La Guerra del Marroc (1906-1925)

L’Estat espanyol sempre ha tingut una projecció cap el continent africà i, en especial, el que ara és el Marroc. Prova d’això és que les Canàries i les ciutats autònomes de Ceuta i Melilla són territoris espanyols (a més d’algun illots perduts: les Chafafarinas, les Alborán, Perejil…):
Print
mapa_del_magreb_1956-svg

També a mitjans del segle XIX, precisament entre 1859 i 1860, va haver el que s’anomena primera guerra del Marroc. Fruit d’aquest conflicte, el Marroc reconeixia la sobirania espanyola sobre Ceuta i Melilla i cedia un petit territori al sud del país que finalment serà ocupat pels espanyols el 1934 i rebrà el nom de Sidi-Ifni. Serà possessió espanyola fins l’anomenada “Guerra olvidada” del 1957-1958. També entre el 1893-1894 ha haver una altra guerra contra el Marroc (anomenada Guerra de Margallo o Primera Guerra del Rif). Aquest conflicte territorialment no tingué cap conseqüència però sí serví per evidenciar l’interès espanyol sobre aquell país. La Gran Bretanya i França, les dues grans potències imperialistes de l’època, prengueren bona nota d’això. D’aquí que el 1906 amb la Conferència d’Algesires, reunió internacional per repartir el Marroc i evitar la presència alemanya en aquell país, aquelles dues potències imperialistes acordessin entrar el nord del Marroc a Espanya mentre que la resta seria per a França. Això donarà lloc a una llarga guerra pel control espanyol sobre el territori assignat.
marruecos-repc3bablica_del_rif
D’aquesta llarga guerra destaquen , com ja saps, dos grans desastres militars: el Barranco del Lobo, el juliol del 1909, i el desastre d’Annual, de juliol-agost 1921. Aquest últim provocat pel pla militar del General Silvestre. En el següent mapa es pot veure el desenvolupament de les operacions militars des del desastre d’Annual.
mapa-campana

Fou també una guerra incompresa per la població i per diverses raons: s’havia sortit del desastre del 1898, la tropa sempre estava formada per aquells que no es podien pagar el luxe de 2.000 pessetes (soldado de reemplazo) per alliberar-se del servei militar des del 1875, de vuit anys: 4 en actiu i 4 a la reserva. A més, darrere de la guerra hi havia intreresos econòmics que beneficiaven Comillas, polítics com el Comte de Romanones o Joaquin Sánchez de Toca i nombrosos bancs. Per exemple, entre 1907 i 1920 es van fundar 21 empreses dedicades a sectors com la mineria, l’energia, la construcció, el transport… Al darrere d’elles hi havia, a més, de manera indirecta, participació econòmica de l’església.
D’aquesta guerra naixé un nou model d’exèrcit, profundament vinculat al Rei i autònom del poder civil.
També feren carrera militar diversos militars, tots ells anoimenats “africanistas”, alguns de llarga trajectòria biogràfica almenys pel protagonisme que tindran en alguns moments importants de la història contemporània espanyola del segle XX. A continuació figuren els seus noms i l’enllaç a la seva biografia.

José Sanjuro (1872-1936)

José Sanjuro (1872-1936)


Juan Yagüe Blanco (1891-1952)

Juan Yagüe Blanco (1891-1952)


Francisco Franco Bahamonde (1892-1975)

Francisco Franco Bahamonde (1892-1975)


Emilio Mola Vidal (1887-1937)

Emilio Mola Vidal (1887-1937)


Gonzalo Queipo de Llano (1875-1931)

Gonzalo Queipo de Llano (1875-1931)


Manuel Goded Llopis (1882-1936)

Manuel Goded Llopis (1882-1936)

Publicat dins de Espanya, Marroc, Restauració | Deixa un comentari

La Setmana Tràgica (1909)

Setmana Tràgica, Setmana Gloriosa, Setmana Revolucionària, Setmana Roja…són, tan sols, noms donats a una sèrie de fets que ocorregueren principalment a Barcelona durant una setmana, entre els dies 26 juliol i 1 d’agost del 1909, de dilluns a diumenge. L’endemà, el dia 2 d’agost, tothom tornava a la normalitat com si aquí no hagués passat res.
baixa
Els fets van començar espontàniament com un acte de protesta popular contra l’embarcament de tropes al Marroc. Immediatament, la protesta va anar seguida d’una vaga general que començava el dilluns. Cap al migdia, ja només funcionaven els tramvies a Barcelona. Paral.lelament es comencen a aixecar les primeres barricades. El governador civil, Ángel Osorio (1873-1946) va dimitir arran de la procalamció de l’estat de guerra per part del Ministre de la Governació, Juan de la Cierva. A l’endemà, dimarts dia 30, la vaga degenerà de cop i volta en una sèrie d’incendis contra edificis religiosos que continuaren fins el divendres. La revolta va ser caòtica i espontània. De dimarts a dijous la ciutat va quedar en mans dels revoltats, però els mateixos dirigents de la vaga van veure com la situació se’ls escapava de les mans per manca d’organització. El dijous 29 de juliol arriben a Barcelona les tropes per tal de sufocar la revolta. Els enfrontaments seran durs entre dijous i divendres. La burgesia barcelonina que quedava a la ciutat (ja que quan començava l’estiu les famílies benestants es traslladaven a les seves cases de Sant Gervasi, Sarrià o al Maresme), es tancava a casa seva esperant el retorn de la normalitat. Quan comencin els enfrontaments entre soldats i obrers, se n’alegraran tot cridant “ja era hora!!”. A partir del dissabte a les tres de la tarda la normalitat torna lentament. Tot i això, encara se sentiran alguns trets però molt aïlladament. Finalment, el diumenge 31 de juliol la normalitat impera arreu de la ciutat de Barcelona. Els diaris tornen a sortir i les tendes tornen a obrir. Segons informava La Vanguardia, els cafès estaven animats.
A la resta de Catalunya, amb l’excepció de Sabadell on s’arriba a proclamar la República, la vaga va ser més limitada, tot i que van aixecar-se barricades a la major part de les localitats industrials com Manresa, Badalona o Granollers. També es varen produir alguns incidents a Palamós, Sant Feliu de Guíxols, Palafrugell, Mataró o Cassà de la Selva.
Francesc Ferrer i Guàrdia (1859-1909) campanadegracia2
Les causes són diverses:l’anticlericalisme, l’antimiliatatrisme, les proclames demagògiques de Lerroux, amb les seves estranyes amistats amb anarquistes i Ferrer i Guàrdia i, en especial, la lluita que hi havia pel control de l’Ensenyament entre l’Església i l’Escola Moderna creada a priuncipis del segle per Francesc Ferrer i Guàrdia
Sobre l’Escola Moderna, el seu creador i la seva proposta pedagògica, és molt útil el següent reportatge:
[youtube]https://youtu.be/TUHLrYluhXw[/youtube]

El balanç final serà entre 110 i 115 morts. Dels quals, tres eren religiosos; 104 civils; 4 o 8 policies i 4 membres de la Creu Roja. A més, hi hauran 441 ferits (124 militars i policies, 300 civils i 17 membres de la Creu Roja). Per la seva banda, la repressió del Govern Maura serà durísima i arbitrària. Entre l’agost del 1909 i l’abril del 1910 gairebé 2000 persones seran detingudes de les quals la majoria d’elles seran processades. Es dictaran 17 penes de mort de les quals cinc seran efectives. Entre elles, la de Francesc Ferrer i Guàrdia, creador de l’Escola Moderna i considerat responsable dels fets. De fet, durant la Setmana Tràgica ell era a Montgat. Tots ells eren innocents, i un, Ramon Clemente, deficient mental. També es tancaren totes les escoles no religioses. La repressió aixecarà gran polèmica tant a l’interior com a l’exterior, tant que el Rei, espantat, destituirà Maura com a cap de govern.

saqueo-de-momias

Sobre la Setmana Tràgica, pots veure el següent power point:

Un esquema sobre les causes d’aquells fets, i que et pot ajudar per estudiar:La Setmana Tràgica (1909)

Joan Maragall va escriure diferents articles sobre els fets de la Setmana Tràgica i la repressió que li seguí. Aquests articles eren la reflexió d’un burgès i cristià, de missa diària, crític amb l’actitud de la seva pròpia classe social, la burgesia. Els articles foren els següenst, publicats per ordre d’aparició a La Veu de Catalunya:
* “Ah, Barcelona”, 1 d’octubre 1909
* “La ciutat del perdó”, 10 d’octubre 1909, un alegat contra la pena de mort. L’Article fiu censurat per Prat de la Riba i no veié la llum fisn que es publicaren les obres completes de Maragall als anys cinquanta.
* “L’Església cremada“, 18 de desembre 1909, on critica la riquesa i la llunyania de l’Església respecte el poble.

Si vols tenir més informació tant sobre la ciutat de Barcelona a principis del segle com la repressió posterior als fets, pots consultar la següent pàgina web fruït de l’exposició que l’Ajuntament de Barcelona dedicà a aquells fets amb motiu del seu centenari: http://www.bcn.cat/setmanatragica/ca/index.html

mapa_st_gran

Pel que fa al cinema, només s’ha rodat una pel.lícula sobre els fets i fou ja fa quaranta anys, el 1976. Té l’aventatge de ser, a més, un petit recorregut històric sobre els deu primers anys del segle XX, des del 1898 fin el 1909:
[youtube]https://youtu.be/DxiJNLSj1j0[/youtube]
Televisió Espanyola amb motiu del 75è aniversari dels fets va oferir el que seria un informatiu de l’època si la Televisió hagués existit en aquella època. Són cinc episodis. És una bona manera d’apropar-se a aquella Setmana d’una manera força realista. Ben aconsellable. Vegeu:
http://www.rtve.es/television/20090724/100-anys-setmana-tragica/286308.shtml

Si voleu veure el seguiment que la premsa de l’època va fer dels fets de la Setmana Tràgica podeu consultar el següent enllaç que us permetrà accedir a diaris o revistes de l’època com La Vanguardia, La Campana de Gràcia, L’Esquetlla de la Torratxa, o d’altres: http://crai.ub.edu/ca/coneix-el-crai/biblioteques/biblioteca-pavello-republica/setmana_tragica

Publicat dins de Catalunya, Espanya, General, història, Restauració | Deixa un comentari

Les constitucions espanyoles

Mostra de la inestabilitat política crònica i del progressiu moderantisme dels liberals espanyols és la successió de Constitucions que hi ha al llarg dels segles XIX i XX. I totes elles de poca vida. La més llarga de totes, la canovista del 1876 que durarà 48 anys. Les altres, amb un periode de durada de set o vuit anys, pel terme mig. I no parlem de les Constitucions non nates, és a dir, que no veuen la llum del dia (la del 1854, la del 1873 i la del 1923) o les no acceptades com a tals: l’Estatut Reial del 1834 o la de Baiona del 1808.
Les diferents Constitucions són:
1) la de Cadis, 1812
2) 1837
3) 1845, moderada
4) 1868, democràtica
5) 1876, de la Restauració borbònica
6) 1931, la de la II República
7) 1978, l’actual, encara en vigor
Totes elles tenen uns trets comuns:
1) amb l’excepció de la Constitució de Cadis del 1812 (amb més de 300 articles, 384 per ser exactes), totes elles són curtes. La més breu és la del 1845, 80 articles. La del 1876 és la segona més curta, 86.
2) el règim polític és sempre la Monarquia, amb l’excepció, és clar, de la del 1931.
3) dues cambres, és a dir, bicameralisme: Congrés dels Diputats i Senat. L’excepció, les Constitucions del 1812 i 1931 que estableixen una sola cambra, Congrés dels Diputats.
4) l’elitisme del sufragi. Normalment totes estableixen un sufragi censatari i un Senat nomenat pel Rei.
5) la sobirania normalment és compartida, entre les Corts i la Corona. Les excepcions són les del 1812, 1868 i 1931.
6) la religió: normalment totes contemplen la religió catòlica com a única religió oficial i l’obligatoreïat de l’Estat de mantenir-la (l’anomenat Presupuesto de Culto y Clero)
7) l’estructura administrativa i territorial, clarament centralista amb l’excepció de la Constitució de la II República.
Un esquema força complet de les principals característiques de les diferents constitucions espanyoles, fins l’actual, a: constitucions espanyoles
Un mapà conceptual ben sintètic:España isabelina

L’aspecte religiós, a: La religió en el constitucionalisme espanyol on es reprodueixen els diferents articles on consta l’obligatoreïtat de la religió catòlica (normalment és el mateix article i el redactat, sinó és idèntic, sí és molt semblant).
Si vols tenir un accés directe al redactat d’aquestes Constitucions: http://www.congreso.es/portal/page/portal/Congreso/Congreso/Hist_Normas/ConstEsp1812_1978

Publicat dins de 2 batxillerat, Espanya, Restauració | Deixa un comentari

Cuba, la “siempre fidelísima”

Port de La Habana, segle XIX

Port de La Habana, segle XIX

cuba-la-siempre-fidelisima-300x184

Matasegells de la Habana

 El nom de Cuba psicològicament és molt proper per a tots nosaltres tot i que, geogràficament, no ho sigui tant. Aquesta sensació és lògica, la seva pèrdua és relativament recent (poc més de 110 anys); el domini espanyol sobre l’illa antillana és llarg, gairebé cinccents anys. Molts dels ciutadans cubans tenen avantpassats espanyols: els seus cognoms (i per cert, molts d’ells, catalans). Encara ara cantem habaneres a l’estiu i el que posa de manifest és l’estreta  vinculació entre tots dos territoris. I les persones més potentades, o fins i tot qualsevol ciutadà en una gran festa, fuma cigars havans (“puros” en llenguatge col.loquial). Qui no ha vist mai algú fumant-ne, de cigars, en unes noces?  A més, el nombre d’espanyols que van emigrar-hi és considerable. Era una oportunitat on prosperar de manera fàcil i ràpida, això sí, si no es tenien escrúpuls. A Cuba es faran moltes fortunes gràcies a l’esclavatge i  moltes d’aquestes fortunes són les que permetran la Revolució Industrial a Catalunya i els canvis polítics que se succeiran a Espanya durant el segle XIX. De fet hi ha un estret lligam umbilical que vincula la gran illa antillana amb la Península. Aquest lligam umbilical és de fet tan estret que és impossible entendre la història d’un sense entendre la història de l’altre. Per tant, si volem entendre la història de l’Espanya del segle XIX s’ha de tenir en compte allò que succeix a Cuba.

    L’esclavitud a Cuba comença a ser important quan cap a finals del segle XVIII s’obren al tràfic lliure d’esclaus dels ports de l’Havana i de Santiago de Cuba, Això sí, reservat només per a espanyols. La importància econòmica de la gran illa antillana augmenta a partir dels anys 20 del segle XIX quan Espanya ha d’assumir la pèrdua definitiva d’Amèrica i ha de refer les seves relacions econòmiques amb el que resta de l’antic Imperi ampericà: Cuba, Puerto Rico, i més llunyanament, Filipines. Pensem que Iberoamèrica prpoorcionava a la Hisenda espanyola el 1808 més del 40% dels seus ingressos. Quan Espanya és conscient que Amèrica s’ha perdut definitivament, cal obtenir els recursos financers del que queda de l’antic Imperi. A partir d’aleshores “Cuba va a ser una colonia a exprimir del modo más rudimentario y arcaico. Sosteniendo viejos métodos, como una brutal presión fiscal o practicando un proteccionismo comercial opresivo, única baza para la obsoleta esrtructura económica metropolitana.  Además, y por encima de todo, favoreciendo un modo de producción esclavista que le permetía seguir controlando políticamente a la colonia y obtener pingües beneficios”, en paraules clares d’un historiador (Tornero Pinajero, P: Crecimiento económico y transformaciones sociales, Madrid, 1996, pàg. 78). A partir de la ilegalització del comerç d’esclaus, almenys formalment el 1820 per un Tractat internacional signat per…l’Estat espanyol) comença una nova etapa més fructífera que abans: la il.legalització permet el contraban i, per tant com ja se sap, els preus pujen. És el moment d’enriquir-se. Aquest serà el cas d’un Antonio López y López, d’un Julián Zulueta y Amondo (1814-1878), Joan Güell i Ferrer (1800-1872), i tants d’altres.

anuncio-esclavos

    Cuba no només era un lloc per enriquir-se amb l’escalvitud. Molts espanyols, i entre ells molts catalans, emigraven a l’illa antillana per muntar un negoci, ser comerciants, ser metges… en definitiva, per prosperar econòmicament i socialment. Per exemple, es calcula que el 1880 més del 10% dels comerciants instal.lats a la gran illa caribenya eren catalans. I sinó era Cuba era una altra illa força propera, Puerto Rico.  Molts d’aquests que emigraven a Cuba o Puerto Rico i després tornaven a les seves localitats d’origen eren anomenats “indianos” o també “americanos“. Gent provinent de Sitges, de Begur, Vilassar de Mar, Sant Feliu de Guíxols o de la mateixa Lloret.

Per saber la relació entre  Cuba i Espanya al llarg del segle XIX és útil el següent resum: 
Cuba la siempre fidelísima
En la següent pàgina teniu reproduït en set parts el primer episodi d’un documental realitzat el 1998 per Televisió de Catalunya sobre Cuba. Relata com alguns catalans van emigrar-hi per fer la seva fortuna (entre ells, a més, un Partagàs o un Bacardí). Malauradament el segon episodi no és en línia i el documental està descatalogat: https://www.youtube.com/playlist?list=PL6bQ-bcSXo-GRN_uUGJSGDE0ObEgSNB0Q

Si tens més curiositat també pots visionar el següent reportatge:[youtube]https://youtu.be/5YcOq8_1pUA[/youtube] Com que la premsa és un gran actor en tota guerra (és el que s’anomena la “guerra de propaganda”, molt activa en el conflicte contra els Estats Units per Cuba el 1898, és útil veure les dues següents vinyetes, la prImera espanyola i la segona nordamericana, que revelen com cadascú veia la guerra:

IMG_1841    

 A partir del 1898 els Estats Units apareixeran com una nova potència imperialista a  nivell mundial. Recordeu que a partir dels anys 50 del segle XIX els nordamericans començaren a arribar a Hawaii, primer per “evangelitzar-la” però immediatamnet després per poblar-la a,b immmigrants dels Estats Units i apropiar-se dels seus recursos naturals.Finalment el mateix any 1898 les illes Hawaii foren annexionades als Estats Units. A partir d’aquí tenien oberta la seva expansió pel Pacífic com podeu veure en el següent mapa:

 

 

 

 

 

 

 


Publicat dins de Restauració | Deixa un comentari