Tetramorfs

Conjunt de quatre sers situats al voltant del tron de Déu, un lleó, un brau, un àngel i una àguila, són assimilitats com els evangelistes, Mateu, Marc, Lluc i Joan.

És una de les representacions iconogràfiques més importants del cristianisme.

Tetramorf a la creu de terme de Sant Pere del Bosc

Tetramorf a la creu de terme de Sant Pere del Bosc

La principal font d’inspiració del tetramorf  prové de l’Antic Testament quan Ezequiel va descriure que al voltant del tron diví va veure unes figures amb ales.

“en el centro de ella [-la nube-] había semejanza de cuatro seres vivientes, cuyo aspecto era
éste: tenían semejanza de hombre, pero cada uno tenía cuatro aspectos, y cada uno cuatro alas.
Sus pies eran rectos, y la planta de sus pies era como la planta del toro. Brillaban como bronce
en ignición. Por debajo de las alas, a los cuatro lados, salían brazos de hombre, todos [los]
cuatro tenían el mismo semblante y las mismas alas, que se tocaban las del uno con las del
otro. Al moverse no se volvían para atrás, sino que cada uno iba cara adelante. Su semblante
era éste: de hombre y de león a la derecha los cuatro, de toro a la izquierda los cuatro y de
águila los cuatro”
.

Té dos signigicata, per un simbolitza la visió de l’Evangeli des de quatre punts de vista:

El lleó s’identifica amb Marc, ja que el seu Evangeli comença parlant de Baptista: Veu que clama en el desert, potent i solitària com el rugit d’un lleó. També se l’associa pel fet que ell és de Jerusalem i l’emblema de la ciutat és el lleó.

L’àngel o l’home és Mateu, comença el seu Evangeli parlant sobre la vida de Jesús com home sense donar importància a la seva part divina.

Sant Lluc com un bou, comença el seu Evangeli amb el sacrifici de Zacaries i el bou és un animal habitual als sacrificis.

I per últim l’àguila, ha sigut associat amb la figura de Joan per la força amb què s’eleva el seu pensament .

I també pot representar els quatre aspectes de la naturalesa de Jesús, l’home o Sant Mateu, l’encarnació com el bou o Sant Lluc, la crucifixió pel lleó o Sant Marc i per últim la resurrecció que seria l’àliga o Sant Joan)

Fresc a la Basílica de Sant Angelo

Fresc a la Basílica de Sant Angelo

Partint d’aquests elements comuns, es poden distingir diverses formes de representar el tetramorf. La primera seria com a símbol, és a dir com quatre figures independents de lleó, bou, home i àguila, generalment amb ales.

 

La segona seria com a escriptors o evangelistes acompanyats del seu símbol .

I una tercera, més difícil de trobar, tot i que amb diversos exemples a la Península, és aquella en què quatre àngels sostenen en les seves mans els símbols del tetramorf

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *