Música aquàtica. Alquimia de sons i colors.

Activitat realitzada amb els alumnes de 5è de la tribu dels Kazakhs!
Aquesta activitats proposa el repte d’investigar i resoldre l’enigma…
Com podriem crear una escala músical amb botelles, aigua i colorants…
Objectius:
– Formular hipòtesis i verificar i/o falsejar-les amb l’experiència.
– Conèixer i experimentar el funcionamament de la producció del so i la seva recepció.
– Identificar els diferents elements que formen part de l’expressió i pecepció sonora.
– Discriminar els sons greus – aguts i descobrir-ne les seves característiques.
– Incorporar nova terminologia: vibració, ressonadors, medi aeri, cordes vocals, caixa de ressonància, etc.
– Fer analogies entre el nostre cos, la veu i els instruments musicals (botelles).
– Experimentar i crear una escala musical emprant receptacles, líquids i elaborar una hipòtesis a través del tempteig.
– Comprendre les mesures a través de les fraccions: 1/2; 5/6; 3/4; etc.
– Afinar les notes de l’ecala.

Desenvolupament de l’activitat:
Fase inicial 1)
Fem una rotllana i es situa un alumne al centre. Cantem el nom del nen/a del centre amb les notes (sol-mi). Explorem quina part del cos vibra i quins son els ressonadors, prenent consciència que el so és energia i que es desplaça en forma d’ona a través d’un medi aeri. És important que cada nen/a senti aquesta energia.
Fase 2)
Materials:
8 botelles de vidre.
2 Garrafes d’aigua.
2 Embuts.
1 Carrilló.
1 Afinador de guitarra.
1 Joc de Boomwhackers.
1 Paquet de colorant alimentari (líquid).
1 Caixa de guants de nitril.
1 Font a prop.
Es tracta de resoldre el següent enigma incial:
Quina botella sonarà més greu? la plena o la buida?
A partir de diferents hipòtesis anirem aconseguint construir una escala musical amb les botelles i l’aigua.
Fase 3) Alquímia de colors.
Correspondència dels sons amb els colors. Treball dels colors primàris i secundàris. Tintem l’aigua amb colorants alimentaris.
Fase 4) Improvisem!
Improvització i creació d’una melodia aquàtica relacionada amb l’energia del nostre nom.

Documentem i ens autoavaluem!
(compartim el treball en grups de 4).
Que voliem saber i/o aconseguir?
Com ho vàrem fer?
Què has descobert i que és el que més t’ha agradat?
Què canviaries i/o milloraries per a que l’activitat fos millor?
T’ha generat noves preguntes per investigar?

MOTS!
vibradors – emissor del so – cordes vocals – ones sonores – ressonadors – greu/agut – hipòtesis – verificació – escala musical – so – silenci – temps – colors primàris – colors secundaris – proporcions – estimació – tempteig – fraccions – afinació – treball auditiu –

Aquest article ha estat publicat en música. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *