Setmanatura 2011

0

Com cada any per aquestes dates, el Grup de Natura Freixe organitza diferents actes dins de Setmanatura. Enguany i degut a la múltiple oferta d’actes a celebrar a la nostra població, Setmanatura 2011 es reparteix en més caps de setmana per no solapar-se amb d’altres.

La programació comença amb la nostra col·laboració amb l’Ajuntament de Flix en la Caminada Popular del 27 de març prevista per realitzar-la a l’itinerari extern del Meandre de Flix i acaba amb la IX Festa de les Cigonyes del diumenge 15 de maig. La resta dels actes (conferències, concurs fotogràfic, bicicletada popular, entre altres, els podeu consultar al full adjunt.

XXI Jornades de Camps d’Aprenentatge

0

Els dies 8, 9 i 10 de febrer es celebraren les XXI Jornades de Camps d’Aprenentatge a Empúries (L’Escala – Girona). Com cada any tots els professionals d’aquest servei educatiu es reuneixen per tal d’intercanviar reflexions sobre la nostra pràctica educativa. Enguany les jornades estaven centrades amb la Innovació educativa, més concretament en l’interrogant Eina o Objectiu?

Les ponències les realitzaren el Sr. Joan Badia (ex-Director General d’Innovació Educativa de la Generalitat de Catalunya) i del Sr. Albert Bayot (nou Director dels Serveis Territorials d’Ensenyament de Girona). A més ens van presentar el projecte educatiu del CdA d’Empúries amb la visita a les runes d’aquest indret i els nuclis romànics de Sant Miquel i Sant Tomàs de Fluvià.

A més cada Camp d’Aprenentatge presentà un taller educatiu innovador i es realitzà un Plenari final sobre les conclusions arribades després de reflexionar sobre la Innovació Educativa en aquests serveis educatius.

Recuperació del galatxo dels Xops al Meandre de Flix

0

La paraula galatxo és la forma lingüística que es fa servir a les Terres de l’Ebre per fer referència a un tipus de sistemes aquàtics molt particulars, l’origen dels quals està relacionat amb l’activitat fortament dinàmica del nostre riu en els seus trams mitjans i baixos. Es tracta d’antics braços del riu que van quedar aïllats durant períodes de grans crescudes i que donada la situació actual, amb un riu fortament regulat per la presència de grans embassaments, els condueix a la desaparició a curt o mitjà termini fruit de l’acumulació de sediments i la proliferació interna de vegetació. Donada aquesta excessiva regulació del riu en les darreres dècades, cada cop és menys probable que es generin nous ambients d’aquest tipus, per aquest fet és més necessari remarcar els beneficis ambientals i socials que aporten els galatxos i cal impulsar la seva conservació i restauració com a font de diversitat biològica i paisatgística.

xops

El galatxo de l’illa dels Xops és un clar exemple d’aquest tipus de sistemes, que poc a poc ha anat perdent el seu dinamisme degut a la forta regulació aigües amunt de la presa de Flix. El sistema de desviament de la major part de les aigües que genera la central hidroelèctrica, fa que gran part del cabal del riu no circuli a través del Meandre i que s’hagi perdut la força modeladora de d’aquestes aigües que anys enrere van facilitar la seva formació. Aquest fet ha anat produint el progressiu tamponament de la part final d’aquest galatxo en les darreres dècades, fent molt difícil la seva connexió de sortida amb el curs principal del riu. Aquesta situació ha estat aprofitada per la vegetació de ribera, que de mica en mica ha anat envaint la llera tancant la sortida del galatxo. Pel que respecta a la pròpia illa dels Xops, una espècie forestal invasora, afavorida per aquestes condicions, n’ha ocupat la pràctica totalitat. Aquesta espècie és l’Acer negundo, que ha proliferat a la zona de forma espectacular, impedint als aubes i als salzes, les espècies pròpies de ribera al nostre territori, que puguin germinar o créixer per regenerar de forma natural la zona.

L’actuació feta pel Grup de Natura Freixe de Flix s’ha localitzat en l’indret conegut localment conegut com “los Xops”, tot i que l’espècie que hi domina és l’aube (Populus alba) formant una imponent albereda en el marge esquerre del riu, just abans de que el meandre finalitzi.

Projecte del GNF al Tu Ajudes 2011

0

El Grup de Natura Freixe presenta un projecte Tu Ajudes de l’obra social de Caixa Tarragona en cooperació amb l’Associació Jeroni de Moragas, i els centres residencials per a gent gran d’Ascó, Flix i Móra d’Ebre. Es dissenyaran i executaran activitats (tallers i sortides de camp) d’estimulació sensorial per a la gent gran. El monitoratge i planificació anirà a càrrec de l’equip educatiu del Grup de Natura Freixe, i la realització dels materials s’encomanarà al centre d’educació especial de l’Associació Jeroni de Moragas. Les activitats consistiran en visites setmanals als centres residencials per treballar tallers relacionats amb els sons, les formes i els colors de la natura i es complementaran amb visites a la Reserva Natural de Sebes. Els objectius són dotar aquests centres d’activitats complementàries que millorin el benestar dels residents, alhora que fer un projecte integrador que involucri un centre d’educació especial en l’elaboració de materials i acompanyament en monitoratge. Aquest projecte integrador que es proposa des del Grup de Natura Freixe té com a finalitat prevenir la pèrdua de les capacitats físiques i cognitives de la gent gran dels centres residencials, oferint un conjunt de tallers ambientals de caire lúdic, on es puguin treballar tècniques i exercicis com la memòria recent, de curt i llarg termini, motivar la participació activa i fomentar l’ordre i el respecte envers la natura o l’adquisició voluntària de rols de treball. A més es programaran visites a la pròpia Reserva per a que els desperti l’interès cap a la pròpia natura apropant-se als cavalls de la Camarga o veient les Cigonyes de prop i també amb l’objectiu de fomentar la participació sòcio-familiar.

Els tallers, que es duran a terme setmanalment als tres centres residencials per a gent gran d’Ascó, Flix i Móra d’Ebre, estaran gestionats, organitzats i dirigits per membres de l’equip educatiu del Grup de Natura Freixe. S’estarà en contacte directe amb la direcció i els treballadors socials de cada centre, per tal d’adequar i programar cada taller a les necessitats de cada participant. Amb aquest projecte es vol crear consciència i experiència mediambiental amb la gent gran, realitzant tallers com: recordar les plantes autòctones de la zona, reconèixer amb cants i imatges d’ocells els que recorden de quan eren joves, conèixer tocant reproduccions d’ocells de la zona, aprendre que mengen i com viuen alguns tipus d’ocells, plantació i manteniment de plantes aromàtiques, construcció de menjadores i caixes niu… El conveni de cooperació entre els tres centres residencials per a gent gran i l’associació Jeroni de Moragues, té com a objectiu involucrar aquesta darrera entitat, encomanant la realització de tots els materials que s’utilitzaran als tallers i incloent la participació dels seus integrants en el monitoratge. En l’aspecte laboral, el projecte ajudarà a consolidar llocs de treball a la Reserva Natural de Sebes i al Centre Especial de Treball de Jeroni de Moragas.

Codi de votació: 1098

Import sol·licitat: 30.000 €

Esperem els vostres vots per poder realitzar aquest projecte!!!

Sortida a la Punta de l’home

2

Com cada any, el Centre Excursionista de Flix organitza la sortida a la Punta de l’Home. Enguany 30 valents i valentes completaren els 18 quilòmetres aproximats que separen la Plaça de l’església amb el turó de la Fatarella i la tornada. Com sempre l’amic Àlex va dissenyar una ruta circular amb bastant desnivell i “camins de cabra” que els participants vam gaudir malgrat el temps que ens feia.


Mostra Punta De L’home en un mapa més gran

Bones Festes

0

festesgnfAmb aquesta postal, amb la foto guanyadora del concurs popular de Setmanatura 2010 de Batiste Estopà, el Grup de Natura Freixe desitja a tothom unes bones festes i millor any 2011.

Primera premsada d’Oli de la Reserva Natural de Sebes i Meandre de Flix (II)

2

Tal i com anunciava el post anterior, aquest dimecres s’ha realitzat al Molí d’OliFlix la primera premsada de les olives recol·lectades pels voluntaris del GNF. Primer s’ha realitzat una visita guiada al molí veient com avançava la premsada de les olives i a continuació s’ha ofert una degustació de l’oli resultant amb embotit gentilesa de Cansaladeria Pili i beguda per tothom que s’ha apropat a veure-ho. Esperem que aquest projecte es pugui endegar aviat per tal d’obtenir finançament per la Reserva Natural de Sebes en la seva tasca de custodia del territori i l’impuls dels usos agrícoles i ramaders tradicionals.

PRIMERA PREMSADA D’OLI DE LA RESERVA NATURAL DE SEBES I MEANDRE DE FLIX

0

La Reserva Natural de Sebes i Meandre de Flix elaborarà per primer cop el seu propi oli

Aquest dissabte tindrà lloc una jornada de voluntaris en què es colliran les olives de La Finca del Mas de Pitoia per dur-les, després, al molí i obtenir així l’oli de la Reserva. També s’hi afegiran les olives que s’hagin fet a la zona del meandre a la finca del Vilar Riu de Baix, que és una finca associada al projecte.

Per celebrar aquesta primera premsada, el dimecres dia 8 de desembre, a partir de les 9 h es faran visites a l’interior del molí d’Oliflix per tal de conèixer de primera mà el procés a través del qual s’elabora l’oli. A més, de les 9 h i fins a les 12 h tindrà lloc la degustació d’aquest mateix oli. El tast es durà a terme a la plaça que hi ha just davant del Molí d’OliFlix.

Hi esteu tots convidats!


Obres de millora de la passera i dels observatoris

0

En el marc dels ajuts del Departament de Medi Ambient i Habitatge als espais naturals protegits concedits a l’Ajuntament de Flix, s’han fet diferents actuacions de millora de les infraestructures de la Reserva natural de Sebes. Entre elles destaca l’adaptació de la passera que porta als aguaits de la llacuna i de la Vall de Sant Joan per permetre l’accessibilitat de persones amb mobilitat reduïda. Es tracta de posar una protecció baixa lateral com la que ja existeix a l’altra passera, la del bosc de ribera i que permet accedir-hi amb cadira de rodes amb seguretat.

Altres actuacions han estat la renovació i millora de les pantalles protectores als observatoris i la propera instal·lació d’ un plafó divulgatiu al nou observatori de la Vall de Sant Joan.

Cal recordar que el manteniment de passeres i observatoris és una de les tasques que representa major dedicació per garantir-ne la seva correcta conservació. En aquest sentit es preveu que si s’obté finançament, el proper any es faci una important renovació de la passera del bosc de ribera, inaugurada el 1993.

passera

Innovació tecnològica versus educació

0

En els últims anys el Departament d’Educació està apostant per les noves tecnologies aplicades a l’educació. Malgrat aquest fet els resultats acadèmics no estan acompanyant en la mesura desitjada. La pregunta és ben senzilla: que està fallant? com es pot aconseguir un veritable canvi metodològic dels docents? Les respostes són vàries i les reflexions dels experts en la matèria s’haurien d’escoltar més per part dels “gestors” del model educatiu.

Una entrevista molt interessant que realitza la periodista de Tv3 Karma Peiró al director de la fundació Itinerarium Narcís Vives al portal 3cat24.cat ens mostra alguna d’aquestes respostes a aquest repte:

Ara que tenim pissarres digitals i ordinadors a les escoles anem pel bon camí en el terreny educatiu?
Ni molt menys. Estem en un moment molt convuls, davant d’un problema greu del qual poca gent és conscient. En el sector mediambiental tots som molt sensibles, es debat i es prenen mesures. No passa el mateix amb l’educació.

Què passa?

El missatge que s’està deixant és: “No us preocupeu, no canvia res pel fet que arribin els ordinadors”. I jo dic: “Alerta!” Estem davant d’un gran canvi. Ens hem de posar tots les piles perquè la situació és complexa. Hem d’avançar cap a una nova manera d’ensenyar i aprendre, on l’alumne estigui en el centre i internet ens permeti compartir, publicar i fer projectes transformadors en xarxa.

On és el problema?

El problema és que la integració de pedagogia+tecnologia+continguts no s’està fent adequadament. La transmissió d’informació hauria de passar a un segon pla. El principal hauria de ser el procés d’aprenentatge de l’alumne.

Com veu el projecte 1×1 que es va implantar l’any passat a les aules catalanes?
S’està posant massa èmfasi en les tecnologies i molt poc en la pedagogia. Abans tenien continguts en format paper; ara ho són en PDF o amb animacions. Però l’alumne no pot triar  entre la gran quantitat de recursos que hi ha en obert a internet. Tampoc es potencia l’aprenentatge en xarxa.

En què consisteix aquest aprenentatge?
En treure-li profit als continguts que hi ha a internet més als que es poden derivar de la comunicació entre escoles, professors i alumnes. Aquest seria un gran canvi en l’educació.

I això no es fa ara?
Sí, testimonialment i de manera voluntària. Els materials se’ls han de crear els professors perquè gairebé  no tenen suport de l’administració pública.

I tots els professors estan igual de preparats per afrontar el repte que esmenta?

Hi ha diferents nivells: els que fan servir les tecnologies com a suport de la seva classe magistral. Aquests ja haurien de passar a un segon estadi, on es troben els professors que proposen als alumnes recorreguts tancats amb eines per crear aplicacions didàctiques multimèdia com Jclic oHot potatoes‘. Un tercer nivell el formen els mestres que fan servir programes d’internet en obert (com ara fulls de càlcul, programes de dibuix, processadors de textos, etc.). Aquí comença el més interessant. Després vindria treballar en xarxa a l’aula i, per últim, fer-ho amb altres centres.

A Catalunya hi ha un grup de professors que fa més d’una dècada treballen d’aquesta manera voluntariament, oi?
Sí, sortosament tenim xarxes educatives molt progressistes amb les quals comparteixo la visió. El projecte Espurna, amb el Ramon Barlam, al capdavant. O la comunitat Webquestcat, la xarxa iEARN-Pangea són bons exemples. Però reben suport administratiu? Els recursos que n’hi ha a Catalunya van destinats a que aquests projectes creixin? No.

I per què no reben aquest suport?

Això no m’ho hauries de preguntar a mi. Entenc que ha d’haver una aposta pel canvi. Encara que siguin una minoria de professors, caldria recolzar-los i animar-los perquè el seu coneixement pugui transferir-se als altres. Ha d’haver-hi una aposta cap a la innovació. Seria un benefici pel país.

Segons el Departament d’Educació ja està fent aquesta formació.

Formació en què? En com funcionen els ordinadors o les pissarres digitals? Sí, jo he participat reforçant la part col.laborativa. Però és insuficient el temps que han dedicat a formar al professorat.

Tot de cop no es pot fer: canviar la metodologia, introduir la tecnologia, formar al professorat…
Aquest és el problema: que hem volgut fer-ho tot de cop!. I hem començat a treballar de qualsevol manera. Les editorials tampoc han tingut temps per fer el canvi. L’opció més ràpida ha estat passar tot el contingut de paper al format digital.

M’està dient que els alumnes de la propera dècada rebran un aprenentatge millor per falta de previsions?

Hi ha d’haver algun canvi disruptiu per convencer-nos del moment actual. Cadascú des de la seva posició. El sector editorial ha d’incorporar eines que permetin a l’alumne construir en les propostes didàctiques. Ara només pot llegir. L’administració ha de vetllar perquè el professorat pugui tenir una bona formació. Cal acabar amb la inèrcia del professorat i de l’administració.

Si aprenem amb recursos en obert d’internet, què fem amb els llibres de text?
Per mi no caldrien.

I de què viurien les editorials?

Cadascú s’ha d’adaptar als nous temps. Haurien de veure que la revolució que hi ha en aquest moment és prou important com per experimentar nous models de negoci. No pot ser que per mantenir el negoci de les editorials el país no avanci. Podrien fer recursos oberts a preus assequibles. El professorat hauria de generar també continguts i recursos perquè altres els poguessin fer servir.

Què entenem per recurs?

Una unitat didàctica, una webquest, un projecte col.laboratiu, etc. Sempre integrant pedagogia, tecnologia i continguts. I que cada professor s’ho pugui adaptar. M’agrada molt l’eslogan: adopta-adapta, crea i comparteix. El Jordi Adell– un dels principals experts en noves tecnologies aplicades a l’educació- sempre diu que si cada professor generés un sol recurs a l’any, i el compartís, tindríem un banc de recursos enorme.

Al desembre se celebrarà la Jornada: ‘Instruments per transformar l’educació”. Però abans obren un debat a internet. Com anirà això?
Es vol fer un full de ruta per a una bona utilització dels ordinadors a l’aula. La proposta és del professorat i adreçada als professors. Volem identificar els problemes, la visió comuna i estudiar solucions. Servirà també per conèixer recursos i posar-los en xarxa.

Quina seria la situació ideal en el món educatiu?

L’alumne ha de ser el centre. Des de petit ha tenir moltes possibilitats d’autonomia perquè pugui ser un emprenedor. Aquesta és la idea clau. Que pogués veure que treballant en xarxa l’enriquiment és enorme.

Ho estem veient amb eines com Twitter, oi?
Exactament. Twitter m’ha canviat la manera d’aprendre. Puc seguir els meus mestres, les seves reflexions, el que diuen a conferències, etc. El nou repte és com traslladem això a l’aula.

Alguna idea?
A la Fundació Itinerarium hem fet la Earthquest de Darwin, per experimentar continguts digitals de nova generació. Fem servir Facebook, Google earth, Flickr, Dipity, fòrums, etc. Un altre exemple és l’Atles de la diversitat, on és molt important trepitjar el territori. Moltes vegades s’estudia Catalunya des del llibre de text només. En aquest projecte es tria el més singular del municipi i els alumnes surten a recollir informació de fonts primàries diverses en format text o audiovisual. Tornen a l’aula, incorporen el material a internet i la comparteixen amb altres centres. A l’Argentina s’està aplicant amb gran èxit. Hem de pensar en més idees d’aquesta mena. Estem molt lluny encara però l’aprenentatge en xarxa és el camí a seguir.

Entrevista de Karma Peiró a Narcís Vives a 3cat24.cat

Go to Top