A mi m’ha estat útil treballar les estratègies d’aprenentatge amb els/les alumnes des dels seus propis deures. Aqui tens el material que faig servir perquè ells planifiquin els seus deures a l’hora de la optativa “Estratègies d’aprenentatge”. L’autoavaluació pren un paper important des del punt que l’alumne s’avalua el treball i actitud de cada sessió de treball. Com a porofessor/a també hi ha un espai per posar-hi anotacions, orientacions o consells.
A partir d’aquest material treballo diferents estratègies com l’esquema, el resum, el subratllat, l’espai de treball, l’atenció, l’organització de l’agenda i la carpeta.
– Graella de planificació del treball personal. L’alumne ve a la classe “d’Estratègies d’aprenentatge” amb la graella omplerta. Això li permet preveure quina feina farà durant aquesta sessió.
– Graella de seguiment de l’alumne per part meva. Aquesta graella permet tenir informació recollida de l’alumne i compartir els compromisos amb ell/a, la seva familia i el professorat que el té a l’aula.
– Aprendre a aprendre és un video que em permet reflexionar amb l’alumne la importància que té el propi esforç per aprendre, on l’adult és un guia que observa i està allà per orientar,però que el veritable èxit acadèmic i personal depèn d’un mateix/a. La funció de l’adult és la d’escoltar, observar, orientar, guiar, animar i no pas la de fer la feina de l’alumne. L’adult potencia l’autonomia, l’interès i la motivació de l’alumne per aprendre. Un cop passat el video es poden fer una serie de conclusions que es poden penjar en un mural a l’aula, i que serveixen de guia i recordatori durant l’espai d’estudi a l’aula.
[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/onQrYYFf2to" width="425" height="350" wmode="transparent" /]
– Quin hemisferi utilitzes per aprendre? Mira aquesta noia atentament, si veus que gira en sentit a a les agulles del rellotge vol dir que fas servir primordialment l’hemisferi cerebral dret, en cas contrari voldrà dir que utilitzes l’hemisferi cerebral esquerre.
– Articles per aprofundir sobre els hemisferis cerebrals: “Hemisferios cerebrales y el procesamiento de la información“.
ja ho veig, consideres que les estratègies són importants. estem d’acord!…..
Un alumne sense estratègies és com un lapeta sense eines.. A diferència de les eines del paleta, les eines que necessita l’alumne, convé que se les faci el mateix.
Ser competent, és ser estratègic!. Es podria dir això?