Divendres 14 / LA MATANÇA DE MY LAI
LA MATANÇA DE MY LAI
Durant la guerra del Vietnam, un oficial americà, William Calley, i els soldats Paul Meadlow i Michael Bernhardt, van estar implicats en una matança indiscriminada de civils en una població rural anomenada My Lai.
Meadlow rebé ordres del seu oficial, Calley, de disparar sobre els civils, i les complí. Meadlow justificà el seu comportament dient que el seu deure era d’obeir ordres i que si no hagués complert el seu deure, hauria estat castigat. A més, sostingué que era just de matar civils per compensar la mort d’alguns soldats americans.
Calley, l’ oficial encarregat i el que va donar l’ ordre d’ executar els civils, sostingué que tenia ordres de dalt i que d’ell s’esperava que les complís. Volia ser un bon oficial. AI comandament superior li pertany de dictar qui és l ‘enemic. EI seu deure es limitava a complir les ordres de dalt, no a discutir-les. EI que era bo i just ho definien els oficials superiors i, si ell no hi hagués estat d’acord, només hauria protestat després d’haver complert les ordres.
Bernhardt no complí les ordres de Calley, i disparà enlaire. No entenia per què havia de matar els civils, i per a ell el més important no era complir ordres, sinó que primer havien de ser justes i raonables. Bernhardt es guiava per principis morals, comentava que els civils tenien dret a continuar vivint.
-
En el comportament dels tres militars hi va haver un conflicte de valors o normes: concreta quin va ser el conflicte en cada militar.
-
Qui és més responsable de la matança de civils, el que dóna l’ ordre o el que dispara? Per què?
-
Les normes i les ordres s’ han d’ obeir. Però en quins casos l’ obediència deguda a l’ autoritat legítima no és prou raó per complir-les?
-
Els tres militars van ser portats a judici als EUA: quina creieu que va ser la resolució judicial?
-
Valoració personal de l’ article i els exercicis.
-
Afegiu imatges. Doneu qualitat a la presentació.
Els valors per els que vivim / Divendres 7
Els valors per els que vivim
Feu els exercicis següents. Poseu imatges.
1.Una vegada, davant d’ un bar, un grup de joves s’ estaven colpejant i uns altres que passaven per enllà , en veure la baralla, es van afegir i van començar a repartir cops de manera indiscriminada a tort i a dret sense saber per què es barallaven els primers. Sembla que la raó que els movia és que s’ ho passaven bé amb la violència. Teòricament per la majoria de la gent la violència és un contravalor però per a aquests nois era un valor.
Segons els text: Com podem definir la paraula valor?
2. Llegeix les següents frases i substituïu la paraula valor per la que creieu més adequada entre les següents : utilitat, importància, crèdit, gosadia, preu, valentia, força.
a) Els soldats van mostrar un gran valor.
b) Quin valor té aquest televisor?
c) Aquests documents són de gran valor.
d) No sé quin valor tenen les teves paraules.
e) Aquest certificat té un gran valor.
f) Aquell aparell té poc valor.
g) Encara va tenir el valor de negar l’ evidència.
3. Escriviu unes altres frases que vulguin dir el mateix que les següents, però que no continguin la paraula valor:
a) Aquests joia té un valor sentimental.
b) Quin és el valor de x en aquesta equació?
c) Aquesta noia és un jove valor de l’ atletisme.
d) No va tenir prou valor per afrontar el problema.
e) Aquest aliment té un gran valor energètic.
f) Van invertir en valors de borsa.
4. Totes les persones tenen un sistema de valors que les fa actuar d’ una manera o d’ una altra. Aquest sistema s’ expressa en les nostres accions habituals. Prenent com a model la primera frase, torna a escriure les altres i completa-les amb les paraules següents (trieu la que us sembli més adequada en cada cas sense repetir-ne cap): seguretat, salut, violència, consum, perill, diversió, autocontrol, esforç, plaer, vanitat, risc, raonament, modèstia, austeritat.
a) Quan un polític no accepta comissions per la concessió d’ obres a una empresa, és que prefereix l’ honestedat a l’ l’ enriquiment.
b) Quan un conductor circula a més velocitat de la permesa, és que prefereix el…………………..a la……………………………..
c) Quan un alumne es dedica a altres coses en lloc d’ estudiar , és que prefereix la………………………..a l’ ………………………………..
d) Quan una persona decideix prendre drogues, és que prefereix el………………………a la ……………………….
e) Quan algú compra tot el que li ve de gust, tant si ho necessita com si no, és que prefereix el………………………….. a l’………………………………………
f) Quan algú decideix no beure perquè ha de conduir , és que prefereix l’……………………al…………………….
g) Quan una noia en pega una altra que l’ ha molestat, és que prefereix la……………………al………………………….
h) Quan un artista fa gala dels seus èxits, és que prefereix la……………………a la ………………………………
5. Si heu acabat tot l’ anterior feu el següent:
Fa poc han donat un Premi molt important al Rafa Nadal: el Premi Príncípe de Asturias. Aquests Premi no es dóna tant sols per ser un gran esportista o un gran escriptor, etc., sinó també per els valors morals que representa la persona premiada. Busca informació i descriu quins són els valors morals premiats en el cas de Rafa Nadal.
Un policia a Nova York
Un policia de Nova York va sortir a les notícies per un fet impressionant: mentre patrullava sol, es va trobar trenta-cinc mil dòlars. Eren diners blanquejats procedents del tràfic de droga, els va arreplegar a corre-cuita… i els va presentar com a prova. Als mitjans de comunicació de masses es va fer un ressò d’ aquest cas singular. Els periodistes es desfeien en elogis envers la seva honestedat i l’ alcalde el va guardonar amb una medalla a la integritat.
A mi també em va animar, la història, després d’ haver-ne sentit tantes de policies que s’ omplien les butxaques de diners, fins que vaig sentir el policia explicant per què ho havia fet. Tal com va confessar, va estar temptat de quedar-se els diners, però aleshores es va adonar que la seva pensió valia molt més que no pas allò. Va explicar que no es volia arriscar a perdre la pensió si l’ enxampaven. “Per què m’ he de jugar la seguretat econòmica per trenta-cinc mil dels grossos?”, va raonar. Aquesta explicació em va fer reflexionar. Em preguntava què hauria fet el policia si hagués trobat un botí d’ un valor superior al de la seva pensió. Segons el seu raonament, l’ hauria arreplegat sense pensar-s’ ho dues vegades.
Si l’ alcalde volia entregar medalles, a la d’ aquest paio hauria hagut de gravar “franquesa”, i no “integritat”. Al menys l’ agent va tenir el valor de dir la veritat. Però aquest raonament morals no és dels que jo ensenyaria als meus fills. El que ens deia realment era: “Compliré la llei sempre que tregui més profit d’ obeir-la que d’ incomplir-la”.
Per a mi aquesta no era la part més esfereïdora de la història. El que em va alarmar de debò va ser que ningú més no va semblar detectar la gravetat de les declaracions d’ aquell home uniformat de blau. Vaig tenir la impressió que jo havia estat l’únic que s’ ha n’ havia adonat , l únic que estava convençut que fer el que és correcte per un motiu equivocat no ens converteix en persones íntegres. Cal que tant els actes com els motius siguin íntegres. La integritat exigeix una lleialtat i un compromís ferms envers els nostres principis, i no el càlcul i l’ oportunisme. Agafar dines que no ens pertanyen és incorrecte, independentment de la quantitat de què es tracti. Aquesta història tractava en realitat d’ un policia potencialment corrupte al qual encara no havien pagat el seu preu.
Lou Marinoff, Més Plató i menys Prozac (Pres de A. Baig, Educació civicoètica)
Feu els següents exercicis construint un document en power point.
1. Creus que si la quantitat trobada hagués superat la de la pensió, el policia se l’ hauria quedat? Per què?
2. Com podem qualificar l’ actuació del policia : covardia, ingenuïtat, honestedat, sinceritat, egoisme?
3. Per què l’ autor del text no qualifica l’ acció del policia com a moralment bona si, en definitiva , va fer allò que era correcte: retornar els diners?
4. L’ autor diu que mani no posaria el raonament del policia com a model per als seus fills: vosaltres què faríeu?
5. Crieu que “tothom té un preu”?
6. Si trobéssim algú que no té un preu què en pensaríeu d’ ell?
7. Busqueu algun cas de persona íntegra i descriviu-la.
8. La vostra valoració personal.
9. Acompanya amb imatges i animació.
Divendres 24. EL VALOR DE LA VIDA I DE LA PERSONA II
Solucions dolentes Al llarg de la història, la vida humana s’ ha valorat de molt diferents maneres: 1. El valor de la vida humana, com el valor de la vida animal, depèn de la força. És la llei de la supervivència. El peix gran es menja al petit. Però els éssers humans no volem viure així. La nostra intel·ligència es revela davant aquesta injustícia. Aspirem a viure malgrat ser malalts, vells, pobres o ignorants. L’ influència de les religions, el treball de molts pensadors i la reclamació de les víctimes ha rebutjat com a perversa aquesta solució. 2. El valor de la vida depèn de la raça, la situació social, la salut o la religió que una persona professi. La solució és dolenta perquè no fa derivar el valor de la vida del fet de ser persona, sinó d’ alguna característica secundària. A més no reconeix l’ igualtat dels éssers humans i atribueix a algú la capacitat de decidir quina vida és valuosa o no. 3. El valor de la vida depèn de l’ utilitat social. Per aquesta raó moltes cultures han deixat morir als vells o als malalts. I també als nens. L’ infanticidi ha estat una pràctica habitual. Aquests solució és dolenta perquè, en lloc de considerar que els éssers humans tenen valor per sí mateixos, se’ls considera instruments per a aconseguir alguna cosa. Solucions bones Però també s’han trobat solucions justes. 1. Tots els éssers humans tenen dignitat, per el fet de ser persones. És a dir, són valuosos i es mereixen respecte i protecció. Aquesta és la afirmació que ens constitueix com espècie. És una bona solució perquè satisfà els grans desigs de l’ ésser humà, i valora la seva llibertat i intel·ligència. Si es limita el valor de la vida per qualsevol raó (raça, edat, religió, utilitat, etc.) sempre apareixen situacions terribles i injustes. 2. Els drets humans es deriven d’ aquesta dignitat i la protegeixen. Per això són tan importants. Tots volem tenir drets i que es respectin. Això ens beneficia molt, però també ens exigeix molt. Hem de col·laborar a l’ universal establiment i realització dels drets i això ens imposa obligacions: respectar als demés i també a nosaltres mateixos. 3. El dret a la vida ens exigeix a més col·laborar en el seu manteniment. No basta amb no matar, amb no destruir la vida. Se l’ ha d’ ajudar, de protegir. Per això hem de protegir als que no tenen el necessari per a viure, als que estan en perill. Malgrat visquin lluny de nosaltres, si defensem el valor de la vida hem de sentir-nos responsables dels que moren de gana, de set, de malalties que nosaltres podríem curar, o víctimes de tiranies. 1. El valor de la vida de cada persona no pot dependre de………………..en concret de………. 2. El valor de la vida de cada persona no pot dependre………………. 3. El valor de la vida de cada persona no pot dependre de ………………………………… com ha passat històricament quan ………………………………….. 4. El valor de la vida de cada persona deriva de…………………………….. 5. Allò que deriva de la nostra dignitat és………………………. 6. Col·laborar a l’ establiment dels drets humans vol dir………………. 7. Com es diu el document en que es recullen els drets de les persones? 8. En la vostra opinió quines serien les necessitats actuals en la solució de les quals ens hauríem d’ implicar tots? 9. Conclusions personals de la lectura de l’ article.
Divendres 17. El valor de la vida humana