La meditació a l’escola

mindfulnesscola1

La meditació a l’escola

La meditació ens ajuda a restaurar un estat de calma i centrament que hauria de ser natural, és també una forma molt eficaç per ajudar-los a gestionar les emocions, i a dirigir els pensaments mitjançant la comprensió i l’acceptació per encaminar-nos a un estat de serenor i confiança.

Però prèviament a la meditació ens cal consciència del cos, control de la respiració i relaxament muscular. A l’escola més que parlar de meditació hauríem de centrar-nos en aquests aspectes i del treball de l’atenció i de centrament, i adaptar-lo segons les edats dels nens. És per això que, tot i mantenint la paraula meditació en l’enunciat, l’enfocament que donarem al curs anirà més dirigit cap aquests aspectes, que poden ser considerats en el seu conjunt com a preparació o introducció a la meditació. Tanmateix, perquè el treball sigui realment efectiu haurien de ser els mestres els qui l’incorporin a l’aula de manera gradual en petits espais, en tutories, etc, d’aquí la importància que prèviament hagin fet una formació específica per a ells.

Els neurocientífics han descobert que la pràctica a llarg termini altera l’estructura i funció del cervell per millorar la qualitat de pensament i sentiment.

“Es tracta d’obtenir el control dels seus pensaments i emocions negatives.”

“Es pot fer a l’escola, convidant als estudiants a deixar de fer el que estan fent, tanquin els ulls i reconèixer el que està succeint en la seva ment i el seu cos ara mateix. Després concentri en la respiració i realment sentir una sensació de contacte amb el terra. Es pot prendre només dos minuts, però un cop fet, els estudiants gairebé sempre estan preparats per dur a terme d’una manera molt més tranquil·la.”

«És vital el mestre encarna la pràctica si els alumnes han de seguir el seu exemple.»

Però els nens viuen en el present, en el joc. Estar aturats i concentrar-se molt de temps en una tasca els costa molt. Per això cal un enfoc molt particular amb ells.

Activitats breus pero portar la seva consciencia vers ells mateixos, a diferència de cap a fora o cap al joc al que estan acostumats.

Una petita guia d’exercicis.

• Aprendre a escoltar els sorolls.
  • En silenci escoltar els sorolls propers, els llunys, i els encara més llunyans.
  • Aprendre a estar en silenci escoltant un intrument: un vol tibetà, un diapassó..

Tenir consciència dels espais interiors.

• Escolta la teva respiració
  • Alenteix el seu ritme.
  • Escolta el teu cor, el sents?
  • Escolta el seu ritme.

articulo258_1