Diferències entre google, google apps for education i google xtec

És possible que alguns de nosaltres tinguem uns quants comptes diferents: un pel treball, un de personal, un per donar-se d’alta de serveis que potser només faràs servir una vegada en la vida… És també possible que arribi un moment en què vulguem endreçar-ho tot i treballar amb un únic compte per no haver d’entrar i sortir tota l’estona.

Si optem per totes les possibles variants de comptes google, cal anar amb compte a l’hora de decidir quin triem. De manera molt resumida, aquí teniu els avantatges i els inconvenients de cadascun d’ells:

  • Google xtec. És l’antic correu d’xtec, que des de fa ja uns quants anys proporciona la plataforma google.
    • A favor: el departament ens el facilita per fer-hi TOTA la feina relacionada amb la nostra professió. Facilita compartir elements amb tots els altres comptes del domini xtec i, a més, ens una de les poques maneres de tenir un correu que acabi en .cat, si això us preocupa. Els formularis recullen, si ho desitjeu, el correu electrònic de qui contesta de manera totalment automàtica (sempre i quant sigui també xtec.cat).
    • En contra: es fa difícil compartir elements amb altres comptes. No és 100% compatible amb alguns serveis de google drive amb compte gmail estàndard. És una versió fossilitzada de google docs, ja que no recull les novetats que s’han produït en els últims mesos (per exemple: inserir imatges en formularis).
  • Google estàndard. Un compte de google amb les característiques que pot tenir qualsevol altre usuari del món.
    • A favor: recull totes les novetats que incorpora google immediatament. Facilita compartir elements amb qualsevol usuari, tingui o no un domini específic.
    • En contra: no pot registrar automàticament el correu electrònic de tothom que ompli els vostres formularis. Si es fa servir amb alumnes petits has d’enganyar la màquina, ja que l’edat mínima és de 14 anys.
  • Google apps for education. Un compte especial que permet donar comptes a tots els membres de la comunitat educativa de la teva escola o institut.
    • A favor: permet identificar automàticament tothom qui ompli algun dels vostres formularis. Facilita compartit elements dins la comunitat educativa. Soluciona el problema de l’edat, que ja al sol·licitar aquest servei, s’elimina aquest requisit, ja que a partir d’aquell moment l’escola o institut té un cert control sobre els comptes dels alumnes.
    • En contra: ??? No l’he provat encara, no puc dir què té de dolent. Això sí, cal informar el centre on treballeu i el claustre n’ha d’aprovar la sol·licitud, cosa que pot fer que el procés s’allargui i no acabi rendint tan bé com ens podríem esperar.
Publicat dins de General | Etiquetat com a , , | Deixa un comentari

Flubaroo en vídeo

Aquest vídeo és només una traducció del petit tutorial de presentació que ofereix ‘flubaroo’ en anglès. Per a més detalls sobre com utilitzar-lo a l’aula, llegiu el meu post anterior.

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Exàmens amb ordinador

Una bona manera d’estalviar temps en corregir exàmens pot ser dissenyar una prova auto-corregible en ordinador. No t’estalvies l’hora (més o menys) de redacció de l’examen, però sí t’estalvies les fotocòpies, l’espai on emmagatzemar-les i, sobre tot, les llargues hores de correcció (considereu uns 5 minuts d’examen multiplicat per els 120 alumnes que he tingut aquest curs = 10 hores??). Si us sedueix la idea, mirem què necessitem per començar:

  1. Continguts que es puguin adaptar a un examen de respostes curtes o tipus test, o imaginació suficient per adaptar preguntes tipus redacció.
  2. Un formulari de google docs i el full de càlcul que immediatament s’hi associa.
  3. El macro (o script) Flubaroo, que instal·larem en un moment.
  4. Una persona que faci el test i que respongui a tot correctament (proposem el professor, per exemple?).
  5. Configurar la correcció de l’examen (no arriba a 20 segons) i apretar un botó. Ja està! Hores de correcció? Hello??

Què? Som-hi?

Salta!

Som-hi!

  • Obre el teu google drive i crea un formulari nou. Assegura’t que hi ha les següent preguntes per tal de poder identificar els alumnes o enviar la nota per correu: nom, cognoms, classe, correu electrònic. Un cop fet això, fes tantes preguntes com vulguis.
  • Un cop acabat el formulari, s’associarà automàticament a un full de càlcul que contindrà les respostes. Normalment, aquest full de càlcul té el mateix nom que el formulari però afegint, entre parèntesi, “respostes”.
  • Obre el full de càlcul amb les respostes i, ara, sense por, ves al menú “Eines” i escull “Galeria d’scripts“. En el quadre de cerca que s’ha obert, tecleja “Flubaroo” i apreta entrar.
  • La galeria haurà trobat l’script (o macro) Flubaroo. Busca el requadre que digui “instal·la” i digues que sí a les preguntes que et faci durant la instal·lació.
  • En pocs segons veuràs que tens una opció nova al menú, just al costat d’ajuda: flubaroo.  Ja està instal·lat. Torna al qüestionari en línia i, si no ho havies fet abans, respon les teves pròpies preguntes.
    • Si vols acceptar més d’una resposta, escriu %or entre resposta i resposta. Per exemple: do not %or don’t, o ‘s not %or isn’t %or is not
  • Copia l’enllaç al formulari actiu, el formulari on vols que els alumnes responguin i enganxa’l al teu bloc, web o inclou-lo en un correu electrònic per enviar-lo a tothom.
  • Ara ja tens l’examen llest per ser contestat. Només necessites assegurar-te que ningú hi accedeix abans d’hora. En el menú respostes del formulari (no del full de càlcul!), clica s’accepten respostes per desactivar aquesta opció. Recorda activar-la just abans de l’examen i desactivar-la després, si has de fer servir el mateix formulari amb altres grups.
  • Un cop els alumnes hagin respost, pots anar al full de càlcul, opció Flubaroo, i escollir “grade assignment” per fer l’avaluació.
    • Escull els camps que puntuen (1 point, 2 points…), els que identifiquen l’alumne (identify student) i els que, per errors, o per altres motius, no s’hagin de tenir en compte (skip) i fes clic a NEXT (si no el veus, apreta el tabulador vàries vegades fins que aparegui).
    • Busca les teves respostes i seleccionales. Si no et veus, pots provar de fer un Ctrl-B o Ctrl-F per trobar-te. Passa a NEXT.
    • El macro Flubaroo ara calcula les respostes. Les posa en un llibre nou que sol anomenar “grades”. Veuràs que els encerts s’expressen en % i que es marquen en vermell les respostes amb menys d’un 70%, cosa que pots escollir ignorar. Per saber la nota sobre 10, només cal canviar la coma de lloc i llegir 8,7 on diu 87%.

D’acord, d’acord. La primera vegada és molt fàcil fer-se un embolic. Però quan ja en portes unes quantes, tot s’accelera. Si a la primera no us surt, penseu en les hores que us estalvieu i proveu-ho un altre cop. Si no hi ha manera, doncs deixem-ho estar, només faltaria que haguéssim de treballar i ens sentíssim incòmodes.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Fulls de càlcul de google vs Microsoft Excel

He estat durant molts anys un fan de l’excel de Microsoft  però des de fa un temps que li trobo cada vegada més avantatges al seu equivalent en línia. Només un pensament: fer una llista filtrada, com la que us proposava ahir, … com es fa en excel? Existeix una eina potent de friltratge, però no sembla prou flexible i senzilla com la funció FILTER de google. Es podria fer una de semblant amb excel?

excel vs google

Publicat dins de General | Etiquetat com a , , | Deixa un comentari

Llistes que s’actualitzen immediatament

Ara que ha acabat el curs (o potser al setembre, abans de l’inici de les classes), molts de nosaltres estem configurant les classes de l’any vinent: hi ha repetidors que cal tenir en compte, hi ha grups que potser no han funcionat… Utilitzem google docs per enllestir-ho tot en un moment, literalment: un moment. Què necessitem?

  • El llistat d’alumnes que vam fer a principi de curs, amb el nom i cognoms de tots els grups. Segurament en teniu un, o en podeu demanar als tutors o al cap d’estudis.
  • Un full de càlcul amb google docs.
  • Utilitzar la funció filter (és la bomba!)
  • Un parell de minuts (o menys) per configurar el full i després gaudir del que hem aconseguit.

Som-hi?

Som-hi?

 

Som-hi!Fem un Ctrl-Copy amb tots els alumnes i l’enganxem a la columna A del nou full de càlcul. A la columna B, afegeiu (si no hi figurava abans) la lletra que identifica el grup (A, B, C…) o una R, per exemple, si repetiran curs.

Ara anem a la tercera columna, la C, i copiem aquesta fòrmula: = FILTER (A1:A;B=”A”)

Automàticament sortirà un llistat de tots els alumnes que tenen una A a la columna B. Si adaptem aquesta fòrmula a les altres columnes, ens filtrarà els alumnes fins a completar els grups que necessitem configurar: només cal canviar “A” per “B”, “C” o “R”, si volem saber quins són els repetidors. Per veure com funciona, baixeu-vos aquest document.

I això, com ens ajuda? Doncs ara només cal anar a la llista d’alumnes, canviar la classe a la que volem que vagi el curs vinent, i automàticament la llista s’haurà actualitzat. Això ens permet veure en tot moment com quedaran el grups i ens permet detectar, per exemple, si hi ha una concentració massa alta d’alumnes conductuals en un grup, o si ens hem passat concentrant totes les noies en un sol grup.

Per saber exactament què hem fet, mirem-nos la fòrmula en detall. Filter demana dues coses:

  1. Quina llista vols que et filtri? A la fòrmula i hem dit que filtri tot el que hi ha a la columna A. Això s’aconsegueix amb “A1:A”, que vol dir, començant per la cel·la A1, tot el que hi hagi a sota.
  2. Quina condició cal aplicar per filtrar les dades que m’acabes d’especficar? Li hem demanat que la condició sigui B=”A”, és a dir, sempre i quan tingui la lletra A (la posem entre parèntesi perquè no és un número) dins de la columna B. De fet, la funció filter permet afegir més d’una condició, però això ja seria més complicat.

A partir d’aquí, podeu fer la llista més maca, posant encapçalaments, canviant colors, lletra… I amb una mica d’imaginació, podem descobrir altres maneres d’utilitzar la funció “filter”.

Publicat dins de General | Etiquetat com a , , , | Deixa un comentari

Hola món!

Des de què vaig descobrir google docs, no he parat de pensar en maneres que el seu ús podria ajudar-nos a l’aula. En aquest bloc em proposo penjar idees, plantilles i trucs que es poden fer amb aquest servei de gratuït de google: des de com fer exàmens autocorregibles fins a com gestionar les incidències de comportament a l’aula o les faltes d’assistència. Si us sembla interessant feu-vos seguidors del bloc.

Publicat dins de General | Deixa un comentari