Justificació

Aquest bloc està realitzat amb el material sorgit durant el curs sobre habilitats motrius bàsiques realitzat entre octubre de 2021 i febrer de 2022.

Seguint a Jean Le Boulch, entenem la coordinació com la interacció al bon funcionament del Sistema Nerviós Central (SNC) i la musculatura esquelètica durant l’exercici. Aquesta capacitat intrínseca està basada en una sèrie de mecanismes, que interactuant de manera ordenada i sincronitzada entre ells,  ens donen com a resultat el moviment.

Tenint en compte això, podríem definir la coordinació com la capacitat de fer intervenir harmoniosa, eficient i eficaç als músculs que participen en l’acció, en conjunció perfecta amb l’espai i el temps.

Un treball adequat i sistemàtic de la coordinació en tot el seu gran ventall de possibilitats, pot influir directament i de manera significativa en els resultats acadèmics de qualsevol infant, ja que constitueix la base de posteriors aprenentatges que giren entorn de la relació directa entre la ment i el moviment.

Aquesta premissa, posa de manifest el servei que la coordinació presta a una disciplina primordial als primers anys de vida, la psicomotricitat, la qual té com a objectiu prioritari: educar la capacitat perceptiva a través de la presa de consciència de l’esquema corporal, l’estructuració espai-temps i la coordinació dels elements corporals. La coordinació és un element fonamental en el desenvolupament físic de les persones. És present en tots els moviments que realitza l’ésser humà, des de les activitats de la vida diària fins als gestos esportius més complexos. Per això, considerem que aquesta proposta que presentem pot ser un bon punt de partida per començar a treballar la coordinació en l’etapa de l’educació primària.

Aquesta capacitat de l’ésser humà, necessita ser apresa i entrenada per poder ser executada en un futur a una bona velocitat i intensitat per aconseguir la màxima eficiència i efectivitat en el moviment. Quan treballem la coordinació, estem desenvolupant el cos des de dues perspectives principalment: la part física, quan es pretén aconseguir un desenvolupament motriu eficaç i harmònic; i la part psicològica, on tractem de millorar els mecanismes de percepció, decisió, i execució. Finalment, com que el nostre treball durant aquesta etapa també es centrarà en bona part en la iniciació esportiva, creiem primordial incloure aquesta capacitat de la coordinació com element de partida en la major part dels aprenentatges, ja que serà totalment necessària per executar els gestos que pretenem ensenyar.

Autor: Dani Garcia

Un comentari a “Justificació

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *