Proves 2011
PAU: estructura de l’examen i criteris generals d’avaluació, Història de l’Art
Curs 2010-2011
* Estructura de l’examen
* Criteris generals d’avaluació
* Informació addicional de la matèria
Estructura de l’examen
El currículum d’Història de l’Art estableix que un 50% de la matèria s’ha de situar dins de l’època contemporània, entenent aquesta com el període que abasta des de finals del segle XVIII (neoclassicisme) fins a l’actualitat. Els objectius terminals precisen amb claredat que de la resta dels períodes (art clàssic, medieval i modern) se n’ha de triar com a mínim un. Finalment el currículum prescriu en els seus objectius terminals el caràcter procedimental dels aprenentatges insistint de manera específica en la manifestació de la capacitat de comentari de les obres d’art. En funció, doncs, del currículum a continuació explicitem l’estructura de la prova, els criteris generals d’avaluació i el llistat d’obres d’art susceptible de ser demanat als exàmens.
Estructura de la prova
1. Cada prova contindrà dues opcions (A i B) perquè l’alumnat en triï una.
2. Cada opció constarà de dos exercicis.
3. Cada exercici valdrà 5 punts.
4. El primer exercici de cada opció constarà d’una pregunta oberta sobre la forma de comentar una obra pictòrica o arquitectònica o escultòrica (Nota 1). A continuació es reproduirà una obra d’art contemporani (del període comprès des de finals del segle XVIII i pels segles XIX i XX) que s’haurà de comentar aplicant l’esquema anterior. Les preguntes sempre es formularan de la mateixa manera:
1. Resumiu o esquematitzeu el procediment que seguiu per comentar una obra arquitectònica o pictòrica o escultòrica (1punt)
2. Apliqueu aquest esquema de comentari a l’obra “x” (4 punts)
(Nota 1: Objectiu terminal 4: Resumir els passos d’un sistema de comentari i lectura d’una obra d’art arquitectònica, pictòrica o escultòrica.)
5. En el segon exercici de cada opció es proposaran tres obres més:
o una d’art clàssic (Grècia i Roma)
o una altra d’art medieval (Romànic, Gòtic, Bizantí i Islàmic)
o una tercera d’art modern (segles XV, XVI, XVII i XVIII
D’aquestes tres obres l’alumnat només n’haurà de comentar una a lliure elecció
El comentari de les imatges d’art clàssic; art medieval o art modern es farà responen cinc preguntes. Aquestes es faran en funció de l’obra a comentar. A tall d’exemple donem aquests tipus de preguntes: la a) i la b) sempre seran iguals; la c) es centrarà en l’anàlisi formal,compositiu, estructural i constructiu segons la tipologia. La pregunta d) es centrarà, si es pintura o escultura, en analitzar el tema representat. Model literari. Significat i funció. Si es arquitectura el seu significat i la seva funció.
La pregunta e) pot ser de molts tipus. Donem una petita mostra a tall d’exemple:
1. Relacionar obres i autors d’un mateix període
2. Indicar sobre una planta, un alçat o una façana els noms de les parts numerades
3. Definir termes de vocabulari artístic referents al període (de 5 definir 3)
4. Comparar dues obres en relació a la perspectiva; a les característiques formals; a les característiques conceptuals
5. Indicar les parts d’un temple grec o romà
6. Els ordres grecs
7. Dibuixar tres tipus d’arc indican el seu nom
Quatre definicions amb verdader o fals
8. Ordenar cronològicament cinc ismes dels segles XIX i/o XX
9. Cinc noms d’arquitectes d’època contemporània
10. Cinc artistes d’època medieval o moderna
11. Tipus de cubisme/ de surrealisme/ tendències pictòriques de l’època del barroc;períodes de la escultura grega ……
12. Relacionar l’obra amb una altre del seu mateix context cronològic i/o estilístic , o amb una obra del període contemporani.
13. Antecedents i influencies formals amb altres obres
14. …………………………….
