1. Metodologia
La metodologia plantejada és activa, potenciant la participació de l’alumnat en el seu procés d’aprenentatge, tot disposant diverses estratègies expositives i tècniques i combinat processos inductius i genèrics.
Així doncs, endinsant-nos més en la metodologia, cal destacar l’aprenentatge significatiu que la caracteritza, creant un pont entre allò que l’alumne ja coneix i sap exposar i allò que l’alumne coneixerà i sabrà exposar al final de cada unitat. Aquest aprenentatge està molt vinculat a la funcionalitat, la qual cosa permet a l’alumne desenvolupar competències per ser aplicades en contextos i situacions diferents a les generades a l’aula. Aquest mètode constructivista no abusa de les tradicionals classes magistrals, sinó que intenta facilitar recursos a l’alumnat per tal que aquest pugui aprendre a cercar, seleccionar, ordenar i cartografiar informació procedent de diverses fonts, sotmetre-les a un tractament crític i rigorós, contrastar-les i verificar determinades hipòtesis.
> Agrupaments
Durant cada unitat didàctica, els alumnes poden treballar agrupats en 3 maneres diferents, depenent de l’objectiu metodològic que persegueix cada activitat:
1) Grup-classe: tot l’alumnat treballa conjuntament en exercicis de debat, per exemple sobre el sistema judicial en el feudalisme; deducció de conceptes teòrics generals o específics (quadre sinòptics, taules informatives, observació d’imatges,…); solució de problemes de relació (conflictes a l’aula).
2) Grup reduït (2 alumnes): indicat per a la realització de treballs que requereixen recerca d’informació, com pot ser el cas dels successors de Ramon Berenguer I. També és útil per fomentar el respecte de diversos punts de vista; per aprendre actituds cooperatives; per observar el comportament dels alumnes en el grup i per detectar necessitats individuals.
3) Treball individual: afavoreix la reflexió i pràctica dels continguts de forma personalitzada. Permet a l’alumne assentar conceptes i adequar-se al seu propi ritme de treball. És ideal per conèixer i avaluar l’alumne en profunditat i adaptar la intervenció a les necessitats concretes. També cal tenir present que és una bona forma per ensenyar determinades capacitats i habilitats.
> Activitats
Els alumnes han de presentar la solució de les activitats plantejades a través de les publicacions que realitzen en el seu propi bloc. En la primera sessió s’explica detalladament com elaborar un bloc personal a través de Blogger, quin nom li han d’atorgar (lanostrahistoriacognomalumne) i com han de configurar les característiques. Si algun alumne presenta dificultats per a l’elaboració inicial del bloc, se l’ajuda en la següent sessió.
Cada documents plantejat per la professora ha de respondre a un article publicat pels alumnes amb els exercicis corresponents. Pel que fa a la correcció de les respostes, poden optar per fer-la en format comentari a la mateixa entrada, o bé, editar el text original i modificar-lo per tal que sigui correcte.
Un cop a la setmana, la professora fa una revisió dels blocs i comenta, alumne per alumne, totes les entrades fetes indicant si cal afegir algun detall o corregint algun aspecte que sigui erroni o poc clar.
2- AVALUACIÓ
L’avaluació és considerada un element bàsic, una eina indispensable, en el procés d’ensenyament i aprenentatge que serveix tant per autoregular els propis aprenentatges, per part de l’alumnat, com per determinar si s’han complert o no les intencions educatives. També és l’instrument més adient que serveix de pauta per modificar o reestructurar les estratègies didàctiques per part del professorat. Així doncs, l’avaluació s’entén com un procés continu i regulable, el qual serveix per constatar si l’alumnat va assolint de manera adequada les competències i objectius proposats al llarg del curs.
►Avaluació formativa
Pretén determinar les dificultats de cada alumne en el seu procés d’aprenentatge i també els seus èxits per tal d’adequar i planificar les activitats per a millorar-ne el procés. Durant tot el procés d’aprenentatge es van avaluant els alumnes amb diferents ítems, relacionats amb les activitats d’ensenyament-aprenentatge realitzades i amb l’actitud de cada alumne, tot anotant en una lliberta docent les diferents notes obtingudes en cada ítem, les quals són introduïdes regularment en un full de càlcul per a facilitar-ne posteriorment la qualificació a l’avaluació sumativa.
►Avaluació final
Ens serveix per a determinar el grau d’assoliment dels aprenentatges proposats en cada unitat didàctica. En aquesta matèria, l’avaluació final es realitza a través de les proves escrites.
En aquestes proves individuals es tindrà en compte: la relació causa-efecte; l’ús adequat del vocabulari específic de l’assignatura i la unitat; la claredat expositiva; la localització espacial i temporal; la capacitat de síntesi i anàlisi; la presentació correcta de l’exercici.
Finalment, cal fer esment a l’avaluació sumativa, és a dir, la nota numèrica que té present els resultats obtinguts en l’avaluació formativa i l’avaluació final. En aquest cas es contempla:
60% correspondrà a la prova escrita,
40% correspondrà als articles del Bloc i les actituds.