PROJECTE
CARACTERÍSTIQUES DEL RECORREGUT
El recorregut d’aquest itinerari de paisatge està situat a la població de Viladecavalls, comarca del Vallès Occidental, a 30 km de Barcelona. La major part del trajecte és un camí privat, que pertany a la masia de Can Sanahuja, és per això que us recomanem cura i respecte pel seu entorn.
-
Inici: A la part alta del poble, al final de les carenes de Can Turu.
-
Distància total: 4 km. Anada: 2 km amb relleu de baixada i pla. Tornada: Pel mateix recorregut, 2 km de pujada i pla.
-
Grau de dificultat: Fàcil (recomanat per a totes les edats)
-
Característiques del terreny: Camí ample de terra.
-
Desnivell: 110 m.
-
Punts d’interès: 25, indicats amb plaques de color verd, enllaçades amb codis QR a un blog explicatiu.
-
Recomanem: Calçat còmode i telèfon amb connexió a internet.
SOM L’ ESCOLA PÚBLICA ROSELLA DE VILADECAVALLS
EN AQUESTA PÀGINA US EXPLIQUEM EL CONTEXT D’AQUEST BLOC:
Volem ser escola verda
Aquesta és una activitat Aprenentatge Servei APS:
PROJECTE DE CONEIXEMENT DEL MEDI PROPER.
ITINERARI DE VILADECAVALLS A CAN SANAHUJA AMB CODI QR
CURS 2011-2012 . APLICACIÓ: CICLE SUPERIOR
Objectius del PROJECTE:
. Fer un itinerari del recorregut del poble de Viladecavalls a la masia Sanahuja amb uns 25 punts de reconeixement de la flora, la fauna i la vida dels camps de conreu, masies, i el treball de l’home en convivència amb el paisatge natural, és a dir per tal de conèixer el paisatge d’aquesta part del terme Municipal del poble.
. Promoure les actituds de l’alumnat envers el respecte i la conservació del medi ambient .
. Utilitzar les TIC i les MAV per crear blocs d’informació sobre 25 punts de coneixement de l’itinerari. Això comporta l’ús de les càmeres digitals, la recerca d’informació. El domini bàsic del bloc i la creació de codis QR.
Organització i tasques:
1. L’equip de treball està format pels alumnes de 6è, les tutores, la coordinadora TAC i la direcció de l’escola pels tràmits d’ajuda i divulgació.
2. Per tal de que l’activitat esdevingui d’ Aprenentatge Servei cal la implicació de l’Ajuntament de la Viladecavalls.
Direcció: Coordinació amb l’Ajuntament de Viladecavalls per tal de dinamitzar el projecte, ajudes, permisos… com i quan es poden penjar els senyals a l’itinerari i el procés de difusió. Assessorament en la construcció dels codis QR. I el contacte amb l’amo de Can Sanahuja.
Ajuntament de Viladecavalls: Aprovar la proposta i facilitar els permisos per poder posar a l’itinerari les plaques de reconeixement. Posar les plaques en el recorregut de l’itinerari i presentar a la comunitat la difusió de l’itinerari i les informacions sobre QR.
Tutores i coordinadora TAC: Aprenentatge i disseny dels blocs, planificació del treball de camp i treball amb els alumnes de creació dels blocs de cada un dels 25 punts de l’itinerari. També preparació de les eines MAV i de la recerca d’informació. Així com el contacte amb Convive.
Què és el Codi QR:
Els grups de treball han creat per cada bloc un codi QR que anirà també a les plaques informatives de l’itinerari.
El codi QR permet que les persones que facin el recorregut i disposin de mòbil amb connexió a Internet puguin accedir als blocs d’ ìnformació de cada un dels 25 punts de l’itinerari.
MODEL DE PLACA
Temporització del treball dels alumnes:
Els alumnes de 6è de primària durant el primer trimestre de curs 2011-2012, i una part del segon trimestre, han realitzat el projecte.
. Octubre: treball de camp.
. Octubre /novembre: classificació de material, distribució de tasques de recerca d’informació, pràctica de blocs i creació de blocs específics per cada un dels 25 punts d’observació.
. Desembre: creació de codis QR.
. Gener / febrer: finalització dels blocs del projecte. Avaluació.
. Març /abril: Presentació de l’itinerari a la comunitat educativa i al poble. Acte relacionat amb la celebració del 25è aniversari de l’ escola.
Definició del Treball de camp: actuacions
. Sortides en grups classe :
Tres grups distribuits en trams diferents del recorregut.
Sortides durant la segona quinzena d’octubre 2011 per realitzar la recollida fotogràfica de tres trams diferents del trajecte amb la tutoria d’un expert en flora i fauna de la zona.
. Elements d’observació i estudi:
Recull fotogràfic de flora, fauna, conreus i treball de l’home, masies, pobles, elements del paisatge…etc.
Definició del Treball a l’aula i difusió: actuacions
. Classificació del material fotogràfic.
. Recerca oral, textual i digital de l’element d’estudi.
. Creació de blocs.
. Introducció d’imatge, text, audio i video en els blocs.
.Creació del codi QR.
. Posar les plaques i/o cartells al recorregut de l’itinerari.
Acte de presentació i difusió a la comunitat educativa i al poble.
Organització i recursos:
. Per organitzar el treball hem disposat de sessions setmanals d’uns 6o minuts.
. Hem organitzat tres grups de classe, en petits grups de recerca i fotografia pel treball de camp.
. Hem organitzat grups de dos o tres alumnes pel treball cooperatiu de tractament de la informació , creació del bloc i creació artística.
. Hem fet sessions de treball dedicades a l’ aprenentatge de com es contrueix un bloc, a construir el 25 blocs i sessions per aclarir quin tipus de pàgines posariem i quina informació hi calia posar.
Recursos humans:
. Els grups de treball han estat dirigits per les tres tutores i la coordinadora TAC: Elia Ballesteros, Cristina Arean, Judit Alzina i Margarita Garrigó.
– L’assesorament a l’itinerari guiat per Madrona Dalmau.
– La coordinació amb els diferents estaments , elaboració de plaques i codis QR , presentació a la comunitat coordinació amb l’Ajuntament : Lina Espel, directora de l’escola.
MATERIAL:
. Càmeres digitals, aula d’informàtica i portàtils del centre.
. Llibres de consulta.
. Plaques o rètols per posar a l’itinerari.
. Fulls dibuix i scaner.
. Tutorial blocs Xtec.
AVALUACIÓ
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=JJa_NlxJnK0&feature=youtu.be[/youtube]