Fiona Hall. Tender

Fiona Hall. Tender. 2003-2006. Vitrines amb 86 nius d’ocells fets amb retalls de bitllets americans d’un dòlar i fil ferro. Queensland Art Gallery

En veure l’obra tenim la impressió de ser en un museu d’història natural, davant de dues vitrines plenes de nius. Normalment els museus seleccionen i mostren fragments el món, confereixen importància però aïllen del context i ens donen la sensació de ser davant de vestigis d’un món perdut, com els fòssils d’un animal extingit. Aquests nius, copiats d’espècies d’ocells d’Austràlia i d’Sri Lanka, ens recorden la bellesa i la perfecció de la naturalesa. Són fràgils, però alhora són refugi, protecció i origen de la vida. Quan ens hi acostem veiem amb sorpresa que estan fets amb tires de bitllets de dòlar. Hall tria els dòlars americans com a símbols del poder econòmic. La cobdícia del capitalisme i la globalització del consumisme exerceixen una gran pressió sobre el medi ambient, l’envaeixen, el controlen i el destrueixen. Ara sí, els nius semblen vestigis d’un món extingit, dominat pels sistemes de valor del comerç mundial. Però irònicament aquest poder dels diners reals s’esvaeix perquè els bitllets trencats perden tot el seu valor. Curiosament el color verd dels diners és alhora el color de la natura. La doble connotació del títol acaba de jugar amb la contradicció. La paraula Tender es pot entendre com a legal tender: moneda de curs legal; o bé com a tendre, qualitat de bondat, afectuós i sensibilitat que ens fan pensar en el pollets dels ocells que neixen als nius i en la protecció que els donen els seus progenitors.

Fiona Hall (Sidney, 1953) viu i treballa a Adelaide, és una de les artistes contemporànies més destacades. Treballa amb fotografia, pintura, escultura i instal·lació. Va participar a la Biennal de Venècia del 2015 amb la instal·lació Wrong Way Time, que incorporava més de 800 objectes, entre els quals l’obra Tender. Sovint recicla materials quotidians per a les escultures i instal·lacions que tracten els temes del consumisme, el comerç mundial, la globalització, la destrucció del medi ambient i la relació entre la natura i la cultura.

Altres obres de Fiona Hall

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *