UNS RODOLINS DE LA CLASSE DELS DETECTIUS


Nois i noies de 3r A, aquí teniu els vostres rodolins amb aliments:

La Marina menja mandarina. (Alberto)
M’agrada la xocolata més que la patata. (Tayub)
La llet és blanca com una paret. (Lucas)
La bruixa es menja una maduixa. (Liah)
L’Adrià es menja un tros de pa. (Adrià i Mashenka)
El pa me’l dona a la mà. (Sergi)
Maduixeta, maduixeta et sembles tant a un cor perquè ets tota vermelleta. (Katia)
El raïm es troba en el cim. (Gemma)
Patapuf, patapam els plàtans de l’Iman. (Iman)
A la bruixa no li agraden les maduixes. (Wilmer)
Patata, patateta ben rodoneta. (Wilmer)
Cocorocó el tomàquet m’ho menjo jo. (Manel i Victor)
Quiquiriquic el tomàquet es conserva aquí. (Manel i Víctor)
La Duna menja una pruna. (Duna)
La Gemma menja un pastís de crema. (Duna)
Tinc una gata de color de xocolata. (Duna)
En Daniel compra mel. (Daniel)
La bruixa es posa com una maduixa. (Sara)

L’Arnau menja un pastís de cacau. (Joan)

XV GLA , MALDITO KARMA i LA MEMÒRIA DE LES FORMIGUES




Dimecres, 16 de juny el mateix dia que succeeix la història en el llibre Ulises de James Joyce el nostre grup de lectura es reuneix en el parc de l’Espanya Industrial per celebrar la seva 15ena. trobada.
Mentre alguns dels fills i filles jugaven en el parc, les mares encetevam les converses després d’haver demanat begudes per acompanyar la tertúlia. Totes haviam llegit Maldito Karma, no així La memòria de les formigues.
Esporàdicament però les veus s’aixequen parlant del llibre de la Memòria de les formigues. El parer majoritari de les que ho han llegit és que no els hi ha agradat:
“Es una noia molt pija, crec que presenta una mena d’autobiografia de la mateixa autora”
“Tot són viatges, molts noviis i amants i molt d’èxit…. cases a la costa”
Aquestes i altres comentaris que es recolzaven uns als altres.
Després de deixar buidar el comentaris negatius sobre el llibre, la Kymm deixa anar que per a ella el llibre té present en tot moment la presència de la mort de la dificultat en superar aquesta separació i també que no importa que l’autora empleni pàgines parlant d’aventures amoroses, el escriure t’ho permet, és la teva creació.
He recopilat els paràgrafs on la Iolanda parla de formigues:
El Max ha mort. S’ha suïcidat…….Quan agafàvem formigues ens crèiem immortals. Teníem nous anys i el món eren els jardins de les nostres famílies…….(pàg.49)
……….Persegueixo constantment el desig inútil de ser formiga. Quan s’acaba la primavera, a algunes de les formigues més joves els surten ales i volen lluny del seu niu per poder formar una nova colònia de formigues. La formiga mascle i la femella s’aparellen i perden les ales. El mascle mor poca estona després i la femella es converteix en la reina del nou formiguer. (pàg. 49)
De petita em passava el dia perseguint formigues amb el dit…….(pàgs 190 i 191)
Les formigues no tenen memòria;….La formiga només recorda l’instant i aquest és l’estat ideal de l’existència: recordar l’instant present…….Les formigues neixen dels ous que pon la reina.(pàg. 253).
Seguidament es va encetar la conversa sobre Maldito Karma i totes van estar d’acord en què s’havien rigut molt llegint la novel·la. Ens va fer gràcia la coincidència de que la protagonista es reencarnés en formiga, van trobar simpàtic el recurs del personatge Gigoló per acompanyar-la i millorar el seu karma. Vam conversar sobre l’amiga que li vol prendre el marit i de la mare de la protagonista així com de la última reencarnació que no era massa creïble que sent tant grassa el periodista rival de feina, s’enamorés d’ella. Vam trobar que tenia una frase que dona sentit a tota les bogeries que passen a la novel·la; el fet que quan ella creia que trobar la il·luminació era com sentir campanetes, llums i no sé quines fantasies més i el que troba és el estar a prop de la seva família.
Mentre estaven xerrant el vent ens va dur una petita formiga alada que es va posar damunt el llibre que hi havia a la taula. Vam haver d’acabar doncs tancaven la terrassa del bar, però abans d’acomidar-nos varen preparar una petita llista en llibres possibles per llegir durant l’estiu i de tota la llista vam escollir dos d’obligatoris:
Sabor a canela. José Carlos Carmona. Planeta 2010
i
Dublinesca. Enrique Vila-Matas. Seix Barral, 2010

Després alguna mare va marxar cap a casa doncs no tenien cangurs per deixar les criatures, mentre la resta, lliures aquella tarda-nit, vam anar a sopar i acomiadar-nos fins el proper curs.



ÀDEU AJUDANTS DE LA BIBLIOTECA


Àdeu, Cristian, Lorena, Bárbara, Sokhna, Youstina i Nicole heu estat els més constants d’entre els nois i noies que es van apuntar per fer aquesta tasca. Encara que vosaltres també heu tingut dies en que us feia mandra o teniu altres coses per fer a l’hora del pati, heu intentat complir amb el comprís que havíeu prés a principi de curs.

El contacte amb els llibres us ha portat a trobar o descobrir llibres per llegir vosaltres a casa, heu après a fer el préstec i la devolució amb el programa de l’ordinador, ha ordenar els llibres a les prestatgeries i també a etiquetar els llibres. Vigilava-ho que els companys i companyes no mengessin dins la biblioteca i també a mantenir l’ordre de la sala, els jocs de taula i el volum de veu. Heu ajudat en els nens i nenes de primer a ensenyar-els-hi els pasos a seguir per demanar un llibre en préstec.
Entre vosaltres i jo en viscut moments de calma i moments de més tensió o conflicte, però sempre hem estat capaços de parlar, escoltar i buscar solucions, així que heu arribat a la fi del vostre compromís, vosaltres seguireu cap a l’institut mentre des de la biblioteca valorarem la vostra feina com a positiva e intentarem que els propers alumnes de 6è també vulguin agafar aquest compromís solidari i desinteressat de ser ajudant de biblioteca.
Heu de seguir visitant la biblioteca tant la de l’institut com la del barri, doncs heu pogut comprovar que sempre es poden trobar llibres interessants tant d’imaginació com de coneixements o potser revistes del vostre interès.
La Jaumeta (mascota) i lÀngels, com a responsable de la biblioteca, us donem les gràcies de tot cor per compartir el vostre temps lliure amb la biblioteca.

Bingo Poètic

L’última activitat realitzada pel Grup de Lectura d’Adults i oberta a tota la comunitat educativa adulta del nostre centre, ha estat un Bingo Poètic.
Varen preparar-nos per rebre fins un total de 30 persones com a màxim. Varen fer una nota i es va repartir a tots els membres de la comunitat escolar.

El bingo poètic, és un joc com el del bingo. Cada participant té una targeta amb els números en el que juga , un llapis per encerclar el que ha sortit però a més també se li entrega un llibret amb els poemes escrits i numerats i a la contraportada hi ha l’ index on a cada número diu el nom de l’autor de cada poema.

Hi ha un bombo amb els números que juguen (en aquest cas del 1 al 30, que eren el nombre de poemes escollits). S’extreu un número i una o dues persones que no juguen, en aquest cas l’Encarna, la Imma i una servidora llegiem el poema sense dir el número. Un cop llegit i escoltat el poema qui sabia el nom de l’autor o autora ho podia dir o si no miraven l’index de la contraportada per esbrinar-ho. Desprès el que tenia el número a la seva targeta l’encerclava.

Com van se poques les concursants ( 9 o 10 ) va costar una mica de fer linea, però finalment la Cristina Marco mare de l’Aina (1r. A) i en Roger (6è A) va fer la linea i es va dur un llibre 100 Poesies Catalanes que cal conèixer. Triadú, Joan

Abans no va sortir el bingo vam llegir gairabé totes les poesies, algunes d’elles varen conectar-nos a internet i les vam sentir amb la veu del propi autor o autora.

Finalment van sortir dos bingos el de la Marta Sorribas, mare de la Maria (6èA) i de la Maria Sánchez, mare de la Maya (P5 A) i de la Duna (2n A). Elles es van dur un Cd cada una titulat Hijo de la luz y de la sombra de J.M. Serrat, cantant poemes de Miguel Hernàndez .

Els poemes que van quedar les mateixes participants, gustosament, els van recitar.

30 poemes de diferents autors i autores (catalans, espanyols, hispànics, italians) van fer les delicies dels participants, fent-nos evocar diferents sentiments i emocions amb la paraula poética com a vehicle.

Jocs Florals 2010

Com anys anteriors el dia de St. Jordi fem l’entrega de premis dels Jocs Florals. Aquest any els alumnes han treballat la prosa de temàtica lliure. També han realitzat dibuixos sobre un personatge de conte , còmic o novel·la celebrant la diada.

El premi a l’Ed. Infantil és un llibre, una rosa i un diploma a cada aula pel conte que realtizen conjuntament cada grup.
A primària de cada aula s’escullen tres finalistes. L’alumne amb accèssit obté un diploma, el segon una rosa i el diploma i el primer premi un llibre i el diploma.

De cada cicle s’escull un dibuix que serà la tapa de la revista dels Jocs Florals del cicle corresponent. Els tres alumnes premiats pel seu dibuix són obsequiats amb un llibre i un diploma.

Tot això és el resultat d’un procés que s’inicia a les aules amb la motivació dels alumnes per part dels seus tutors. La creació d’un esborrany per part de l’alumne, amb les seves idees i imaginació per a continuar amb la correcció del text i polint expressions fins aconseguir un resultat satisfactori i de caire literari.

Amb els dibuixos i treballs manuals que es fan entorn a St. Jordi, i la compilació de textos de cada aula i els textos guanyadors, es munta una exposició que tots els alumnes visiten i que els pares i acompanyants poden veure.

