Temps i clima

2. Temps i clima
  • Diferència entre temps i clima. Conjunt de definicions relacionades amb el temps i el clima que permeten diferenciar ambdós conceptes. Després de les definicions es proposen un seguit d’activitats que en faciliten la seva comprensió.

2.1. L’atmosfera

  • L’atmosfera terrestre. Definició d’atmosfera i identificació de les capes de la mateixa.
  • L’atmosfera. Conjunt de dos paquests d’activitats sobre l’atmosfera, el primer es dedica a estudiar l’estructura, composició i funcionament de l’atmosfera, el segon vol aconseguir que l’alumne arribi a un coneixement sistematitzat dels meteors més comuns.

2.2. Elements i factors del clima

  • Els elements del clima. Dues pàgines sobre la pressió atmosfèrica i la temperatura. En ambdues s’aprofita per a introduir els instruments de mesura (baròmetre i termòmetre). També es fa referència al mapa isobàric. Cada pàgina inclou unes activitats que faciliten la consolidació dels continguts.
  • Els factors del clima. Descripció dels següents factors climàtics: la latitud, l’altitud i la continentalitat. Hi ha una sèrie d’activitats que faciliten la consolidació dels continguts.
  • El sol com a motor del clima. Descripció de la influència de la insolació en la varietat climàtica que hi ha sobre la Terra. Hi ha una sèrie d’activitats que faciliten la consolidació dels continguts.
  • L’aigua regula el clima. De quina manera l’aigua i els corrents marins incideixen sobre el clima.

2.3. Els fenòmens meteorològics

  • Fenòmens atmosfèrics. Introducció gràfica als diferents fenòmens atmosfèrics, especialment pel que fa a les precipitacions. També fa referència a la classificació dels núvols, a les tempestes i a algunes catàstrofes naturals relacionades amb el tema (pdf).
  • Els núvols. Com es formen els núvols, la seva classificació i les formes que tenen. Hi ha una sèrie d’activitats que faciliten la consolidació dels continguts.
  • Les precipitacions. Concepte de precipitació, tipus de precipitacions i mesura de les mateixes. Hi ha una sèrie d’activitats que faciliten la consolidació dels continguts.

  • Les precipitacions. Paquet centrat en les pluges, les seves causes, efectes (riuades i inundacions) i les mesures a prendre en cas de ser sorpresos per un bon aiguat. Es fa també una petita revisió històrica de les pluges més violentes que han patit els països catalans.
  • Els vents. El paquet te dues parts. La primera està centrada a Catalunya, els alumnes aprenen a denominar els vents segons el seu origen i a conèixer les seves característiques. També aprenen a veure la seva intensitat i direcció a partir de mapes meteorològics i descobreixen l’escala de Beaufort. La segona fa referència a les dues manifestacions violentes del fenomen: els huracans i els tornados.
  • Altres fenòmens meteorològics. Repàs d’altres fenòmens meteorològics: la boira, l’arc de Sant Martí i els llamps i llampecs. Hi ha una sèrie d’activitats que faciliten la consolidació dels continguts.
  • Els llamps i les tempestes. Paquet que treballa alguns aspectes de les tempestes com els llamps i els llampecs, els seus efectes sonors o la calamarsa.
  • Els núvols i les pluges. Què passa quan dues masses d’aire (fred i càlid) es troben? Es presenten exemples de fronts depressius amb concentració de vapor d’aigua. I s’explica la seva importància en el cicle de l’aigua dolça. Es treballen també els processos d’evaporació, de condensació i de canvis tèrmics entre d’altres.

2.4. Observació i mesura del temps atmosfèric

  • Anticiclons i Depressions. Què són els anticiclons, les depressions i els fronts. Inclou uns mapes que exemplifiquen les explicacions.
  • Els fronts. Què són els fronts i quin tipus de fronts hia. De quina manera es representen en un mapa meteorològic. Hi ha una sèrie d’activitats que faciliten la consolidació dels continguts.
  • La predicció del temps. Breu introducció a la predicció del temps al llarg de la història. Presència de dites populars que hi fan referència. Orientacions bàsiques per a la interpretació dels mapes del temps.
  • Els aparells de mesura. L’estació meteorològica i els aparells que la formen. Descripció de: termòmetre. baròmetre, higròmetre, penell, anemòmetre…
  • La previsió meteorològica.Paquet d’activitats que ens introdueix a tots aquells continguts que ens ha de permetre interpretar d’una manera més o menys correcta un mapa del temps (fronts, anticiclons, depressions, isobares…
  • Observació i mesura del temps meteorològic. Introducció als elements i variables climatològiques que determinen el clima, la qual cosa serveis d’introducció a l’estudi dels aparells meteorològics que ens permeten mesurar i quantificar aquestes variables. Es tracten el aparells més bàsics: quins són, que mesuren i com funcionen.
  • La vigilància meteorològica. Presenta els grans principis de vigilància meteorològica: al terra i per satèl·lit .
  • Els mapes i les previsions meteorològiques. Mostra com s’elabora un mapa meteorològic, una previsió a curt i a mitjà termini (5 dies).
  • Les depressions i els anticiclons. Es presenten exemples de l’evolució de cobertures nuvoloses de les illes Açores a l’Europa central i s’expliquen els moviments de masses d’aire càlid i d’aire fred, així com les possibilitats que ofereixen les previsions meteorològiques.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *