Guia didàctica

– Títol de la programació : Espanya i Europa polítiques

 

– Nivell educatiu al qual s’adreça: 6è

 

– Objectius didàctics/Competències i relació amb el currículum

OBJECTIUS

Utilitzar fonts d’informació diferent

Ampliar informació compartint el treball realitzat per diferents grups.

Conèixer amb major profunditat alguns aspectes del país i continent de l’alumnat.

Explicar els fenòmens amb ajuda de models i verificar la coherència entre les observacions i l’explicació donada, i expressar-la utilitzant diferents canals comunicatius

Saber trobar informació en diverses fonts.

Utilitzar fonts d’informació diferents per observar i analitzar l’entorn

Indicar com es distribueix el treball a Espanya segons els sectors.

Conèixer i comprendre el context social i cultural on està immers

Identificar i localitzar les comunitats autònomes espanyoles i les seves províncies.

Interpretar piràmides de població.

Indicar com es distribueix el treball a Espanya segons els sectors.

Enumerar les institucions de govern a Espanya i les seves principals funcions.

Identificar i localitzar les principals característiques de la població, l’economia i el govern a Espanya

Enunciar i descriure les característiques principals de la població espanyola.

Indicar com es distribueix el treball a Espanya segons els sectors.

Enumerar les institucions de govern a Espanya i les seves principals funcions.

Descriure els territoris que formen Espanya.

Situar-se en l’espai utilitzant mapes

Enunciar i localitzar els límits d’Europa.

Situar els països europeus i les seves capitals.

Conèixer i comprendre el context social i cultural on està immers

Identificar les principals institucions i òrgans de govern de la Unió.

Exposar els orígens i els objectius de la Unió Europea.

Identificar les principals institucions i òrgans de govern de la Unió Europea.

Descriure les característiques de la població d’Europa.

APORTACIÓ DE L’ÀREA A LES COMPETÈNCIES BÀSIQUES

COMPETÈNCIA TRANSVERSAL

OBJECTIUS

Saber trobar informació en diverses fonts

Saber trobar informació en diverses fonts.

Comunicativa lingüística i audiovisual

Descriure els territoris que formen Espanya.

Interpretar piràmides de població.

Enumera les institucions de govern a Espanya i les seves principals funcions.

Descriure les característiques de la població d’Europa.

Exposar els orígens i els objectius de la Unió Europea.

Artística i cultural

Conèixer la història de l’euro.

Tractament de la informació i competència digital

Ampliar informació compartint el treball realitzat per diferents persones.

Investigar sobre la Unió Europea i els diferents països d’Europa.

Saber trobar informació en diverses fonts.

Interpretar piràmides de població.

Matemàtica

Interpretar els gràfics de barres.

Aprendre a aprendre

Reconèixer alguns dels aspectes que condicionen la vida a les ciutats.

Interpretar piràmides de població.

Autonomia i iniciativa personal

Exposar els trets principals del país assignat.

 

– Criteris i sistema d’avaluació

Conèixer i comprendre el context social i cultural on està immers

Enumerar i nomenar el nombre de comunitats autònomes d’Espanya.

Indicar la comunitat autònoma de la qual s’esmenta la capital.

Identificar i localitzar les principals característiques de la població, l’economia i el govern d’Espanya.

Completar frases amb buits sobre qüestions de l’economia i la població espanyola.

Relacionar inicis i finals de frases sobre els conceptes de la unitat.

Respondre preguntes sobre aspectes de política i govern d’Espanya i realitzar un mapa conceptual sobre aquest.

Situar-se en l’espai utilitzant mapes

Relacionar els noms de les comunitats autònomes espanyoles situades en un mapa polític d’Espanya.

Relacionar els noms de països amb les lletres situades en un mapa polític d’Europa

Identificar i localitzar les principals característiques dels estats europeus i de la Unió Europea

Enumerar els països que utilitzen l’euro.

Copiar textos amb buits que cal completar sobre la població d’Europa.

Escriure tres objectius que es van comprometre a complir els estats membres de la Unió Europea en el tractat de Maastricht.

Enumerar els òrgans de govern de la Unió Europea.

Cal tenir present que un 60% de la nota final serà de la nota final de les dues unitats i un 40% de la nota del treball.

 

– Continguts:

Utilitzar fonts d’informació diferents per observar i analitzar l’entorn

La població.

L’economia.

La distribució desigual de la població.

Explicar els fenòmens amb ajuda de models i verificar la coherència entre les observacions i l’explicació donada

L’activitat interna de la Terra posada de manifest pels volcans.

Conèixer i comprendre l’entorn

Diversitat d’entorns físics.

La població a les ciutats.

Situar-se en l’espai utilitzant mapes

La situació de la península Ibèrica.

Les comunitats autònomes a Espanya.

Situem Europa al món.

Els estats europeus i les seves capitals.

Conèixer i comprendre el context social i cultural on està immers

L’Espanya de les autonomies.

Els òrgans de govern.

La distribució desigual de la població.

Els estats europeus i les seves capitals.

La població europea.

La Unió Europea.

La diversitat cultural.

Identificar i localitzar les principals característiques de la població, l’economia i el govern d’Espanya

La població.

L’economia.

Els òrgans de govern.

La distribució desigual de la població.

Identificar i localitzar les principals característiques dels estats europeus i també de la Unió Europea

Els estats europeus i les seves capitals.

La població europea.

La Unió Europea.

 

– Seqüència d’activitats proposades.

Conèixer i comprendre el context social i cultural on està immers

Respondre qüestions sobre comunitats autònomes i províncies a Espanya.

Identificar correctament els noms d’algunes províncies dins de comunitats autònomes.

Proposar hipòtesis sobre com seria la piràmide de població d’Espanya a partir de diversos supòsits.

Discernir correctament opcions diverses sobre el sector terciari .

Relacionar institucions de govern espanyoles amb les seves definicions.

Raonar si Europa és un continent molt o poc poblat.

Identificar i localitzar les principals característiques de la població, l’economia i el govern d’Espanya.

Completar frases amb buits sobre qüestions de l’economia i la població espanyola.

Relacionar inicis i finals de frases sobre els conceptes de la unitat.

Respondre preguntes sobre aspectes de política i govern d’Espanya i realitzar un mapa conceptual sobre aquest.

Situar-se en l’espai utilitzant mapes

Relacionar els noms de les comunitats autònomes espanyoles situades en un mapa polític d’Espanya.

Localitzar estats europeus en mapes polítics.

Pintar sobre un mapa mut polític d’Europa els països que formen la Unió Europea.

Identificar i localitzar les principals característiques dels estats europeus i de la Unió Europea

Posar el nom de la capital dels estats al costat del nom del seu país .

Enumerar les causes que fan que la població europea estigui cada cop més envellida.

Trobar la definició de les institucions de govern d’Europa.

Identificar l’actual responsable espanyol a la Unió Europea .

Explicar el motiu de les dotze estrelles de la bandera europea .

Escriure els objectius que es va marcar la Unió Europea a partir del tractat de Maastricht.

Respondre a qüestions sobre l’euro.

Identificar els països de les diverses monedes d’euro a partir del que s’hi veu.

Completar el mapa conceptual de les Institucions i òrgans de govern de la Unió Europea

Realitzar un treball individual on cada alumne exposi els trets més importants d’un dels països d’Europa i realitzar la seva corresponent exposició.

Com a activitats d’ús de les PDI cal destacar les activitats entre d’altres:

La utilització  de les diferents tècniques d’estudi que els hi puguin servir ara i en un futur. El que treballarem serà la realització d’un mapa conceptual amb el Cmap Tools. Aquest mapa conceptual serà sobre l’explicació feta a classe de l’economia espanyolavi tenint com a guia l’explicació del llibre. Al ser dels primers que fem, el durem a terme de forma conjunta. Per fer-ho, els alumnes van dient conceptes que hem treballat  i les relacions que s’estableixen entre ells. En aquest cas la PDI es fa servir com a sistema de projecció interactiva i com a modelatge, per mostrar com fer-ho i com fer ús de les eines del programa i dels conceptes d’un mapa conceptual.

Fer dues sopes de lletres amb noms de les comunitats autònomes d’Espanya i diferents noms de països d’Europa. (Dimensió instruments i aplicacions i competència utilitzar les funcions bàsiquesde les aplicacions d’edició de textos, tractament de dades numèriques i presentacions multimèdia). En aquest cas, la PDI es fa servir com a sistema de projecció interactiva i com a realització d’exercicis col·laborativament.

Mapes interactius d’Europa i Espanya polítiques  dimensió ” tractament de la informació i organització dels entorns digitals de treball”i la competència “cercar, contrastar i seleccionar la informació digital tot considerant diverses fonts i entorns digitals”. En aquest cas, la PDI es fa servir com a sistema de projecció interactiva i com a realització d’exercicis col·laborativament.

Exposició en del treball que han realitzat sobre un país europeu  on la PDI es fa servir com a sistema de projecció interactiva i com a presentació de treballs per part de l’alumne.

 

– Educació inclusiva. El suport digital ens permetrà poder donar més recursos a l’alumnat per treballar el mapa d’Europa Polític i poder dur a terme el projecte o treball dels diferents països.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *