Arran de les sessions formatives realitzades dintre del seminari de coordinació de caps d’estudis de les escoles de primària de Cerdanyola i seguint les línies de treball suggerides pel Josep Alsinet, que n’ha realitzat un assessorament, distingiríem tres fases en el procés d’elaboració del Pla de Formació de Centre.
1ª fase
Entenem que abans de posar-nos a planificar la formació, cal plantejar-se la posició del centre respecte a la formació en les dues dimensions, estratègica i institucional (consultar diapositiva: “Dimensions inherents a un Pla de Formació”, de J. Alsinet).
Tenint en compte que la formació no és la primera decisió que el centre ha de prendre, sinó que, prèviament a la presa de decisions sobre la formació, caldrà fer una mirada estratègica i institucional del centre, caldrà trobar les línies estratègiques (o les intencions del centre que es projecten més enllà d’un any), a partir del coneixement dels projectes que el centre ha generat i ha reconegut institucionalment (dimensió institucional), projectes que tant poden procedir de la creativitat professional (individual o col·lectiva), com del Projecte Educatiu de Centre compartit (consultar diapositiva: “Una gestió participativa dels projectes de centre”, de J. Alsinet).
És important fixar la mirada en els projectes reconeguts, que han esdevingut projectes de centre. Per realitzar aquest procés es poden utilitzar i optimitzar les coordinacions de cicle i altres espais institucionals…
– Us demanem posar en pràctica el procés, “viure’l”, i escriure-ho (o descriure-ho). (revisar la diapositiva :”Una gestió participativa dels projectes de centre”).
Caldria definir i el més clarament possible les línies estratègiques i institucionals del centre.
2ª fase
Després de fer la mirada estratègica de centre, caldrà detectar què necessita el centre per portar a terme les línies estratègiques definides a l’apartat anterior.
– Us demanem escriure les necessitats del centre a partir dels seus projectes i les seves línies estratègiques. Caldria escriure les necessitats, col·locant al costat de cada necessitat la línia, o línies estratègiques a què correspon
3ª fase
– Us demanem identificar quines actuacions (formatives i no formatives) hauria de posar en marxa el centre per resoldre les necessitats i generar canvis i millores.
4ª fase
– Us demanem proposar activitats de formació, especificant què volem que els mestres aprenguin amb l’activitat (aprofitament) i quins canvis (al centre, a l’aula, etc.) s’espera implementar relacionats amb l’activitat (transferència). Caldria fer la planificació fins el 2013-2014
Aquesta seria la PROPOSTA DEFINITIVA DE DOCUMENT.