com funciona l’hort???

Hem publicat a la Revista Les Morisques un reportatge del funcionament del nostre hort, us convidem a llegir-lo, en ell veureu com el treballem, com hi intervenen totes les àrees, etcdescarga

https://sites.google.com/a/xtec.cat/morisques-2015-2016/escoles/el-turonet

Contextualització

 Presentació del grup

Des de l’any 2011 els alumnes de quart de primària de l’escola el Turonet treballen l’hort escolar de manera ecològica gràcies a l’ajuda d’un avi voluntari, en Joan Leiva, que ensenya a treballar l’hort de manera sostenible. L’Ajuntament de Sant Quirze del Vallès hi participa econòmicament finançant el projecte i donant suport logístic. Les famílies i el menjador escolar  també són molt importants perquè s’impliquen portant restes d’aliments per abocar al compostador.

 Presentació de l’activitat

El projecte de l’hort escolar va néixer amb el doble objectiu d’aconseguir un hort ecològic a l’escola i a la vegada poder apropar els nens i nenes a les persones de més edat a través del Casal d’Avis del poble. Es tracta d’un projecte interdisciplinari on intervenen medi, llengües, plàstica, matemàtiques, informàtica, valors… i que dura tot el curs.

Un cop per setmana la meitat dels alumnes de quart treballen l’hort i prenen consciència de la feina que s’ha de fer per tal d’aconseguir que el que era un jardí es converteixi en un hort ecològic, es sensibilitzen i es formen per aconseguir una producció lliure de productes químics i sostenible amb el medi ambient (som Escola Verda).

Sent un hort treballat de forma ecològica permet apropar els alumnes i tractar tots els temes relacionats amb l’equilibri orgànic i mineral i el respecte pel medi ambient, la importància d’una alimentació saludable i la problemàtica de les substàncies tòxiques, les responsabilitats diàries de reg i neteja de l’hort entre d’altres temàtiques importants. De mica en mica es veu créixer l’hort i els seus productes, alhora que s’aprèn a combatre malalties, plagues, etc. amb les mateixes eines que la natura ofereix.

Què és l’agricultura ecològica?

L’agricultura ecològica és un tipus d’agricultura en la qual no s’utilitzen productes químics ni organismes genèticament modificats amb l’objectiu de crear una agricultura ambientalment sostenible, a més de respectar la salut  i el benestar dels consumidors. Algunes de les tècniques de conreu que es fan servir són:

– Fer ús de fertilitzants orgànics com el marro de cafè (molt ric en potassi) o suc d’ortiga per evitar el pugó

– Fer rotació i associació de conreus per afavorir la regeneració de la terra i la diversitat vegetal

–  Respectar els cicles naturals i els ritmes de creixement de les plantes tenint en compte les estacions de l’any i el calendari lunar

–   Afavorir les interrelacions entre els elements que configuren l’ecosistema de l’hort per evitar plagues

–   Fer ús del compostador per a l’obtenció d’adob natural a partir de restes d’aliments recollits del menjador de l’escola i les famílies

 Desenvolupament de l’activitat

Cada dimecres la meitat dels alumnes de la classe de 4t de primària baixen a l’hort durant 1 hora per realitzar les feines pròpies de l’hort: collir els fruits, treure males herbes, regar… El senyor Joan Leiva va guiant, argumentant i resolent tots els dubtes del que han de fer en cada moment. L’altra meitat del grup fan anglès i s’intercanvien setmanalment els grups.

Els alumnes de quart són els encarregats de treballar a l’hort i també d’explicar als companys/es dels altres cursos les seves experiències viscudes durant el curs. De cada sessió, els alumnes que han treballat l’hort aquella setmana, redacten una explicació del que han fet i après aquell dia i fan fotografies de les diferents tasques fetes i de l’evolució de l’hort. Aquestes  feines es pengen al blog de l’hort (http://blocs.xtec.cat/hortetdelturonet), que és una bona eina  per mostrar a les famílies el que van fent i aprenent i així, a més a més, la resta de nens i nenes de l’escola poden veure  les tasques i com va canviant l’hort. D’aquesta manera podran conèixer i respectar l’hort de l’escola tant com ells mateixos.També el resum setmanal es fa en paper i es penja en un tauler; al final de curs cada alumne de 4rt acaba tenint el seu Llibre de l’Hort  amb el recull de tots els resums setmanals enquadernat. Hem unit l’hort a l’activitat setmanal d’informàtica. A tot  el que plantem  els alumnes li fan el cartell amb el seu nom en  català, castellà i anglès i el posen a l’hort .

A matemàtiques hem aprofitat per fer càlculs d’àrees, geometria i problemes variats. Evidentment també serveix per a conèixer cicles reproductius, relacions ecològiques, descobrim éssers vius com els fongs, microorganismes, insectes…, que hi juguen un paper molt important. Veiem la importància del sector primari en la societat  i el passat agrícola del nostre poble. Complementem aquest projecte amb sortides complementàries.

A continuació explicarem per passos el procés que els alumnes segueixen des que comencen a treballar l’hort fins a final de curs. Els passos següents estan interrelacionats entre ells i són com un cicle; sense un no existiria l’altre i sempre es repeteixen.

 Pas 1

Cada setembre la primera tasca important que han de fer és conèixer les normes i les eines que faran servir durant tot el curs. A més a més, el senyor Joan també els explica  com tenir cura de l’hort ecològic i l’ús habitual del compostador.

Una vegada està tot explicat cal que els alumnes posin fil a l’agulla i preparin el terreny que voldran conrear:

  • Han de treure les males herbes tant dels camins com de les parcel·les de cultiu
  • Collir, si escau, l’última collita dels alumnes del curs anterior
  • Airejar la terra amb la fanga de doble mànec
  • Afegir compost a les parcel·les que es cultivaran
Airejar la terra

Airejar la terra                   Preparar les parcel·les            Treure males herbes

 Pas 2

Durant les primeres sessions de treball a l’hort, els alumnes han de conèixer la gran importància de l’ús del compostador en l’agricultura ecològica. Gràcies al menjador de l’escola i a les famílies que s’impliquen cada setmana omplim el compostador amb restes d’aliments vegetals i fulles seques recollides del pati (una part donada per l’Ajuntament). Amb aquesta barreja i la gran feina dels microorganismes es crea el compost que es podrà fer servir per cultivar a l’hort. Freqüentment el compost que es va creant s’ha de remoure per tal que hi hagi una bona descomposició de les restes abocades. La pujada de la temperatura en el compost és un signe de bon funcionament.

En aquestes sessions també és el moment de plantar els primers vegetals tenint en compte l’associació entreels diferents vegetals per tal de combatre, per exemple, possibles plagues. És el cas de l’enciam i els alls, que es planten intercalats per evitar que els cargols es mengin els enciams.

   

        Aboquem fulles seques i les restes d’aliments vegetals al compostador

              
Removem el compost i observem que la temperatura sigui l’adient

 Pas 3

Les primeres plantes van creixent, per tant, s’han de cuidar cobrint totes les seves necessitats:

  • Regar-les bé cada vegada que sigui necessari
  • Afegir vitamines quan calgui, com per exemple marro de cafè que aporta molt potassi a les bledes
  • Podar o despuntar, com per exemple les faveres per obtenir uns fruits més grans

Alhora s’han d’anar donant solucions i preveient els incidents que poden anar apareixent. La problemàtica més comuna són les plagues, i per tal d’evitar-les:

  • Es posa una menjadora amb pipes per a les mallerengues
  • S’afegeix esclòfia d’ou a les plantes per repel·lir els cargols
  • Es ruixa l’hort amb insecticida ecològic fet a base d’ortigues per evitar el pugó
  • Es tapen les plantes amb reixes perquè els ocells no se les mengin
 Afegim marro de cafè als bròquils    Omplim la menjadora amb pipes    Ruixem les plantes amb suc d’ortiga
                       
     Tapem les plantes amb reixes            Despuntem les faveres            Closca d’ou per evitar els cargols

 Pas 4

De mica en mica les hortalisses que es planten van creixent i es van collint, però cada planta es cull de diferent manera depenent del que se n’aprofita. Si el que es menja són:

  • Les fulles: cal vigilar de no arrencar tota la planta i deixar les fulles centrals, d’aquesta manera la planta podrà tornar a créixer. És el cas de les bledes.
  • Les arrels: s’ha d’arrencar tota la planta i les fulles que no ens mengem les abocarem al compostador. És el cas de les pastanagues o els raves.
  • Les flors: també collim tota la planta i les fulles les aprofitem per fer compost. És el cas del bròquil.
  • Els fruits: sempre s’ha de vigilar per tal de no malmetre la planta ni les seves branques, així podrà continuar florint. És el cas de les faves.
                  
           Collim bròquils                             Arrenquem enciams                          Agafem raves

 Pas 5

Després de cada sessió a l’hort els alumnes han de realitzar un resum de tot el que han fet i après aquell dia; mitjançant el processador de textos han de crear, desar, corregir… un document en què expliquen el més rellevant de la sessió.L’espai, els aprenentatges i totes les vivències que aporta  l’hort permeten treballar interdisciplinàriamenttotes les àrees curriculars: dibuix al natural o manualitats, recollida de dades i mesures, resolució de problemes matemàtics, vocabulari en diferents llengües, entre altres. Aquests recursos pedagògics incrementen la motivació dels alumnes i els apropa molt més als nous coneixements.

El treball de l’hort es complementa amb sortides relacionades amb diferents àmbits treballats durant el curs com: alimentació variada i saludable (sortida a la fundació Alícia), el passat agrícola de la nostra població (sortida a la masia de Can Deu i altres masies de Sant Quirze), etc.

   
                           Escrivint el diari de l’hort                  Creant receptes saludables a la fundació Alícia

 Pas 6

A més de l’explicació que els alumnes fan del que han fet i après en la seva estada a l’hort, es prenen fotografies de les diferents tasques fetes i de la seva evolució. Aquestes dues feines, la redacció del que han fet i les imatges, es pengen a la pàgina web de l’escola, més concretament al blog (bloc hort) dedicat exclusivament a l’hort. Aquesta és una bona eina que els alumnes de quart poden fer servir per mostrar a les famílies el que van fent i aprenent; a més a més, la resta de nens i nenes poden veure què es va realitzant i com va canviant l’hort de la seva escola, i poden aprofitar-ho en qualsevol dels seus aprenentatges.

Els alumnes de quart van collint els fruits que l’hort els proporciona, d’aquesta manera poden tastar vegetals i hortalisses que han cuidat i conreat ells mateixos. Una de les activitats que més els agrada és convidar els seus companys i companyes de tercer a un entrepà de truita d’alls tendres per berenar que ells mateixos han collit, rentat i cuinat amb l’ajuda de les famílies.

                     
            Collir els alls tendres                        Rentar-los molt bé                    Tallar-los en trossos petits
                     
          Sofregir-los i afegir-hi els ous             Amb ajuda de les famílies            Gaudir de l’entrepà de truita
                                                                                                                               d’alls tendres 

 Conclusions

 Resultat final i difusió

L’hort és una activitat que proporciona àmplies possibilitats de treball i coneixement. És una font d’aprenentatge, motivació, increment de la responsabilitat i l’autonomia, conscienciació pel medi ambient… Sens dubte tot aquest treball no hauria estat possible si no fos pels coneixements i la col·laboració del senyorJoan Leiva.

Els alumnes han realitzat una entrevista al senyor Joan Leiva preguntant tots els seus dubtes i curiositats:entrevista al senyor Joan Leiva.

Si voleu veure el que s’ha anat fent dia rere dia a l’hort del Turonet no deixeu de visitar la seva pàgina web:Hort escola El Turonet

 Valoracions

Tots els alumnes de quart estan molt contents de la feina que realitzen cada dimecres a l’hort. L’esforç que setmanalment fan arrencant les males herbes, tenint cura dels insectes, omplint el compostador, regant… té la seva recompensa: experiències enriquidores, nous coneixements i poder menjar-se les verdures i hortalisses cultivades per ells mateixos de manera ecològica. L’hort ha passat de ser un espai recobert de males herbes a un camp ple de delícies saludables. Per veure més opinions dels alumnes visioneu l’entrevista al senyor Joan.

Els alumnes de 4t gaudeixen del treball a l´hort

Sessió 27 (01/06/2016)

Avui a l’hort hem arrencat les faveres, males herbes, espinacs i borraines. Les hem arrencat de la següent manera: les males herbes les hem arrencat amb un magalló i després les hem tirat a la paperera, les faveres les hem arrencat amb la mà i les hem tallat en trossos petits i escampats al sol perquè s’assequin perquè són un adob natural per la terra i aporti cel•lulosa a la terra; les faveres a la arrels tenien com unes boletes que creaven el propi nitrogen. També hem arrencat els espinacs i les borraines que les hem trossejat i les hem tirat al compost perquè vagi més bé pels microorganismes. Mentre treballàvem hem vist molts insectes que van bé pel compost i l’hort en general. Hem arrencat els brots de les tomaqueres, les hem lligat perquè creixen rectes i per acabar hem regat tot l’hort i hem collit enciams.

Hort sessió 26 (25/05/2016)

Avui a l’hort primer de tot hem tret els brots de les tomaqueres perquè la planta no creixi cap als costats i els tomàquets siguin més grans. Després hem lligat les tomaqueres amb espart perquè creixessin rectes. Després hem collit bledes, i també hem collit faves, hem arrencat les tiges de les faveres i les hem tallat en trossos petits perquè s’integri amb la terra i la aboni. Per últim hem començat a regar, mentre regàvem la Saray i la Mireia abocaven uns grapats de fulles seques al compost perquè ha d’haver-hi una barreja de compost orgànic humit i compost sec. També ens hem trobat 2 cucs de terra una mica grans i com van bé per l’hort hem decidit deixar-los a la terra. Moltes gracies Sr. Joan . Ens ho hem passat molt bé.

HORT SESSIÓ 25 (18/05/2016)

Avui a l’hort primer hem arrencat els brots de les tomaqueres i les hem lligat amb espart perquè puguin créixer bé i rectes. Després hem collit faves que havien crescut molt, les hem collit amb molta cura girant cap a baix perquè no es trenquin, també hem arrencat espinacs, els que tenien flor els hem arrencat les fulles i el que ha sobrat ho hem tirat a la compostadora i els que no tenien flor els hem tret l’arrel i ho hem aprofitat tot el que no era l’arrel. A continuació, hem arrencat alls i hem tret la terra de les arrels i els hem arrencat les fulles i les hem tirat a la compostadora. Tot seguit hem vist que els cubells i ampolles tenien aigua i el senyor Joan ens ha dit que aprofitem l’aigua per regar i també que els havíem de deixar els cubells i les ampolles girats perquè no s’omplin d’aigua i no vinguin els mosquits tigres. També hem abocat restes de menjar al compost. Després hem regat tot l’hort i hem tastat diferents tipus de flors. Finalment, hem remogut el compost amb un pal amb forma d’espiral i hem vist dos sargantanes una grisa i un altra negra i també hem vist moltíssimes formigues removent el compost.

Sessió 24 (27/04/2016)

Avui a l’hort hem collit moltes coses: enciams alguns tallant la tija i els altres els hem arrencat senceres, faves amb molt de compte de no trencar la planta i agafant la baina sencera, bledes deixant la fulla del centre perquè torni a brotar, i els bròquils que els hem tallat per la tija i després hem arrencat el tros de tija que faltava l’hem abocat al compost. Hem trobat cucs de papallona blanca. Després hem posat canyes a les tomaqueres perquè creixin rectes i el vent no les trenqui. Al cap d’una estona hem trasplantat l’Aloe vera que estava al passadís i hem abocat compost amb un cubell i l’hem regat. Per últim hem regat tot l’hort. ENS HO HEM PASSAT MOLT BÉ!!!

Hort sessió 23 (20/04/2016)

Avui per començar a l’hort hem collit bròquils, bledes, faves i enciams. Els bròquils els hem tallat la tija i nosaltres els hem collit, les bledes les hem collit d’una altra manera, les hem collit de fulla en fulla fins que deixàvem el centre només amb les fulles petites perquè tornessin a créixer, les faves les hem collit de la següent manera: les hem arrencat de dalt avall sense gaire força i els enciams els hem collit de la tija ja tallats pel senyor Joan. A continuació hem despuntat les faveres perquè el fruit sigui més gran i més bo, una vegada fet les hem tirat al compost. I per últim hem regat tot l’hort.

Hort sessió 22 (13/04/2016)

Avui a l’hort, primer de tot hem collit brossa i males herbes i ens hem trobat 4 cucs de terra i un bitxo bola que hem posat a les parcel•les de l’hort; i 1 cargol que hem abocat al compost. Després hem collit bròquils molt molt grans i la resta de la planta de bròquil que no ens menjarem l’hem abocat al compost. També hem tastat noves flors de farigola i romaní que eren les 2 una mica picants. Després hem tret les puntes a les faveres per tal que els fruits siguin grans. Per últim hem regat tot l’hort perquè com que comença la calor les plantes necessiten mes aigua. La veritat és que ens ho hem passat molt bé 

Hort sessió 21 (06/04/2016)

Avui a l’hort hem avocat restes d’aliments que havíem portat de casa a la compostadora. Després hem collit alls i els hem arrencat la part de dalt i l’hem abocat a la compostadora, a continuació hem pelat i rentat els alls per fer una truita d’alls i mentre collíem alls ens hem trobat una ceba. També hem collit enciams i bròquils. Mentre collíem aquestes verdures hem trobat diferents tipus d’insectes com per exemple: bitxos bola, abelles, cargols … També ens hem trobat un roure bastant petit que quan creixi una mica el traslladarem. A continuació hem reomplert una parcel•la de compost perquè després poguéssim plantar tomaqueres que aquest estiu donaran fruits.

Sessio 20 (30/03/2016)

Avui a l’hort, a la parcel•la que ens quedava, hem plantat bledes. Primer hem posat pedres per poder passar i hem posat llavors d’espinacs amb sorra a un cubell perquè es separin i es reparteixin millor. Després les hem tirat a la parcel•la, mentre uns regaven els altres tiraven compost.
Després hem collit enciams, bledes i bròquils. Quan hem acabat hem menjat dos tipus de flors; una de les flors era la borraina i l’altre era el buixac, la borraina era blava i blanca i el buixac era taronja i groc.
Per últim, hem regat tot l’hort. La Marta i el Sr.Joan han ficat una reixa a sobre les bledes. La Saray a abocat restes de menjar al compost. Ens ho hem passat molt be .

Hort sessió 19 (16/03/2016)

Avui a l’hort hem abocat restes d’aliments a la compostadora, després ens hem dividit en 2 grups. El primer grup ha ficat compost als arbres i als arbustos, el segon ha regat els arbres fruiters del pati. Després ens hem ajuntat per regar tot l’hort.
Mentre que regàvem, el senyor Joan ens ha donat 2 tipus de flors que eren comestibles; una era la “borraja” i una altra era diferent. Hem collit bledes, quatre enciams i raves. Els raves petits els hem tirat a la compostadora però els raves grans i bonics ens els hem quedat. Després hem ficat marro de cafè als bròquils perquè el marro de cafè porta potassi i els bròquils necessiten molt potassi. Hem ficat pipes a la menjadora perquè vinguin les mallerengues. Per últim hem vist insectes a les bledes i a la compostadora.

Hort 18 (09/03/2016)

Avui a l’hort primer de tot hem recollit tota la brossa del terra perquè estigués net i no contaminat. També hem arrencat les restes de males herbes i hem posat paper de diari amb viruta per sobre perquè no els hi donés la llum a les males herbes i no creixessin. El senyor Joan ens ha dit que les plantes que mengem a l’hort estan dividides en quatre grups segons el que ens mengem: la flor, la fulla, l’arrel i el fruit. També hem plantat enciams al costat dels alls perquè quan els ocells vagin als enciams amb l’olor dels alls s’aniran volant fora de l’hort. Després hem regat tot l’hort i les plantes aromàtiques. Per últim, hem collit enciams i raves i les que no havien crescut prou les hem abocat al compost junt amb les restes de menjar de la cuina de l’escola.

Sessió 17 (02/03/2016)

Avui a l’hort hem agafat cubells que tenien aigua de la pluja i els hem aprofitat per regar una mica els enciams. Tot seguit ens hem posat a arrencar males herbes, i mentrestant que nosaltres trèiem males herbes, el senyor Joan ha omplert de pipes la menjadora de les mallerengues. Després ens hem separat i alguns han anat a regar i altres han anat a afegir compost als arbres fruites de tot el pati que els companys/es havien regat. Els de la brigada de l’ajuntament han fet un forat perquè nosaltres pugem trasplantar un llimoner. Els passos que hem seguit són: primer hem ficat compost i hem regat una mica, després hem ficat terra+compost perquè si solament fiquem compost seria molt dèbil i l’aigua s’escaparia fàcilment i desprès de tot això hem compactat la terra i hem ficat molta més aigua. Hem ficat un canya perquè una branca no s’aguantava. Desprès hem collit bledes i el senyor Joan ens ha ensenyat com collir-les; ho hem collit tot menys l’ull de la bleda perquè si l’arrenquéssim no podrien créixer més bledes. I per últim hem arrencat raves.