La meditació desenvolupa la creativitat

Hi hagué una reina hindú que va perdre el seu valuós collar de perles. Angoixada, el buscà per tot arreu, i quan les esperances de trobar-lo estaven a punt d’abandonar-la, es va aturar i es va donar compte que el portava posat al voltant del coll”
               “aprender a meditar” (Brahma kumaris)

Al meu entendre la vertadera creativitat no existeix, perquè tot ja ha estat creat. Això que nosaltres anomenem creativitat és la tasca de recuperar informació que prèviament havíem adquirit, és a dir, està basada en una recopilació o reestructuració d’elements coneguts dipositats en el nostre conscient i inconscient. Però tots ells van ser el resultat de la nostra personal manera de relacionar-nos amb la naturalesa.

Aquesta informació adquirida conflueix en l’instant en què diem que es manifesta la creativitat. Utilitzem en aquest moment alguns elements que la nostra consciència posseeix i decidim què volem que es manifesti de tot això. Aquest instant, que en diem el de la creació, és un instant de moltes o poques possibilitats, depenent de l’estat de la nostra ment. Passa en aquest moment com quan vas a començar una pintura o una narració, és un moment de moltes possibilitats. Hem de prendre una decisió i llavors continuar endavant.

S’ha comprovat que la nostra ment, la d’una persona normal, genera mils de pensaments diaris, i la seva gran majoria són pensaments inútils. Em refereixo a aquells pensaments que es presenten sense control que, a vegades, fins i tot, produeixen mal de cap. Això és perquè els pensaments es succeeixen de forma automàtica i ininterrompuda. Quanta més tensió experimenta una persona, més ràpida és l’aparició dels pensaments. En aquest estat és impossible el contacte amb el món de les idees noves, no pot sortir res nou, original, perquè la ment és espessa, obtusa, no deixa passar la llum.
Al contrari passa quan ens relaxem, llavors els pensaments es van separant de tal manera que entre ells deixen un espai buit. És sobretot en aquest espai de temps, en aquest espai de silenci mental, quan poden fluir, aparèixer meravelles.

Una de les maneres que tenim per afavorir l’accés a aquest espai de múltiples possibilitats és a través de la “meditació”. La paraula meditació és un terme utilitzat en general per abraçar els diversos mètodes que tenen per finalitat aquietar la ment. És per això que podem considerar la meditació també com un procés de curació. Si cerquem la pau, el benestar, propi d’una ment en calma, en les coses externes, ens passarà com a la protagonista del conte que ens decebrem i no la trobarem. La meditació ajuda a escobrir el “collaret” a partir de l’observació d’un mateix.

En articles anteriors es mencionen maneres de practicar meditació. Ara m’agradarà mostrar la visió de Krishnamurti exposada en “La fenêtre ouverte”:

“Anem a meditar junts… com quan es deixa una finestra oberta i entra l’aire. La meditació és tot allò que l’aire porta, és tot allò que està en el vent… És necessari però que la finestra estigui oberta per amor, per afecte, en tota llibertat i sense esperar res. Aquest és l’estat de bellesa, aquest estat de l’esperit que observa, però que no demana res a canvi.

Tenir plena consciència de les coses és un estat extraordinari – tenir consciència de l’entorn, dels arbres, de l’ocell que canta, del sol que surt, allà al darrera vostre; estar atent a les cares, als somriures, al marge del camí; percebre la bellesa d’aquest país, d’un arbre que contrasta sobre un cel rogent, de les ones de l’aigua -, tenir de tot una consciència sense elecció. Això és el que jo us convido a fer. Escolteu els ocells, no cerqueu donar-los-hi nom, ni identificar la seva espècie, escolteu simplement els seus sons.

Observeu els moviments dels vostres pensaments; no els vulgueu controlar, no digueu: “Aquest és bo, aquest és dolent”. Però acompanyeu-lo amb el moviment. Aquesta és la consciència desproveïda de tota elecció, de tota condemna, comparació o interpretació, només és que observació. Heus aquí el que torna l’esperit altament sensitiu.

En aquest estat de vigilància, hi ha atenció – però en absolut control o concentració. Només atenció. Dit d’una altra manera, esteu a la vegada escoltant els ocells, veient sortir el sol, escoltant passar els cotxes, atents als vostres pensaments i sentiments i al moviment del qual és animada aquesta atenció. La vostra atenció és global, sense límits i cobreix no solament el conscient, sinó també l’inconscient.

Quan l’esperit està així d’atent, el procés d’associació del pensament remet i l’esperit esdevé tranquil. Llavors d’aquesta tranquil•litat sorgeix un altre moviment… Aquesta meditació – parteix de l’etern i torna a l’etern, ja que el fonament sobre el qual un es recolza ja no és més el temps, sinó la realitat”.

Els joves prefereixen ser estimulats a ser instruits

Ver un mundo en un grano de arena,
y un cielo en una flor silvestre
retener el infinito en la palma de tu mano,
y la eternidad en una hora.
                                 William Blake

Jo no he fet estadístiques, però he observat molt la cara dels alumnes, he vigilat el seu estat d’ànim, he parlat amb ells, i he captat que prefereixen ser estimulats, motivats que no pas instruïts. Això no vol pas dir que ens hàgim d’oblidar de l’objectiu que la societat ens ha encomanat, però treballant el primer aspecte estem preparant el terreny pel segon.

Podríem dir que hi ha dos tipus de motivació, però totes necessiten de la creativitat, en més o en menys mesura.
Un tipus de motivació basada en activitats pensades prèviament, abans d’entrar a l’aula. Pot estar estructurada amb més o menys detalls, és a dir, com part de la programació.
Hi hauria una altre motivació que necessita més del que en podríem dir la creativitat de veritat. Aquesta creativitat que només pot sorgir quan deixem de pensar, quan el “soroll” que la major part del temps està present en les nostres ments desapareix, que surt d’una ment tranqui-la, present en aquell instant i que es capaç de veure, quan mira els alumnes, què és el que fa falta en aquell moment.

Quan els alumnes es troben davant de fets gloriosos, d’històries plenes de vida, quan es troben davant seu amb preguntes sobre la vida que els interessa conèixer, he observat que les seves cares es transfiguren i els seus ulls mostren la lluentor de qui està ple de ganes de viure.
Explicar biografies de persones anònimes o de grans personatges dels diferents àmbits de la cultura, ciències, etc., amb l’ànim de destacar-ne alguna de les seves qualitats és d’un gran interès i un recurs molt valuós.

Una altra possibilitat és apuntar a la pissarra, en entrar a l’aula algun aforisme, a ser possible, amb alguna relació amb el treball del dia. Els aforismes contenen, de forma abreviada, grans veritats; són un petit grup de paraules que respon a quelcom grandiós, i poden ser tema per riques converses. A més cadascú es queda amb un bocí, més gran o més petit de la saviesa que contenen.
Alguns d’aquests aforismes podrien ser:

“Allò que pots fer o has somniat que podries fer, has de començar-ho. La gosadia porta en sí geni, poder i màgia”.
                                        Goethe

“El que vulguis que els altres no diguin, tu ho has de callar primer”.
                                        Juan Luís Vives

“No podem evitar cometre errors, però si que podem posar constantment atenció”.
                                        Epicteto

També és molt beneficiós escriure a la pissarra o millor encara recitar en veu alta tots plegats la següent pregària o poesia. Cal valorar si és oportú fer-ho, però si hi ha alguna possibilitat cal atrevir-s’hi, tot i que inicialment als alumnes els pot semblar estrany.

May all the beings in all the worlds be happy.
May all the beings in all the worlds be happy.
May all the beings in all the worlds be happy.

Tal vegada també aquesta poesia de Juan Ramón jimenez:

Yo no soy yo.
Soy este
que va a mi lado sin yo verlo;
que, a veces, voy a ver,
y que, a veces, olvido.
El que calla, sereno, cuando hablo,
el que perdona, dulce, cuando odio,
el que pasea por donde no estoy,
el que quedarà en pie cuando yo muera.

O potser pot resultar més fàcil amb aquesta meravellosa pregària de Lao Tse:

If there is to be peace in the world,
there must be peace in the nations,
if there is to be peace in the nations,
there must be peace in the cities,
if there is to be peace in the cities,
there must be peace betwen neighbors,
if there is to be peace betwen neighbors,
there must be peace in the home,
if there is to be peace in the home,
there must be peace in the heart.

El més important en aquest moment en que es troba la nostra societat i la nostra educació és motivar, i per a mi la millor de totes, però també la més difícil, és la creativitat que sorgeix del silenci mental.

Com avivar el foc, o com començar la classe

L’Univers és fet d’històries, no d’àtoms.
                                           Muriel Rukeyser

Hi ha un fet que em va succeir fa uns quants anys que em va produir el que en podríem dir una forta “sacsejada”. Un dia un alumne de l’IES, que era de l’Àfrica negra, em va explicar que al seu país un conte, una narració, era d’una importància tal que es podia equiparar a que hi hagués menjar a la taula. La vivència d’aquell alumne em va fer pensar en la importància i en la força que devien proporcionar les narracions a la gent. He de confessar que fins llavors, això dels contes jo ho tenia associat amb les coses dels nens petits.
Un altre fet que vaig sentir explicar a un important pedagog és que una vegada va anar a visitar un centre penitenciari del Brasil. En aquella institució ell havia de pronunciar una conferència a un gran nombre de reclusos reunits en una gran sala i que només li va ser possible que els presos anessin parant de fer comentaris i estiguessin atents a partir d’una narració.

El coneixement d’aquests fets em va portar a entendre que el conte era un recurs de grans possibilitats i que també ho havia de ser a l’aula. Tot i saber que “no viene a cuento que yo cuente cuentos”, vaig buscar “cuentos que viniesen a cuento” i vaig poder constatar la certesa d’aquelles paraules, de manera que van influir molt positivament en la meva vida professional, i és per això que sempre que puc començo la classe amb un conte, un mite, una narració, una metàfora, una vivència, etc.
Si algú dubta de la força d’una història que se’n recordi de quan era petit, si és que havia tingut la sort d’escoltar històries a la vora del foc i contes abans d’anar a dormir. Tots, petits i grans, estàvem atents, seguint el fil de la narració. Qui ho ha viscut sap que aquella escalfor queda per sempre, i si la vida ens porta situacions difícils, aquelles vivències són com una llumeta encesa en la foscor, una referència a la qual agafar-se.
Una narració és, doncs, un recurs amb grans possibilitats. Per una part ens serveix per motivar i conduir els alumnes cap al tema que ens interessa, per elevar les vibracions de tothom, però també serveix, i és el que m’agradaria ressaltar expressament aquí, per anar recollint, poc a poc, totes les atencions disperses, tant pròpies d’un aula d’ensenyament obligatori.

En general les narracions ens introdueixen sempre en un nou univers, que també és el nostre. La grandiositat no ha de ser necessàriament una cosa que passa als herois de les grans llegendes, als deus, pot ser un petit detall quotidià, el gest d’un nen, el somriure d’una persona gran…. També ho podria ser aquesta història:
“Tenia aproximadament seixanta anys i seia en una cadira de rodes, en mig de la multitud. La meva esposa es va oferir a ajudar-la i ella va acceptar demanant-nos que la portéssim al carrer Santa Clara.
En el darrera de la seva cadira de rodes hi havia penjades algunes bosses de plàstic. En el trajecte ens va dir que eren totes les seves pertinences. Dormia en portals de botigues i vivia de donatius.
Varem arribar on ella havia demanat. Altres mendicants es trobaven reunits allà. La dona va treure dos brics de llet d’una de les bosses de plàstic i les va donar als altres membres del grup.
“La gent ha estat caritativa amb mi, així que jo també he de ser caritativa amb els altres”, va dir
.  Paulo Coelho (Like the flowing river)

El valor de les narracions

Un narrador relatava les astúcies d’un sastre:
“Us garanteixo, va dir un turc, que per més que faci mai aconseguirà robar ni un tros de fil en la meva presència”. Li digueren que altres més capaços que ell havien caigut en les trampes d’aquell sastre deshonest. Finalment feren una juguesca.
Al matí següent, se’n va anar a la tenda del sastre, amb una magnífica peça de ras sota el braç, i va demanar que li fessin un abric. El sastre es desfeia en reverències i paraules amables, i mentre li prenia les mides, es va posar a explicar-li històries divertides que feien riure molt al turc. No obstant, mentre parlava, va tallar un tros de ras i el va amagar entre les seves robes. Així van anar seguint durant una bona estona: El sastre explicant divertides històries, el turc, partint-se de riure, demanant més acudits, i el sastre apoderant-se, d’amagat del turc, de trossos de roba. Ell mateix, al final, li va dir al pobre turc que se n’anés, d’altre manera no quedaria suficient per cosir-li l’abric”.

                               Rumi “El turc i el savi”

La majoria de contes mil•lenaris, o no necessariament tant antics, tenien i tenen per finalitat la transmissió d’una ensenyança. Són com senyals deixades per antigues cultures, amb la finalitat d’ajudar-nos a que no donem massa voltes innecessàries, que no ens desviem del lloc on hem d’anar. A l’igual que als camins rurals i a les carreteres es troben pals amb indicadors senyalant la direcció, aquestes narracions el que pretenen és senyalar cap a la veritat.

Aquestes històries meravelloses, poden transmetre una moral, o una veritat mística, en forma accessible, concreta que impressiona la imaginació i permet recordar-les fàcilment. I tal com es diu a “75 cuentos sufies”, pag.7: “L’anècdota pot restar més o menys oculta a la memòria, però quan es torna a presentar a la ment, encara que vagament, està carregada de tot el seu significat profund i de la seva lògica interna. Condensa, a més, tots els sentits que és susceptible d’incloure, i que arribat el moment, poden desenvolupar-se, a la manera d’aquelles flors, que l’aigua les fa reviure i s’obren.”

A un nivell més al descobert, tenen un valor pedagògic aquestes històries que radica en el fet de que poden ser escoltades a diferents nivells, depenent de la persona, i a la vegada incitant a un esforç d’interpretació. En el cas de “El turc i el savi”, el conte ens pot explicar des d’una aparent, simpàtica i divertida història, que és el que tots copsem, fins anar molt més enllà d’aquella emmascarada comèdia per trobar-hi un drama: “El sastre simbolitza el món, que s’apodera de la tela de la teva vida, tros a tros, amb les seves tisores, que són els mesos de l’any.” Rumi

Una altra característica que tenen és que s’exageren expressament amb la finalitat de que es vegi amb més claredat la idea que es vol mostrar. A les classes també es fa necessari a vegades, quan s’està treballant un cert contingut, recorre a algun exemple que representi una situació exagerada per tal de fer més entenedor el que s’explica.

Com a exemple de narració exagerada per mostrar clarament una ensenyança reprodueixo el conte “L’ensenyança de l’àvia”, extret de “101 cuentos clásicos de la China”, del poeta xinès Li Bai que explica el següent:
“Anant cap a col•legi, trobava pel camí una senyora d’edat ja avançada treballant prop del riu. La dona afilava una barra de ferro en una rústica pedra.
“Què està fent?”, va preguntar l’infant tot encuriosit.
La senyora gran, sense aixecar el cap, li va contestar amablement mentre continuava polint la barra metàl•lica.
“Estimat fill, vull fer una agulla de cosir”.
El jove va quedar completament desconcertat.
“Però, àvia, com és possible fer d’una barra d’aquest gruix una agulla tan petita?”
“Si, fill. Sempre he fet agulles amb aquestes barres de ferro. Són millors que les del mercat”.
L’àvia li va contestar com si es tractés de la cosa més natural del món, però el nen va continuar estant desconcertat.
“No s’impacienta amb aquest treball tan feixuc?”
“La constància fa miracles. Si un dia no és suficient, ni dedicaré deu o cent. Tard o d’hora ho aconseguiré”.
Des d’aquell dia, Li Bai sempre passava prop del riu camí de col•legi. Durant alguns mesos trobava l’àvia treballant constantment amb la seva barra de ferro, que empetitia, i es convertia en una diminuta agulla”.

Els peus al terra i el cap a l’infinit

No podem sostenir una entorxa per il•luminar el sender dels altres sense que el nostre també s’il•lumini.
                                            Ben Sweetland

El principi “de la Grandiositat al llibre de text” resulta una eina d’una enorme força pedagògica.
No és el mateix llevar-se al matí i generar el pensament: “gràcies Vida per tot el que ens dones!”, que pensar, “quin rotllo, un altre cop anar a treballar!”. Aquests pensaments ens porten a llocs molt diferents. El primer pensament portarà a actuar amb una bona predisposició i un estat d’ànim joiós; el segon ens portarà a actuar només pel compliment de l’obligació, enfadats amb nosaltres mateixos, i en el cas dels mestres, amb els alumnes, i queixant-nos tot el dia.
Per la mateixa raó, en ser davant els alumnes hem de, en certa manera, com invocar mentalment el Ser més grandiós, o pensar en la cosa més grandiosa que ens puguem imaginar, per tal que ajudi a brollar en aquell moment la visió i la claredat del què cal fer amb aquells nois i noies.

Preparar-nos per intentar generar aquest tipus de motivació és una tasca que en general és fruit d’un treball constant sobre un mateix i d’anar reflexionant sobre el fet educatiu; o sigui, respon a l’aplicació del refrany: ” A Dios rogando y con el mazo dando”. I cada nou instant que se’ns presenta és una nova oportunitat que tenim per ser meravellosos.
Sempre, doncs, tenint en compte les múltiples circumstàncies que convergeixen a la classe en aquell moment (tipus d’alumnes, dinàmica del grup, grau de sensibilitats, ideologies, ambient social, religions, etc.) procurarem trobar algun punt que ens permeti ser el començament d’un fil, que farà de conductor, i que ens porti, poc a poc, des “de la grandiositat cap al llibre de text”.
Caldrà, si és possible, que hi hagi una relació, més o menys estreta, entre el tema del llibre de text i el tema en què encetarem la classe, el de la grandiositat. I si aparentment no la té, sempre es troba algun “fil que penja”, per tibar-lo i que ens faci d’element connector.
No s’hauria de començar la classe pel llibre de text, ni per res que pugui semblar rutinari. Hauríem de regar la classe com si plogués, deixant caure pensaments, idees, preguntes, amb el millor tacte possible, que puguin interessar i colpir l’ànima dels nostres joves. Els hem de “ferir” amb dards carregats amb els millors pensaments que siguem capaços.
Tot això perquè d’acord amb George Leonard el propòsit de l’educació ha de ser el d’aconseguir crear “moments d’èxtasi”.

Un possible començament de la classe podria ser aquesta antiga llegenda hindú:
“Abans tots els homes que vivien damunt la terra eren déus. Però com que l’home va infringir tant les lleis de l’Univers, Brahma, el Déu suprem, va decidir castigar-lo i privant-lo de la seva consciència divina, l’amagà on mai ningú la pogués trobar i utilitzar per fer el mal.
Per això va reunir als altres déus del seu consell i els va preguntar: On podem amagar la consciència divina dels homes que no han sabut utilitzar-la?
“L’amagarem al lloc més profund de la terra”, digueren.
“No”, respongué Brahma “perquè l’home cavarà profundament i la trobarà”.
“La submergirem en el més profund dels oceans”, digueren.
“Tampoc”, respongué Brahma, “perquè l’home aprendrà a submergir-s’hi i la trobarà”.
“Doncs, amaguem-la a la muntanya més alta”, varen dir.
“No”, digué Brahma, “perquè l’home pujarà a totes les muntanyes i acabarà per trobar novament la seva divinitat”.
“Llavors no sabem de cap lloc”, digueren els déus menors.

I dirigint-se als alumnes, l’educador pot preguntar-los:
“Sabeu on la van amagar?”
“A l’interior de l’home mateix, al seu cor”.

Tothom és un artista

Había un hombre sentado en la esquina de una calle, con una gorra a sus pies y un pedazo de madera que, escrito con tiza blanca, decía:
“Por favor, ayúdeme, soy ciego”.
Un creativo de publicidad que iba de camino al trabajo se detuvo frente a él, leyó el letrero y se quedó pensativo. El ejecutivo observó que sólo había unas cuantas monedas en la gorra. Sin pedirle permiso, cogió el cartel, le dio la vuelta, tomó una tiza y escribió otra frase en la parte de detrás. A continuación volvió a poner el pedazo de madera sobre los pies del ciego, y se marchó sin decir una palabra.
Por la tarde, el creativo volvió a pasar frente al ciego que pedía limosna. Su gorra estaba llena de billetes y monedas. El ciego reconoció sus pasos y le preguntó si había sido él quien había cogido su cartel y había garabateado en él. “¿Qué es lo que usted ha escrito o pintado en mi tabla?”, le preguntó con curiosidades invidente.
El publicista le contestó:
“Nada que no sea tan cierto como tu anuncio, aunque está expresado con otras palabras”. El publicista sonrió y continuó su camino.
El ciego nunca lo supo, pero su nuevo cartel rezaba:
“Hoy es primavera, y no puedo verla”.
                       Eduardo galeano “El libro de los abrazos”

El títol d’aquest article era l’eslògan que Joseph Beuys utilitzava sovint per transmetre la idea que tots hem d’incorporar la creativitat a les nostres vides, en les professions i naturalment en educació.
Certament presenciem o vivim moltes situacions de la vida quotidiana que demanen ser transformades perquè les estem realitzant amb manca d’il•lusió, amb rutina. Veiem i sentim a les aules dels centres escolars situacions que posen de manifest la necessitat d’anar més enllà del què s’ha fet sempre. Aquesta guspira capaç de trencar els esquemes tradicionals sorgeix amb la creativitat.
En un moment determinat de la meva vida professional com a docent vaig reconèixer que quan estava a l’aula davant dels alumnes, tenia una manera de fer molt encorsetada, tot jo excessivament rígid. Trobava que el meu parlar i actuar estava limitat per mi mateix. Vaig observar que tot jo necessitava una expansió, aire fresc. Em va semblar que una possible manera d’aconseguir una mica d’aquell “elixir” que feia rejovenir, i que em mancava, podia ser proporcionada per l’activitat artística.

Necessitava una sacsejada i l’activitat artística em va semblar l’eina més adequada per espavilar-me. De totes les arts, em vaig decantar en primer lloc per la pintura. Va ser així perquè se’m va presentar l’oportunitat de seguir, podríem dir-ne, una mica a distància, el procés artístic que segueixen els estudiants de Pedagogia Waldorf. En el treball va tenir una gran preponderància el procés de viure el món del color, que anar progressant lentament cap a la incorporació de formes. Va ser molt interessant per mi, l’experiència que sorgia quan em semblava que el treball amb el color ja no podia donar més de sí, i quan llavors provava de rescatar alguna forma, d’acord amb el que em suggerien les diferents tonalitats.

La meva “recerca artística” em va portar posteriorment a practicar amb el volum, concretament l’escultura amb fusta. El meu procés particular consistia en fer passejades per la naturalesa i recollir troncs, branques, soques d’arbre, amb formes atractives i suggeridores. Posteriorment és una qüestió de no tenir pressa, d’anar traient totes aquelles parts que semblen inapropiades, que es considera que no transmeten res, amb la serra, el cisell… i anar conformant l’objecte, fins al punt que sembla que seria una transgressió. Em proposo que sigui un treball tranquil, reposat, meditatiu… però m’efloreix, massa sovint l’apassionament. Aquesta activitat en particular, de les diverses que he conreat, és amb la que he mantingut una relació més duradora, i ara a estones continuo practicant-la.

Posteriorment vaig també dedicar-me només al dibuix. Agafava pedres, fustes, fulles.., que recollia en fer un passeig i ajudant-me d’un vidre d’augment copiava les impensables i estranyes meravelles que guarden també els cossos petits. Sorgien paisatges que em recordaven situacions estranyes, originals que em sorprenien gratament.

Com es pot veure, quasi totes aquestes activitats tenen com a denominador comú copiar o modificar el què ja existeix a la naturalesa. Es pot dir, doncs, que cap d’aquestes activitats “artístiques” m’atreviria a considerar-les com una creació sinó que més aviat es tractaria d’un procés d’anar descobrint l’inesgotable varietat de colors i formes que es donen a l’univers.

Les meves mancances i el desig de ser “creatiu total”, la qual cosa em sembla una il•lusió inabastable, em van conduir cap a voler aprendre a teatralitzar, pensant també amb les moltes possibilitats d’aplicació amb alumnes que això em proporcionava. Ho vaig portar a terme amb l’ajut de l’arteràpia. Aquesta sanadora activitat em va ajudar moltíssim a tots els nivells especialment perquè em sembla que és un recurs per afrontar amb múltiples possibilitats les situacions que sorgeixen a l’aula.

Quan un alumne té un problema alguna cosa del seu entorn ha de canviar

“Un dia quan caminava sol per una platja de sorra on es trobaven centenars d’estrelles de mar que havien estat deixades fora de l’aigua, va veure que un noi agafava les estrelles de mar, una per una, i les llençava de nou a l’oceà. Després d’observar el noi durant uns minuts, li va preguntar què feia. El noi va respondre que retornava les estrelles de mar a l’oceà, perquè de no ser així moririen. L’home li va preguntar per què era important preocupar-se per salvar-ne unes poques, quan tantes moririen. El noi va agafar una estrella de mar i mentre la retornava a l’aigua digué: per aquesta sí que és important”.
                      Loen E. Eiseley (The starfish thrower)

Es pot comprovar que la gran majoria de vegades que un alumne té un problema, al darrera hi acostuma a haver una situació familiar conflictiva.
Això està relacionat amb la llei de causa i efecte, que explica que res passa per què sí, és a dir, que sempre que hi ha un efecte, (en el nostre cas el problema d’un alumne), al darrera hi ha una causa que l’ha generat.
Aquesta causa en general està relacionada amb l’entorn de l’alumne, la part més important del qual són els pares; de manera que és molt provable que ells tinguin un protagonisme cabdal en el problema.
Quan es detecta que el fill té un problema, pels pares resulta còmode i a la vegada sembla lògic portar-lo al psicòleg; i no vull pas dir que potser no s’hagi de fer, perquè hi ha situacions d’una complexitat tal que han de derivar necessàriament cap a un expert. Però, en la gran majoria de casos, els pares són incapaços de veure que qui realment té el problema, la causa del trastorn del fill, són ells, i que qui necessita una teràpia, en realitat, són els propis progenitors.

Tots coneixem aquella part de l’evangeli que diu: “És més fàcil veure la palla a l’ull de l’altre que no pas la biga al propi ull”. Això es posa de manifest quan ens expliquen una situació en la que nosaltres no hi estem implicats, que normalment veiem amb molta claredat què cal fer. No passa pas així amb els nostres problemes. A més de ser incapaços de veure’ls, quan algú ens els fa evidents, llavors ens costa d’acceptar-los, oferim resistència, perquè molt probablement es farà palesa l’evidència que haurem de fer algun canvi en la nostra vida, i això d’haver de canviar no ens agrada gaire als humans.

En l’àmbit educatiu es detecten molt sovint alumnes amb situacions difícils. Com que els directament implicats són els pares, la situació es mira ben segur, amb el distanciament necessari que es té quan s’és l’observador imparcial. Una manera de procedir en aquests casos pot ser la de tenir una conversa amb l’alumne per tal d’obtenir la informació necessària i després, amb una mirada plena d’estimació cap a aquell ser, intentar respondre a la pregunta: “Què li convé a aquest noi?” Probablement veurem que alguna cosa del seu entorn ha de canviar, segurament alguna cosa que afecta directa o indirectament els pares. I per tant, després hauria de venir l’entrevista amb els pares a qui també, amb una mirada plena d’estimació i sense culpabilitzar-los, se’ls hauria de comunicar allò problemàtic detectat.

No hi ha alumnes ganduls

Un vaso de agua fria ofrecido a tiempo al viajero sediento es un deber más noble y más digno que una docena de cenas, ofrecidas a destiempo, a hombres que pueden pagárselas.
              H. P. Blavatsky (La clave de la Teosofia)

En Jaume Escoí en un article titulat “el juguete”, explica una anècdota de la seva infància: “Quan era petit els meus pares tenien un burret i sovint succeïa que jo els havia d’acompanyar al camp, on anaven a treballar. A mi m’agradava amb deliri pujar dalt del burret i fer córrer l’animal donant-li cops amb una vareta. Va resultar, però, que els pares van haver de vendre l’animal, i jo llavors em resistia a caminar quan anàvem al camp perquè estava molt encapritxat amb aquella joguina, de manera que el meu pare m’havia de portar a les espatlles. Un dia se li va ocórrer al meu pare de proporcionar-me una nova joguina molt elemental: un tros de canya i un trosset d’olivera, el qual, segons el pare, corria més que el burret de debò. Dit i fet, em vaig posar a córrer sense adonar-me del cansament. Aquella joguina feia més lleuger el camí, tant als pares com a mi”.

Els nens actualment tenen, moltes vegades, joguines sofisticades que no deixen actuar la imaginació; per exemple, robots automàtics, nines que caminen i parlen, etc. Però quan una nena juga amb una nina de drap, o quan amb un tros de fusta es simula un tren, o quan amb els braços oberts es simula ser un avió, la imaginació de l’infant es veu estimulada perquè converteix una cosa insignificant en quelcom grandiós.
En Jaume Escoí, afegeix: “si la joguina és l’adequada estimula unes energies insospitades i fa més suportable i curt el camí. Aquestes joguines que ens proporcionen els pares amb tant d’amor es canvien a mesura que es va desenvolupant la comprensió. Quan la joguina en qüestió ja no serveix, ens en proporcionen una altra que ens estimula novament”.

No hi ha nois ganduls, hi ha nois desmotivats perquè no tenen la “joguina” adequada, és a dir, no tenen l’activitat que necessiten en aquell moment. Segur que hi ha molts factors que han conduït al noi desmotivat a la situació en què es troba; però els educadors, igual que els pares, hauríem d’aproximar-nos el màxim a l’estat de l’alumne i procurar subministrar-li la “joguina” més adequada.

La paràbola de l’ovella perduda

Qui aprèn alguna cosa, per petita que sigui, està feliç. A qui se li pren està trist.
                   Ibn-Idris El-Shafai (Happiness and sadness)

Què us sembla? Si un home té cent ovelles i se li n’esgarria una, no deixarà les noranta-nou a la muntanya, i anirà a buscar l’esgarriada? I, si per ventura la troba, en veritat us dic que té més goig d’ella que no pas de les noranta-nou que no s’havien esgarriat. Així, no és voluntat del vostre Pare del cel que es perdi un sol d’aquests petits.
                                      Mateo 18, 12

S’ha d’aprendre a saber copsar què està passant a l’aula. Aquesta és la responsabilitat del líder del grup.
Què estan demanant amb el seu comportament tots aquells nois que els anomenem “alumnes difícils?”
Segurament que a la seva manera ens estan dient que volen ser escoltats, que volen ser tinguts en compte, que també volen una mica del reconeixement del professor, una mica d’èxit. Una forma molt usual de demanar amor és amb la queixa i cridant l’atenció, i, lamentablement, com que la queixa és un recurs negatiu, el que porta és a obtenir el resultat oposat.
En no obtenir cap reconeixement extern ni tenir cap satisfacció pel camí del treball i la responsabilitat, és a dir, pel que en podríem dir la via normal en els centres educatius, llavors utilitzen altres mecanismes, els comportaments distorsionadors.

Què fer amb aquests alumnes?
Ens n’hem d’ocupar especialment i fer-los mereixedors del nostre apreci, això és importantíssim. Ells han de captar que no molesten a la classe, que són part del grup, encara que aparentment no ho sembli. Des d’un punt de vista del nostre temps i de la nostra energia els en donarem, ben segur, molta més que no pas als altres alumnes.
La nostra manera de fer amb ells hauria de ser coincident amb aquell fragment de l’evangeli que es coneix amb el nom de “paràbola del bon pastor”, que diu: “Si un home té cent ovelles i en troba a faltar una, no deixarà les noranta-nou a la muntanya i anirà a buscar la que li falta? I si la troba, no sent una gran alegria?”

El més important és respectar el seu estat, generalment de no col•laboració, perquè si l’alumne ja ha llençat, per exemple, el bolígraf, el més provable és que no accepti cap feina alternativa. És important, però, que tot el que fem sigui fet amb respecte, perquè si alguna cosa volem tots, per sobre de tot, és ser respectats.

I les noranta-nou ovelles restants? Què en fem mentre ens ocupem d’aquests “alumnes difícils”? No ens hem de preocupar, si la feina prèvia ja s’ha fet, ja que en aquest cas, elles ja coneixen el camí del corral, només hem de procurar “que tinguin menjar”.

El bé i el mal són relatius

Si partim del principi que en el mon. tot evoluciona, tots els regnes, des del mineral, passant pel vegetal, l’animal i l’humà, evolucionen de la imperfecció cap a la perfecció, deu haver-hi una causa primera que mogui tot això? Aquesta evolució té la seva causa en la voluntat divina. Així ho diu Annie Besant: “Déu és la potència motriu. Aquesta és la seva manera de construir, aquest és el mètode que ha adoptat perquè els seus fills puguin presentar algun dia la imatge del Pare”.
Si acceptem com a hipòtesi aquest principi, llavors podrem concloure que allò que els humans anomenem el bé serà tot el que treballa d’acord amb la voluntat divina, a favor de l’evolució de l’Univers, i que impulsa aquesta evolució cap a la perfecció. El mal serà tot allò que retarda o impedeix la realització de la voluntat divina i frena l’evolució. El bé és el que condueix a l’evolució cap a la divinitat; el mal és el que fa retrocedir l’evolució i en retarda la seva marxa.

El terme hindú Dharma és descrit per Annie Besant com: “La llei natural universal, la observança de la qual proporciona als humans content i felicitat, i els salva de la degradació i sofriment”. També diuen, qualsevol cosa que ajuda als humans a apropar-se a déu és dharma i qualsevol cosa que els allunyi de déu és adharma. En aquesta definició de dharma veig una gran similitud amb el que Joan Carles Mèlich defineix com a ètica, i un comportament adharmic vindria a ser un comportament no ètic.
Barrejant una mica les dues cultures, l’oriental i l’occidental, Kim Diêu resumeix: “L’ètica és la resposta a la veritat”.

El bé absolut només existeix en “Ishvara”, (Déu, Ser, El Tot, Essència, Vida…) El nostre bé i el nostre mal depenen en gran mesura del grau d’evolució aconseguit per cadascú de nosaltres. Com que el grau de desenvolupament és diferent en cada naturalesa humana, no es poden tenir les mateixes exigències cap a tothom. En estudiar la moralitat s’ha de veure, doncs, que el que és bo per a una persona determinada, per una altra és dolent. Annie Besant per clarificar l’anterior fa el següent supòsit que jo resumeixo: Imaginem-nos que diverses persones es col•loquen en filera. Hi ha qui és primer, segon, tercer, i tota una colla més de persones al darrera seu. Suposem que el que està en el segon lloc retrocedeix al cinquè i el que està en el novè passa al cinquè. Tots dos estan al mateix lloc, però, per l’individuo que retrocedeix direm que ha estat immoral i per l’home inferior, el que avança, direm que ha estat moral.

Amb base al què s’ha mencionat, no es pot exigir el mateix, per dir-ho d’una manera, a un “salvatge” que a un home “civilitzat”, ni a aquest el mateix que a un “mestre de saviesa” o un sant. Si estem d’acord amb aquest principi, si hi trobem un cert sentit, llavors veiem que en parlar amb els alumnes, ho farem d’acord amb el seu estat. Comprenent, doncs, que la moralitat és relativa no direm el mateix a tothom: a un noi dels que en podríem dir “comportamental” li podrem dir, per exemple, del deure que tenim tots de respectar els pares perquè els devem un agraïment. En canvi, a un alumne que ja està més inquiet espiritualment li podem dir el mateix però li parlarem també de la naturalesa divina de totes les coses i en especial la de tot ésser humà.