Scratch és un entorn de programació visual per blocs creat pel MIT (Massachusetts Institute of Technology) i adreçat a infants i joves. Permet crear històries, jocs i animacions i compartir-les amb altres persones d’arreu del món.
Scratch és una eina ideal per crear contes audiovisuals a l’aula, ja que permet als alumnes combinar programació per blocs amb elements multimèdia de manera intuïtiva. A través dels seus recursos (com personatges personalitzables, escenaris interactius i efectes de so), els estudiants poden donar vida a les seves històries mitjançant la creació de diàlegs, animacions i transicions visuals.
A més, Scratch facilita la integració de la narració amb el pensament computacional, fomentant la creativitat i el desenvolupament de competències digitals i lingüístiques. Aquesta experiència permet als alumnes no només treballar la construcció d’un relat, sinó també experimentar amb el llenguatge audiovisual i multimodal per comunicar idees de manera efectiva.
Al web de Pensament Computacional, Programació i Robòtica Educatives hi podeu trobar materials i propostes didàctiques relacionades amb Scratch. Us referenciem tot seguit alguns enllaços que us poden orientar en la construcció del conte audiovisual fet ús de l’Scratch:
1 | Comencem: el projecte | Descobrim què és l’Scratch i el web de l’Scratch. Creem un usuari per començar a treballar. Presentem el projecte |
2 | Creem personatges i els fem parlar | Definim el nostre projecte; descobrim la interfície de l’Scratch. Afegim personatges i diàlegs entre personatges |
3 | Movem els personatges | Plantegem els primers moviments i moviments amb canvis de vestit |
4 | Incorporem-hi més personatges | Creem i dissenyem personatges, explorem la galeria i categories, gestionem l’aspecte dels personatges (mida, color…), dissenyem un personatge propi i reflexionem sobre els drets d’autor i les llicències Creative Commons |
5 | Ens movem en totes direccions | Repassem les propietats dels personatges, el control de les direccions dels personatges en l’inici i el moviment, el dibuix mitjançant moviment d’un personatge i l’estructura iterativa |
6 | Dibuixem l’escenari | Creem un escenari, dissenyem i modifiquem el fons, apliquem efectes sobre els escenaris |
7 | Efectes gràfics dels personatges | Canviem l’aspecte dels personatges i coneixem les accions aleatòries |
8 | Efectes de so | Fem ús de sons de la galeria, enregistrem sons per afegir-los i creem música |
9 | Potser sí, potser no | Treballem l’estructura condicional. Fem ús d’expressions lògiques Aprenem a finalitzar una estructura iterativa amb una estructura condicional |
10 | Els personatges es comuniquen | Treballem l’enviament de missatges entre personatges. Treballem amb les Scratch Cards |
Scratch facilita la integració de la narració amb el pensament computacional, fomentant la creativitat i el desenvolupament de competències digitals i lingüístiques. Aquesta experiència permet als alumnes no només treballar la construcció d’un relat, sinó també experimentar amb el llenguatge audiovisual i multimodal per comunicar idees de manera efectiva.
Al web de Pensament Computacional, Programació i Robòtica Educatives hi podeu trobar materials didàctics i seminaris diversos relacionats amb Scratch. |