o Si l’obra es pictòrica:
1. Situa l’obra en el seu espai cronològic, històric i cultural [1 punt]
2. A quin estil pertany. Enumera cinc característiques d’aquest estil [1 punt]
3. Enumera les característiques formals (dibuix- color) ; compositives (estructura;línea de l’horitzó, perspectiva…) i tècniques( oli, fresc, tempera….; suport…[1 punt]
4. Explica el tema representat. Model literari. Significat i funció.[1 punt]
5. Qualsevol pregunta de les ja indicades anteriorment [1 punt]
o Si l’obra es escultòrica:
1. Situa l’obra en el seu espai cronològic; històric i cultural [1 punt]
2. A quin estil pertany. Enumera cinc característiques d’aquest estil [1 punt]
3. Enumera les característiques formals ( un sol bloc o varis blocs, tipus de relleu); estructurals(exempta, unifacial, multifacial) tècniques( talla, fosa…); materials( marbre, pedra, bronze….)[1 punt]
4. Explica el tema representat. Model literari. Significat i funció.[1 punt]
5. Qualsevol pregunta de les ja indicades anteriorment [1 punt]
o Si l’obra es arquitectònica:
1. Situa l’obra en el seu espai cronològic; històric i cultural [1 punt]
2. A quin estil pertany. Enumera cinc característiques d’aquest estil [1 punt]
3. Tipus de planta. Parts de l’espai interior i exterior. Descripció dels elements de suport ( pilars, columnes i els seus ordres) i sustentats (voltes, cúpules, cimboris, elements arquitravats… Estructura de la façana o exterior. Elements ornamentals. [1 punt]
4. Significat i funció. [1 punt]
5. Qualsevol pregunta de les ja indicades anteriorment [1 punt]
6.
Les obres d’art que es proposaran al comentari de les proves de PAU seran obres considerades mestres i de popularitat
innegable que solen ser presents a tots els manuals d’Història de l’Art. Amb tot i per facilitar la tasca del professorat es proposen a l’annex uns llistats d’obres de cada període. Cal recordar que no és preceptiu que l’alumnat les treballi totes llevat de les contemporànies i de les d’un dels períodes esmentats al punt 5., malgrat que es aconsellable donar una visió general de totes les èpoques.
7.
Entre les dues opcions de la prova hi haurà almenys una obra d’art catalana.
8.
Les obres d’art propostes per a la prova explicitaran el seu nom i el de l’autor o autora, si és conegut.
9.
Es procurarà que l’obra d’art contemporani de cada opció no sigui del mateix vehicle (si a una opció és una pintura, a l’altra serà una obra arquitectònica o una imatge escultòrica) i mantinguin una certa distància en el temps, la qual cosa no vol dir que una sigui forçosament del XIX i una altra del XX.
Criteris generals d’avaluació
1. Es valorarà d’una manera especial la correcció lingüística, l’ordre en l’exposició i la claredat en la utilització del vocabulari general i artístic.
2. A la primera qüestió del primer exercici es valorarà la coherència i riquesa de l’esquema que l’alumnat proposi. En cas de dubte per mancances notòries s’observarà, abans de qualificar-lo, la seva aplicació a l’obra concreta que es demana a la segona qüestió del primer exercici per tal de valorar-ne la pertinència. A tall d’orientació es considera que un esquema ha de respondre a tres grans blocs: documentació general, anàlisi formal i estilístic, i interpretació, els quals cal que s’especifiquin amb més detall segons la tipologia de l’obra a comentar. Tanmateix són perfectament admissibles altres tipus d’esquema, especialment si estan justificats o argumentats.
3. Es valorarà específicament no tant la quantitat de coneixements sobre l’obra concreta que es proposa al primer exercici sinó l’aplicació ordenada i coherent de l’esquema de la primera qüestió.
S’insisteixen que la primera i la segona qüestió del primer exercici estan íntimament relacionades. Un comentari que no tingui res a veure o molt poc amb l’esquema es considerarà que no respon la pregunta formulada a la segona qüestió del primer exercici.
4. L’alumnat haurà d’analitzar l’obra triada del segon exercici contestant els cinc apartats de manera individualitzada (1, 2, 3, 4, i 5).
5. En les obres no figuratives contemporànies haurà de comentar les raons que en cada cas poden explicar la manca d’una iconografia temàtica. Pot ser que en algunes obres els conceptes de significació i funcionalitat poden confondre’s. Sempre que l’alumnat explícitament ho comenti i/o ho justifiqui serà valorat positivament.
6. Tot i que, lògicament, es penalitzin els errors sempre es tindrà més en compte i es valorarà positivament allò que l’alumnat aporta de manera correcta, més que no pas allò que es deixa de dir.
Informació addicional de la matèria
El “LLISTAT D’OBRES D’ART” de la matèria d’Història de l’art que entrarà a les proves d’aquesta matèria es troba en format PDF en el document annex.
* Llistat d’obres d’Història de l’art (19 Kb)
Trobareu els comentaris sobre les noves obres del 2011 en el document PDF annex.
* Comentaris noves obres (1.380 Kb)
Trobareu un model de prova ajustat a la nova estructura de l’examen en el document PDF annex.
* Model de prova PAU 2011 (1.152 Kb)
http://www.gencat.cat/diue/ambits/ur/universitats/acces/vies/pau/examens/materia/historia_art.html
Estructura de la prova 2010
http://www.gencat.cat/diue/doc_un/pau_hart1_2010.pdf
Juny, 2010
http://www.gencat.cat/diue/doc_un/pau_hart10jl.pdf
Criteris de correcció
http://www.gencat.cat/diue/doc_un/pau_hart10jt.pdf
PAUTES DE COMENTARI
ANÀLISI D’UNA OBRA D’ART
- Comentari d’una obra urbanística
1. Classificació de l’obra
a. Títol
b. Autor
c. Cronologia
d. Escola o país
e. Estil
2. Configuració de l’espai
a. Relació arquitectura – Urbanisme ( p.e. Plaça de Sant Pere)
b. Relació monument – Urbanisme( p.e. Tour Eiffel)
c. Relació paisatge – arquitectura ( p.e. Versalles)
3. Antecedents i influencies posteriors.
4. Relacions amb obres del mateix autor o escola
5. Diferencies amb altres solucions coetànies
6. Context històric i artístic.
- Comentari d’una obra arquitectònica
1. Classificació de l’obra
a. Títol
b. Autor
c. Cronologia
d. Escola o país
e. Estil
I)
2. Descripció de l’obra: Anàlisi Formal
a.- Elements tècnics i estructurals
Materials: fusta, formigó, pedra, marbre, ferro…..
Planta/Alçat/Coberta
Suport: mur, pilastra, pilar, contrafort, arcbotants…
Coberta: llinda, volta de mig punt, d’aresta romana, volta ogival, cúpula,
tambor, llanterna…
b.- Elements decoratius: frescos, mosaics, retaules….
c. – Espais interiors:
Tipus de planta: creu llatina, creu grega, basilical, circular, el·líptica,
flexible…
Parts: Nau central, naus laterals, capelles, creuer, absis, cor…
d.- Espais exteriors:
Façana: Organització horitzontal i vertical( cossos, frontó semicircular,
combinat, trencat, mixtilini…-, pilastres,
columnes – tipus i ordres- , volutes….)
e.- Relació amb l’entorn
II)
3. Funció
4. Simbolisme (relació amb el poder, la ideologia religiosa…)
5. Antecedents i influencies posteriors
6. Relacions amb obres similars de l’autor o de l’escola
7. Diferencies amb altres solucions coetànies
8 Context històric i artístic
- Comentari d’una obra escultòrica
1. Classificació de l’obra
a. Títol
b. Autor
c. Cronologia
d. Escola o país
e. Estil
2. Temàtica: Font literària( bíblica, mitologia, història, apòcrifs, social, política…)
I)
3. Descripció de l’obra: Anàlisi Formal
a.- Elements tècnics
Materials: fang, fusta, ivori, marbre, ferro….
Tècniques: cera perduda o fosa, encolat, talla, soldadura, esculpit.. . Acabat i textura.
Cromatisme: policromia, daurat, color del material…
b.- Elements formals:
Visió: unifacial, multifacial
Ritmes: contrapposto, plecs. Moviment: evident o latent. Expressivitat.
Tipus de representació: volum rodó; relleu(alt, mig i baix)
Composició: perspectiva, distribució de les figures.
Volum rodó: proporció , cànon, relació entre les parts.
II)
4. Antecedents i influencies posteriors
5. Relacions amb obres similars de l’autor o escola
6. Diferencies o comparacions amb altres solucions coetànies.
7. Relació amb l’entorn arquitectònic i urbanístic
8. Significat i funció de l’obra. Relació amb la clientela. Iconografia i/o iconologia.
9. Context històric i artístic
- Anàlisi d’una obra pictòrica
1. Classificació de l’obra
a. Títol
b. Autor
c. Cronologia
d. Escola o país
e. Estil
2. Tema: atributs, fonts literàries( Bíblia, narracions clàssiques i històriques, social
polític….
I)
3. Descripció: Anàlisi Formal
Elements de suport: tela, fusta, vidre, mur…
Elements tècnics: oli, fresc, tremp, aquarel·la, carbó, pastel…
4. Elements formals i compositius:
a.- Domini del dibuix o del color
b.- Composició oberta o centrífuga/ composició tancada o centrípeta
c.- Perspectiva, tipologia.
d.- Línia de l’horitzó, situació.
e.- Simetria/asimetria
f.- Geometria: composició circular, triangular, diagonals, corbes i
contracorbes…
g.- Llum: Real, artificial,… Clarobscur. Expressivitat.
h.- Cromatisme, tipus de pinzellada, textures del pigment
II)
5. Antecedents i influencies posteriors
6. Relacions amb obres similars de l’autor o escola
7. Diferencies o comparacions amb altres solucions coetànies
8. Funció i significat de l’obra. Iconografia i/o iconologia
9. Context històric i artístic