Fotografia de l’escriptor i periodista nord-americà Ernest Hemingway, retratat per Robert Capa a Móra la Nova, durant una de les ofensives republicanes de la Batalla de l’Ebre. La imatge de Hemingway carregant un fusell està presa molt a prop del riu Ebre i del barranc de Brull. Així, al fons a l’ esquerra es pot veure el turó del Solà del Molló, situat a la banda dreta de la Coma del Cabo, així com una part de les finques de la partida de Les Deveses i dels Comuns, al sud del terme de Móra la Nova. Se sap que Capa va viatjar al front de l’Ebre el 5 de novembre del 1938, per entrevistar Enrique Líster a l’altra banda del riu.
– Units
– Els Masos, fa… no sé, molts anys
– En la retina dels moranovencs
EN MEMÒRIA DEL MEU PARE, SEMPRE PRESENT !
– Com ajudem els alumnes a esdevenir persones felices, crítiques, autònomes i responsables ?
Extret d’un article de L’educació del segle XXI.
A quin model educatiu aspirem? Per a què eduquem? Quin tipus de persones estem formant? Per formar persones felices i compromeses amb el que les envolta, cal fomentar habilitats com l’esperit crític, l’autonomia, la responsabilitat.
Per respondre aquestes preguntes cal qüestionar-se, en primer lloc, quin model educatiu busquem: 1. l’escola ha de ser un espai d’ensenyament, en el que es transmeten coneixements, valors, habilitats, etc. de forma unidireccional, i en el que el gruix de l’acció educativa recau sobre el professorat? 2. o bé ha de ser un espai d’aprenentatge on l’alumnat juga un paper molt més actiu?
L’educació del segle XXI ha de prioritzar que l’alumnat mateix sigui el protagonista de l’aprenentatge, perquè d’aquesta manera esdevingui autònom i responsable. Fent una analogia amb el dilema xinès del peix i la canya (una persona pot considerar que és més profitós ensenyar algú a pescar, que no pas donar-li un peix), podem concloure que l’educació ha de tendir no tant a transmetre coneixements, com a motivar i capacitar l’alumnat per l’aprenentatge.
D’entrada pot semblar que afavorir la felicitat, l’autonomia, l’esperit crític i la responsabilitat dels alumnes és una tasca fora de les competències del professorat. Cal recordar, però, que incidir en aquests aspectes és una manera de contribuir al desenvolupament global de les persones, el que en diversos informes sobre l’educació de la UNESCO s’ha anomenat “l’aprendre a ser”:
“Tots els éssers humans han d’estar en condicions, en particular gràcies a l’educació rebuda en la seva joventut, de dotar-se d’un pensament autònom i crític, i d’elaborar un judici propi, per determinar per si mateixos què han de fer en les diferents circumstàncies de la vida.”
Com ?
– Motivant a aprendre: Aquest fet està molt relacionat amb la manera de proposar-li a l’alumne l’adquisició de coneixements, en altres paraules, la metodologia d’ensenyament-aprenentatge que utilitzem condiciona la motivació de l’alumnat. És més fàcil motivar a través d’una metodologia activa, que fa de l’alumne el protagonista del propi aprenentatge, que no amb una metodologia passiva, en la que fàcilment pot perdre el fil del procés. Cal motivar-lo per aprendre, per trobar interès en les coses i per anar a l’escola.
– Educant en la capacitat crítica: per tenir una opinió pròpia del que ens envolta, cal tenir coneixement de les coses i capacitat d’anàlisi per a comprendre les causes que les provoquen i les conseqüències que poden comportar. Aquesta capacitat pot ajudar a analitzar els conflictes (els actors implicats, el procés del conflicte i les seves causes) tant a nivell de relació amb els companys, com a nivell de conflictes socials, o fins i tot de conflictes armats.
– Fent persones autònomes: l’autonomia, entesa com la capacitat de les persones per regir-se per si mateixes, es pot considerar des de diferents punts de vista: L’autonomia de fet, entenent-la com aquella facultat d’actuar de forma independent, o bé l’autonomia moral, és a dir la facultat de prendre les decisions d’acord amb els propis valors. Les vies per facilitar l’autonomia de l’alumnat poden prendre, en conseqüència, moltes formes diferents.
– Fent persones responsables: l’esperit crític també s’ha d’aplicar sobre un/a mateix/a, i la capacitat d’autonomia no ens ha d’impedir ser conscients de les conseqüències dels nostres actes. Cal que cada persona es pregunti de què és responsable, en què la seva actitud i els seus hàbits influeixen sobre les persones que té a la vora, sense oblidar preguntar-se sobre els problemes estructurals mundials. La responsabilitat es pot definir com el fet de tenir consciència de les conseqüències que generen els nostres actes, així com la capacitat d’actuar per minimitzar-ne els efectes negatius.
– Educant per a l’obediència coherent: El punt de partida és considerar que les normes són necessàries i que s’han de respectar com allò que són, un instrument regulador de la convivència dels grups. És important remarcar, però, que la responsabilitat de les persones en un acte de desobediència no es limita a la desobediència en si, sinó que es fa extensiva a l’assumpció de les conseqüències d’aquest acte desobedient. Per ser més precisos, quan una persona decideix desobeir una norma hauria de ser capaç d’argumentar la seva reacció, assumir la responsabilitat de les conseqüències que pot tenir la desobediència, i plantejar alternatives a la situació a la que desobeeix.
– Reflexió: Se’ns pot acabar la paciència amb els joves ?
Aquesta reflexió va dedicada als meus millors col·laboradors: els pares.
Em deia una mare, un dia, – val a dir que ho he sentit més d’una vegada -, que se sentia desbordada, que no sabia què més podia fer, que es rendia. Jo vaig intentar donar-li ànims, que no es rendís, que a la llarga l’esforç val la pena.
El cert és que els mestres ho sabem prou bé: hi ha nens i nenes que poden ser difícils, moguts, rebels, que sembla que tinguin una habilitat especial per ficar-se en tots els embolats, per aparèixer en totes les trifulgues.
Els mestres hem d’intervenir sovint , parlar amb el nen, fer-lo reflexionar, tranquil·litzar-lo, a vegades castigar-lo, privar-lo d’alguna cosa, fer-li fer alguna tasca que l’ajudi a reflexionar. Però la nostra tasca es complementa amb la tasca dels seus pares: hem de parlar, explicar l’estratègia a seguir, pactar el camí que cal emprendre per redreçar la situació. Llavors em trobo amb pares o mares de molts tipus però la majoria, per sort , tenen clar que pares i escola hem d’anar a la una i que si ho fem sumem, mai restem. El que diem a l’escola és coherent amb el que es diu a casa i en aquests casos gairebé sempre l’efecte educatiu en el nen és positiu. Les coses es van arreglant, potser no tan de pressa com voldríem, d’acord, però es va millorant.
No m’agrada veure quan els pares i mares estan a punt de tirar la tovallola. Ens donen la raó als mestres, sí, però ens diuen també que ells ja no saben què fer, que ja ho han provat tot i veuen que és inútil, que el seu fill no té remei, que faci el que vulgui. A vegades les situacions personals són realment complexes i les solucions no són fàcils – puc parlar amb coneixement de causa, us ho podeu ben creure -. Però mai, es pot llençar la tovallola. Ni l’escola ni els pares.
Per dur que sembli, per desorientats que ens sentim, els joves a la llarga saben apreciar quan hem cregut en ells, quan hem tret l’energia que no teníem per implicar-nos amb ells, per parlar amb ells, per escoltar-los, per dir-los que no quan ha calgut dir que no.
I després de 22 anys com a professor i d’haver conegut desenes de nens i nenes us puc assegurar que aquest esforç mai no és en va.
Que no ens falti energia ni tampoc el bon humor: cal relativitzar els problemes i encarar-los amb esperit positiu !
Cal pensar que, si tirem d’hemeroteca, i fins i tot dels llibres d’història, descobrirem que l’anàlisi que s’ha fet dels joves sempre ha estat no només pessimista sinó pràcticament calcat, generació rere generació: fa 2.800 anys, ja Sòcrates advertia sobre la pèrdua de valors de la joventut: « els fills són ara tirans … ja no es posen drets quan entra una persona gran a l’habitació, contradiuen els seus pares, xerren davant les visites, engoleixen llaminadures a la taula, creuen les cames i tiranitzen als seus mestres ». El seu deixeble, Plató, abundava en això: « Què està passant amb els nostres joves? Falten al respecte als seus majors, desobeeixen als seus pares, menyspreen la llei, es rebel·len als carrers inflamats d’idees desgavellades, la seva moral està decaient, què serà d’ells?». Fins i tot podem anar 4800 anys enrere en el temps i llegir les inscripcions d’una tauleta assíria: « En aquests últims temps, la nostra terra està degenerant, hi ha senyals que el món està arribat ràpidament a la seva fi, el suborn i la corrupció dels més joves són comuns ».
Aquestes opinions podrien aparèixer en qualsevol mitjà de comunicació contemporani, prova inequívoca que els joves sempre han rebut.
Doncs bé, que no, paciència amb ells i endavant !
– Un minut de pau
Jo no sé ni com, però el cas és que he arribat a un vídeo realitzat amb una sensibilitat espectacular. En un minut i gràcies a un infant conegut amb el nom d’Unai González ens traslladem a un espai oníric on ens expliquen, amb poques paraules, que és la tan esmentada “Pau”. Amb un discurs poètic breu però intens, aquesta producció audiovisual m’ha captivat i no he pogut evitar fer el que, molt segurament, moltes de les més de 80.000 persones que l’han vist han fet abans que jo: compartir-ho.
– Intel·ligències múltiples a les aules
Les nostres aules estan plenes de nens i nens que, de ben segur, disposen de condicions intel·lectuals més que interessants, moltes vegades -massa- amagades sota una imatge de desmotivació i manca d’entusiasme. El repte més il·lusionant és, partint de la base de la multiplicitat d’ intel·ligències que existeixen, ser capaços de trobar allò que realment interessa a cadascun d’ells i d’elles.
Mireu el vídeo i teniu la seguretat que sí, que qualsevol dels nostres alumnes / fills posseeix una d’aquestes formes d’intel·ligència, o vàries. El nostre deure com a professors / pares és descobrir-les i potenciar-les.
– Un repte motivador: un sistema pedagògic més actiu i participatiu
Us presento el TPACK (Technological Pedagogical and Content Knowledge), una forma d’integrar la tecnologia a les aules que posa l’accent en les metodologies. És necessari anar cap a un sistema pedagògic en el qual és vital estimular processos cognitius d’alt nivell (sintetitzar, interpretar, crear), no simplement memoritzar ( procés cognitiu de baix nivell), on cal integrar una gran diversitat de llenguatges (text, àudio, imatge, vídeo…), atès que la nostra fita com a docents no ha de ser simplement formar espectadors passius, sinó autors crítics, veritables constructors de l’aprenentatge, amb activitats vivencials que emocionin.
Bàsicament consisteix en la capacitat d’integrar coneixement, tecnologia i pedagogia en la recerca d’un mode d’ensenyament diferent.
Quin gran repte, però que bonic serà intentar-ho !
– Us atreviu a tenir un somni ?
Aquest vídeo d’inKNOWation és senzillament fantàstic. La clau és simple però difícil: hem de buscar els nostres somnis i, per això, hem d’atrevir-nos a somiar sortint de la nostra zona de confort. Sempre necessitem somnis per continuar endavant!
– Reflexió pedagògica: serenitat
Era un professor compromès i estricte, conegut també pels seus alumnes com un home just i comprensiu.
En acabar la darrera classe, aquell dia ja d’estiu, tot just abans de començar les vacances, mentre el mestre organitzava uns documents damunt del seu escriptori, se li va acostar un dels seus alumnes i en forma desafiant i maleducada li va dir: – Professor, el que m’alegra d’haver acabat aquest curs és que no hauré de sentir més les seves ximpleries i podré descansar de veure-li aquesta cara tan avorrida-.
L’alumne estava dret, amb aspecte arrogant, tot esperant que el mestre reaccionés ofès i descontrolat. El professor va mirar a l’alumne per un instant i en forma molt tranquil·la li va preguntar: – Quan algú t’ofereix alguna cosa que no vols, l’agafes?
L’alumne va quedar desconcertat per la calidesa de la sorprenent pregunta. – És clar que no. – Va contestar de nou en to despectiu el noi.
– Bé,-va prosseguir el professor, – quan algú intenta ofendre’m o em diu alguna cosa desagradable, m’està oferint alguna cosa, en aquest cas una emoció de ràbia i odi, que puc decidir no acceptar.
– No entenc a què es refereix – va dir l’alumne, confós.
– Molt senzill,-va replicar el professor-, tú m’estàs oferint ràbia i menyspreu i, si jo em sento ofès o em poso furiós, estaré acceptant el teu regal dins del meu cor, i jo, amic, en veritat, prefereixo obsequiar-lo amb la meva pròpia serenitat. – Noi,-va concloure el professor en to gentil-, la teva ràbia passarà, però no tractis de deixar-la ara amb mi, perquè no m’interessa gens, jo no puc controlar el que tú portes al cor però sí que puc decidir què carrego dins del meu; cada dia, en tot moment, tú pots triar quines emocions o sentiments vols posar en el teu cor i el que triïs el tindràs fins que ho decideixis canviar; és tan gran la llibertat que ens dóna la vida que fins i tot tenim l’opció d’amargar-nos o de ser feliços-.
Per buscar, doncs, la calma interior, siguem nosaltres, mestres i professors, la pau. D’aquesta manera comprovarem quant els nostres alumnes necessiten de nosaltres per sentir-se serens i tranquils, confiats i segurs, en definitiva: feliços.
– Tots els alumnes poden ser uns cracks !!!
Us penjo una entrevista feta al professor Fernando Alberca, integrant del Programa EDUCA, on parla de les possibilitats de tots els alumnes de sortir-se’n amb els estudis i en la vida. A veure que us sembla.
Enllaç Entrevista
– Reflexió: La paràbola de l’alumne i el professor
Moltes vegades ens haurà passat, quan escoltem alguna cosa, que volem que se’ns expliqui amb “tot luxe de detalls”; aquesta repetida situació en què necessitem d’un diccionari simbòlic és com la d’aquell alumne que volia aprendre el significat de les paràboles per boca del seu professor.
Paràbola
El mestre explicava sempre una paràbola en finalitzar la classe, però no tots els alumnes entenien el sentit de la mateixa.
Un dia un d’ells el va encarar i li va dir: – No m’agrada això que fas, tu ens expliques una història, però mai ens dius el seu significat-.
El mestre es disculpà i després va continuar, dient-li:- Permet-me que en senyal de reparació t’aconvidi a una rica poma-.
-Gràcies mestre-, va respondre afalagat el deixeble.
El mestre va continuar: – Voldria, per agasajar-te, pelar-te la poma jo mateix. M’ho permets?-
– Sí, moltes gràcies-, digué l’alumne.
El professor afegí: – Ja que tinc a la mà el ganivet, aprofitaré i te la tallaré en petits bocins, per a què et sigui més còmoda de menjar.
– M’encantaria- continuà l’alumne, – però no vull abusar de la seva amabilitat-.
– No és un abús, si sóc jo qui t’ho ofereixo. Només vull complaure’t. I, ja posats te la mastegaré abans de donar-te-la-.
– No mestre! no m’agradaria que fes això!-, es va queixar sorprès el deixeble.
El mestre va fer una pausa i va dir:- Bé doncs, si jo t’expliqués el sentit de cada paràbola, seria com donar-te de menjar una fruita mastegada i, sincerament, crec que no t’agradaria; ets tú mateix qui has de trobar i assaborir el seu gust exquisit.
– Educar bé durant l’adolescència
Enllaç: Educant adolescents
Interessant vídeo, curt però directe, sobre com ajudar als nostres fills adolescents en un moment tan complexe de la seva vida.
– Interessant entrevista sobre el món educatiu
L’escriptor Antoni Dalmases ha publicat ‘Caos a les aules’, un testimoni de primera mà de la desintegració del nostre sistema educatiu. Dalmases escriu amb la urgència del qui ens adverteix d’una situació greu, sense perdre el sentit de l’humor ni tampoc la fe en el seu ofici. ‘Caos a les aules’ és un relat absorbent, escrit a cavall de la crònica i l’assaig, que no ens dóna treva ni per respirar. És també el testament vital d’un professor que ha dedicat la seva vida a ensenyar i que passa comptes abans de jubilar-se.
Aquí teniu l’enllaç a una entrevista que se li va fer, crec que val la pena donar-li una llegida:
– Educar en un món competitiu
Conferència d’en Xavier Sala Martín sobre el sistema educatiu. Espero que us interessi.
– I, és que passaria algo per preguntar-nos ?
– El més gran…
– Alumnes 4t d’ESO
Caldria que obriu aquest arxiu i l’imprimiu, si us plau.
La propera tutoria us explicaré què i per a què, però ho haurieu de portar imprés.
Responsabilitzeu-vos i ho porteu, eh !
Arxiu: REFLEXIÓ AVALUACIONS
– Alumnes, entusiasme !
Cert és que, a mesura que he avançat en edat, m’he anat conscienciant cada vegada més que si vull aconseguir alguna cosa he de fer-ho amb veritable entusiasme.
L’entusiasme ho mou tot. L’entusiasme obre la ment, fa més fàcil el difícil. L’entusiasme incrementa la nosta productivitat, ens permet treballar molt més ràpid i amb millors resultats. L’entusiasme fa més forta la nostra voluntat i la constància en el treball. L’entusiasme ens porta a no rendir-nos mai. L’entusiasme ens converteix en més forts, ens fa més optimistes, més segurs de nosaltres mateixos, més convençuts que aconseguirem les nostres fites. L’entusiasme multiplica les nostres capacitats i la intel·ligència emocional, la nostra gran aliada. L’entusiasme és contagiós, fa possible l’impossible. Per això, cal estudiar amb entusiasme.
És veritat que les tècniques d’estudi poden ajudar-vos a millorar el rendiment. Però, creieu-me, el bàlsam, la pedra filosofal, és l’entusiasme. Solament amb entusiasme obtindreu els millors resultats.
Com estudiar amb entusiasme? Un “autoconvençut mal estudiant” pensarà: – Precisament quan intento estudiar m’apareix qualsevol sensació menys l’entusiasme -. Ben cert. Però no cal oblidar que els humans tenim la suficient força de voluntat per automotivar-nos a l’hora de fer coses. Algú que tingui fam escalarà muntanyes si l’aliment únicament és possible trobar-lo al cim. Si alguna cosa realment ens interessa som capaços de no dormir, de no menjar, de lluitar sense desmai, de no parar fins a aconseguir-la.
Com desenvolupar l’entusiasme en els estudis ? Estimar, sortir, passar-ho bé, anar de compres…segur que això us motiva enormement. Bé, doncs intenteu arribar a l’autoconvençiment que estudiar és tan important com tot allò que més us motiva. És important que trobeu les raons que us motivin, que us condueixin a estudiar per plaer, no per obligació.
Utilitzeu la vostra imaginació i els vostres sentiments més íntims. Què us agradaria ser? Doncs bé, la veritat absoluta és que cal arribar a la convicció que estudiar és el mitjà per arribar als objectius, siguin quins siguin.
No importa que quan us poseu a estudiar no tingueu ganes, que les classes us semblin avorrides, que els professors no us agradin… Tot això serà anecdòtic si esteu convençuts que allò que més desitgeu en la vida passa per estudiar.
Tenir entusiasme incrementarà la vostra capacitat de concentració i el vostre rendiment, us ajudarà a atendre a les classes, a recollir els millors apunts i contrastar-los amb els dels companys, a aprofitar cada minut i no perdre el temps, a preparar adequadament els exàmens…
Així que no ho dubteu: enceneu el motor del vostre entusiasme.
… I, si us queda algun de dubte, consulteu aquest enllaç que, mig en broma mig en serio, ofereix 101 raons per a ser bon estudiant: 101 raons per a estudiar molt
– Alumnes, què en penseu d’aquest article ?
Aquestes frases que us penjo han estat escrites per un educador nord-americà, Charles Sykes, autor de dos llibres que han generat moltíssima controvèrsia als Estats Units, “Dumbing down our kids” ( que es traduiria com Atontant als nostres nois ) i “50 Rules Kids won’t learn in School ” ( és a dir, Les 50 normes que els joves no aprendran a l’escola ).
Aquest autor proposa aquestes normes per a despertar els joves i conscienciar-los del seu paper real al món.
– La vida no és justa, acostuma’t a això… o intentar cambiar-ho.
– Al món no li importa que et sentis bé o malament amb tú mateix, el que espera és que aconsegueixis alguna cosa.
– No esperis guanyar molts diners en acabar els teus estudis, ni aconseguir un lloc important; ho aconseguiràs només amb la teva perseverància.
– Si penses que el teu professor és dur, espera a tenir un jefe, sense cap vocació d’ensenyament ni cap paciència.
– Treballar d’allò pel que no has estudiat no és perdre la teva dignitat, ben al contrari, pot ser una oportunitat.
– Si fiques la pota, no és culpa dels teus pares, ni dels professors, ni de ningú altre; deixa’t de tonteries, assumeix les teves responsabilitats i aprèn dels teus errors.
– Els teus pares no estan per a fer-te les coses i posar-t’ho fàcil, ni els teus professors tampoc; quant més fàcil t’ho posin, pitjor per a tú.
– A l’escola es difuminen les diferències entre responsables i irresponsables; a la vida real, no.
– Moltes vegades la vida no et permetrà tenir massa temps de descans, no et queixis ara que tens quasi tres mesos.
– La televisió, el cinema i els vídeojocs no són la vida real; la gent que s’estima a sí mateixa ha d’aixecar-se del sofà per anar a treballar.
– No vagis de llest i sigues amable amb els que estudien molt, no els menystinguis; si no espabiles, és molt probable que acabis treballant a les seves ordres.
Què n’opineu ? Podem debatre a tutoria o quan vulgueu !
– Sobreviure
La fotografia mostra un nen llençant un monitor al terra per extreure’n algunes peces de metall que després vendrà per poder sobreviure.
El monitor forma part dels milions de tones de residus electrònics que s’exporten a l’Àfrica des dels països industrialitzat, com si d’un immens abocador es tractés. Segons l’ONU, només des d’Alemanya s’exporten 100.000 tones de residus electrònica anualment a l’Àfrica.
L’abocador de la fotografia està situat a Agbogloshie, prop de la capital de Ghana, Accra, i està considerat altament perillós per la gran concentració de gasos tòxics. Es calcula que de les 800 persones que hi treballen regularment, més de la meitat són infants.
– Pot ser millor que el Google Earth
MARBLE
Marble és un meravellós projecte educatiu que ens ofereix un mapa virtual del món, bastant similar al popular Google Earth, molt útil per a professionals de la docència i estudiants de tots els nivells.Es tracta d’un projecte open source, sota llicència LGPL, que a més és multiplataforma i té versions per a Windows, Linux i Mac Promou l’ús de mapes lliures i destaca per funcionar de forma fluida sense acceleració per maquinari.Marble ens ofereix mapes topogràfics, carrer, vista de satèl · lit, mapes de temperatura, mapes de precipitacions, vista nocturna de la terra, creació i exportació de rutes (KML), suport per plugins i molt més.
– Una bona notícia
La capa d’ozó, escut natural de la Terra, es recupera després d’haver arribat al mínim anual i presenta el millor aspecte des de l’inici del segle XXI.
– La nostra història en 90 segons
– Premi al “Boss”
Segons un comunicat de premsa de ShoreFireMedia, Bruce Springsteen serà homenatjat el 8 febrer de 2013 quan rebi el premi “MusiCares, Persona de l’Any”, que tindrà lloc a Los Angeles durant la setmana de lliurament dels coneguts premis Grammy. Els guanys de la gala benèfica i un concert es destinaran a la fundació MusiCares, que assegura que els músics tinguin un lloc on anar en moments de necessitat financera, mèdica i personal.
Springsteen rebrà el guardó MusiCares de 2013 en reconeixement als seus extraordinaris èxits creatius, així com la seva important tasca caritativa, que ha inclòs una impressionant gamma d’activitats filantròpiques a través dels anys. “Bruce Springsteen és un artista veritablement dotat, un renaixentista del nostre temps, un tresor nacional, i un humanitari exemplar”, va dir Neil Portnow, president de MusiCares. “La seva carrera és un testimoni del poder de l’excel · lència creativa, i les seves contribucions com filàntrop mostren la tenacitat de l’esperit humà. Tenim el privilegi i l’honor de retre homenatge a Bruce aquest any com la nostra Persona MusiCares de l’Any “.
Ves a vídeo: \”The Boss in action\”
– Cartes als Reis Mags
Què demanen alguns als Reis? Aquí ho teniu, filtració d’última hora:
Felip Puig ha demanat no tenir tanta feina com a la Conselleria d’Interior. Ja li han portat la de Treball.
José Bono ha demanat que Catalunya entengui l’Espanya plural. Li portaran una foto del seu pare vestit de falangista.
Jordi/Jorge Cañas ha demanat que els dotze talibans del govern deixin de ser nazis i separatistes. Li portaran un morrió per al musell.
Alícia Sánchez-Camacho ha demanat «una grande y libre» per a Espanya. Li portaran una foto de Montserrat Caballé.
Artur Mas ha demanat un nou estat. Tots els rumors apunten que li deixaran la dona embarassada.
Duran i Lleida volia demanar un ministeri a Madrid, després ha canviat per l’ambaixada de Catalunya al Vaticà. Els reis li faran veure que, per al 2013, d’ambaixada res, que a Catalunya tot va amb pujada. Potser s’haurà de conformar amb les escorrialles del calze de la missa de reis (algú ha dit d’afegir-hi també un parell d’hòsties consagrades).
Albert Rivera ha demanat 40.000 exemplars de la constitució espanyola. Li portaran també una trituradora de documents per anar avançant feina.
Rubalcaba ha demanat un model federal per a Espanya. Li contestaran que Pi i Margall es va endur fa 150 anys el darrer que els quedava al magatzem.
Pere Navarro ha demanat un bon aparell per al partit. Li portaran un secador de pèl (dels de tres o quatre velocitats).
Herrera ha demanat una societat igualitària i sense retallades. Li han promès que, si ho paga ell, l’any que ve portaran les tres reines i tres camells més.
La CUP no s’està de res i ha fet saber als reis que «ho volem tot». De moment els portaran una samarreta de Desigual (no s’han atrevit amb una de Mango) i els recomanaran que, de cara a l’any vinent, siguin més coherents i en la carta afegeixin «ho volem tot i tota».
Josep Anglada ha demanat als tres reis que no s’atreveixin a tornar a posar els peus a Catalunya, sobretot a Baltasar. L’alcalde de Badalona tambe ha signat la petició.
Mas-Colell ha demanat als tres reis que l’any que ve només en vingui un per estalviar en les cavalcades. Li diran que d’acord, però que els altres dos han de tenir càrrecs en empreses públiques de la Generalitat i que els seus respectius camells han de quedar recol·locats com a assessors d’imatge de la conselleria.
José Montilla vol demanar «fets i no paraules», però… no sap com escriure-ho.
Messi ha demanat… Doncs, no ho sabem. A la carta només hi ha monosíl·labs agramaticals i un únic inici de frase articulada, i inacabada, que diu «La verdad es que…»
Paco Marhuenda ha demanat que Catalunya «entienda su tradición milenaria y entre en razón». Li portaran una matrícula per a primer d’història a la UOC.
Oriol Junqueras ha demanat el do de la ubiqüitat. De moment li concediran la possibilitat de ser alhora, d’acord amb els titulars de premsa recents, “president a l’ombra”, “cap de l’oposició”, “soci de CiU” i “acòlit de Mas”.
Urdangarín ha demanat… òndia, es veu que aquest no s’ha atrevit a fer la carta.
El sindicat d’elefants del zoo de Barcelona ha demanat als reis que el seu col·lega de la Zarzuela vagi a missa de tant en tant i hi canti allò de «Senyor, tingueu pietat».
Xavier Trias ha demanat bona predisposició per al diàleg. Li portaran un logopeda.
El rei d’Espanya ha demanat un nou «consenso de concordia». La carta no ha arribat perquè qui l’envia ha confós el destinatari amb el remitent.
Sofia de Grècia diu que ja fa temps que no fa cap carta a cap rei. «És inútil», afirma.
Els guionistes del Polònia de TV3 han demanat pau, salut i feina (però no tanta!). Els contestaran que endavant amb les dues primeres demandes, però que, de moment, les circumstàncies no faran possible la tercera.
– El nostre país: una experiència única
– Independència ? Doncs expressem-nos amb correcció
Jaume Aulet, que és professor del Departament de Filologia Catalana de l’UAB, publicava a Vilaweb – ja fa un temps – un article titulat ‘Decàleg per a combatre el pensament autonòmic’ que, ara que navegant per la xarxa he trobat, m’ha cridat molt l’atenció. Aquí el teniu.
” Si volem anar cap a l’estructura d’un estat, hem de pensar d’acord amb aquest objectiu i, per tant, ens hem de saber expressar en conseqüència. Hem de passar, doncs, del «pensament autonòmic» al «pensament estatal» i, a l’hora de parlar i de comunicar-nos, hem d’expressar-nos d’acord amb aquest canvi de paradigma.
L’ús que fem de la llengua posa en evidència si tenim al cap o no aquesta «estructura» que ens ha de dur a l’«estat propi». Són elements subtils, que sovint delaten quin és el pensament o la posició real de qui utilitza determinades expressions. Aquests detalls són especialment simptomàtcs en el cas dels polítics, que són gent acostumada a dir una cosa i a pensar-ne una altra.
Aquí teniu un decàleg (i una propina) amb uns quants exemples didàctics (se n’hi podrien afegir molts més) de com podem combatre (o delatar) el pensament «autonòmic» i com podem evolucionar cap a una «estructura d’estat» en el pensament i en l’expressió lingüística.
1. No direm «autogovern», sinó «govern». No hi ha cap país seriós que utilitzi el terme «autogovern», entre altres coses perquè no tenen cap més forma de governar-se que no sigui la que s’atorguen ells mateixos. En una estructura d’estat, doncs, la idea d’«aprofundir l’autogovern» és una paradoxa (i quasi una fal·làcia).
2. No direm «parlament autonòmic», no faltaria sinó. Però no tan sols això: no adjectivarem el mot «parlament» per referir-nos al Parlament de Catalunya. Tret que fem una comparació, és clar. Els que hem d’adjectivar són els altres: el parlament britànic, el senat espanyol, el congrés espanyol dels diputats, etc.
3. No farem servir mai el terme «comunitat» per referir-nos al país. La legislació espanyola fa servir la paraula com a eufemisme i això n’ha desprestigiat l’ús. L’exemple és especialment flagrant en el cas del País Valencià.
4. No ens ha de passar ni pel cap de parlar d’«eleccions autonòmiques». Però la cosa és més subtil: tampoc no parlarem d’«eleccions catalanes», perquè si tenim assimilada l’estructura d’estat, totes les eleccions que puguem fer ho són, catalanes, (encara que siguin per a elegir representants al parlament europeu). Parlarem d’«eleccions» (perquè són les més importants que es fan al país i per tant no necessiten cap qualificatiu) o, si es vol, d’«eleccions al parlament» (no pas «al Parlament de Catalunya», és clar).
5. Podem parlar del «president Mas» (per alguna cosa és el nostre) i referir-nos-hi com a «president de la Generalitat» o «president del govern». Del nostre govern. Quan parlem de François Hollande ens hi referim com a «president del govern francès» i no fem servir l’expressió «president Hollande» (fora que ja tinguem la conversa contextualitzada). Altre tant en el cas del «president del govern espanyol», el senyor Mariano Rajoy. Ens mereix tot el respecte que li atorguen les urnes, però no ens hi hem de referir genèricament com a «president del govern» ni com a «president Rajoy».
6. No direm mai només «estat» per referir-nos a l’«estat espanyol». És tan obvi que no cal ni comentar-ho.
7. Per motius semblants direm «el rei Joan Carles», «el rei de Suècia», o «el príncep Felip de Borbó», però no direm mai «el rei» o «el príncep» i prou, perquè la nostra «estructura» de pensament no ens hauria de permetre de sobreentendre a qui ens referim. Igualment, direm «monarquia espanyola» o «casa reial espanyola» i no «monarquia» o «casa reial». Per cert, podem dir «el rei Joan Carles» sense identificar-lo perquè amb aquest nom no n’hi ha hagut cap més. En el cas de Felip de Borbó està bé que especifiquem perquè històricament anem ben servits de prínceps amb aquest nom.
8. No direm «constitució» i prou, si ens referim a la «constitució espanyola».
9. Direm «Arxiu Nacional» o «Teatre Nacional», però no «Arxiu Nacional de Catalunya» o «Teatre Nacional de Catalunya». No cal ser redundants ni ampul·losos.
10. Quan agafem el tren d’alta velocitat direm que agafem el TAV o el TGV, però mirarem de no fer servir el terme AVE (que, a més, no porta explícit el concepte de transport ferroviari).
I la propina (per postres)
11. No direm «Partit Popular de Catalunya» sinó «Partit Popular a Catalunya». Tret que hi hagi realment un partit inscrit al registre amb aquest nom i que, per tant, no sigui només una delegació del «Partido Popular» d’abast espanyol. Com que desconec la qüestió jurídica, m’estimo més deixar-ho com un simple suggeriment final.
Acabem amb un parell de comentaris una mica més subtils i personals. Al meu entendre –i de manera excepcional– hauríem de dir «Generalitat de Catalunya» i no «Generalitat» per respecte a la de València. Tot i així, és millor parlar de «Generalitat de Catalunya» que no de «Generalitat catalana». Per definició, el concepte intrínsec de «generalitat» no hauria d’admetre gaires termes restrictius. Però repeteixo que, aquesta, és una percepció més aviat personal.
D’una altra banda, no hauríem de buscar, sistemàticament, eufemismes per referir-nos a idees tan bàsiques com les que expressen els mots «independència» o «estat català», encara que després puguem matisar fins on faci falta l’ús que fem d’aquests termes. Evitar determinats mots pot ser una estratègia, però també és un símptoma de debilitat a l’hora de consolidar aquestes noves estructures de pensament. I pensem que, d’alguna manera, el concepte «estat propi» també té un punt eufemístic. Evidentment quan aquest «estat català» sigui una realitat i les estructures estiguin no només creades sinó també assimilades, no tindrà gaire sentit parlar d’«estat propi» ni, potser tampoc, d’«independentisme». Parlarem simplement d’«estat». Que així sigui.
– Competicions oficials, si us plau
El de menys era el resultat ( 1-1 ).
Ahir, a la tarda, una altra jornada d’afirmació nacional.
El tradicional partit nadalenc de la selecció es va convertir ahir en una altra manifestació per la independència. L’estadi era ple d’estelades i s’hi sentien tothora crits a favor de la llibertat de Catalunya i l’oficialitat de les seleccions catalanes. Catalunya va empatar (1-1) amb Nigèria, que va igualar a la segona part el gol de penal de Sergio Gonzàlez. El partit, jugat a l’estadi de Cornellà-el Prat, va ser el comiat de Johan Cruyff com a seleccionador nacional.
– Millorar l’educació per millorar la societat
El professor i doctor en pedagogia Xavier Melgarejo va fer a TV3 una lliçò magistral comparant el model educatiu Finlandès amb el Suec i Espanyol. Va comparar-ho amb el Suec per a què en veiessim les diferències en un país proper i també amb el nostre marc de referència espanyol i així va explicar les virtuts d’un sistema que és capdavanter al món des de fa 20 anys.
Durant l’exposició va mostrar detalladament i de manera clara les mancances que tenim en el nostre sistema i què podríem arribar a fer per millorar-lo.
– Comiat a un treballador per la pàtria
Moisès Broggi va destacar com a doctor i humanista, en dos àmbits diversos com la ciència i el pensament. Va ser un català de pedra picada durant tota la seua llarga vida, són les definicions per a un home fidel a la terra que ha deixat una llarga petjada i una profunda admiració ciutadana i en els àmbits acadèmics.
Hem de destacar algunes cèlebres frases que demostren un gran compromís per la nació catalana:
“ La unió amb Espanya no és tan sols una rèmora, sinó que ens porta a la ruïna”.
“ La sentència del Tribunal Constitucional de l’any passat va ser una condemna a l’extinció institucional del nostre poble”.
“ És precís que tots els qui estimem el país ens impliquem en la resolució d’aquesta dominació d’Espanya”.
– Havia dit que avui no faria res… però un toc d’humor va bé
– Demà descansaré, així que us desitjo a tots…
– … i una possible reacció, si els escoltes massa !
– Anunciants de l’apocalipsi català
– Les cares d’uns antinacionalistes…molt nacionalistes
– La nostra història en paraules: Jurament de l’exiliat
Jurament que es va fer a si mateix Rovira i Virgili el dia que tenia que abandonar Catalunya, cap a l’exili, 1939.
” Ara que Catalunya ha caigut trencada, esclafada, vençuda per la força; ara que volen esborrar el seu nom de la geografia, el seu idioma de la literatura, el seu amor dels cors; ara que Catalunya sembla que es desfaci i desaparegui en el clot negre de la persecució i de l’odi; ara que centenars de milers de catalans han de sortir de la pàtria envaïda pels vells enemics i per enemics nous; ara que és una hora de dolor i d’amargura, el meu pensament nacional s’afirma amb més vigoria. Enmig del present, desolat i tràgic, poso la meva esperança en els dies que vindran, en el dret que triomfarà, en les llibertats que es restabliran, en la llengua que persistirà. No em descoratjo, no renuncio, no deserto. I somio en la més gran Catalunya, la més gran pel territori, la més gran per la llibertat, la més gran per la civilització. De la màxima dissort, sortirà el definitiu redreçament de la nostra història, si els catalans sabem aprofitar les duríssimes lliçons que hem rebut.
Treballaré en tot allò que jo pugui perquè ressorgeixi – més sòlida, més pròspera i més noble encara que abans- la pàtria caiguda. Aquest és, mentre el tren en marxa m’allunya de Perpinyà, el meu jurament de català nacional. Que tots els catalans exiliats facin i compleixin el mateix jurament i vindrà el dia que podrem alçar damunt la recobrada terra de Catalunya les nostres veus, la nostra bandera i el nostre gran ideal “.
– Sobre els Estatuts, una predicció complida
” Més val, en tot cas, que l’estatut sigui inferior als catalans que no pas que els catalans siguin inferiors a l’estatut.(…) Pitjor que els estatuts retallats, són les ànimes retallades”
Antoni Rovira i Virgili, 1932,
Us sona d’algo ?
– Curiositat: L’origen del ” habla en cristiano “
“… foren uns frares de Valladolid que, en temps de Felip II , van ser traslladats al monestir de Montserrat. Quan els penitents es confessaven en llur idioma, el català, aquests frares foranis posaren en circulació aquesta frase – si eres cristiano habla en español – tan celebrada pels espanyols anticatalans…”
Del llibre Apòstols i mercaders, d’en Pere Foix.