Projecte
PROPOSTA DE CONTE AUDIOVISUAL IL·LUSTRAT
COM A PROJECTE DE TREBALL INTERDISCIPLINARI
Títol |
|
Àrees |
- Definir les àrees implicades en el conte audiovisual
|
Mestres |
- Aniria bé implicar un mínim de dos mestres
|
Cursos |
- Es pot dur a terme per nivells o intercicles
|
Producte |
- Creació d’un conte audiovisual il·lustrat (6 minuts de durada)
- Format: vídeo ( gravació amb camara, creació per programació amb Scratch) o presentació de diapositives
|
Objectius d’aprenentatge |
- Definir els objectius treballats a cada àrea implicada
|
Competències |
- Especificar aquelles per les quals s’ha planificat l’activitat
|
Organització |
Es pot organitzar en grups cooperatius de 5 alumnes amb perfils heterogenis:
- Un expert en tecnologia (gravació i edició de vídeo)
- Un expert en programació (Scratch, en el cas de triar aquesta opció)
- Un expert guionista (treball literari)
- Un expert en arts visuals (treball plàstic)
- Un expert en producció (organització planificació)
- Un expert en música (banda sonora)
|
Metodologia |
Es poden establir diferents tipus de sessions:
- Grup classe: per definir el projecte els objectius i els criteris d’avaluació (de treball de grup, de llengua, tecnològics, de música, de plàstica…) així com els aspectes organitzatius i els rols dels experts.
- Equips de producció del projecte: per definir les línies de treball, el contingut i l’estructura del conte, realitzar les gravacions, la post producció, la programació …
- Grups d’experts: per aprendre i/o organitzar entre tots els experts del mateix àmbit els aspectes comuns que després caldrà que aportin al grup
- Treball individual per desenvolupar els encàrrecs i compromisos presos.
|
Documentació del procés |
- Carpeta d’aprenentatge on recollir els documents i evidències que ajudin a mostrar els aprenentatges realitzats.
|
Avaluació |
- Autoavaluació i/o coavaluació mitjançant rúbriques que defineixin el grau d’assoliment del projecte.
- Avaluació contínua per part dels mestres.
|
Lliurament |
- Fer públic l’enllaç on es localitza el treball (Youtube, Google Drive…)
- Dissenyar la forma de fer la difusió del treball realitzat (cartells, blog, acte de presentació, invitacions, parlaments…)
|
Descripció de l’activitat |
Fase inicial
- Encàrrec de realitzar un conte audiovisual per grups, de temàtica lliure o al voltant d’un tema (resolució de conflictes, el valor de la paraula…)
- Visualitzar exemples de contes audiovisuals (Una mà de contes)
- Explicació de la forma de treballar: equips de producció, grups d’experts i tasques personals.
- Creació dels equips de producció a partir d’alguna dinàmica que faci posar en valor les capacitats i interessos de cadascú. Reunió de grups i repartiment dels rols
- Definir els criteris i els mecanismes d’avaluació
Fase de recerca i experimentació
Per equips de producció pactar les idees bàsiques del conte, sobre les que cada expert, des del seu àmbit, pot començar a donar-hi voltes.
Treball en grups d’experts:
- Els guionistes treballen les estructures bàsiques dels contes a partir de diferents exemples trets tant de la web d’Una mà de contes com de la biblioteca, i preparen una proposta de guió de conte.
- Els tecnòlegs aprenen a muntar un circuit tancat amb alguna càmera i la pissarra digital o alguna pantalla i cerquen la forma de situar la càmera amb algun suport que permeti gravar l’espai d’una taula, pensant en la forma d’il·luminar-ho. També aprenen a fer programació (si és el cas) amb el programa Scratch per a crear el conte amb aquesta tecnologia.
- Els d’arts visuals, a partir de il·lustracions de llibres i/o de capítols del programa Una ma de contes, pensen propostes, materials i tècniques per representar la idea inicial de conte que tenen i possibles recursos narratius de les tècniques triades.
- Els experts en música miren quins recursos sonors s’utilitzen en diferents capítols del programa i/o en altres produccions audiovisuals i pensen possibles formes d’incorporar música (en directe amb materials i instruments sonors, cercant música de llibreries, creant la banda sonora…).
- Els experts en producció seran els encarregats de garantir que la planificació de la feina arribi a bon port. Una de les primeres tasques pot ser definir les tasques i una idea de calendari així com llistes de persones implicades, materials necessaris i gestió de l’arxiu de tots el materials (carpetes al Drive).
Fase de producció
Treball d’equips de producció per:
- Posar en comú el que s’ha fet en grup de treballs d’experts i per redefinir entre tots de nou el guió, tenint en compte les aportacions dels diferents experts i les interaccions dels diferents llenguatges.
- Definir com serà el treball plàstic i assajar-ho mentre llegeixen els textos del conte provant diferents recursos.
- Definir els efectes sonors i músiques a partir del guió i dels processos plàstics acordats.
- Definir com es faran els crèdits (dibuixats en directe, pre-dissenyats i anar-los canviant o en la producció del vídeo).
- Gravar tot el que s’ha assajat, incloent la música si es fa en directe.
Fase post producció
Treball per grups d’experts:
- Els guionistes s’ocupen de passar en net les narracions finals.
- Els tecnòlegs aprenen a fer servir algun sistema d’edició.
- Els d’arts dissenyen el cartell de promoció del conte.
- Els experts en música aprenen a editar àudio.
- Els experts en producció dissenyen l’escaleta de l’acte de presentació, fan les invitacions i les cartes necessàries.
Treballs per equips de producció:
- Edició del vídeo.
- Incorporació de crèdits.
- Incorporar la banda sonora.
- Preparar l’acte de presentació.
Fase de exposició
- Exposició als companys de classe
- Presentació als destinataris.
Fase de tancament
Valoracions recollides a les carpetes d’aprenentatge:
- individuals
- dels equips de treball
- de la classe
|