En acabar el projecte de Festa Major, decidim quin serà el nostre proper projecte. Primer fem un recordatori de tots els projectes que havien fet el curs passat amb la Berta, després fem una pluja d’idees i les agrupem en tres blocs: Animals, Objectes i Persones per així poder decidir quin ens interessa més. Després d’algunes votacions, va guanyar “El vaixell Pirata” i ens posem mans a l’obra…
QUÈ VOLEM SABER?
Al cap gairabé tots tenien l’idea de construir un vaixell de veritat, per això calia saber moltes coses i ens plantegem tres preguntes claus:
Com és construeix un vaixell?
Perquè floten els vaixells ?
Com se diuen les parts del vaixell?
D’ON TREUREM LA INFORMACIÓ?
Primer de tot fem una nota a casa per demanar ajuda. Dies més tard i durant una setmana la informació ens va arribant. Un cop la tenim a la classe, cal explicar als companys tres coses: Qui t’ha ajudat a trobar la informació. D’on has tret la informació i per últim explicar el què has portat, per veure si ens ajuda a respondre els dubtes. No ha estat fàcil entendre que tot el que hem portat ens servia per trobar respostes, per això la informació la varem agrupar en dues carpetes, una on posavem tot allò que ens servia per les nostres preguntes i un altre carpeta on posavem imatges que servien per la imaginació o per tenir al cap imatges de vaixells. El mateix varem fer amb els llibres, diferenciar entre llibres de coneixement i contes d’imaginació.
LES PREGUNTES…
La primera pregunta que va ser fàcil de respondre, ja que teniem molt de material va ser… Com se deien les parts del vaixell?. Varem utilitzar molts esquemes que havien portat de casa i amb els vaixells que teniem a la classe anaven posant cartells de les parts que anaven coneixent.
Després , varem afrontar la pregunta de la flotabilitat i van sortir algunes hipotesis sobre quins materials flotaven i quins no,.Així que calia una comprovació, ens varem dedicar a experimentar amb diferents materials per saber amb quin material hauriem de fer el nostre vaixell.
Però un dia el Pau R. va portar un invent que havia fet amb el pare. Un vaixell que era un cotxe amb una vela a sobre. Aquest invent ens va donar a fer-nos un altre pregunta. Perquè serveixen les veles? I va donar pas a experimentar amb diferents tamanys i formes de veles i , per parelles van anar comprovant quines anavem millor. Es van donar compte de la importància del vent, tots tenien una canyeta per bufar i així poder moure el vaixell No sempre funcionava, així que van pensar amb què podien fer més vent. Van sortir paraules com ventilador, secador vam experimentar amb tots dos objectes. Ara ja sabiem perquè servien les veles.
Els dies passaven i tots teniem al cap fer un vaixell gran per tots. Fins que un dia el Pau S. va portar un video de com construien una reproducció d’una goleta a les drassanes de Càdiz i tots ho van tenir clar, els vaixells pirates eran de fusta, però fusta molt gran que per treballar-la necessitaven d’eines que ells no podien fer servir, perquè eren molt grans i no podien aixecar-les, així que ràpidament van trobar la solució…”no passa res, ho construirem quan arribem a 6è que ja serem grans!”.
LA SORTIDA.
Calia poder veure un vaixell de veritat d’aprop, calia veure les dimensions i poder comprovar tot allò que haviem après. Per això varem anar al Museu Marítim de Barcelona i visitar el vaixell que tenen al port. La visita la varem centrar en el galeot que hi ha a la sala principal i en una maqueta d’un vaixell pirata. Però no varem visitar el vaixell del Museu, perquè teniem una sorpresa, aquell vaixell que vam veure construir en el video, estava amarrat al port de Barcelona (Fundación Nao Victoria) durant tot el mes de desembre i no podiem predre l’oportunitat…van poder pujar al vaixell i amb les explicacions d’un mariner de la tripulació vam poder visitar tots els espais, la cambra del capità, la bodega, la sala d’artilleria plena de canons, etc…tot un luxe!
I SI FEM…
Un cop a l’escola, no podiem finalitzar el projecte amb tot el que sabiem i no fer rés, havien de posar a la pràcticar els nostres coneixements i per això els hi vaig llençar una proposta, ja que no podiem construir un vaixell gran si que podiem fer un petit i molts van recordar les passes que havien fer per fer els gegants i els capgrossos. Primer dibuixar-ho i després fer una maqueta. Així ha estat com hem donat per finalitzat el nostre projecte, primer van dibuixar un vaixell i deien el nom de les parts que havien dibuixat i després amb material de rebuig cadascú va fer el seu vaixell. Però calia saber si flotaven o no i a l’escola iniciavem la Setmana Temàtica i no teniem temps, així que…deures per casa, havien de posar-ho a la banyera o a la pica , veure si flotava o no i enviar una foto a l’escola.