El llenguatge gràfic és el conjunt de tècniques per a representar un objecte i fer-lo entenedor pels demés.
S’utilitzen les tècniques de base del dibuix tècnic i altres com les escales, les vistes, les perspectives, l’acotació i simbologia específica. Es realitza amb instruments clàssics de dibuix (llapis, regles,….) o amb programes informàtics (Auto Cad,…)
1. Instruments de mesura
- Longitud: Regle, flexòmetre, cinta mètrica, peu de rei, escalímetre,…
- Angles: Goniòmetre, transportador,…
Activitats:
– Fitxa amb mesures de peus de rei
– Prendre mides de la nostra habitació
– Fer croquis planta habitació amb mides
2. Escales
Dibuixar a escala significa mantenir una proporcionalitat entre l’objecte real i l’objecte dibuixat. Hi ha tres grups d’escales:
- Escales de reducció. L’objecte es dibuixa a una mida més petita del que és en la realitat. Hi ha molt tipus com 1:2, 1:10, 1: 25, 1:100, … Exemple: Escala 1:50 significa dibuixar l’objecte 50 vegades més petit.
- Escales d’ampliació. . L’objecte es dibuixa a una mida més gran del que és en la realitat. Hi ha molt tipus com 2:1, 5:1, 50: 1, 100:1, … Exemple: Escala 10:1 significa dibuixar l’objecte 10 vegades més gran.
- Escala natural. L’objecte es dibuixa a la mida real que té.
Activitats:
– Càlcul i elecció d’escales
– Problemes derivats
– Construcció d’un escalímetre
– Dibuix en làmina normalitzada de la planta de l’habitació. Calcular l’escala
3. Perspectives
És la representació gràfica d’un objecte en 3D (il·lusió òptica). Molt útil per entendre clarament com és un objecte. Segueix normes concretes. Hi ha diferents tipus:
- Isomètrica. Es dibuixa l’objecte sobre tres eixos amb angles de 120º entre ells. Per dibuixar l’objecte a escala natural, cal aplicar un coeficient de reducció de 0,861 (sinus 120º)
- Cavallera. Es dibuixa l’objecte sobre tres eixos, dos a 90º i els altres angles entre eixos 135º tots dos. Cal aplicar sempre un coeficient de reducció de aproximadament 0,7 sobre les mides de l’eix de profunditat.
- Cònica. No es dibuixa sobre eixos, sinó fent que totes les línies obliqües de l’objecte vagin a parar a uns punts de fuga marcats al dibuix. Hi ha dos tipus: Cónica frontal amb un punt de fuga i Cònica obliqua amb dos punts de fuga
Activitats:
– Dibuixar eixos
– Dibuixar un cub en les diferents perspectives i la cavallera amb i sense reducció
– Dibuixar la perspectiva des de una cantonada de la nostra habitació amb algun element del mobiliari (isomètrica i cavallera)
4. Vistes
També s’anomenen projeccions i es tracta de dibuixar l’objecte en 2D però des de diferents punts de vista. Qualsevol objecte té 6 vistes, però molts cops es pot definir l’objecte amb només tres. Aquestes són:
- Alçat: És la vista principal i la més significativa de l’objecte
- Planta: És la vista de l’objecte des de la part superior
- Perfil: És la vista des de un dels costats
Per facilitar el dibuix de les vistes d’un objecte es poden seguir aquestes normes:
– Escollir l’escala
– Dibuixar els 2 eixos perpendiculars
– Escollir quina serà la vista d’alçat i dibuixar-la en el quadrant superior esquerra, separada dels eixos per la mateixa distància
– Traçar, amb línies primes, les projeccions de l’alçat fins als quadrants inferior i lateral
– Dibuixar la planta en el quadrant inferior fent-lo coincidir amb les projeccions de l’alçat
– Dibuixar el perfil en el quadrant lateral fent-lo coincidir amb les projeccions de l’alçat
– Tancar les vistes pel quadrant lliure amb l’ajut del compàs
Algunes de les normes bàsiques són:
– Les arestes (o parts) visibles de l’objecte es faran en traç continu
– Les arestes ( o parts) no visibles es farà en traç discontinu
– Les línies de projecció seran continues però amb traç prim
En aquests videos podeu vure com es realitzen les vistes d’un objecte
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-ZCH3rpII8E[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Usm77cfjnpY[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=HnKSI654rWQ&feature=related[/youtube]
Activitats:
– Construcció d’un prisma irregular a partir d’un retallable
– Dibuixar les vistes de la figura en làmina normalitzada
– Fitxa per localitzar vistes d’un objecte
– Fitxa per fer les vistes d’objectes
5. Acotació
És un conjunt de normes que cal seguir per indicar les mides d’un objecte en un plànol. En una acotació han d’estar les mides de totes les parts de l’objecte, han de ser les mides reals (no les del dibuix) i totes en la mateixa unitat.
Els elements principals són:
- Línia de cota
- Fletxes de cota
- Xifres numèriques
- Linia auxiliar de cota
Activitats:
– Fitxa amb principals normes d’acotació
– Fitxa amb objectes per a acotar
6. Simbologia
En el llenguatge gràfic hi ha tota una sèrie d’objectes que tenen una icona normalitzada per representar-los. Hi ha de molts tipus i de diferents àmbits com pot ser: elèctric, habitatge, industrial, mèdic, …..
hola Josep Lluís sóc la Alejandra de 1rd volia saber si el pla de la nostre habitació a escala pot ser a 1:15
gracies
Moltes gràcies per posar-nos a la web un resum.
Ona Urquizu
Hola Ona,
ESpero que sigui útil i que la prova escrita vagi molt bé
Hola bon dia, Josep Lluís ja tinc fet el dibuix del llit i voldria saber si a la part què correspon al matalàs es pot dibuixar algun motiu com si fos el llençol.
Gràcies i bon Sant Medir,
Lluís Blasco