SCRATCH!

Scratch és un entorn de programació visual per blocs creat pel MIT (Massachusetts Institute of Technology) i adreçat a infants i joves. Permet crear històries, jocs i animacions i compartir-les amb altres persones d’arreu del món.

Scratch és una eina ideal per crear contes audiovisuals a l’aula, ja que permet als alumnes combinar programació per blocs amb elements multimèdia de manera intuïtiva. A través dels seus recursos (com personatges personalitzables, escenaris interactius i efectes de so), els estudiants poden donar vida a les seves històries mitjançant la creació de diàlegs, animacions i transicions visuals.

A més, Scratch facilita la integració de la narració amb el pensament computacional, fomentant la creativitat i el desenvolupament de competències digitals i lingüístiques. Aquesta experiència permet als alumnes no només treballar la construcció d’un relat, sinó també experimentar amb el llenguatge audiovisual i multimodal per comunicar idees de manera efectiva.

Al web de Pensament Computacional, Programació i Robòtica Educatives hi podeu trobar materials i propostes didàctiques relacionades amb Scratch. Us referenciem tot seguit alguns enllaços que us poden orientar en la construcció del conte audiovisual fet ús de l’Scratch:

1 Comencem: el projecte Descobrim què és l’Scratch i el web de l’Scratch. Creem un usuari per començar a treballar. Presentem el projecte
2 Creem personatges i els fem parlar Definim el nostre projecte; descobrim la interfície de l’Scratch. Afegim personatges i diàlegs entre personatges
3 Movem els personatges Plantegem els primers moviments i moviments amb canvis de vestit
4 Incorporem-hi més personatges Creem i dissenyem personatges, explorem la galeria i categories, gestionem l’aspecte dels personatges (mida, color…), dissenyem un personatge propi i reflexionem sobre els drets d’autor i les llicències Creative Commons
5 Ens movem en totes direccions Repassem les propietats dels personatges, el control de les direccions dels personatges en l’inici i el moviment, el dibuix mitjançant moviment d’un personatge i l’estructura iterativa
6 Dibuixem l’escenari Creem un escenari, dissenyem i modifiquem el fons, apliquem efectes sobre els escenaris
7 Efectes gràfics dels personatges Canviem l’aspecte dels personatges i coneixem les accions aleatòries
8 Efectes de so Fem ús de sons de la galeria, enregistrem sons per afegir-los i creem música
9 Potser sí, potser no Treballem l’estructura condicional. Fem ús d’expressions lògiques
Aprenem a finalitzar una estructura iterativa amb una estructura condicional
10 Els personatges es comuniquen Treballem l’enviament de missatges entre personatges.
Treballem amb les Scratch Cards

Scratch facilita la integració de la narració amb el pensament computacional, fomentant la creativitat i el desenvolupament de competències digitals i lingüístiques. Aquesta experiència permet als alumnes no només treballar la construcció d’un relat, sinó també experimentar amb el llenguatge audiovisual i multimodal per comunicar idees de manera efectiva.


Al web de Pensament Computacional, Programació i Robòtica Educatives hi podeu trobar materials didàctics i seminaris diversos relacionats amb Scratch.