textual, de fer -la “visual”. Proporcionar un codi alternatiu al llenguatge oral millora la comprensió de molts dels nostres infants i els ajuda a processar la informació.

Carme Real, mestra del CEE Josep Sol, posa en pràctica aquestes idees i utilitza eines tecnològiques per estimular l’aprenentatge de la comunicació i el llenguatge dels seus alumnes. Ens presenta una app, Pic Collage, destacant els diversos usos que li podem donar a l’aula i ens presenta una de les experiències que ha dut a l’aula.

caresEn aquesta ocasió l’ha utilitzat per dissenyar una proposta que permetrà treballar el vocabulari del propi cos a partir de les imatges de la cara dels propis alumnes i donarà ocasió per fer un joc d’endevinar.

Amb la tauleta digital, els estudiants fan les fotografies, retallen diverses parts de la cara i les van inserint en diversos fulls de l’aplicació, triant un fons que els agradi i etiquetant-los amb el nom de la part del cos retallat. Quan ja ho tenen preparat, juguen a endevinar a qui pertany cada part de la imatge retallada.

L’activitat, al marge de ser motivadora i implicar-los ràpidament en la tasca, ha donat als alumnes ocasions de treballar col·laborativament, amb un objectiu comú. Tot i ser una activitat de realització ràpida i senzilla, ha servit per potenciar l’expressió d’emocions i la conversa entre ells. La valoració dels infants i la mestra és positiva.

Altres usos que proposa aquesta docent són també molt importants per avançar en crear ambients d’aprenentatge on tots puguin participar. Podem utilitzar aquesta aplicació per donar suport a la planificació personal, que puguin fotografiar o cercar imatges que s’associïn a activitats rellevants dels alumnes i les puguin visualitzar en l’ordre en què succeiran. Permet donar ajuts visuals sobre els passos que cal fer per resoldre un tasca, anticipant i guiant als infants en el seu aprenentatge de manera que sigui més efectiu i autònom. Treballar les expressions i els sentiments que s’associen, fer cartells o murals sobre un tema concret, reportatges sobre una sortida o festa escolar…

Els mestres sabem la importància de cercar estratègies que facilitin la comunicació família-escola per afavorir el desenvolupament i l’aprenentatge dels infants. Les TAC ens obren noves possibilitats per avançar cap aquesta fita. Documentar algunes propostes i activitats que es realitzen a l’aula perquè els pares puguin viure part del nostre dia a dia i, a l’inrevés, donar entrada a les vivències dels nens i les seves famílies, obre ocasions per a l’apropament i la implicació de tots en l’evolució positiva dels estudiants. A més afavoreix l’expressió i comunicació de sentiments i d’experiències personals i contribueix a un major coneixement de tots i totes.

App utilitzada:

← Article previ

Article següent →

1 Comentari

  1. Elisabeth Mauri

    Hola bona nit,

    sóc una alumna del Màster en Tecnologia Educativa i estic fent un projecte amb el vostre grup de Dispositius Mòbils per la Inclusió. He estat llegint la vostra experiència però m’agradaria saber a quina edat s’han realitzat aquestes activitats. M’imagino que per les fotografies deu ser entre educació infantil o primària. Però algú em podria dir exactament a quin curs?

    Moltes gràcies i felicitats per l’experiència!

    Salut!

    Beth

Deixa un comentari