CONTE DEL CIRC






Avui les nenes i nens de les classes Cargols i Tortugues (EI 3 anys) han rebut la visita de
l’Eva a la biblioteca. L’Eva venia carregada amb el seu circ màgic i disposada a presentar els
diferents personatges a totes les nenes i a tots els nens i tutores. Així que tot va estar a punt, la música ens va introduir a un món fantàstic en el que tothom hi ha participat. L’elefant i la ballarina i
la gallineta i el gall i el cargol…. i tots els espectadors. Han cantant, han jugat i han col·laborat oferim trossets de roba màgics per la carpa del circ. S’ho han passat d’allò més bé com podeu veure a les fotos.

XIV TROBADA Olor de colònia

Dijous 11 per la tarda es vam trobar puntualment a la biblioteca quasi totes les components del grup de lectura: Aïda, Àngels, Cristina, Deta, Kymm, Montse, Olga i Rosa.
Tot i que quan vam escollir el llibre el novembre pensant de trobar-nos a primers d’any, els dies han passat d’una revolada i fins el març que no ens hem trobat.
L’Aïda i la Kymm han començat el llibre però no l’han acabat. L’Aïda perquè estava llegint un altre i no el podia deixar fins acabar-ho i la Kymm no acabava d’enganxar aquesta lectura, ni de fer el pes i com té altres doncs l’ha anat deixant de costat.
La resta del grup totes l’han acabat, tot i que la Deta, s’ha fet mig llibre de cop aquesta mateixa tarda, així que ha arribat amb el ulls que no s’hi veia gaire.
Han hagut comentaris de diferents aspectes sobre el llibre.
Per a l’Olga i la Montse el llibre reflexa amb fidelitat la manera de viure, els costums i la escala social que imperava a les colònies textils en aquella època de mitjans del segle XX.
La Cristina i l’Àngels mostraven el seu acord en quant el comentari anterior, però que el llibre com a novel·la no els ha acabat d’enganxar per una manca de sentiments, emocions o profunditat en els personatges. A partir d’aquí han sorgit diferents comentaris sobre el diferents personatges, situacions i lligams entre ells, aixì com tambè de la trama. En aquest interval la Deta, la Rosa i la Cristina, anaven lligant les diferents històries dels personatges, les escenes que més els hi ha quedat, les que més els hi ha arribat.
Desprès de que cada participant haguès dit la seva i comprovant que per a algunes era un llibre
prou satisfactori, mentre que per a les altres ha passat sense deixar una petjada profunda.
S’ha tret a consideració que per l’escriptora és la seva primera publicació .
En aquest moments, entre unes i altres hem arribat a comentar que els llibres al igual que acostuma a passar amb els grups de música o amb els estils de música hi ha diversitat d’opinions i preferències. Aixì com que l’èxit pot arribar en alguns, mentre que altres que segurament són bons escriptors, cantants o músics, queden al marge de l’èxit.
El temps passa i cal escollir el proper llibre. Desprès de dir diferents títols, acotem en tres i d’aquests decidim de llegir un.
1 El més votat Maldito Karma.-de Safiere, David . Seix Barral. Biblioteca Formentor 2009

2 La memòria de les formigues de Batlle Prats, Iolanda. Ara llibres 2009

3 El tiempo entre costuras de Dueñas, María. Temas de hoy 2009

Ja sabeu Maldito Karma per a la propera trobada. I a més La memòria de les formigues, per qui avança més llegint.

BIBLIOMALETA DE NOVETATS 2008-2009

Des de primers de febrer fins el dia 18 hem disposat de la bibliomaleta de novetats.
Els alumnes han pogut mirar, llegir, comentar, treballar…..Una petita mostra de novetats en llibres d’imaginació per als diferents cicles i també novetats en coneixements. A continuació us deixo
la bibliografia de tots aquests llibres que contenia la bibliomaleta i també una petita mostra de dibuixos sobre el llibre “No te vayas… ” realitzat per la classe Elefants de 4 anys.Us deixo l’enllaç amb la web de l’autora per tal que pogeu veure i mirar de què parla el conte.
http://www.gabrielakeselman.com/

No Te Vayas (4 Anys)

BIBLIOMALETA NOVETATS INFANTIL I PRIMÀRIA

Absys


Hola, disculpeu que us tinguem una mica desinformats a través de la petita finestra. El dies passen més ràpids que el temps del que disposo per dedicar-me el blog. Tot i aixì esgarraparé o faré un parèntesis per tal de mantenir la comunicació.

Com bé ja sabeu pel full informatiu que la biblioteca disposa d’un nou programari, el Absys.edu, per a la gestió dels documents i materials. Des d’octubre estem introduïnt de nou els llibres i ara que ja disposem d’un nombre suficient per començar a fer el préstec amb ell no hem dubtat d’ensenyar a fer el préstec en els ajudants i que ells mateixos facin aquesta gestió als usuaris . Aquí podem veure com l’Encarna Isanda ensenya els nois i noies i els fa fer pràctiques.