Un pelegrí va arribar a un poble i va veure un home assegut sota d’un arbre, al qual preguntà: “Com és la gent d’aquest poble?”
“Com és la del poble d’on vens tu?” li pregunta l’altre.
“La del poble que jo vinc és del pitjor que et puguis imaginar, no et pots fiar de ningú, són mentiders, roïns..”
“Així és també la gent aquí.” Li respongué.
Al cap d’una estona arribà un altre pelegrí que també formula la mateixa pregunta: “Com és la gent d’aquest poble?”
I l’home de sota l’arbre li respongué amb: “I com és la gent del teu poble?”
“La gent del meu poble és encantadora, servicial, noble…” Digué el pelegrí”.
“Doncs així també és la gent d’aquí” li digué l’home assegut a sota de l’arbre.
Anthony de Mello
Passa sovint que s’elaboren llistes de feines a fer, programes de tasques a realitzar en un temps determinat, i això moltes vegades porta associat presses, nervis i malestar, s’aconsegueixin o no els resultats que es preveien. En canvi si en una llista de feines s’introdueix un ordre de prioritats, s’afavoreixen les condicions per tal de viure la realització d’aquelles tasques amb més relaxació.
En l’àmbit acadèmic, en pensar en la classe que es farà, s’acostuma a caure en el tòpic: “avui he de donar…” i resulta que ja és hora d’acabar la classe i el professor encara està allà volent complir i acabar el seu “programa” particular, provocant així que tothom se senti malament a causa del seu “programa”. El que no s’ha pogut fer avui, ja es farà dema, ¡no passa res!
Amb el pas del temps i amb les reflexions necessàries, es va donant més importància al “com” procedir en les situacions que no pas al “què” s’està fent.
Allò que és veritablement cabdal és l’actitud davant el treball i no la feina en sí. Si produeix insatisfacció fer de mestre, no necessàriament s’ha de canviar de feina, pot ser suficient canviar el “com” es fa. Deixar la docència per una altra professió portarà satisfacció mentre durin les expectatives que havíem posat en la nova tasca, però en el moment que sorgeixin contrarietats, es tornarà a estar igual que abans, en la mateixa situació d’impàs, perquè novament s’estarà posant de manifest la necessitat d’una nova manera de mirar la vida.
És important per a la pròpia vida d’un mateix, incorporar la ferma voluntat de vigilar “com” realitzem les tasques que ens toca fer. Això comporta estar amb la màxima atenció possible, amb els ulls ben oberts, en extrema vigilància; perquè fer de grat la feina que inicialment no satisfà les nostres expectatives ens pot ajudar a la nostra realització. En canviar la manera de mirar, la vida es manifesta amb molta més lluminositat. En Jaume Escoí ho resumia d’aquesta manera: “Hem de fer amb gust allò que ens desagrada”. Veurem que la frase té sentit, ja que en certa manera quina importància té fer bé allò que ja tens incorporat, o allò pel qual estàs molt capacitat? Té naturalment el seu valor, però encara en té més qui s’enfronta a noves proves i supera adversitats.
Passa a vegades, que ens enfadem defensant programes de continguts davant d’altres professionals o criticant les noves mesures que ha pres l’administració. Té una importància relativa el “què” ensenyem, perquè ens queda el “com” ho fem i això no ens ho pot prendre cap Llei orgànica, ja que el “com” surt del Ser. Per tant no ens ha de produir cap desassossec els canvis del Pla d’estudis, o quan en una reunió amb els companys es modifiquen les condicions actuals.
Una ajuda en aquestes circumstàncies pot ser aquest petit fragment d’Eckhart Tolle a “New earth”: “Sigues autèntic a la vida sent autèntic al teu propòsit intern. Quan esdevens total amb el què fas, els teus actes esdevenen carregats amb poder espiritual”.