Hans Holbein el jove. Jean de Dinteville i Georges de Selve (Els ambaixadors)
1533, oli sobre taula, 207 x 210 cm.
Londres, The National Gallery
1. Observem bé la imatge
1.1 Què hi veiem? Atenció amb els detalls! Hi ha formes amagades!
1.2 Quin creus que és el gènere o tema d’aquest quadre? Es tracta d’un retrat o d’una natura morta?
1.3 Coneixes tots els objectes representats entre els dos personatges?
2. Observem els seus elements visuals
2.1 Observa la representació realista, proporcionada i detallada de les formes en aquesta obra… de totes excepte d’una. Com descriuries aquesta forma? Què hi ha representat Holbein?
2.2 Com són les textures? Com està il·luminat?
2.3 Com és la composició de l’obra? (Simètrica o asimètrica, tancada o oberta) Quins són els seus punts focals o centres d’interès? Fes una estructura o esquema lineal de la seva composició.
2.4 Descriu la gamma de colors d’aquesta pintura?
Paleta de colors de l’obra de Holbein
3. Interpretació lliure
3.1 Fes una interpretació lliure d’aquesta obra de Hans Holbein. Evita qualsevol idea preconcebuda. Fes-ho d’una manera intuïtiva, sense contextualitzar-la, és a dir, sense saber res de l’obra, ni de l’autor, ni de l’època… No la valoris (és bona o dolenta, és fàcil de fer o difícil…) ni comentis si t’agrada o no. Deixa’t anar, amb una contemplació oberta i digues què et suggereix i quin pot ser el seu missatge.
4. Contextualització
4.1 Coneguem més aspectes sobre el seu context: el seu autor i la seva època.
Hans Holbein el jove (1497/8-1543) va ser un important pintor i dibuixant alemany del segle XVI, que sobretot va tenir molt d’èxit com a retratista. Ell és potser el més conegut de la família Holbein provinent d’Augsburg que incloïa al seu pare, Hans Holbein el vell, un oncle i un germà. Després d’aprendre l’ofici amb el seu pare, va debutar amb èxit a Basilea els anys 1515-16. A partir dels anys 20 es nota a les seves obres una certa influència de Leonardo da Vinci. Recomanat per Erasme de Rotterdam a Sir Thomas More va viure a Anglaterra durant el període 1526-28. El 1532 va tornar novament a Anglaterra, on el 1536, Enric VIII el va nomenar pintor de la cort.
Mirem en detall l’obra i descobrim els significats dels diferents objectes que Holbein ha representat. Mira’t aquesta presentació i el vídeo de sota:
5. Idees per a la seva interpretació
5.1 Què és l’anamorfosi?
Una anamorfosi és la deformació d’una imatge pensada per tal que es pugui veure bé en un determinat punt de vista o a través d’un procediment òptic, com ara un mirall especial (còncau, cilíndric…)
La publicitat utilitza l’anamorfosi en alguns dels anuncis dels camps de futbol o de basquet. Les càmeres fixes que transmeten el partit per televisió, en mostrar-nos la imatge de l’anunci deformat des d’un punt de vista determinat, fa que vegem l’anunci com si estigués en posició vertical. Quan en realitat es tracta d’una imatge estirada a terra.
A la senyalització horitzontal de les carreteres s’utilitza l’anamorfosi per tal que el punt de vista del conductor permeti una visió correcte i proporcionada dels senyals. A tal efecte les formes s’allarguen longitudinalment però no es modifica la seva amplada.
5.2 Vanitas
El nom de vanitas es dóna als quadres de natura morta que fan referència simbòlica a la brevetat i fragilitat de la vida. Normalment, entremig d’objectes que poden fer referència als plaers de la vida (la música, la literatura, els viatges, el luxe…) hi trobem una calavera. Un altre element simbòlic referit a la mort que s’acostuma a representar és una espelma o un llum d’oli que s’acaba d’apagar i que encara fumeja. Aquestes obres eren el contrapunt espiritual a les natures mortes, plenes d’objectes luxosos i menjars abundants, que es van fer famoses als Països Baixos durant el segle XVII.
Vegem un vanitas pintat el 1630 per Pieter Claesz
6. Comparació amb altres obres
1
Damien Hirst. For the Love of God (Per l’amor de Déu). 2007. Calavera humana autèntica amb 8.601 diamants incrustats.
2
Salvador Dalí. La persistència de la memòria. Oli sobre tela. 24 x 33 cm. 1931. MoMA, New York
3
Jean-Michel Basquiat. Sense títol (Calavera). 1981. The Eli and Edythe L. Broad Collection, Los Ángeles
7. Proposta de treball
7.1 Holbein vist per Basquiat
Basquiat va fer aquesta versió del famós quadre de la Mona Lisa.
Fes una interpretació de l’obra de Holbein seguint l’estil del graffiter Jean-Michel Basquiat. Utilitza els materials pictòrics que vulguis, i si vols combina’ls amb altres tècniques.